Заняття з елементами тренінгу для педагогів
«Віддай людині крихітку себе.
За це душа поповнюється світлом»
Неможливо уявити собі існування людини без здатності співчувати і співпереживати. Усі ми живемо серед людей, і їх переживання, а також і наші власні переживання не можуть залишатись непоміченими. У психології емпатія – здатність уявляти себе на місці іншого, відчувати (хоча б приблизно) те, що відчуває інша людина в певній ситуації, дає нам змогу краще розуміти одне одного. У будь-якому спілкуванні ми так чи інакше вливаємось один в одного, емпатійно взаємодіємо.
Вихованню емпатійної, співчутливої особистості вчителя-вихователя важливого значення надавали відомі педагоги та психологи-класики. Видатний український вчений-педагог В. Сухомлинський не вважав своїм основним завданням спеціально дослідити емпатію як важливу якість особистості педагога, але в його роботах значна увага приділена емоційній сфері, культурі почуттів педагога. Так, на його думку, турбота про благополуччя інших людей – одна із найголовніших. В умінні "відчувати душу" іншої людини, у здатності розуміти її душевний стан – одна із найважливіших характеристик особистості. В окресленому ним ідеалі педагога перша і визначальна риса – гуманізм, моральність. Емпатія проявляється у тих емоційних ситуаціях, коли, говорячи словами В. Сухомлинського, «людина серцем відчуває найтонші рухи серця іншої людини і відповідає на них власними душевними рухами».
Лише людина, яка здатна проникнутись цінностями іншого, влитися у його світ, зможе зрозуміти іншу людину, знайти з нею контакт і взаєморозуміння, тобто здійснити повноцінне спілкування. На думку В.Сухомлинського, емпатія є найскладнішим утворенням людської психіки, найзагадковішою якістю особистості, яка уможливлює проникнення у внутрішній світ іншої особистості.
У кожного з нас від природи закладені емпатійні здібності, але далеко не у кожного вони розвиваються, розкриваються до кінця. Здатність розуміти внутрішній світ іншої людини, відчувати її психоемоційний стан можна розвивати.
Мета заняття: розширювати діапазон комунікативних засобів педагогічних працівників, здійснювати пошук ефективного індивідуального стилю педагогічного спілкування; розвивати та вдосконалювати емпатійні здібності педагогів; удосконалювати вміння виражати й розуміти емоційні стани.
Хід заняття:
Вправа-привітання «Мій настрій» (3 хв.)
Мета: створити комфортну атмосферу; підготувати учасників до роботи.
Позиція учасників: учасники сидять у колі.
Обладнання: бейджі, маркери.
Час виконання: 5 хвилин.
Ведучий пропонує учасникам написати на бейджику своє ім’я, або ім’я, яким вони б хотіли, щоб їх називали в групі. Прикріпити бейджик. По черзі представити себе та продовжити фразу: «Мій настрій сьогодні схожий на …». Кожний учасник асоціює, на що схожий його настрій сьогодні.
Вправа «Скарбничка правил» (3 хв.)
Мета: визначити правила для продуктивної роботи під час заняття, створити сприятливий психологічний клімат для активної роботи.
Учасники самостійно визначають правила. Правила роботи в групі можуть бути такими:
Вправа-очікування «Метелики на квітці»(4хв.)
Кожен з учасників на стікерах у вигляді різнокольорових метеликів пише свої очікування від тренінгу та прикріплює їх на квітку.
Час виконання: 5 хв.
Вправа «Відгадай емоцію» (5 хв.)
Всім учасникам по черзі треба відповісти на питання після того, як вони отримають картки з назвами емоцій або почуттів.
Один учасник відповідає на питання, а інші відгадують емоцію.
Вправа „На скільки я уважний?”(5 хв)
Мета: розвивати здатність розуміти емоційний стан іншої людини.
Одна людина виходить у коридор, всі інші приймають пози і вираз обличчя у відповідності з обраним кожним членом групи емоційним станом.
Вправа «Вірш про себе»(7 хв.)
Мета: підняття самооцінки, підтримка оптимізму.
Учасники отримують аркуші паперу, на яких написані початки речень, а вони повинні їх дописати.
Я, ніби пташка, тому що …
Я перетворююсь на тигра, коли …
Я можу бути вітерцем, тому що …
Я ніби мурашка, коли …
Я склянка води …
Я відчуваю, що тану як крижинка, коли …
Я – прекрасна квітка, …
Я відчуваю, що я скеля, …
Я – стежка …
Я, ніби риба, …
Я – цікава книжка …
Я – пісенька …
Вправа «Крок до розвитку емпатії»(5 хв.)
Учасникам роздаються картки у вигляді ступні та пропонується записати ті риси, ознаки, якості, характеристики, які на їхню думку повинен мати у собі педагог, який крокує на зустріч ЕМПАТІЇ. Потім всі по черзі викладають сліди і виходить доріжка зі слідів до слова «ЕМПАТІЯ».
Релаксаційна вправа «Райдужний настрій»(3 хв.)
Закрити очі і повільно, розмірено дає інструкцію: «Уяви собі, що зараз чудесний день. І над тобою пропливає сіра хмарина, на яку ти можеш укласти зараз усі свої прикрості й турботи. Дай усім твоїм турботам просто полетіти з нею…
Уяви собі, що небо над тобою яскраво-блакитне, що легкі промені сонця зігрівають тебе. Ти почуваєш себе надійно захищеним – так мирно й спокійно навколо. М'який подих вітру торкнувся твоєї голови, і ти почуваєш себе легко й щасливо, як маленька легка пір’їнка. Ти думаєш, що ти сьогодні такий же чудовий, як небо, такий же теплий, як сонце, і такий же ніжний, як подих вітру.
Уяви собі, що при вдиху твоє тіло наповнюється золотим світлом – від голови до кінчиків пальців ніг... А коли ти видихаєш, уяви собі, що всі почуття, які не потрібні тобі зараз залишають тебе. Ти вдихаєш золоте світло. А видихаєш неприємні почуття.
Ти – як маленька пір’їнка, яку несе легкий вітер; ти – як промінь сонця, що падає на Землю.
Це просто чудово, що ти можеш бути тут, серед нас... Запам'ятайте свої відчуття, почуття, захопіть їх з собою, повертаючись з подорожі. Нехай вони будуть з вами весь день».
Вправа «Малюнок по колу»(6 хв.)
Мета: вчитися приймати любий досвід як корисний; діагностика і корекція способів реагування людини на вплив зовнішнього середовища.
Позиція учасників: учасники сидять у колі.
Обладнання: папір А4, кольорові олівці.
Час виконання: 20 хвилин.
Один учасник бере чистий аркуш паперу і починає малювати малюнок, який в якійсь мірі буде відображати його стан, настрій в даний момент. Потім передає аркуш сусідові, який продовжує малювати, і так, до останнього учасника. Після завершення малюнок обговорюють у групі.
Питання для обговорення:
Ця вправа спрямована на розвиток вміння приймати зміни у оточуючому світі, на які ми не можемо вплинути.
.
Підсумок заняття(5хв.)
Мета: отримати від кожного учасника зворотний зв’язок, з’ясувати, чи справдилися очікування учасників заняття.
Питання для обговорення:
Вправа “Усмішка по колу” (2 хв.)
Мета: вчитися знімати скутість з обличчя за допомогою посмішки, підтримувати усмішкою, бажати добра навколишнім; створити і підтримувати позитивний емоційний фон, сприятливий психологічний клімат.
Позиція учасників: учасники стоять у колі.
Час виконання: 5 хвилин.
Усі учасники групи беруться за руки і дарують один одному усмішки. Перший учасник повертається до свого сусіда праворуч або ліворуч і посміхається йому, при цьому побажавши чогось гарного. Можна також взяти посмішку в долоні і обережно передати іншому.
Вправа «Чарівна скринька»(2 хв.)
Наприкінці заняття учасникам пропонується дістати по одній записці з чарівної скриньки, яка покаже їм, що на них чекає сьогодні або що їм потрібно зробити найближчим часом.