Заняття з елементами тренінгу для педагогів «Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом»

Про матеріал
Вихованню емпатійної, співчутливої особистості вчителя-вихователя важливого значення надавали відомі педагоги та психологи-класики. Видатний український вчений-педагог В. Сухомлинський не вважав своїм основним завданням спеціально дослідити емпатію як важливу якість особистості педагога, але в його роботах значна увага приділена емоційній сфері, культурі почуттів педагога.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу  для педагогів

«Віддай людині крихітку себе.

За це душа поповнюється світлом»

Похожее изображение

 

Неможливо уявити собі існування людини без здатності співчувати і співпереживати. Усі ми живемо серед людей, і їх переживання, а також і наші власні переживання не можуть залишатись непоміченими. У психології емпатія – здатність уявляти себе на місці іншого, відчувати (хоча б приблизно) те, що відчуває інша людина  в певній ситуації, дає нам змогу краще розуміти одне одного. У будь-якому спілкуванні ми так чи інакше вливаємось один в одного, емпатійно взаємодіємо.

Вихованню емпатійної, співчутливої особистості вчителя-вихователя важливого значення надавали відомі педагоги та психологи-класики. Видатний український вчений-педагог В. Сухомлинський не вважав своїм основним завданням спеціально дослідити емпатію як важливу якість особистості педагога, але в його роботах значна увага приділена емоційній сфері, культурі почуттів педагога. Так, на його думку, турбота про благополуччя інших людей – одна із найголовніших. В умінні "відчувати душу" іншої людини, у здатності розуміти її душевний стан – одна із найважливіших характеристик особистості. В окресленому ним ідеалі педагога перша і визначальна риса – гуманізм, моральність. Емпатія проявляється у тих емоційних ситуаціях, коли, говорячи словами В. Сухомлинського, «людина серцем відчуває найтонші рухи серця іншої людини і відповідає на них власними душевними рухами».

Лише людина, яка здатна проникнутись цінностями іншого,  влитися у його світ, зможе зрозуміти іншу людину, знайти з нею контакт і взаєморозуміння, тобто здійснити повноцінне спілкування. На думку В.Сухомлинського, емпатія є найскладнішим утворенням людської психіки, найзагадковішою якістю особистості, яка уможливлює проникнення у внутрішній світ іншої особистості.

У кожного з нас від природи закладені  емпатійні  здібності, але далеко не у кожного  вони  розвиваються, розкриваються до кінця. Здатність розуміти внутрішній світ іншої людини,  відчувати її психоемоційний стан можна розвивати.

Мета заняття:  розширювати  діапазон комунікативних засобів педагогічних працівників, здійснювати пошук ефективного індивідуального стилю педагогічного спілкування; розвивати та вдосконалювати  емпатійні здібності  педагогів; удосконалювати вміння виражати й розуміти емоційні стани.

Похожее изображение

 

 

 

 

 

Хід заняття:

Вправа-привітання «Мій настрій» (3 хв.)

Мета: створити комфортну атмосферу; підготувати учасників до роботи.

Позиція учасників: учасники сидять у колі.

Обладнання: бейджі, маркери.

Час виконання: 5 хвилин.

Ведучий пропонує учасникам написати на бейджику своє імя, або імя, яким вони б хотіли, щоб їх називали в групі. Прикріпити бейджик. По черзі представити себе та продовжити фразу: «Мій настрій сьогодні схожий на …». Кожний учасник асоціює, на що схожий його настрій сьогодні.

 

Вправа «Скарбничка правил» (3 хв.)

Мета: визначити правила для продуктивної роботи під час заняття, створити сприятливий психологічний клімат для активної роботи.

 Учасники самостійно визначають правила. Правила роботи в групі можуть бути такими:

  • активність;
  • правило «піднятої руки»;
  • говори «тут і тепер»;
  • доброзичливість;
  • «вільна нога»;
  • толерантність;
  • вимкнений мобільний телефон.

 

 

Вправа-очікування «Метелики на квітці»(4хв.)

 

 Кожен з учасників на стікерах у вигляді різнокольорових метеликів пише свої очікування від тренінгу та прикріплює їх на квітку.

          Час виконання: 5 хв.

 

Вправа «Відгадай емоцію» (5 хв.)

Всім учасникам по черзі треба відповісти на питання після того, як вони отримають картки з назвами емоцій або почуттів.

  1. Якби ми могли побачити дане почуття або емоцію, яким би воно було? (колір, форма, розмір, на що схоже).
  2. Якби ми могли відчути його на дотик, яким би воно було?
  3. Якби ми змогли скуштувати його, яким би воно було на смак?
  4. Якби ми могли його почути, як би воно звучало?
  5. Якби його можна було понюхати, щоб то був за запах?

 

Один учасник відповідає на питання, а інші відгадують емоцію.

 

                                Вправа  „На скільки я уважний?”(5 хв)

Мета: розвивати здатність розуміти емоційний стан іншої людини.

 Одна людина виходить у коридор, всі інші приймають пози і вираз обличчя у відповідності з обраним кожним членом групи емоційним станом.

 

Вправа «Вірш про себе»(7 хв.)

Мета: підняття самооцінки, підтримка оптимізму.

Учасники отримують аркуші паперу, на яких написані початки речень, а вони повинні їх дописати.

       Я, ніби пташка, тому що …

            Я перетворююсь на тигра, коли …

            Я можу бути вітерцем, тому що …

            Я ніби мурашка, коли …

            Я склянка води …

Я відчуваю, що тану як крижинка, коли …

Я – прекрасна квітка, …

Я відчуваю, що я скеля, …

Я – стежка …

                  Я, ніби риба, …

Я – цікава книжка …

     Я – пісенька …

 

 

Вправа «Крок до розвитку емпатії»(5 хв.)

Учасникам роздаються картки у вигляді ступні та пропонується записати ті риси, ознаки, якості, характеристики, які на їхню думку повинен мати у собі педагог, який крокує на зустріч ЕМПАТІЇ. Потім всі по черзі викладають сліди і виходить доріжка зі слідів до слова «ЕМПАТІЯ».

 

 

Релаксаційна вправа «Райдужний настрій»(3 хв.)

 

Закрити очі і повільно, розмірено дає інструкцію: «Уяви собі, що зараз чудесний день. І над тобою пропливає сіра хмарина, на яку ти можеш укласти зараз усі свої прикрості й турботи. Дай усім твоїм турботам просто полетіти з нею…

 Уяви собі, що небо над тобою яскраво-блакитне, що легкі промені сонця зігрівають тебе. Ти почуваєш себе надійно захищеним – так мирно й спокійно навколо. М'який подих вітру торкнувся твоєї голови, і ти почуваєш себе легко й щасливо, як маленька легка пірїнка. Ти думаєш, що ти сьогодні такий же чудовий, як небо, такий же теплий, як сонце, і такий же ніжний, як подих вітру.

 Уяви собі, що при вдиху твоє тіло наповнюється золотим світлом – від голови до кінчиків пальців ніг... А коли ти видихаєш, уяви собі, що всі почуття, які не потрібні тобі зараз залишають тебе. Ти вдихаєш золоте світло. А видихаєш неприємні почуття.

 Ти – як маленька пір’їнка, яку несе легкий вітер; ти – як промінь сонця, що падає на Землю.

 Це просто чудово, що ти можеш бути тут, серед нас... Запам'ятайте свої відчуття, почуття, захопіть їх з собою, повертаючись з подорожі. Нехай вони будуть з вами весь день».

 

                                      Вправа  «Малюнок по колу»(6 хв.)

Мета: вчитися приймати любий досвід як корисний; діагностика і корекція способів реагування людини на вплив зовнішнього середовища.

Позиція учасників: учасники сидять у колі.

Обладнання: папір А4, кольорові олівці.

Час виконання: 20 хвилин.

Один учасник бере чистий аркуш паперу і починає малювати малюнок, який в якійсь мірі буде відображати його стан, настрій в даний момент. Потім передає аркуш сусідові, який продовжує малювати, і так, до останнього учасника. Після завершення малюнок обговорюють у групі.

Питання для обговорення:

  • Які очікування у вас були, коли малюнок мандрував світом?
  • Що ви відчували, коли перед вами опинялися роботи колег, які ви повинні були доповнити?
  • Як ви сприйняли ваш малюнок, вдосконалений іншими?
  • Чи вдалось вам побачити через доповнення інших учасників образ створений вами?
  • Чи був він достатньо яскравим, щоб не загубитись на фоні доданих елементів?
  • Чи подобається вам те, що вийшло по завершенню?

Ця вправа спрямована на розвиток вміння приймати зміни у оточуючому світі, на які ми не можемо вплинути.

.

Підсумок заняття(5хв.)

Мета: отримати від кожного учасника зворотний зв’язок, з’ясувати, чи справдилися очікування учасників заняття.

Питання для обговорення:

  • Чи дізналися Ви на занятті щось нове? Що саме?
  • Що Вам видалося найцікавішим?
  • Що Вас здивувало?
  • Що корисного Ви зможете взяти для себе?
  • Що Ви зможете використати на практиці?

 

Вправа “Усмішка по колу” (2 хв.)

Мета: вчитися знімати скутість з обличчя за допомогою посмішки, підтримувати усмішкою, бажати добра навколишнім; створити і підтримувати позитивний емоційний фон, сприятливий психологічний клімат.

Позиція учасників: учасники стоять у колі.

Час виконання: 5 хвилин.

Усі учасники групи беруться за руки і дарують один одному усмішки. Перший учасник повертається до свого сусіда праворуч або ліворуч і посміхається йому, при цьому побажавши чогось гарного. Можна також взяти посмішку в долоні і обережно передати іншому.

 

Вправа «Чарівна скринька»(2 хв.)

Наприкінці заняття учасникам пропонується дістати по одній записці з чарівної скриньки, яка покаже їм, що на них чекає сьогодні або що їм потрібно зробити найближчим часом.

Похожее изображение

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
8 травня 2019
Переглядів
979
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку