заняття з елементами тренінгу "Лідер і його команда"

Про матеріал
 ознайомити учасників з поняттям «лідерство» і «лідер»;  стимулювати учасників у пошуках свого розуміння лідерства;  розкриття особистісного потенціалу учасників групи;  формування уявлень про лідерство, усвідомлення і прояв своїх сильних сторін;
Перегляд файлу

«Лідер і його команда»

Заняття з елементами тренінгу з учнями 8-9 класів

 

Мета:

  •         ознайомити учасників з поняттям «лідерство» і «лідер»;           
  •         стимулювати  учасників у пошуках свого розуміння лідерства;
  •         розкриття особистісного потенціалу учасників групи;
  •         формування уявлень про лідерство, усвідомлення і прояв своїх сильних сторін;
  •         розвиток здатності до цілепокладання і організації групової роботи.

Задачі:

  •         розвиток взаєморозуміння і почуття відповідальності по відношенню один до одного;
  •         формування навичок розуміння один одного;
  •         придбання навичок прийняття відповідальності один за одного;
  •         виявлення і розвиток уявлень про лідерство;
  •         придбання навичок планування діяльності та організації роботи в команді.

Обладнання:

журнали, вирізки з підбіркою картинок для колажу; олівці, фломастери, ножиці, скотч, маркери, стікери,  клей, степлер, ватмани А3 (на кожну підгрупу); магнітофон, диски з фоновою музикою; «Дерево ідей».

 

ХІД ТРЕНІНГУ

Доброго дня! Сьогодні ми з вами будемо говорити про лідерів та лідерство. А заняття наше ми проведемо з елементами тренінгу. Я буду ведучою. Ведучий – це тренер. Працювати ви будете кожен самостійно, ведучий та група – тільки допомагатимуть. Кожен із вас почує  і запам’ятає те, що буде вважати за потрібне.

Правила роботи в групі

Мета: сприяти створенню доброзичливого, комфортного клімату в групі.

Хід вправи: учасники сідають у коло для спілкування. Ведучий звертає увагу учасників на плакат “Правила роботи групи”. Звертаючись до плаката, підкреслюємо, що правила сприяли створенню безпечної, комфортної атмосфери в групі впродовж тренінгового заняття. Висловлює впевненість, що учасники будуть дотримуватись правил і під час сьогоднішнього заняття. Запитує в групи, чи немає додаткових правил, і записує їх, якщо вони відповідають ненасильницькій, дружній атмосфері.

При повторенні правил, дуже важливо, щоб всі погодилися з кожним пунктом. Це дозволить далі посилатися на правила, як на “закон поведінки” під час заняття.

Знайомство:

Вправа «Я – квітка»

Зараз я пропоную назвати своє ім’я й квітку, з якою ви себе асоціюєте у шкільному житті. Наприклад, «Мене звати Оксана, у своїй шкільній діяльності я асоціюю себе із квіткою - семицвіткою, тому що я люблю займатися різними видами діяльності.»

Подання про лідерство

Індивідуальна робота на листочках

Ведучий. Зараз вам потрібно буде відповісти на два питання. Візьміть аркуш паперу і розділіть його на дві частини. У першому стовпчику напишіть: «мої позитивні якості», а в другому - «мої негативні якості». Підкресліть однією рискою якості, які, на вашу думку, допомагають вам бути лідером.

Робота в парах

Ведучий. Протягом п'яти хвилин по черзі розкажіть один одному про свої сильні і слабкі сторони. Чи є у вас лідерські якості? Виділіть три найважливіші якості справжнього лідера і поясніть, чому?

Робота з усією групою

Ведучий. Отже, попрацювавши в парах, ви розповіли один одному про свої сильні і слабкі сторони, лідерських здібностях кожного і виділили три якості «справжнього лідера». Тепер по черзі вам потрібно назвати ці якості, коротко аргументувавши, чому.
Запис на дошці названих якостей. Обговорення, ранжування.

 

Формування груп для подальшої роботи.

За допомогою різнокольорових жетонів у вигляді геометричних фігур (коло, квадрат, трикутник, ромб) учасники тренінгу об’єднуються в 4 малі групи за геометричною ознакою жетонів.

Мозковий штурм «Лідер — це...»

Учні працюють над продовженням речення «Лідер— це...». Висловлюють свої думки, яким має бути сучасний лідер. Ведучий доповнює наприкінці роботи їхні висловлювання визначеннями з на­укової та публіцистичної літератури, які вивішуються на стінах.

Вправа «Емблема лідерства»

Учні отримують завдання символічно зобразити власну «Ем­блему лідерства» на малюнку (своє бачення лідерства). Потім кожен захищає свою емблему, пояснює, чому саме такі емблеми включено в зображення. За бажання можна придумати і девіз.

Вправа «Борщ» (рухлива гра)

Розподіляються учасники відповідно до інгрідієнтів приготування борщу. Ведучий називає інгрідієнт ( наприклад, капуста ) і учасники під «іменем» капуста мають помінятися місцями. Якщо тренер каже «борщ», то всі учасники мають помінятися місцями.

СТАВЛЕННЯ ДО ЛІДЕРСТВА

Колаж «Справжній лідер»

Робота в групах (по 7-10 чоловік)

Ведучий. Кожній групі потрібно створити колаж на тему: «Справжній лідер - це ...» Ви отримаєте необхідні матеріали, які можна буде використовувати при створенні вашого колажу. Час роботи обмежений  хвилинами, тому постарайтеся працювати швидко і злагоджено. Подання та перегляд одержаних робіт.

Зворотній зв'язок

ВМІННЯ ЛІДЕРА

Вправа «Дерево ідей» (призначена для розробки пропозицій щодо можливих сфер застосування лідерських здібностей у повсякденному житті та навчанні). 

Інструкція. Вам пропонуються кольорові папірці, на яких треба написати, де можна застосувати ваші лідерські здібності. У яких сферах ви хотіли б їх проявити. Наприклад, це може бути організація якогось свята, акції, проведення виховної години замість класного керівника чи разом із ним, видання інформа­ційного бюлетеня на актуальну тематику в школі, тощо. Пропозиції кріпляться на «Дерево ідей».


Гра «Паровозики» (в мінігрупах)

Ведучий. Діти, зараз ми зіграємо у відому гру «Паровозики». Кожен із вас по черзі зможе побувати «локомотивом» і «вагончиком». Домовтеся і розподіліть в командах, хто буде першим локомотивом, хто другим і т.д. Одночасно будуть рухатися кілька паровозиків. Тому, хто стане локомотивом, важливо дуже акуратно, без зіткнень, провезти за собою вагончики, так як в учасників будуть закриті очі. Завдання кожного учасника: запам'ятовувати свої відчуття в ролі «вагончика» і в ролі «локомотива».

 

Обговорення:

Ваші відчуття, коли ви були локомотивом, вагончиком? Що було складно? У якій ролі більше сподобалося, чому?

 

Вправа «Зламаний автомобіль» (7 хв.)

Мета: допомогти усвідомити стилі, за допомогою яких учасники вирішують свої проблеми.

Хід вправи

Учасникам пропонується уявити, що вони запізнюються на важливу зустріч, яка при­значена в певному місці. Автомобіль зламав­ся. Які ваші дії?

До уваги! Гравці вирішують про­блему усно, різними способами. Дехто одразу каже, що вони перш за все спробують відре­монтувати машину, інші шукають телефон, щоб перенести чи відмінити зустріч. Такі від­повіді свідчать про бажання встановити конт­роль над подіями за допомогою планування.

Деякі учасники звертаються до мож­ливості позичити, взяти на прокат якийсь транспортний засіб. Можливі варіанти: телефонувати приятелеві чи ловити випадкову машину. Подібний стиль вирішення проблем потребує умінь спілкуватися з оточую­чими, переконувати їх.

Тренеру потрібно підкрес­лити, що не існує «правильних» чи «неправильних» рішень, є стилі, в яких люди вирішують свої проблеми.

Інформаційні повідомлення «Стилі лідерства» 

Ведучий. Стиль лідерства — сукупність соціально-психологічних при­йомів і засобів, які застосовує керівник чи лідер з метою впливу на залежних від нього людей.

Авторитарний стиль характеризується вираженою волею лідера, директивністю його дій, самостійністю у прийнятті рі­шень, систематичним контролем за діями залежних осіб. Авто­ритарний лідер зазвичай не дозволяє іншим втручатися в керів­ництво, піддавати сумніву, оспорювати прийняті ним рішення. Він чітко розмежовує свої права та обов'язки підлеглих, обмежує дії останніх тільки виконавчими функціями.

Демократичний стиль відрізняється від авторитарного тим, що лідер постійно цікавиться думкою залежних від нього людей, радиться з ними, запрошує до прийняття рішень, до співпраці у керівництві коллективом, чітко не розмежовує власні обов'язки і права залежних людей. Частину своїх повноважень він передає іншим членам колективу і, в свою чергу, бере на себе частину їхніх обов'язків, якщо в цьому є потреба. Демократичний лідер активно підтримує ініціативу, постійно турбується про ство­рення і підтримання в колективі хороших стосунків з іншими людьми.

Ліберальний стильце така форма поведінки лідера, за якої він фактично відходить від своїх функцій керівника і поводиться в колективі так, ніби він не лідер, а один із членів колективу. Цю форму поведінки можна назвати лідерством лише умовно.

Спочатку вважалося, що демократичний стиль лідерства є найкращим. Однак непоодинокими є випадки, коли ефек­тивнішими виявлялися авторитарний і навіть ліберальний стилі лідерства. Зараз же вважають, що жоден з них не можна назвати ні найкращим, ні найгіршим. Ефективність різних стилів залежить від індивідуальних рис лідера, поставленого завдання, рівня розвитку колективу і ситуації, що склалася в ньому.

Гра "Ведучий телепередачі"

Мета: розвиток вміння брати на себе відповідальність, планувати і реалізовувати поставлені цілі, працюючи в групі; саморозкриття за допомогою творчої діяльності.

Ведучий. Зараз ми з вами вирушимо на незвичайну телестудію, де ви зможете спробувати себе в ролі телеведучого. Залишаємося в тих же підгрупах, як на «паровозиках» (по 5-6 чоловік). Ви побуваєте на декількох передачах. На кожну програму команді необхідно вибрати нового телеведучого.

Отже, перша передача - «Новини»
Заданої телеведучому потрібно буде продумати і показати з усією своєю групою сюжет новин (сюжет може бути будь-яким). Час на підготовку - 5 хвилин. Показ придуманих сюжетів - 3-5 хвилин на кожну групу.

Друга передача - «Спорт».

Телеведучому потрібно буде продумати і показати ранкову розминку протягом 3-5 хвилин. Ведучий може бути сам в ролі тренера групи, а може бути в ролі коментатора. Розминка повинна включати в себе не менше п'яти різних вправ. Час на підготовку - 5 хвилин.

Показ придуманих сюжетів - 3-5 хвилин на кожну групу.

Третя передача - «Найрозумніший»
Телеведучі виходять в центр, а решта учасників є групою підтримки, яка може допомогти своєму керівнику отримати додаткові бали. Протягом трьох хвилин телеведучому потрібно написати якомога більше простих речень, що складаються з трьох слів, які починаються на букву «Л» (наприклад: «Ластівки люблять літо»). Після того як пропозиції прочитані, свої варіанти може додавати група підтримки. Четверта передача - «Про тварин». Телеведучому потрібно буде продумати і показати з усією своєю групою пантоміму з життя тварин. Час на підготовку - 5 хвилин. Показ придуманих сюжетів - 3-5 хвилин на кожну групу.

Обговорення підсумків гри

- Чи складно було в ролі телеведучого продумувати, організовувати і реалізовувати свої сценарії?

- Хто з телеведучих вам сподобався найбільше, чому?

- Під час обговорення та плануванні сценарію важко було домовитися між собою?

- Що ви робили для того, щоб прийти до співпраці і взаєморозумінню в групі?

 

 

Експрес-діагностика лідерських здібностей

Опитувальник «Оцінка фахівця на лідерство» Учасники здійснюють самоаналіз лідерських здібностей.

1. Дружба для вас:

а) співпраця;

б) підтримка;

в) альтруїзм.

2.  Справжній художник (артист) має насамперед володіти:

а)            талантом;

б)            рішучістю;

в)            підготовкою.

3.  На вечірці ви найчастіше почуваєтеся:

а)            півником;

б)            куркою;

в)             курчам.

4.  Якби ви були геометричною фігурою, то:

а)            циліндром;

б)            сферою;

в)            кубом.

5.  Коли вам подобається дівчина (хлопець), ви:

а)            робите перший крок;

б)            чекаєте, поки він (вона) зробить перший крок;

в)            робите дрібні кроки.

6.  Ви зіткнулися з несподіванкою і:

а)             гальмуєте;

б)            додаєте швидкості;

в)            нічого не змінюєте.

7. Якщо вам доводиться виступати перед аудиторією, ви  від­чуваєте, що:

а)             вас слухають;

б)             критикують;

в)             бентежитеся.

8.  В експедицію краще брати товаришів:

а)            міцних;

б)            розумних;

в)            досвідчених.

9.  Попелюшка була:

а)             нещасною дівчинкою;

б)            хитрункою - кар'єристкою

в)             буркункою.

10.  Як би ви визначили своє життя:

а)             партія в шахи;

б)            матч з боксу;

в)             гра в покер. 

Оцінка результатів відповідей 

  1. а—3,6—2, в—1
  2. а—3,6—2, в—1
  3. а—3, 6—2, в—1
  4. а—1,6—3, в—2
  5. а—3,6—2, в—1
  6. а—3,6—2, в—1
  7. а—3,6—2, в—1
  8. а—3,6—2, в—1
  9. а—1, 6—3, в—2
  10.  а—2, 6—1, в—З

 Інтерпретація

16 болів і менше. Ви — «рядовий». Ви занадто поважаєте ін­ших і ототожнюєте свої слабкості зі слабкостями ближніх, а тому не здатні командувати і конкурувати, адже для цього необхідно вміти «поглинати й перетравлювати» чужі труднощі. Якщо і без лідерства ви почуваєтеся прекрасно, залишайтеся трохи осторонь подій. По суті, це не так вже й погано — так спокійніше.

1723 бали. Ви — «офіцер». Це досить неприємне стано­вище — між молотом і кувалдою. Ви з труднощами приймаєте рішення, трішки керівник і трішки підлеглий. Вам важко домагатися великого визнання, ваші аргументи занадто раціональні й грунтуються тільки на власному досвіді.

24 бали і більше. Ви — «капітан». З дитячих років ви завжди в числі перших. З віком ваш вплив на людей міцнів і особливо виявлявся у тяжкі хвилини. Якщо ви честолюбні і не боїтеся роботи, це може вас підняти дуже високо..

 

Підсумки заняття

Вправа “Приємні слова”

 Обговорюються всі набуті навички та важливість отриманої інформації для подальшої роботи. Потім усі встають. Кожний учасник говорить своєму сусіду (спочатку зліва, потім справа) по два компліменти. Далі всі прощаються невербально.

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
25 квітня 2022
Переглядів
2383
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку