Практичний матеріали профорієнтаційного характеру може бути темою «години психолога» для старшокласників.
Інтерактивний ґрунт проведення заняття сприяють
формуванню особистого світу цінностей підлітків, внутрішньої готовності відповідально керувати своїм життям, взаємодіяти з іншими на позиціях партнерства.
Матеріали будуть корисними для спеціалістів психологічної служби: практичних психологів і соціальних педагогів; педагогічних працівників загальноосвітніх закладів
А.В. Баштова, практичний психолог
комунального закладу «Канівська загальноосвітня санаторна
школа-інтернат І-ІІІ ступенів Черкаської обласної ради»
НА ПОРОЗІ ПРОФЕСІЙНОГО ВИБОРУ
Учасники: учні 9-11 класів
Мета та завдання заняття :
Форма проведення : заняття з елементами тренінгу
Місце проведення : кабінет практичного психолога
Обладнання:комп’ютерна презентація, робоча сторінка учня , планшети, олівці (фломастери) ,
фліп-чарт
Тривалість: до 1 год.
Піктограми в занятті:
- вправа в « робочій сторінці» |
- інформація на електронному носії |
- коментарі |
- теорія, обґрунтування |
Структура заняття
Етапи |
Основний зміст роботи |
Час
|
||||||||||||||||||||
О Р Г А Н І З А Ц І Я
|
Вступ …Плинув час день за днем, рік за роком, і ось уже ви не дитина, а майже доросла людина. З’явились зовсім нові думки, почуття, інтереси. Задля чого живу на Землі? Що є для мене найголовнішим? Як побудувати своє життя? Хто мої друзі? Ким бути і до чого прагнути? … Оголошення теми заняття Напис на дошці або слайд
…Сьогодні я пропоную вам пофілософствувати, подосліджувати себе та обговорити з ровесниками тему професійного бачення вашого майбутнього. Надіюсь , це допоможе глибше усвідомити свої думки, наміри, щоб бути більш відповідальним за ті рішення, які ви приймете…
Загальні принципи взаємодії
Вчитель ініціює переглянути Правила роботи групи :
Педагог слідкує за динамікою групи та обирає відповідні вправи: на активізацію, заспокоєння, руханки, «занурення в тему». Як варіант:
Вправа «Най-най» - відгадай!» Мета: створення позитивної емоційної атмосфери Учні говорять про себе, ніби від чийогось імені і формулюють висловлювання: « Сергій думає, що я обрав найсолодшу професію, бо це …?».( Наприклад, «Сергій, думає, що я обрав найсолодшу професію, бо це ?...». (Кулінар)). Група відгадує задуману професію. На дошці, як підказка, запропоновані категорії: найбалакучіша, найдобріша, найкрутіша, наймужніша, найдитячіша, найгрошовитіша, наймудріша. Учасники можуть пропонувати свої варіанти.
Вправа «Це ж чудово!» Мета: створення доброзичливої атмосфери, збагачення відчуття власної вартості учасників Учасники «по колу» говорять про якусь свою якість, уміння, здібність чи талант. У відповідь на кожне таке висловлювання група хором відповідає: «Це ж чудово!» Обговорення:
Для глибшого «занурення в тему» педагог може використати презентацію «Карта світу професій» (класифікація професій за предметом праці)
|
10 хв. |
||||||||||||||||||||
В И К Л И К |
Інтерактивна бесіда « Час –це цінність», інформування
Мета: актуалізація питання професійного вибору та мотивація учнів Давайте умовно поглянемо на людське життя, як на часовий відрізок:
1-16 (18 років ) Професійна діяльність, 30-40 років 60-80років
Вчитель зображує малюнок-схему на фліп-чарті
Повчальна історія «Тачка» Троє чоловіків, напружуючись щосили, везуть важкі тачки з каменями. Перехожий ставить кожному з них те саме запитання: «Що ти робиш?». Перший відповів :
Другий відповів: - Заробляю собі на хліб… Третій мовив:
Обговорення:
Педагог підводить дітей до висновку, що активні роки людського життя, найчастіше пов’язані з професійною діяльністю. Цікава справа наповнить його гарними емоціями та смислами…В іншому випадку…
|
5 хв. |
||||||||||||||||||||
О С М И С Л Е Н Н Я
|
Гра «Як розпорядитись своїм життям?» або «Аукціон життя» Інструкція: У кожного з вас 10 жетонів, які під час гри символізуватимуть саме вас: ваші зусилля, ваш час, здоров’я, тобто ваше життя.У процесі гри жетони можна обмінювати на той чи інший лот, у якому буде запропоновано два «товари». Але придбати можна лише щось одне. Свій вибір потрібно робити швидко. Максимальна кількість лотів - 10, але в них може бути різна вартість, тобто будуть лоти ціна яких більша, ніж один жетон. Якщо ви використаєте всі жетони, то вже нічого не зможете «купити». Назву товару напишіть на жетоні. Перехід до наступного лоту означає, що попередній знято з «торгів». Перелік лотів
Обговорення в міні-групах ( парах): - Що ти відчував, коли доводилось робити вибори? - Що ти дізнався про свої цінності завдяки грі? - Напиши, що ти думаєш про зв’язок між цінностями і рішеннями, зокрема щодо професійного вибору, які людина приймає…
|
15 хв. |
||||||||||||||||||||
|
Вправа «Вітрильник мети » Мета: акцентувати на важливості проектування життєвого шляху та внутрішньої готовності до подолання труднощів Інструкція: 1-ий етап: виконати завдання індивідуально. Подумати та написати: на прапорі - професійну мету ( або свій професійний вибір); на вітрилах - завдання, вирішивши які, можна досягти поставленої мети; на каменях – бар’єри, що заважають досягти вказаної мети; на хвилях – власні резерви та інші можливості, які допомагають. 2-ий етап: учасники можуть свої напрацювання презентувати усій групі за бажанням або попрацювати в обраних парах (трійках) Педагогові бажано ініціювати учнів до дискусії. Як варіант «Чи важлива сучасній молодій людині внутрішня готовність змінювати професійну діяльність протягом життя?» Вихованці можуть домальовувати інші вітрильники! Обговорення:
|
15 хв |
||||||||||||||||||||
Р Е Ф Л Е К С І Я |
Арт-терапевтична вправа «Мандала підсумків» Мета: самодослідженням емоційного стану, власних думок з метою розвитку критичного мислення, ЕІ Хід вправи: Заздалегідь накреслене коло. Учасники створюють «мандалу образів»
( Що відчував, думав, зрозумів…)
|
15хв. |