Заняття з елементами тренінгу
«Мотивація. Особистісне зростання»
Мета:
1.сприяти формуванню психологічної культури, мотивації;
2.ознайомити з психологічними основами особистісного зростання;
3.актуалізувати потребу позитивних змін особистості для підвищення професіоналізму та продуктивності життєдіяльності.
Давня мудрість говорить: «Ми довго вчимо інших того, чого повинні навчитися самі». Тому ми з вами визнаємо відповідальність за навчання та виховання молодого покоління, звичайно почнемо із себе: самоаналізу, усвідомлення власної діяльності, власних бажань, цілей щодо професійної діяльності. Ваша успішна життєдіяльність значною мірою залежить від того, як ви себе мотивуєте, наскільки ви усвідомлюєте свої професійні мотиви й актуалізуєте для себе найбільш ефективні з них.
Отже, запрошуємо до співпраці!
Правила роботи (відвертість, щирість, активність, дотримання регламенту, …)
Вправа - знайомство «Чому я тут?»
Мета: поглибити процес самопізнання, визначити загальний настрій, самопочуття учасників.
Інструкція: презентуйте відповідь на запитання. Агрументуйте її.
Інформаційне повідомлення «Усе починається з мотивації»
Давайте пригадаємо визначення понять «мотив», і «мотивація». (Учасники висловлюються, психолог дає кінцеву характеристику цих понять).
Про мотивацію говорять багато, не менше написано про неї праць. Але працювати всі звикли за давньою звичкою, простіше робити щось звичне, ніж щось змінювати, напружуватися, шукати нове. Більшість зовсім не вміють себе мотивувати. Їхні відповіді на запитання «Чому я це роблю?», абсолютно безглузді – «повинен», «треба», «необхідно». Якщо вже на ці відповіді запитати в них «чому?» то ви почуєте нову низку «треба», «повинен», «необхідно».
Наслідки сумні:
Як результат, такі люди досягають небагато, живуть не так, як їм хотілося б, трапляються часті стреси та депресії. Навіть , якщо у вас незламна вдача, без мотивації дуже складно, тому що і їй потрібна мотивація, і розум без мотивації робитиме все, щоб знайти привід дати силі волі сигнал на «скасування». Мотивація заснована на бажаннях. І тут дуже актуальним є здатність до самомотивації.
Самомотивація – це дуже важливий психічний процес, що відповідає за пропорційність і поступальність природного розвитку людини, а також за продуктивність її діяльності загалом. Самомотивація – це прийняття людиною нових умов діяльності з відповідальністю за результат і з внутрішнім контролем зробити. Самомотивація є почуттям відповідальності, внутрішньою установкою на якісну, продуктивну працю, усвідомленим бажанням досягти результату. Це завжди подолання себе, постійний вибір або гармонізація свого «хочу» і «повинен». Відомий психолог Володимир Леві стверджує, що успіх неможливий без переведення «треба» в «хочу». І другий компонент – майбутнє задоволення від досягнення цієї мети.
Активність «БДДШ» (об’єднання у 4 групи)
Доберіть іменники-синоніми: спонукання, зацікавленість, інтерес, бажання, активність.
Іменники- антоніми: пасивність, незацікавленість, небажання, відсутність потреби.
Прикметники: спонукаючий, дійовий, зацікавлюючий, розвиваючий, спрямовуючий.
Дієслова: цікавитися, прагнути, хотіти, бажати працювати, стимулювати, заохотити, розвивати, спонукати.
Вправа «Баланс реальний та бажаний»
Мета: сприяти усвідомленню педагогами значення і цінності своєї особистості та своїх професійних якостей.
( учасникам пропонується на окремих аркушах паперу написати:
- три речі(це можуть бути обов’язки, заняття,розваги, справи, тощо), які їм хотілося б робити частіше;
- три речі, які їм хотілося б робити в тій мірі, у якій вони їх роблять, або ж зовсім не робити).
Обговорення
Психолог. Тепер поясніть, чому ви не робите достатньо першого і робите занадто багато другого. Чи є внутрішні суперечності з цього приводу?
Вправа «Я заслуговую на…..»
Мета: сформувати вміння знаходити в собі те, за що можна похвалити себе.
Щастя рідко дається людині «великими обсягами». Протягом дня бувають моменти, які приносять позитив, але ми їх не помічаємо. Необхідно вчитися помічати їх. Це допомагає бачити позитивне не лише в собі, а й в оточенні.
Зараз візьміть ручки і аркуші паперу, запишіть фразу: «Я заслуговую на…», згадайте все добре, що сталося з вами за цей тиждень і напишіть це. Згадайте не менше 5 подій.
Обговорення(Учасники зачитують уголос ті твердження, які хочуть оприлюднити).
Десять простих порад до самомотивації:
1.Визначтеся зі своїми бажаннями. Розумійте чітко, що вам потрібно, до чого прагнути, а чого уникати. Вашими девізами мають стати: «Ніколи не кажи «ніколи» і «можливо все».
2. Не бійтеся виходити із «зони комфорту». «Мені й так не погано» - саме такі думки гальмують розвиток особистості й досягнення успіху. Усі чудеса відбуваються за вашою зоною комфорту, намагайтеся постійно її розширювати.
3. Не зосереджуйтеся на тому, що не працює. Звертайте увагу на те,що зроблено правильно, рухайтеся в цьому напрямку.
4.Складіть список того, що може вас миттєво внутрішньо мотивувати(ваші прагнення, ідеали, мрії). Майте під рукою «педагогічну аптечку».
5.Об’єктивно оцінюйте успіхи і помилки інших, використовуйте їх для саморозвитку. Умійте радіти чужим перемогам. Спілкуйтеся з успішними педагогами. Цікавтеся, як вони змогли досягти успіху, що для цього робили, з чого починали. Отримайте корисну інформацію і скористайтеся нею на благо собі.
6. Продовжуйте вчитися. Завжди знаходьте способи стати ще кращим педагогом. Шукайте нові, ефективні шляхи досягнення цілей.
7. Не здавайтеся. Стикаючись із труднощами, шукайте рішення проблеми, розробляйте план і долайте її.
8. Не звинувачуйте учнів, колег, адміністрацію у своїх невдачах. Ви самі відповідаєте за свої дії та вибір. Ви берете на себе відповідальність за те, що з вами відбудеться, ви вирішуєте діяти твердо і цілеспрямовано, лише ви приймаєте ключові рішення.
9.Спілкуйтеся з надійними і позитивними людьми, готовими надати підтримку.
10.Оточуйте себе мотиваторами і станьте мотиватором для ваших близьких.
Самомотивація, мабуть є найважливішим аспектом на шляху до успіху. Мотивовані люди мають величезний потенціал, вони готові йти весь час уперед, незважаючи на перешкоди.
Вправа «Ловець блага» (об’єднання в пари)
Мета: розвивати вміння позитивного ставлення до життєвих ситуацій.
Щоб з вами не трапилося, у всьому намагайтеся знаходити позитив. Пропоную потренуватися. Пропоную об’єднатися в пари. Знайдіть і презентуйте, будь ласка, позитивні моменти у запропонованих ситуаціях:
(Учасники по черзі промовляють ці моменти. Учасникам, які вказали позитивні моменти в кожній запропонованій ситуації, вручається медаль «Ловець блага»).
Релаксація. «Під небом блакитним»
Мета: сприяти формуванню позитивного ставлення до себе, до поглиблення процесу самопізнання
Інструкція. Уявіть собі чисте блакитне небо без жодної хмаринки. Одна тільки думка про це здатна поліпшити вам настрій. Тепер огляньте навколишній ландшафт. Яка з перелічених картин найбільше заспокоює вас: біла засніжена рівнина, блакитний морський простір, вкриті травою зелені гори, луки з запашними жовтими квітами.
Ключ до тесту. Картина, яку ви намалювали в своїй уяві, розкриває ваш ресурс, що криється в глибинах вашої спокійної свідомості.
Зворотній зв’язок. Гра «Хто останній?»
Учасники тренінгу називають слова підтримки й заохочення учня, колеги, партнера.
Мета: повторити способи підкріплення ситуації успіху.
Ситуація успіху – сполучення умов, що забезпечують успіх, а сам успіх – результат такої ситуації.
Як підкріпити ситуацію успіху? Існує безліч способів сказати «Дуже добре!», наприклад:
«Ти зараз на правильному шляху»;
«Пречудово»;
«Правильно»;
«Я пишаюся тим, як ти працював»;
«Гарна робота!»;
«Ти близький до істини»;
«Фантастика!»;
«Я знала, що ти зможеш це зробити»;
«Як ти багато зробив! Розумник!»;
«Так тримати!»;
«Мені подобаються твої розмірковування»;
«Дуже приємно вчити таких розумних дітей»;
«Твоя робота дуже гарна»;
«Це твоя перемога»;
«Ти справжній майстер»;
«Щиро рада за тебе»;
«Я вірю в тебе»;
«В тебе щоразу виходить краще»;
«Ти досягнеш успіху!».
Висновки. Отже, для формування навчальної мотивації слід застосовувати різні методи, засоби та прийоми стимулювання. Формуючи позитивну мотивацію вчитель не лише розвиває інтерес та відповідальне ставлення школярів до навчання, але й сприяє формуванню бажання досягати високих результатів, почувати себе успішною особистістю. Це, у свою чергу, сприяє як підвищенню пізнавальної активності учнів, так і формує відповідні якості особистості. Якщо ж мотивація відсутня, то це призводить до пасивності, деградації, безкультур’я.
Мотивація — це спрямованість до різнобічної навчальної діяльності, а результат – створення безпечного і дружнього середовища.
Маєте обрати предмет, який, на вашу думку, може бути образом БДДШ. (У парах)
Перегляд відео «Пазли життя»
Рефлексія. Висловлювання учасників
Ми з вами добре попрацювали. На завершення роботи я пропоную уявити на одній долоні усмішку, а на іншій – радість. І щоб вони зосталися з нами, їх треба міцно – пре міцно поєднати в оплесках.
Робота в групах «Програма особистісного зростання».
Мета: актуалізувати потребу позитивних змін особистості педагога.
(Учасники об’єднуються у три групи. Кожна група отримує завдання скласти невелику програму особистісного зростання вчителя за однією з трьох умов сфер життєдіяльності педагога: духовною, фізичною, емоційною. Психолог пропонує обрати картки навмання, перевернувши їх зворотнім боком).
(Представники груп репрезентують думку групи щодо реалізації вчителя у певній сфері. Учасники інших груп залучаються до обговорення, висловлюючи свої думки із зазначеної проблеми)
Розвиток емоційної сфери 1.Які негативні емоції відчуває вчитель майже щодня, і як їх подолати? 2. Що означає для вчителя бути «молодим душею»? 3. Які емоції вчителя сприяють гармонійному сприйняттю світу? Як учитель може допомогти собі частіше відчувати ці емоції?
|
Розвиток духовної сфери 1.Внутрішні та зовнішні причини появи у вчителів станів апатії, тривожності, агресії. 2. Як духовність може допомогти вчителю в роботі, у ставленні до робочих ситуацій? 3.Що бажано робити вчителю, щоб духовно розвиватися?
|
Розвиток фізичної сфери (здоров’я, фізична культура, нервова система) 1.Що з фізичної сфери зазнає найбільшого впливу, навантаження під час педагогічної діяльності? Чому? 2.Чим бажано займатися вчителю для покращення здоров’я? 3. Чим корисний розвиток фізичної сфери для професійної та особистісної реалізації вчителя? |