Журнал№4. Календарні дати вересня (День кіно)
Заняття 4. Танцювальний характер музичної мови
ХДТ: Г. Олєйнікова «Кіно»
СММ: О. Рибніков. Танець в театрі Карабаса Барабаса з к\ф «Пригоди Буратіно»
П: Штрихи
Мета: розширити та поглибити знання учнів про метроритм як важливий елемент музичної мови, познайомити з поняттями «танцювальна музика», «такт», «розмір»;
Розвивати предметні компетентності учнів, вокально-хорові навички і ритмічний слух, активізувати творчі здібності та уяву;
Виховувати музично-естетичний смак, високу виконавську та слухацьку культуру
Хід заняття
І. Вступна частина заняття
Діти заходять до класу під танцювальну музику («Полька» С.Рахманінова). Вчитель вітається з дітьми і запитує їх ,чи впізнали вони музику, під яку вони заходили до класу? Чи можна її назвати пісенною? (Діти дають відповіді, аргументуючи свою думку).
Вчитель пропонує учням прочитати формулювання завдання №1 та розгадати кросворд , щоб зрозуміти, про яку музику хочуть більше інформації дізнатись лаксики. То ж виконуємо завдання.
В перші чотири горизонтальні клітинки ми вписуємо, як називається відрізок нотного стану. Хто знає відповідь? Ну, звичайно ж це ТАКТ. У другий рядочок вписуємо найпопулярніший український народний танок, підказуйте мені - це ГОПАК. Третій рядочок - знак, який позначає звук. Діти говорять, що це НОТА. А хто знає, як називається вид мистецтва, в якому всі дійові особи співають? Правильно це опера. Ну і останній рядочок - назвати вид мистецтва, який включає в себе акробатику, жонглювання, клоунаду. Яке слово ми напишемо? ЦИРК.
А тепер прочитаємо, яке слово у нас утворилося у жовтих клітинках, це -ТАНЕЦЬ. То ж , про який характер музики ми будемо розповідати лаксикам? Про танцювальний характер.
ІІ. Основна частина заняття
Вчитель наголошує, що танцювальна музика дуже різноманітна і у кожного танцю є свій пульс. Сьогодні на початку заняття ви правильно визначили, під яку музику заходили до класу. Хто мені ще раз нагадає назву цього танцю? Так це - полька, яку ми , зазвичай, рахуємо «раз, два» і в музиці існує таке поняття, як музичний розмір дві четверті, а коли звучить вальс, ми рахуємо «раз, два, три». То як, на вашу думку, називається цей музичний розмір? Так - три четверті.
В мелодії польки відчуваються підскоки, а мелодія в вальсі ніби кружляє. У деяких танцях можна відчути притупування або поклони, а є така музика, яка не має назви танцю, але має риси танцювальності.
Зверніть, будь ласка, увагу на завдання №2 і поступово будемо його виконувати. Сьогодні я пропоную послухати уривок «Танцю в театрі Карабаса Барабаса» з кінофільму «Пригоди Буратіно».
Після прослуховування ви повинні підкреслити у своїх журналах назву характеру танцювальної музики та назву танцю, який нагадує ця музика і обґрунтувати свою відповідь. Отже – слухаємо. (В ауддіозаписі звучить уривок «Танцю в театрі Карабаса Барабаса» з кінофільму «Пригоди Буратіно» О.Рибнікова ).
Сподобалась вам музика? А як би ви охарактеризували цю музику, які назви характеру ви підкреслили? Правильно - музика ритмічна,стрибкоподібна і швидка. А якже називається танець з таким характером музики? Ну, звичайно ж це полька. А тепер давайте розглянемо зображення кадру з фільму «Пригоди Буратіно» і підкреслимо назву музики, яка може на ньому звучати. Після перегляду діти говорять, що вони підкреслили назву музики «танцювальна» і пояснили свій вибір.
Діти, музика в кіно має велике значення, як ви думаєте чому? Так, тому що вона надає настрій фільму та посилює характери головних героїв.
Наші улюблені лаксики почули таке поняття як штрихи і хочуть дізнатися , що ж це таке. Допоможемо їм? А хто з вас може пояснити лаксикам, що таке штрихи і які вони бувають? Так , штрих в музиці – це спосіб виконання звуків, коли звучить уривчасте виконання звуків такий штрих називається стакато, якщо ж з\єднане виконання звуків в мелодії, то цей штрих називається легато. Зверніть увагу на завдання №3 та «розплутайте» лінії олівцями різних кольорів і прочитайте визначення. Поясніть, будь ласка,л ексикам, які штрихи використав композитор в прослуханій музиці? Правильно - це стакато.
Діти, подивіться, будь ласка, у свої журнали і скажіть, яку дату ми святкуємо у вересні? Так - День кіно. І перш ніж ми будемо розучувати з вами пісню композитора Ганни Олєйнікової на слова Наталії Іванової, яка так і називається «Кіно», ми повинні підготувати свої голоси, і почнемо ми це роботу з розспіванки. Я виконаю вам її, а ви послухайте і скажіть, який штрих до неї підходить (вчитель плавно виконує розспіванку:
Вітер взяв сопілку в руки «Ду-ду-ду»
Хто зі мною потанцює у саду
Захиталися жоржини: «Може й ми!
Тільки ти нас над землею підійми!»)
Після виконання розспіванки вчитель питає у дітей, який штрих властивий цій розспіванці і яка музика за характером. Так, музика за характером повільна і плавна і виконувати її ми будемо на легато. Прочитаємо слова розспіванки і плавно, мелодійно і протяжно виконуємо її. (Поспівка виконується фронтально, потім окремими групами і знову всім класом).
А тепер послухайте пісню композиторки Ганни Олєйнікової на слова Наталії Іванової «Кіно» і придумайте до неї рухи . Прочитаємо всі разом текст пісні. Вчитель розучує пісню пофразно, виконуючи мелодію кожної фрази на фортепіано і співаючи разом з дітьми, після чого пропонує дітям виконати пісню з аудіозаписом. Після виконання пісні вчитель питає дітей , чи подобається вона їм і пропонує виконати її ще раз, звертаючи увагу на характер та правильне формування голосних, а також виконуючи рухи, які вони придумали до пісні.
ІІІ. Підсумкова частина заняття
Діти, сьогодні на занятті ви дуже добре попрацювали, були надзвичайно активними, уважними, швидко і правильно виконували завдання і тепер можете пояснити лаксикам, що існує багато музики з танцювальними рисами, що означають поняття «такт» і «розмір», що таке штрих, які бувають штрихи і, що саме вони надають музиці неповторності та яскравості. Саме завдяки цим рисам дуже часто таку музику використовують у кіно.
Наше заняття підійшло до кінця . До побачення.
Діти під музику(аудіозапис пісні «Кіно») виходять з кабінету.