Вступ.
Ось і наступила осінь. У осені багато роботи. Це і дітей до школи відправити, і в садочку дітей навчати. А ще осінь турбується про природу, про маленьких і великих тварин, про птахів. Кожному осінь домівку шукає і допомагає до зими підготуватися. На заняттях діти в садочку знайомляться з осінню, з її «проблемами». Педагоги намагаються познайомити дітей зі змінами в природі цікаво, складають казки, розповіді, використовують в своїх розповідях прислів’я про осінь, про птахів, які відлітають в далекі краї. Прислів’я доступні дітям усіх вікових груп. Ці вирази народної мудрості наділені порівняннями, яскравими епітетами, численними поетичними зворотами. Використання їх під час логопедичних занять активізує мовлення, прилучає дітей до скарбниці народної мудрості. Повторюючи прислів’я, діти засвоюють прислівники, прийменники, навчаються узгоджувати іменники з прикметниками: Від срібної осені до зими рукою подати. Осінні багачі – весняні прохачі.
В прислів’ях є зразки словотворення: Восени - грибина, а взимку сивина.
Прислів’я та приказки мають великий вплив на формування лексики дітей. Чим більше діти знають прислів’їв та приказок, вміють використовувати їх на практиці у процесі спілкування, тим багатша й образніше їхня мова. Крім того, прислів’я розвивають у дітей чуття мови. В прислів’ях присутні порівняння, метафори, які виховують інтерес до мови, до мовних явищ.
Прислів’я та приказки прищеплюють, виховують, розвивають добрий художній смак. У дитини формуються відчуття рідної мови як мови українського народу.
Тема: Рідна домівка в рідному місті
Мета: Створювати сприятливі умови для подальшого формування фонематичних функцій. Формувати плавний, короткий і глибокий вдих, тривалий, достатньо сильний диференційований видих. Удосконалювати вміння поєднувати дихальні вправи зі звуковим супроводом. Розвивати слухове сприймання, увагу, мисленнєві операції аналізу, порівняння, емоційно-вольової сфери. Диференціювати мовленнєві і немовленнєві звуки. Збагачувати номінативний, атрибутивний та предикативний словник. Формувати диференційоване значеннєве сприйняття ситуації й уміння упорядковувати смислову програму висловлювання. Формувати на практичному рівні розуміння понять „звук”, „голосний”, „приголосний”. Виховувати вміння зосереджуватися на завданні. Вчити вживати прислів’я та правильно їх розуміти. Виховувати повагу до народної мудрості, формувати у дошкільнят основи сучасної української національної культури.
Матеріал. Ілюстрації,іграшка їжачка,пісня Наталії Май «Їжачок», контурні зображення їжачка.
Хід заняття:
Логопед: Діти, яка зараз пора року? Так, правильно. Зараз осінь. Український народ придумав про осінь багато приказок та прислів’їв. Прислів’я – це короткі мудрі висловлювання. У народі кажуть:Усякому літові кінець, а осені початок. А це означає, що після літа обов’язково осінь приходить. І осінь приносить зміни і людям, і тваринам, і птахам.
Які зміни відбуваються у житті тварин восени? У мене є один знайомий. Він народився навесні, і не бачив ще зими. Він не знає, що йому робити: чи спати лягати,чи їжу запасати? Давайте йому допоможемо до зими приготуватися. А хто це такий, ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку:
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?… (Їжачок)
(Логопед показує іграшку їжачка).
Логопед: Діти, їжачок запитує, що йому восени робити? (Діти відповідають, що їжачкові треба знайти теплий дім і лягати спати в своєму домі до весни).
Логопед: Діти, їжачок вдячний вам за допомогу, він дуже радий і задоволений, бо знає, що йому тепер робити. Їжачок дарує вам веселу пісеньку і запрошує вас на веселий танок.(Діти виконують веселий танок під пісню Наталії Май «Їжачок»).
Логопед: Діти, їжачок питає вас, де він знаходиться? А назвіть адресу, за якою розташований наш дитячий садок?Як називається наше місто?В якій країні наше місто?Давайте розповімо їжачкові, яке наше місто. Я починаю, а ви продовжуйте.
Мовна гра «Розповімо про наше місто»:
Логопед просить дітей продовжити й закінчити розпочаті ним фрази так, щоб утворилися речення-пояснення, використовуючи слова тому що
Наше місто гостинне, … (тому що в ньому гостям завжди раді, до них ставляться привітно).
Наше місто квітуче і зелене, … (тому що в ньому є багато квітників, парків, скверів, алей, зелених насаджень).
Наше місто чисте, … (тому що ми дбаємо про чистоту його вулиць, парків, майданів).
Наше місто — найкраще, … (тому що воно для нас рідне, це наша мала батьківщина, рідний край).
Логопед: Молодці, діти. Ви дуже добре розповідали про рідне місто. Український народ придумав багато прислів’їв про рідний край. Я хочу ознайомити вас з одним таким прислів’ям: Рідна земля — мов колиска золота. Давайте повторимо з вами це прислів’я. (Діти повторюють прислів’я).
Логопед: Діти, їжачок з нетерпінням чекає, щоб ми допомогли йому знайти його дім в нашому місті.
(На дошці ватман із закритими ілюстраціями, логопед відкриває перший малюнок, діти відгадують, що це за місце)
Логопед:Діти, куди ми підемо? (Запис «Шум річки»).
Так, діти, бабаки. Це тварини, які занесені до Червоної книги України. А ще ця тварина - бабак є символом нашого міста, тому вона знаходиться на гербі нашого міста – (демонстрація ілюстрації.)
Логопед: Ось ми і дібралися до річки. А де ж поділися її мешканці?
(На столику картки річкових мешканців:риби та комахи).
Логопед:Діти, розкажіть, хто живе у річці, а хто біля річки.
Педагог розкладає на столі картки із зображенням різних комах. Діти відбирають картки із зображенням комах, які літають (метелики, бабки, комарі бджоли,джмелі), повзають (мурахи, жуки), стрибають (коники) і розміщують їх біля річки на відповідне місце.
Логопед: Діти, комахи вже мешкають біля річки, а тепер давайте поселимо риб у річку. (Проводиться дидактична гра «Морська – прісноводна»
Педагог вимовляє назву риби, діти по черзі говорять про місце її проживання (морська – прісноводна). Прісноводну рибу розміщують у річці. Малюнки риб: карась – прісноводна, акула – морська, щука – прісноводна, скумбрія – морська, , короп – прісноводна і т.д.
Логопед:
А тепер давайте повторимо веселий віршик про риб:
Лідія Компанієць
Наловила баба щук
(забавка)
Чук, чук, чук, чук!
Наловила баба щук.
Роздивилась в казані —
То не щуки, а лини!
Чук, чук, чук, чук!
Наловив дідуньо щук.
Роздививсь у казані —
Знов не щуки, а лини!
Чук, чук, чук, чук!
Обійдемось і без щук.
А линки, а линки
Повминаєм залюбки!
Логопед: Їжачку, тобі подобається жити з річковими мешканцями? Діти, їжачок мені сказав, що річка - це гарна домівка, але взимку біля річки дуже холодно. Він просить пошукати іншу домівку.
Логопед: Ну що ж, маршрут розглядаємо і далі вирушаємо.
(Логопед відкриває аркуш паперу і діти відгадують, що це за місце).
Логопед: Куди ми потрапили? (Це озеро). (Запис пташиних голосів). Чиї це голоси звучать?А де ж птахи?
Логопед демонструє ілюстрації птахів: качки, лелеки, чаплі, журавлі).
Логопед: Що об’єднує цих птахів? Живуть біля води, це перелітні птахи.
А чи є вони на озері зараз? Ні, вони відлетіли у теплі краї.
Дидактична гра з малюнками «Яка пташка зайва»:
Лелека, чапля, лебідь, горобець.
Сова, чапля, журавель, соловей.
Дикі качки, лебеді, журавлі,дятел.
Дидактична гра «Яке слово зайве?»:
Чапля, чапля, соловей, чапля.
Журавель, журавель, журавель, лебідь.
Сорока, ворона, ворона, ворона.
Логопед: Їжачку, чи сподобалося тобі біля озера знаходитися? Діти, їжачок відповідає, що йому дуже подобається біля озера. Тут затишно, тихо і спокійно. Але майже всі птахи відлетіли,і нікому навіть заспівати колискову їжачкові, щоб йому наснилися гарні сни. То відправляємося далі, їжачкові домівку шукати.
(Запис шуму вітру).
Логопед:Що це шумить? (Вітер гойдає дерева).
Логопед відкриває малюнок парку.
Що це за місце? (Це міський парк). Що є у парку? (Дерева, кущі, дитячий майданчик).
Логопед: А ще в нашому парку живе вітерець.
Рухлива гра «Вітерець».
Логопед:
Так сильно вітер подув, що позривав з дерев листочки, а ми їх зараз зберемо. Діти ведуть хоровод:
Хоровод ведемо,
вправно листочки зберемо.
Листочки осінні
На гілочках сиділи (Діти роблять глибокий вдих).
Подув вітер—полетіли(Сильний видих).
Ми летіли, ми летіли (діти на носочках бігають по колу).
І на землю тихо сіли (присідають)
Вітер знову тут набіг(Діти роблять глибокий вдих).
і листочки всі підняв (Сильний видих).
Повертів їх, покружляв (діти кружляють з піднятими вверх руками).
І на землю опустив (присідають).
А тепер швидко вибігай (логопед звертається до конкретної дитини)
І слово зі звуком називай.
Дитина бере листочок, на звороті якого є буква. Дитина називає слово, яке починається на звук, позначений буквою на листочку. (Букви і слова:
О-огірок, А- абрикос, І- іграшка, М- матуся, С- слива і т.д. Діти пригадують, які звуки голосні, приголосні позначені буквами на листочках).
Логопед: Їжачку, тобі подобається у нашому парку?Діти, їжачок відповідає, що йому подобається в парку, тут дерева такі високі, що вони захистять їжачка від вітру, а з листочків осінніх їжачок зробить собі теплу постіль, в якій він і буде спати та весну чекати.
Логопед:
До побачення, їжачку. А щоб не було їжачкові сумно, ми зараз виготовимо йому друзів.
Діти виконують аплікацію «Їжачок»: наклеюють насіння соняшникове на контур їжачка.
Логопед: Їжачок нам дуже вдячний, що ми знайшли йому дім та подарували друзів.
А ще подаруємо віршик:
Я буду вимовляти слова віршика, а ви повторюйте останнє слово:
Ось веселий їжачок.
Їжачок, чок, чок. (повторюють діти).
На спині багато колючок,
Колючок,чок, чок. (повторюють діти).
Заховався він в стіжок,
Стіжок, жок, жок,
Бо не гріє кожушок,
Кожушок, шок, шок. (повторюють діти).