Заняття "Незвичайний рогатий гість"

Про матеріал
Заняття з комунікативного розвитку з елементами логопедії. Для дітей старшої логопедичної групи з фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення
Перегляд файлу

Тема: Незвичайний рогатий гість

Програмовий зміст: продовжувати знайомити дітей з об’єктами живої природи рідного краю, розвивати пізнавальний інтерес до них, залучати малят до активної участі в колективній бесіді, формувати вміння будувати невеликі описові розповіді на основі малюнка та набутих знань, переказувати їх, учити дітей уважно слухати тематичні вірші, обговорювати їх зміст, виховувати цікавість до художнього слова, розвивати фонематичний слух, увагу, мовлення, мислення, уяву, виховувати любов до природи.

Обладнання: картка із зображенням равлика, картки до гри «Домалюй равлику хатинку», прості олівці.

 

Хід заняття

І.Організаційна частина.

1. Привітання.

 - Діти я дуже рада вас всіх бачити сьогодні на занятті. Давайте з вами привітаємось!

Встаньте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

Посміхніться і до себе.

Привітайтесь: Добрий день!

Хай гарно розпочнеться новий день!

 

ІІ. Основна частина

  1. Читання вірша про равлика. Аналіз вірша.

-         Діти, світ навколо нас сповнений чудес, знайомих і незнайомих, великих і маленьких. Якщо уважно придивитьсь, можна знайти скрізь багато цікавого. От сьогодні, наприклад, ми поговоримо про маленьку, але дуже цікаву істоту, не схожу ані на комаху, ані на пташку, ані на тваринку. А щоб здогадатись, про кого я кажу, дуже уважно послухайте вірш.

Побачила вчора й злякалася трішки:
На спині хатина, під стріхою ріжки.
Ті ріжки ворушаться, наче антени,
І вказують шлях із хатини до мене!
- Хто ж мешкає в ній – риба, птиця чи звір?!
Ой, краще швиденько заскочу у двір,
Сховаюсь отут, за кущами малини,
Дивитися буду на дивну хатину:
Та й в хатці злякались – сховалися ріжки…
Я довго сиділа в малині зеленій,
Дивилась на хатку, а хатка – на мене.


Любов Голота

 

-         Хто ж мешкає в тій хатинці, як думаєте? (Равлик)

-         Правильно. (Логопед показує дітям зображення равлика)

-         Равлик – це риба, птах, чи звір? (Це молюск)

  1. Складання розповіді про равлика.

-         Давайте ж розглянемо равлика на малюнку.

-         Який він на вигляд? (Діти за допомогою вихователя складають розповідь про равлика. Розповідають за бажанням кілька дітей)

Зразок розповіді

 

Равлик маленький, тулуб у нього блискучий, слизький, світло-коричневого кольору. На голівці у равлика є маленькі ріжки.  Коли равлик не боїться, він висовує свої ріжки і рухає ними в різні боки. А коли він лякається, то повністю залазить у свою мушлю. Мушля – це будиночок равлика, який він завжди носить із собою. Хатинка равлика маленька, але міцна, вона закручена, як завиток. Равлик рухається повільно, неквапливо – повзає. Зараз равлики поховалися, бо настали холоди. А навесні та влітку равликів можна буде побачити в садку, в лісі, на винограді, у траві, біля водойм.

 

-         Молодці, діти. Звичайно, равликів ми не можемо зараз побачити надворі, адже незабаром зима, а вони бояться холоду. А де можна побачити равликів, і поспостерігати за ними? (В акваріумі)

-         Так, а що це за равлики? (Акваріумні)

-         Що ви можете розповісти про  таких равликів? (Вони повзають по поверхні акваріума, поїдають водорості, чистять стінки акваріуму від зеленого нальоту)

  1. Промовляння скоромовки про равлика.

-         Діти, я хочу, щоб ми з вами вивчили скоромовку про равлика.

