Заняття з елементами тренінгу для 9 класу з профорієнтації

Про матеріал
Заняття допоможе спеціалісту психологічної служби школи навчити дітей чітко виражати свої бажання стосовно вибору професії а також співставляти їх з власними можливостями та потребою в обраній професії на ринку праці.для використання в роботі практичних психологів, соціальних педагогів,класних керівників закладів освіти,
Перегляд файлу

Тренінгове заняття «Складові вибору професії».

Мета: ознайомлення учнів з способами вибору професій, інформування про якості, які необхідні людям тих або інших професій, допомога у здобутті вмінь визначення своїх інтересів і здібностей.

Програма заняття:

1.Знайомство та прийняття правил роботи.

2.Теоретичне знайомство з проблемою та первинна діагностика.

3.Розбір умов ситуації вибору.

4.Заключний етап.

Обладнання: стенди класифікації професій, тестові бланки, роздруковані 16 основних мотивів, таблиці вибору професій, листи А 1, маркери, ручки, фломастери, фліпчарт.

Хід заняття

Психолог. Я хочу поговорити з вами про вибір професії. Думаю, кожен з вас погодиться, що вибір професії - дуже важливий і відповідальний процес. Негативні наслідки неправильно обраної професії стосуються як самої людини, так і всього суспільства в цілому.

Звичайно, успішне вирішення проблеми вибору майбутньої професії залежить від багатьох обставин життя молодої людини. Але провідну роль тут відіграє вміння правильно планувати своє життя, будувати життєвий прогноз, передбачати можливі наслідки власних рішень і вчинків. Метою нашої сьогоднішньої роботи є розвиток названих умінь.

І. Знайомство з  правилами роботи.

Психолог. Нам з вами доведеться виконати нелегку, велику за обсягом і дуже серйозну роботу. Вона вимагає від кожного з нас осмисленості, готовності до співпраці. Саме від цих факторів залежатиме успішність нашої  спільної роботи у цілому, а головне - значущість тієї користі для кожного з нас, що ми  зможемо отримати в результаті. Отже, головним принципом нашої співпраці є: з одного боку - ваша особиста активність, з іншого - активність всієї групи, тобто групова взаємодія та взаємодопомога. Якщо ви приймаєте такі умови роботи,  тоді почнемо!

Правила заздалегідь записуються на аркуші ватману та після прийняття групою, закріплюються на видному місці.

 

Правила роботи групи:

1.Уважно слухати один одного.

2. Не перебивати мовця.

3.Поважати думку один одного.

4.Бути активними під час заняття.

5.Правило " стоп"(право ведучого зупинити виступаючого).

6. Я – висловлювання(висловлюватись тільки від свого імені).

І почнемо ми з знайомства.

Вправа "Я готовий працювати!"

Мета вправи: знайомство, освіта групи як цілого; прийняття правил роботи групи.

Психолог. Давайте, кожен з нас передасть своє ім'я по колу. Представляючись, ви можете називати будь-яке ім'я, можливо, це буде ваше прізвисько, псевдонім, нік –нейм. Головне, щоб воно вам подобалося. Причому у знак вираження готовності  того, що ви будете активно працювати протягом заняття, тобто у знак прийняття озвучених мною умов, одночасно з поданням свого імені ми будемо «давати п’ять» один одному.

ІІ. Теоретичне знайомство з проблемою і первинна діагностика.

Міні-лекція «Поняття професія, поділ професій» Тривалість 3 хв.

Психолог. Тепер давайте визначимо значення вживання поняття "професія":

1. область докладання сил людини як суб'єкта праці;

2. спільність людей - професіоналів;

3. підготовленність людини, що дозволяє виконувати певну роботу;

4. сам процес реалізації трудових функцій.

Професія об'єднує групу споріднених спеціальностей.

Професії поділяють по ряду ознак:

1.За предметом праці (наприклад, технологічні: предмет праці - технічні системи, матеріали, енергія; або: предмет праці - люди, групи, колективи);

2.За цілями праці (діагностичні, перетворюючі, пошукові);

3.За засобами здійснення (ручного ремесла, машино-ручного, із застосуванням автоматизованих систем);

4.За умовами роботи (з комфортним мікрокліматом, на відкритому повітрі в будь-яку погоду, в умовах підвищеної відповідальності, з незвичайними умовами і т. д.).

Ігрова вправа "Ланцюжок професій"

Мета вправи: розвиток в учнів уміння виділяти загальне в різних видах трудової діяльності

Час проведення: -10-15 хвилин.

Інструкція. Зараз ми по колу побудуємо "ланцюжок професій". Я назву першу професію, наприклад, металург, наступний назве професію, у чомусь  близьку до професії металурга, наприклад, кухар. Наступний - назве професію, близьку кухареві і т. д.

Важливо, щоб той, хто називає зміг пояснити, в чому схожість названих професій, наприклад, і металург, і кухар мають справу з вогнем, з високими температурами, з печами, виготовляють із сировини готову продукцію, тощо.

По ходу гри ведучий іноді ставить уточнюючі питання: "У чому ж схожість вашої професії з тільки що названою?" Остаточне рішення про те, вдало названа професія чи ні, приймає група.

Обговорення

При обговоренні гри важливо звернути увагу учасників, що між різними професіями іноді виявляються найцікавіші подібності. Наприклад, на початку ланцюжка називаються професії, пов'язані з металообробкою (як у нашому прикладі), в середині - з автотранспортом, а в кінці - з балетом.

(Приклад подібного ланцюжка: металург - кухар – м’ясник - слюсар (теж рубає, але метал) - автослюсар - таксист - сатирик естрадний (теж "зуби заговорює") - артист драмтеатру - артист балету і т. д.)

Такі несподівані зв'язки між різними професіями свідчать про те, що тим людям, які обрали свій професійний шлях, не слід обмежуватися тільки одним вибором, адже важливо те, що шукає людина в одній (тільки в одній!) професії, може віднайтися в інших, більш доступних за різними ознаками та вимогами професіях.

Гра " Професія Най – най  "

Мета гри: у веселій формі розширити знання учасників про світ професійної праці або актуалізація вже наявних знань про професії. До уваги ведучого при проведенні гри важливо дотримуватись правил роботи щоб запобігти хаосу під час заняття. Потрібно перед початком гри нагадати учасникам про прийняті правила.

Час проведення: 5-10 хвилин.

Назвіть професії:

1.Найзеленіша (садівник, лісник, квітникар-декоратор, ландшафтний дизайнер...)

2.Найсолодша (кондитер, продавець в кондитерському відділі,...)

3.Найгрошовитіша (банкір, професійні тенісисти, боксери, модель, топ – менеджер, чиновник, ІТ -спеціаліст...)

4.Найволохатіша (перукар, барбер, грумер...)

5.Найдитячіша (вихователь, педіатр, вчитель, няня...)

6.Найнепристойніша (венеролог, асенізатор...)

7.Найсмішніша (клоун, пародист, аніматор...)

8.Найтовариськіша (журналіст, екскурсовод, тренер, учитель, масовик-витівник...)

9.Найсерйозніша (сапер,військовий, хірург, розвідник, міліціонер, політик, психолог, криміналіст...)

Обговорення гри. При обговоренні варто звернути увагу на те, наскільки різноманітним є світ професій і під час гри згадані були далеко не всі. Також те, скільки різноманітних асоціацій виникає при розгляді різноманітних професій.

Вправа «Я хочу бути…»

Мета вправи: навчити учасників чітко формулювати свої бажання стосовно професійної сфери власного життя в майбутньому.

Психолог. Хочу запропонувати вам зараз на цьому ватмані маркером написати ту професію, якій  ви хотіли б присвятити себе.

Я не випадково поставила наголос на словах "хотіли б". Справа в тому, що при виборі професії необхідно керуватися не тільки сферою "хочу", але і сферами "можу" і "треба".

При правильному виборі індивідуальні особливості людини збігаються з вимогами професії. Тобто сфери "хочу" і "можу" не суперечать, а доповнюють одна одну.

  • Що ж таке сфера "треба»? Це вимоги, пропоновані ринком праці або особливими особистими обставинами, тобто затребуваність професій, з одного боку, і обмеження життєвих обставин - з іншого. Хто-небудь може привести приклад затребуваних на даний момент професій? А хто зможе навести приклад життєвих обставин, що обмежують вибір професії? (Якщо у учасників виникають труднощі, тренер сам наводить приклади.)

Вправа "Хочу, можу, треба"

Мета вправи: вправа спрямована на аналіз ситуації професійного самовизначення. Вона змушує замислитися над проблемною ситуацією та в цілому спонукає  учасників до активного пошуку рішення позначених проблем.

Психолог. Перед вами бланки. Зазначте, будь ласка, ще раз, ким би ви хотіли бути, потім дайте собі відповідь на питання: а чи є у вас для цього необхідні вміння та навички на даний момент. Якщо ні, то чи дозволяють ваші психофізіологічні можливості їх придбати в майбутньому.

Далі подумайте та напишіть для себе, які професії зараз популярні на ринку праці, а чи є затребуваною обрана вами професія? Чи немає якихось особливих обставин, які можуть перешкоджати вам займатися обраним вами видом діяльності. Якщо є, то позначте їх в таблиці.

На виконання роботи вам відводиться 5 хвилин.

Вхідна діагностика за методикою ДДО.

Психолог. Ми переконалися, наскільки нелегко вирішувати питання про вибір професії. Профорієнтація покликана допомогти людині правильно вирішити проблему професійного вибору. Професійна орієнтація являє собою вибір професії, що найбільше відповідає індивідуальним особливостям, інтересам і здібностям  людини.

На допомогу людині,  яка обирає професію, були розроблені спеціальні тести, які можуть допомогти людині дізнатися і зрозуміти себе. Один з таких тестів я хочу вам зараз запропонувати. Він дозволить виявити ваші професійні переваги.

Методика називається ДО (диференціально-діагностичний запитальник)

 http://proforientator.info/?page_id=5970

У її основу покладена схема класифікації професій, відповідно до якої всі професії діляться на п'ять груп за предметом праці: "людина - природа", "людина - техніка", "людина - людина", "людина - знакова система", "людина - художній образ".

Далі проводиться методика ДО.

Час проведення діагностики за даною методикою зазвичай триває близько 10 хв.

Опитувальник ДДО

Припустимо, що пiсля вiдповiдного навчання ти зможеш виконувати будь-яку роботу. Однак, якщо тобі доведеться вибирати тільки одну з двох можливостей, що ти вибереш? У запропонованому “Бланку вiдповiдей ДДО” тобі необхідно дати вiдповiдi на поставленi запитання. При вiдповiдi необхiдно кожний раз запитати себе: “Подобається менi заняття, про яке говориться у першiй частинi твердження чи нi?”. Довго роздумувати не потрiбно, краще покластися на перше, безпосереднє почуття. Оцінювання тверджень проходить наступним чином: “Якщо заняття тобі швидше подобається, ніж не подобається – постав у вiдповiднiй клiтинцi знак “+”. Якщо подобається – два плюси “++”, якщо дуже подобається – три плюси “+++”. Якщо швидше не подобається, нiж подобається – один мiнус “-“, якщо не подобається – два “–“, а якщо дуже не подобається три мiнуси “—“. Подiбним чином необхiдно запитувати i про заняття, що записане в другiй половинi тверджень. Питання читаються попарно (питання 1А i 1Б). Ти повинен надати перевагу одному iз варiантiв (у вiдповiдi повинно бути бiльше плюсiв або хоча би менше мiнусiв у вiдношенні однiєї половини до другої).

а

б

1. Доглядати за тваринами

Обслуговувати машини, прилади (стежити, регулювати)

2. Допомагати хворим

Складати таблиці, схеми, програми для обчислювальних машин

3. Стежити за якістю книжкових ілюстрацій, художніх листівок, плакатів, грамплатівок

Стежити за станом, розвитком рослин

4. Обробляти матеріали (дерево, тканина, метал, пластмасу й т.д.)

Доводити товари до споживача, рекламувати, продавати

5. Обговорювати зміст науково-популярних книг, статей (п’єси, концерти й т.д.)

Обговорювати художні книги

6. Вирощувати молодняк (тварин якої-небудь породи)

Тренувати товаришів (або молодших) у виконанні яких-небудь дій (трудових, навчальних, спортивних)

7. Копіювати малюнки, зображення (або налагоджувати музичні інструменти)

Керувати будь-яким вантажним засобом – підйомним краном, трактором, тепловозом і ін.

8. Повідомляти, роз’ясняти людям потрібні їм відомості (у довідковому бюро, на екскурсії й т.д.)

Оформляти виставки, вітрини (або брати участь у підготовці п’єс, концертів)

9. Ремонтувати речі, вироби (одяг, техніку), житло

Шукати й виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках

10. Лікувати тварин

Виконувати обчислення, розрахунки

11. Виводити нові сорти рослин

Конструювати, проектувати нові види промислових виробів (машини, одяг, будинку й т.п.)

12. Розбирати суперечки, сварки між людьми (переконувати, роз’ясняти, карати, заохочувати)

Розбиратися в кресленнях, схемах (перевіряти, уточнювати, упорядковувати)

13. Спостерігати, вивчати роботу кружків художньої самодіяльності

Спостерігати, вивчати життя мікробів

14. Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади, апарати

Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, забитих місцях

15. Художньо описувати, зображувати події, що спостерігаються або уявляються

Складати точні описи, звіти про спостережувані явища, події, вимірювані об’єкти й т.п.

16. Робити лабораторні аналізи в лікарні

Приймати, оглядати хворих, розмовляти з ними, призначати лікування

17. Красити або розписувати стіни приміщень, поверхню виробів

Здійснювати монтаж або зборку машин, приладів

18. Організовувати культпоходи однолітків або молодших хлопців у театри, музеї; організовувати екскурсії, туристичні походи й т.п.

Грати на сцені, брати участь у концертах

19. Виготовляти по кресленнях деталі, вироби (машини, одяг), будувати будинки

Займатися кресленням, копіювати креслення, карти

20. Вести боротьбу із хворобами рослин, шкідниками лісу, саду

Працювати на клавішних машинах (друкарській машинці, телетайпі, складальній машині)

 

 

Аркуш відповідей:

1

2

3

4

5

1a

2a

4a

5a

6a

 

 

7a

 

 

8a

 

 

 9a

 

 

10a

 

 

10б

 

11a

11б

12a

12б

13a

13б

14a

14б

15a

15б

16a

 

16б

 

17a

 

17б

18a

 

18б

 

19a

 

19б

 

20a

 

 

20б

 

 Обробка результатів:

За кожен знак “+” ставиться 1 бал. Бали кожної колонки підсумовуються, а їхня кількість визначає схильність до тієї чи іншої професії.

Назва типів професії за колонками:

1. “Людина – природа”.

2. “Людина – техніка”.

3. “Людина – людина”.

4. “Людина – знак”.

5. “Людина – художній образ”.

ІІІ. Розбір умов ситуації вибору професій.

Інформаційне повідомлення. Тривалість 5 хв.

Психолог. Що означає правильний вибір професії?

Будь-який вибір професії можна розглядати як взаємодію двох сторін: людини і спеціальності.

Людина характеризується деякими індивідуальними особливостями, які проявляються: у її фізичному розвитку, у можливостях, інтересах, схильності, характері, темпераменті.

Завдяки тесту ми визначили ваші схильності до професій. На жаль, наші схильності не завжди збігаються з нашими здібностями, тобто з нашим "можу". І не завжди нам подобаються ті види діяльності, які у нас найбільше виходять. У таких випадках вибір професії найбільш складний, адже необхідно вибирати, на що ж  орієнтуватися: на "хочу" або на "можу".

Розглянемо поняття спеціальності. Спеціальність пред'являє до людини специфічні вимоги. Будь-яка професія вимагає певного темпу виконання, вміння перемикатися з одного типу завдань на інший, тобто для неї характерні вимоги до психофізіологічних особливостей людини

Існують професії, для яких необхідна наявність деяких природжених якостей (наприклад, водієві - швидкість реакції). У психології такі професії відносять до типу професій з абсолютною профпридатністю. А є професії, де відсутність необхідних якостей може компенсуватися мотивацією, досвідом людини, і ними  оволодіти  може практично будь-яка  здорова людина. Вони належать до групи відносної профпридатності.

Руханка

Психолог. Пропоную вам провести руханку, щоб трішечки розвантажитись. Наша руханка близька до тематики заняття.

Вправа «Оплески». Тривалість 5 хв.

Тренер розміщує учасників на стільцях колом, послідовно кілька разів пропонує підвестися тим, хто має певне вміння чи якість, щось любить або бажає чомусь навчитися; інші учасники групи активно аплодують тим, хто підвівся. (Наприклад, «Підведіться з місць усі ті, хто вміє вишивати». Оплески! «Дякую, сідайте». «Підведіться з місць усі ті, хто вміє кататися на  лижах». Оплески! «Дякую, сідайте». Далі: «Підведіться з місць усі ті, хто любить дивитися серіали...», «Підведіться з місць усі ті, хто мріє досягти кар’єрного успіху...»Оплески! Бурхливі оплески!, «Підведіться з місць усі ті, хто вміє доглядати свійських тварин…»Оплески!, «Підведіться з місць усі ті, хто вміє водити автівку… »Оплески! ,тощо.)Варіантів, за що дарувати оплески може бути безліч, як професійної спрямованості якості так і ні.

Вправа "Основний мотив твого вибору". Тривалість 5 хв.

Мета вправи: допомагає розібратися у тому,  які мотиви керують людиною, коли вона обирає професію.

Необхідні матеріали: роздруковані 16 основних мотивів кожному учаснику.

Інструкція. Психолог дає завдання закреслити 8 з 16 мотивів, які до тебе менше всього відносяться. У дітей залишається 8 мотивів. Ведучий дає завдання закреслити 4 мотиви, які меншою мірою керують тобою. Потім потрібно виключити ще 2 менш важливих з чотирьох. І потім видаляємо ще один з двох.

Список мотивів включає 16 фраз:

Список мотивів при виборі професії

1. Можливість  отримати популярність, прославитися.

2. Можливість продовжувати сімейні традиції.

3. Можливість продовжувати навчання зі своїми товаришами.

4. Можливість  служити людям.

5. Можливість отримувати високу зарплатню.

6.Значення для економіки країни, громадське та державне значення професії.

7.Легкість  ходження на роботу(близкість до місця проживання).

8.Перспективність роботи.

9. Дозволяє проявити свої здібності.

10.Дозволяє спілкуватися з людьми.

11. Можливість збільшити свої знання.

12. Різноманітна за змістом робота.

13.Романтичність, благородство професії.

14.Творчий характер праці, можливість робити відкриття.

15. Важка, складна професія.

16. Чиста, легка, спокійна робота.

Обговорення вправи.

Психолог. Спробуємо розібратися, як співвідноситься сфера вашого "хочу" зі сферою "можу". Для цього необхідно чітко усвідомлювати те, які вимоги до нас пред'являє та чи інша професія.

Вправа "Світ професій і професійні вимоги"  Робота в групах. Тривалість 10 хв.

Психолог. Зараз я прошу вас об’єднатися в дві групи. Будь ласка, організуйте собі простір для роботи.

Кожній групі видається бланк для заповнення таблиці. Тепер уважно слухайте завдання.

Для його виконання ми скористаємося ватманом, на якому кожен з вас написав бажану їм професію (тобто тут записані ваші "хочу").

Ви утворили дві команди. Зараз кожна команда колективно повинна заповнити таблицю. У перший стовпчик таблиці запишіть кілька прикладів ваших "хочу".

             Обговоріть всередині групи і виберіть їх самостійно.

Трьох професій для роботи достатньо. У другому стовпчику перелічить вимоги, запропоновані професією до людини. У третьому - виділіть природні передумови, необхідні для успішного виконання виділених типів професій. Нагадаю, що одним з головних принципів роботи рукоторканням ми затвердили активність кожного учасника його свідомості, готовність до співпраці і взаємодопомоги.

Кожна група колективно заповнює таблицю, обговорюючи всередині групи всі пов'язані з цим питання.

Отримані таблиці виносяться на загальне обговорення.

Перевіряється правильність та точність їх заповнення. Психолог коментує результати, уточнює, наскільки учасники легко співвідносили професії з вимогами.

Аналіз ситуації професійного самовизначення

Хочу(бажання)

Можу (професійні вимоги)

Можу(навички і вміння)

 

 

 

 

IV.Заключний етап

Психолог. На сьогоднішньому занятті ми з вами звернулися до дуже важливої проблеми - проблеми вибору професії. Це відповідальне та серйозне рішення. На правильність цього рішення буде впливати: наскільки активно ми отримуємо інформацію про цікавий для  вас вид діяльності, чи вміємо зважити всі "за" і "проти", планувати, будувати життєвий прогноз, вчитися передбачати можливі наслідки своїх рішень.

Тепер ми знаємо, наскільки важливо керуватися при виборі професії не тільки сферою нашої "хочу", але і сферами "можу" і "треба". Для цього необхідно чітко усвідомлювати свої професійні уподобання (ми їх виявили за допомогою методики ДО), те, які вимоги до нас пред'являє та чи інша професія, те, які вимоги висуває до нас ринок праці, а можливо, є якісь життєві обставини, що обмежують вибір професії. Я бажаю вам успіхів. І на прощання хочу запропонувати вам виконати ще одну, останню вправу. Вона називається "Я... кажу вам..."

Рефлексія заняття. Тривалість 10 хв.

Вправа "Я... кажу вам..."

Мета вправи: учасникам групи надається можливість висловитися, сказати про те, що вони отримали від проведеного заняття. Простежити, чи змінився варіант вибору професії у процесі заняття, від початкової до завершальної стадії.

Психолог.  Нехай кожен з вас назве зараз себе як майбутнього професіонала у тій області, яку він вважає найбільш придатною для себе, тобто за бажанням озвучить свій вибір. Можливо, ви прийшли до висновку, що вибір вам ще належить зробити , можливо, він змінився, можливо, ваш вибір лише ще більше зміцнився.

А потім скаже все, що йому хочеться сказати всім нам на прощання. І давайте в знак подяки один  одному за спільну роботу будемо торкатися руки один одного.

Для того щоб ви мали змогу проводити аналітичну роботу з вибору майбутньої професії і поза межами робочої кімнати я пропоную вам взяти пам’ятку з рекомендаціями щодо вибору професії .Дякую вам за співпрацю і бажаю успіхів!

 Рекомендації психолога "Вибір майбутньої професії".

Рекомендації психолога "Вибір майбутньої професії".

Вибираючи свою майбутню професію, запам'ятай:

1.Вибір професії - важливий крок у житті кожної людини, тому роби його усвідомлено, враховуючи свої схильності та здібності.

2. Розділяй професії на хороші та погані, цікаві й нецікаві, важкі й легкі.

3.Все залежить не від професії, а від  твого ставлення до неї.

4.Не вибирай професію "за компанію" разом зі своїми друзями. Пам’ятай: те, що підходить твоєму  другові, може не підійти тобі.

5.Радься з батьками, друзями, вчителями, але, беручи кінцеве рішення, прислухайся до своїх бажань та потреб.

6.Запам’ятай, що світ професій набагато більший  кількості шкільних предметів.

7.Не вибирай професію на підставі свого улюбленого предмета у школі або ставлення до вчителя.

8.Збирай як можна більше інформації про різні професії.

9.Вивчай самого себе, май чітке уявлення про свої інтереси та схильності.

10.Уточни, чи є на ринку праці попит на обрану тобою професію.

11.Найди можливість поспілкуватися з представниками обраної тобою професії.

12.Якщо ти невдало обрав професію, пам'ятай, що її можна змінити у будь-якому віці. Для цього потрібно мати лише бажання

 

Використана література:

1.Вачков И.В. Основы технологии группового тренинга. Психотехники: Учебное пособие. – 2-е изд., перераб. И доп. – М.: Издательство «Ось-89», 2000.

2.Гаджиева Н.М., Никитина Н.Н., Кислинская Н.В. Основы самосовершенствования: Тренинг самосознания. – Екатеринбург: Деловая книга, 1998.

3.Грецов А.Г., Попова Е.Г. Выбери профессию сам. Информационно-методические материалы для подростков. – СПб, 2004.

4.Лидерс А.Г. Психологический тренинг с подростками. – Москва, 2001.

5.Пузиков В.Г. Технология ведения тренинга. – СПб: изд-во «Речь», 2005.

6.Резапкина Г.В. Психология и выбор профессии: программа предпрофильной подготовки. Учебно-методическое пособие для психологов и педагогов. – М.: Генезис, 2006.

7.Смид Р. Групповая работа с детьми и подростками. Пер. с англ. 2-е изд., исправленное. – М., Генезис, 2000.

8.Сайт http://proforientator.info/

 

 

 

Презентація "Людина для професії чи професія для людини?"

Слюсар з ремонту автомобілів

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
4346
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку