Заняття з елементами тренінгу «Все в моїх руках»
Мета: формувати в учасників освітнього процесу усвідомлене ставлення до власного емоційного світу; змінити внутрішні установки щодо реагування на тривожні моменти життя; допомогти з’ясувати різницю між реальними та навіюваними страхами; підняти рівень особистої відповідальності за власне життя, здоров’я, емоції та дії; сформувати відчуття захищеності, набути вміння саморегуляції
Хід заняття
Притча про Істину
Коли Боги вирішили створити Всесвіт, вони запалили зорі, сонце, створили квіти, хмари, гори, ліси, ріки та озера. Згодом з’явилася Людина. І наостанок – Істина. Замислилися Боги, куди її сховати, щоб Людина не одразу її знайшла. – Давайте сховаємо Істину на найвищій гірській вершині, – запропонував один. – Давайте опустимо Істину на дно найглибшої западини, – сказав інший. – Давайте – на Місяць, – запропонував третій. – Ні, – сказав наймудріший з Богів, – людина побуває у всіх цих місцях. Тому давайте сховаємо Істину в серці самої Людини. Вона буде шукати її у Всесвіті, в людях, в речах, не знаючи, що носить її постійно в собі. Лише наймудріші з людей, пізнаючи себе, пізнають Істину. Ще К. Юнг сказав: «Ти прозрієш, коли заглянеш у власний Всесвіт».
Маю надію, що наше заняття допоможе нам заглянути у власний Всесвіт та виконувати найважчу та найважливішу роботу – працювати над собою, пізнавати себе та істину в собі.
Вправа «Перетворення»
Мета: познайомити учасників, створити умови для ефективної роботи, навчити презентувати себе за допомогою метафоричних образів, прислухатися до себе, бути чуйним до себе й інших.
Хід вправи
Учасники називають своє ім’я, продовжують речення: «Якби я була (був) погодним явищем, то це був би …» Учасники по черзі продовжують речення. Тренер дякує та оголошує: Нехай девізом нашої роботи стануть слова «Нехай проблеми та негоди не роблять нам в душі погоди»
Мета: показати необхідність вироблення і дотримання певних правил для продуктивної роботи групи під час заняття.
– Бути активним
– Бути щирим, відкритим
– Проявляти співчуття, розуміння
– Дотримуватися регламенту
– Бути толерантним
– Працювати тут і тепер
Правила записуються тренером на плакаті. Приймаються чи доповнюються учасниками заняття.
Мета: активізувати відчуття особистості.
Хід вправи
Наш тренінг розрахований на те, щоб торкнутися теми, яка на сьогоднішній день є досить актуальною. Ми поговоримо про стрес, про вплив стресів на наше життя, здоров’я, про вміння керувати своєю поведінкою, емоціями у стресових ситуаціях, познайомимося із способами саморегуляції та навіть попрактикуємося в цьому вмінні.
Тренер роздає учасникам невеликі аркуші паперу (можна липкого). Просить написати на них, чого саме учасники чекають від тренінгу. Після цього кожен учасник зачитує свій напис і прикріплює аркуш на підготовлений тренером символічний кактус (на одну голку) . Висновок: ми недарма взяли для очікувань образ кактуса. Він дуже схожий на стрес – такий самий колючий та руйнівний, але при правильних умовах догляду, людина може навіть порадіти красою його цвітіння.
Мета: привернути увагу до внутрішнього стану, до розуміння терміну «стрес». Хід вправи
Ми ведемо стресовий спосіб життя. Від самого народження ми зіштовхуємося з перешкодами та труднощами. Життя – дуже динамічне і постійно змінюються умови. Часто ми не готові до змін. Події в країні ,ЗМІ, наша психологічна культура посилюють стан. Звичайно, є події, які ми контролюємо і живемо без напруги. Але є події, коли з’являється щось нове, незрозуміле нам. Ми втрачаємо контроль, спокій, напружуємося, нервуємося, втрачаємо рівновагу. Саме цей період, коли з'являється нове, і ми до нього ще не адаптувалися, називається стресовим. В перекладі з англійської стрес означає тиск, напруження.
Питання для обговорення
– Які асоціації у вас викликає слово «стрес»?
– Чи були у вашому житті стресові ситуації?
– Що викликало стрес?
Оцініть за 10–бальною шкалою, якої сили було напруження. Учасники по черзі розповідають та займають місце на уявній шкалі.
Мета: узагальнити відповіді учасників, підкреслити значення інформованості для вирішення проблем.
Хід вправи
Тренер разом з усіма узагальнює відповіді , записуючи на плакаті «Терези». Стрес – це: проблеми, негаразди, нестабільність, хвороби ,невдачі, страхи, зриви, відчуття небезпеки, смерть, приїзд неочікуваних гостей, крадіжка, ревнощі і т.п.
Стрес дійсно викликає тривогу, переживання, напруження, небезпеку. Тому сьогодні ми більш детально розглянемо це явище; причини його виникнення; емоції, які він викликає. Чим більше в нас буде інформації , тим менше буде паніки , хаосу та негативу.
Тренер записує на іншу шальку терезів слова «інформація, знання , практичні вміння, розуміння суті явища».
«Я після стресу» 25 хв.
Мета: акцентувати увагу учасників на внутрішньому стані, з'ясувати вплив стресів на організм людини.
Хід вправи
Тренер пропонує виконати малюнки на тему «Я до стресу», «Я під час стресу», «Я після стресу» на аркушах паперу та презентувати зображене.
Висновок : стреси дійсно негативно впливають на здоров’я, життя, зовнішній вигляд людини. Будь що може викликати стрес. Погляньмо на себе, коли ми в стресі, з боку. Необхідно вміти «зустріти» стрес.
М ета: активізувати білатеральну взаємодію, навчити способу контролю стресу і зняття напруги.
Інструкція для дітей: «Розташуйтеся зручно, ви можете сидіти або стояти. Схрестіть руки на грудях так, щоб ваша права рука вільно лежала на лівому плечі / передпліччі, а ліва - на правому. Уявіть, що це крильця метелика, якій присів на квітку і спочатку завмер. А потім почав махати крильцями: легко ударяйте по черзі то правою, то лівою долонею по передпліччю, знайдіть свій індивідуальний ритм. За сигналом дзвіночка зупиніться, метелик знову завмирає. Потім знову за сигналом махає крильцями. Ми зробимо три повторення. Дихайте легко і вільно».
Мета: навчитися керувати диханням.
Хід вправи
На рахунок 1,2,3,4 повільно вдихати впевненість. На рахунок 5,6,7,8 повільно видихати тривогу. Повторювати 7–8 раз. Практикувати щодня на самоті протягом 2–3 тижнів. Вказівним пальцем правої руки промалювати по долоні лівої руки уявний квадрат і зробити повільний вдих на рахунок 1,2,3,4. Промалювати у зворотному напрямку ,видихнути повільно на рахунок 5,6,7,8.Те саме зробити на правій руці. Повторювати 7–8 раз. Практикувати на самоті протягом 2–3 тижнів.
Мета: вчитися звільнятися від негативних думок та емоцій.
Хід вправи
Сісти зручно та розслабити тіло. Закрити очі. Повільному вдихнути повітря, на видиху починати «гудіти». Повторювати 7–8 раз. Практикувати на самоті протягом 2–3 тижнів. Вислів «так–так–так» промовляти з різною інтонацією. Повторювати 7–8 раз. Практикувати на самоті протягом 2–3 тижнів.
11.Вправа « Посміхнися стресу» 1 хв.
Мета: формувати вміння виробляти позитивний внутрішній спокій Хід вправи: Сісти зручно. Заплющити очі. Сконцентрувати увагу на своєму обличчі. Обличчя розслаблене. Куточки губ розтягуються в повільній посмішці. Тіло заповнюється внутрішнім спокоєм та блаженством. Хвилину посидіти спокійно, повільно дихаючи.
12. Рефлексія 10 хв.
Мета: закріпити сформовані на занятті навички, дати можливість кожному учаснику висловити свою думку.
– Які емоції супроводжували вас під час заняття?
– З якими емоціями ви завершуєте заняття?
– Чи здійснилися очікування?
– Що вам сподобалось на занятті?
– Чи хотіли б ви якесь завдання розглянути детальніше?
– Чи замислювались ви раніше над даною проблемою?