Заняття з елементами тренінгу
« Гарна людина»
Мета: ознайомити з поняттям «толерантність», дати можливість дітям усвідомити індивідуальні особливості кожної людини, оцінити рівень толерантності, сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки.
Обладнаний матеріал:
Вік 12 років. ( 6-7 клас)
Хід заняття
Тільки тоді станеш людиною,
коли навчишся бачити людину в іншому
О.Радіщев
Вправа «Вітання»
Мета: Активізувати учасників для роботи в групах
Психолог: Діти, Добро ранку! Я пропоную зараз вам теж привітатися по черзі та продовжити вразу речення:
Інформаційне повідомлення
Толерантність – це у перекладі з латинської «tolerance» означає «терпіння». Толерантність – це повага, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань. Також толерантність – це єдність у різноманітті, те, що переходу від війни до культури миру. Для громадян це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
Сьогодні толерантність – яскравий показник ступеню демократичності кожної держави й одна з умов її розвитку. Політична толерантність є основою для плідних міжнародних відносин.
Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», кожному доцільно сформувати у собі толерантність як рису характеру. Для цього необхідно:
бути готовими до того, що всі люди різні – не кращі й гірші, а просто різні;
навчитися сприймати людей такими, якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається;
цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з нашими;
зберігати «власне обличчя», знайти себе і за будь-яких обставин залишатися собою.
Вправа «Що засвоїли?»
Мета: перевірити чи засвоїли учні поняття «Толерантність» і за рахунок розширення його смислового поля і візуалізації контексту.
Психолог: Діти завдання творчого характеру. Для цього вам потрібно розділитися на 2 групи. Кожній групі пропоную до ключового слова підібрати слова асоціації і пояснити. ( І група отримує слово « толерантність» ІІ група отримує « гарна людина»
Після вправи йде обговорення
Гра «Схожі?»
Мета:Показати на прикладі, що в людей багато як відмінного, так і схожого.
Психолог:Діти, знов таки об’єднайтеся в 2 команди. Від кожної команди запрошуються по 1 бажаючому. Командам протягом хвилини потрібно знайти подібність і відмінність у добровольцях. Одна команда знаходить риси тільки подібності, а інша – тільки відмінності.
Обговорення:
Вправа «Щоб стати гарним мені потрібно?»
Мета: дати дітям можливість оцінити свій рівень толерантності
Психолог: Діти, я пропоную вам виконати завдання. Розділити папір на 2 колонки. У першій колонці написати ( Що таке толерантна людина) у другій колонці написати ( як стати толерантною людиною) і поради до кожної колонки:
Щоб стати гарним мені потрібно…
Притча про людину
Одна людина вирішила змінити світ. Але світ — такий великий, а вона — така маленька. Тоді вона вирішила змінити своє місто. Але місто — таке велике, а вона — така маленька. Тоді вона вирішила змінити свою родину. Але родина у неї така велика, одних дітей із десяток. Тоді ця людина вирішила змінити те єдине, що їй до снаги... (пауза, відповіді учнів). « Саму себе».
Обговорення притчі.
Вправа «Цінуй»
Психолог: На плакаті написано: Життєві цінності. Друзі, а вам потрібно вибрати п’ять найважливіших для вас і записати їх на аркуші, потім із п’яти вибрати одну – найважливішу.
Життєві цінності:
Чи важко було зробити вибір? Чому саме цю цінність обрали?
Притча про життя
Одного разу хлопчик з батьком вирушили в гори. Несподівано снопчик спіткнувся і впав. Боляче вдарившись, він закричав: «О-о-о-о-й!» На свій подив він почув, як десь далеко в горах якийсь голос відповів йому: «О-о-о-о-й!» зацікавишсь, він прокричав: «Ти хто?!» І у відповідь почув: « Ти хто?!» Розгніваний такою відповіддю, хлопчик голосно вигукнув: «Боягуз!» до нього долинула відповідь: «Боягуз!» Хлопчик поглянув на батька й запитав: «Що це таке?! Батько усміхнувся і сказав: «Синку, а тепер послухай уважно». І в він прокричав у напрямку гір: «Я в захваті від тебе!» голос відповів «Я в захваті від тебе!» Він знов прокричав: «Ти переможець!» хлопчик здивовано подивишсь на батька. Тоді батько пояснив синові: «Люди називають цей голос ВІДЛУННЯМ, а насправді це – життя. Воно повертає тобі назад усе, що ти говориш і робиш. Наше життя – просте відображення наших вчинків. Життя поверне тобі, що ти дав йому».
Обговорення притчі.
Вправа «Прощання»
Психолог: чи зрозуміли ви, як це гарна людина?
Чи знаєте, що для цього потрібно робити? Щоб бути гарною людиною?
Просто полюбіть увесь світ – світ полюбить вас!
До зустрічі!