 

Равлик хоробрий в траві мандрував,

Стрінув корову і ріжки сховав.

(Скоромовку вимовляємо спочатку повільно, а потім швидше, діти змагаються у чим швидшій вимові скоромовки)

 

  1. Дидактична гра «На початку чи в кінці?»

-         Коли ми промовляємо слово «равлик», то який ми чуємо перший звук в цьому слові? («р»)

-         Звук «р» - це приголосний звук. Давайте ми з вами пограємо в гру  - я буду промовляти слова, а ви будете визначати, де саме – на початку, всередині чи в кінці слова ви чуєте звук «р». Домовились?

-         Равлик, ранок, мотор, рука, бібліотекар, роса, радість, розмова,  спір, рак, затор, ромашка, корова, двір.

  1.  Вправа «Придумай слово на звук «р»»

-         А тепер спробуйте і ви придумати слова, в назвах яких був би звук «р» (Варіанти дітей)

  1. Фізкультхвилинка «Равлики»

-         А тепер трішки відпочинемо, уявимо себе равликами. (Діти повільно пересуваються по килимку,руки за спиною, тулуб нахилений вниз )

Равлики дуже цікаві й веселі,

Носять з собою будинки-оселі.

І куди равличок повзе –

За собою хатинку завжди везе!

 

  1. Читання вірша  Г.Чубай «Слимаче-равленятку»

-         А зараз я хочу, щоб ви прослухали вірш про равлика.

 

СЛИМАЧЕ-РАВЛЕНЯТКУ

– Слимаче-равленятку!
Чому, куди не йдеш,
То й дім свій слимачачий
Скрізь на собі несеш?

– Тому, що раз малину
Збирав я у ярку
Та й загубив хатину
У лісі, на пеньку.

Вертаючись, незчувся,
Як заблукав між пнів,
А потім свою мушлю
Шукав аж сорок днів.

Відтоді знаю: завше –
Де б не зібрався йти,
Туди ж і хатку краще
З собою понести.

-         Діти, вам сподобався цей вірш? (Так). Як пояснив в ньому равлик те, що він ніколи не залишає свого будиночка?

-         Яка пригода трапилась із героєм вірша – равликом? (Відповіді дітей)

 

  1. Пальчикова вправа «Равлик»

-         А зараз ми з вами виконаємо пальчикову гру про равлика, адже ви знаєте, що той, хто вміло працює пальчиками – той гарно розмовляє.

(Одна з рук -  «квіточка». Вона стоїть на столі, спираючись на лікоть. Пальці напівзігнуті, розчепірені. Долонька – «чашечка квіточки». Друга рука – «равлик». Великий, середній і підмізинний пальці стикаються кінчиками. Вказівний і мізинець витягнуті вперед  - «роги равлика»).

У будиночку сидить,

Ріжки висунув, мовчить.

(«Равлик» розгойдується з боку в бік)

Потихеньку він повзе,

Свій будиночок везе.

Повзе вперед по столі,

Він на квітку заповзе,

(«Равлик» заповзає на «квіточку»)

Пелюстки погризе.

(«Равлик» по черзі обхоплює пальці другої руки – «квіточки»)

Ріжки в голову втягнув,

Заховався, і заснув!

(Рука «равлик» згортається в кулак , «втягує ріжки»)

 

  1. Письмова вправа «Проведи по пунктиру і домалюй равлика»

-         Діти , ми пальці розігріли, а тепер виконаємо завдання – вам потрібно домалювати мушлю равлика по пунктиру, а потім розфарбувати його.

(Діти працюють, вихователь допомагає за потреби)

 

ІІІ. Заключна частина.

  1. Підсумкова бесіда.

-         Діти, про кого ми говорили на занятті?

-         До якого розряду живих організмів ми відносимо равлика?

-         Що вам сподобалось робити найбільше?

 

docx
Додано
4 грудня 2023
Переглядів
332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку