Заняття з елементами тренінгу на тему «Що впливає на імідж педагога?»

Про матеріал
Професія «педагог» - особлива. Учителі - це ті люди, які завжди на виду, поруч із ними завжди знаходяться батьки, учні, колеги. Але часто-густо молодий педагог не може працювати з людьми, у тому числі з учнями. Часто педагог утрачає авторитет серед своїх підопічних тому, що нецікавий як особистість. А без інтересу до особистості вчителя немає інтересу до предмета.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Державний навчальний заклад
“Вище професійне училище № 2 м.Херсона”

 

 

 

 

 

Заняття з елементами тренінгу на тему

, у межах семінару-практикуму для методистів

Безымянный.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практичний психолог

Бартошук М.М.

 

 

 

 

 

 

 

Херсон

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

І.І. Привітання, оголошення теми, огляд заняття.

І.ІІ. Колірний тест 

Мета: створити сприятливе середовище в групі та атмосферу доброзичливості.

Необхідні матеріали: паперові стікери різного кольору.

Хід проведення

Ведучі пропонують обрати один стікер, з позиції «Який колір до вподоби». За обраними кольорами надається характеристика особистості.

Перший колір, названий людиною, характеризує особистість у даний момент, другий колір є робочим, третій показує взаємини з оточуючими, як людина до них ставиться. 

 

Значення фіолетового кольору в психології

Іноді фіолетовий вибирають люди, яким складно реалізуватися в житті. Вони зазвичай дуже критичні до себе. Завжди дуже раціонально контролюють себе. При цьому фіолетовий колір підвищує низьку самооцінку.

Значення червоного в психології

Люди, які віддають перевагу червоний, люблять бути лідерами. Майже всі почуття у них на максимумі. Вони наполегливі, не люблять відкладати справу. Не рідко буває таке, що ті, хто вважає за краще червоний демонстративні і егоїстичні, нетерпимі, уперті і жорстокі. Жінка в червоному, частіше за все, схильна фліртувати з хлопцями.

Психологія зеленого кольору

Люди, які вибирають зелений, чітко і раціонально вибирають свій життєвий шлях. До будь-якої життєвої задачі підходять з усією серйозністю. Люблять надавати допомогу іншим. Їх внутрішній світ багатий, але відкривати його вони не поспішають, хоч самі по собі і не потайливі.

Значення жовтого в психології

Люди, які люблять жовтий, хочуть розкрити себе, досягти мети, яку поставили перед собою. Вони самовпевнені, радісні і веселі. Часто у таких людей спостерігається високий рівень креативності. Жовтий допомагає їм у скрутну хвилину, концентрує увагу. Іноді люблять попліткувати, або просто поговорити, а також часто розсіяні і критичні до себе і оточуючих, але при цьому їх самооцінка зовсім не низька, а навпаки.

Психологія чорного

Люди, які віддають перевагу чорний - загадки. Вони хочуть несвідомо привернути до себе увагу оточуючих, так як чорний колір цікавий, тому що приховує за собою щось цікаво і страшне. Якщо ви одягаєте тільки чорне, то це може говорити про те, що вам чогось суттєвого не вистачає в житті. Таким чином, ви захищаєте себе від неприємної дійсності, намагаєтеся сховатися. Краще виходити з такого стану. Але робити це треба не поспішаючи, поступово міняючи атрибути чорного одягу, на інші яскраві кольори.

Значення оранжевого кольору

Якщо у вас поганий настрій, подивіться на що-небудь оранжеве. Помаранчевий неодмінно підніме ваш настрій, особливо якщо за вікном зима. Люди, які віддають перевагу помаранчевий творчі особистості. Вони сильні, волелюбні, прощають всіх. Вони мають невичерпну енергію, яку необхідно вихлюпувати, наприклад, за допомогою створення чергового шедевру. Любителі помаранчевого, можуть бути про себе високої думки.

Психологія блакитного

Якщо ви бажаєте вселити комусь довіру, надіньте одяг блакитного кольору. Блакитний не тільки вселить довіру, а й повагу до вашої персони, а також підкреслить ваш високий соціальний статус, і покаже іншим, що ви схильні до стабільності.

Значення рожевого кольору

Рожевий - м'який колір, який притуплює емоції гніву і агресії. У місцях, де виправляють дітей з асоціальною поведінкою, часто використовується рожевий колір стін або меблів. Рожевий може означати добро, пристрасть, романтику, любов. Ті, хто вважає за краще рожевий хочуть жити повним життям, бажають нових вражень, працелюбні і не люблять відпочивати. Але іноді люди віддає перевагу рожевий колір можуть бути легковажними, інфантильними, люблячими покрасуватися перед усіма.

Коричневий в психології

Коричневий вибирають упевнені люди. Зазвичай коричневий воліють тоді, коли навколо все погано складається. Він є своєрідною надією в те, що все буде добре. Люди вибирає коричневий люблять працювати і говорять правду. Якщо ви зібралися влаштовуватися на роботу, одягніть що-небудь коричневе.

Психологія сірого кольору

Сірий - це нейтральний колір. Рідко зустрінеш того, хто любив би сірий, і так само рідко зустрінеш того хто не переносить сірий. Сірий не відволікає від важливої ​​справи, тому ділові люди воліють його. При цьому сірий досить дружелюбний і надійний. Зазвичай ті, хто вважає за краще сірий на перше місце ставлять розум, а не емоції. Сіра одяг дає силу невпевненим особистостям.

Психологія білого

Білий символізує завершеність і досконалість, свободу можливостей і зняття будь-яких бар'єрів. Цей колір також символізує чистоту в релігії. Крім того білий символ рівності, адже саме в ньому поєднуються всі цвета.Люді, які вибирають білий, готові віддатися своїй справі повністю, але при цьому вони бувають недоторками. Іноді вони можуть ізолюватися від усіх навколо і оточуючих справ, розчаруватися у всьому, і, відчужено, нудьгувати цілими днями. Іноді відкриті всьому світу, можуть легко відчути брехня, і так же легко розкрити істину складної проблеми.

 

 

 

ІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА

ІІ.І. Інформаційне повідомлення

складові пед.іміджу.png

 

ІІ.ІІ. Практичне відпрацювання питання «складові мого професійного «Я»

Вправа «Дерево мого "Я" (15-20 хв.) (групова робота)

Мета: усвідомлення себе в системі професійного та особистісного спілкування; візуалізація професійних труднощів.

Хід проведення

Ведучий: «Давайте здійснемо екскурсію вглиб власного "Я". Це "Я" можна зобразити у вигляді дерева з різними гілочками і коренями.

Корені - це підгруддя, на яке ви спираєтеся у вашому житті, в т.ч. професійному.

Стовбур, гілки – це ваші професійно-особистісні якості, що ведуть вас по життю, в т.ч. педагогічному. Це основні ваші гідності, що допомагають вашому професійному зростанню. Вони можуть бути пишні, повні життя, а можуть засихати. Які причини можливого ураження вашого дерева? Вони зовнішні чи внутрішні? Кульки омели, яка паразитує на дереві, дупла позначатимуть ті недоліки, які заважають вам у професійному зростанні. Якими вони будуть? Позначте їх у відповідних місцях дерева.

Які зовнішні «процеси», «об’єкти» впливають на ваше професійне становлення, включення в професійну спільноту? Запишіть їх.

Чи є на вашому дереві плоди. Що вони позначають?».

Після індивідуальної роботи, учасники об’єднуються в групи: 1 – зображує узагальнений образ «Я - професіонал», вказуючи якості, об’єкти, які сприяють професійному становленню, самореалізації тощо. 2 – зображує узагальнений образ «Перешкоди становлення мого професійного Я», вказуючи якості, об’єкти, які перешкоджають професійному становленню, самореалізації тощо.

 

ІІ.ІІІ. Процесуальний аспект іміджу. Вправи для превентивної та профілактичної роботи. Відреагування і перенаправлення агресії на об'єкт. Вираження гніву.

Притча «Про храм з тисячею дзеркал»

Демонстрація відео фрагмента.

Світ є лише відображенням самих себе, якщо ми дивимося на світ легко і радісно, ​​то він відповідає нам так само!

Я бажаю, щоб ви і люди навколо вас дивилися на світ з позитивом, ​​і завжди були готові до спілкування і співпраці. А для ефективного спілкування необхідно вміти контролювати свої емоції. Про це ми зараз й поговоримо.

Демонстрація відео фрагмента «Гнів» (з м/ф «Геркулес»).

Вправа «Склянка» (5 хв.)

Ціль: сприяти візуалізації наслідків прояву гніву та усвідомленню учасницями незворотності їх впливу на стосунки з іншими людьми.

Необхідні матеріали одноразові паперові скляночки.

Хід проведення

Ведучі пропонують учасникам взяти одноразову паперову скляночку і різкими рухами зім’яти (адже саме так можуть поводитися люди, які знаходяться у стані гніву). Потім ведучі пропонують повернути предмет до початкового стану.

Питання для обговорення

  • Що трапилось зі склянкою?
  • Чи можна повернути її до початкового стану?
  • Як це пов’язано з реальним життям?
  • Що може символізувати ця склянка (людські взаємини)?
  • Чи можемо ми після агресивних дій все відновити?
  • Чи бувало так, що після того, як ви образили кого-небудь, ви шкодували про те, що сказали?
  • Як це вплинуло на ваше майбутнє спілкування?

Ведучі підводять учасників до розуміння того, що коли ми зробимо людині боляче, то відновити ставлення повністю буде достатньо складно, в душі людини залишається слід від колишніх образ і розчарувань. Проте, звісно, якщо так сталося, дуже важливо вміти попросити вибачення та робити це щиро, а також змінити свою поведінку; це й буде гарним підґрунтям до відновлення стосунків та хорошого ставлення один до одного.

 

«Прийом зменшення гніву «Тайм-аут»» (10 хв.)

Ціль: розглянути різні прийоми управління гнівом.

Необхідні матеріали аркуш фліп-чарту, маркери.

Хід проведення

Ведучі ініціюють обговорення.

Питання для обговорення

 • Якщо ви відчуваєте сильний гнів, що ви робите, щоб заспокоїтися, опанувати себе?

Ведучі звертаються до учасників: “Сьогодні ми дізнаємося про ефективний прийом, який ви зможете використовувати в ситуаціях, щоб заспокоїтись. Він називається «тайм-аут».

 «Тайм-аут» — це пауза, яку ви в певних ситуаціях можете взяти, щоб опанувати свої емоції, зважити на ситуацію, обміркувати подальші дії. Прийом «тайм-аут» передбачає, що ви...

  1. Вчасно усвідомлюєте, що ваш рівень збудження зростає. Це підказує ваше тіло,

Ваше завдання — вчасно помітити «сигнали гніву» (прискорене серцебиття, стиснуті кулаки тощо).

  1. Щойно ви відчули, що починаєте втрачати рівновагу і виходити з себе, скажіть собі подумки «СТОП». Промовте подумки «Стоп» ще раз та ще декілька разів.
  2.  Дихайте глибоко. Затримайте дихання. Потім видихніть. Почекайте кілька секунд і вдихніть ще раз. Глибоке дихання допомагає позбавитись почуття тривоги і знижує рівень збудження.
  3. Скажіть партнеру: «Давай зупинимось зараз, припинимо обговорення цієї теми і заспокоїмося, щоб не наробити дурниць, а ситуацію обговоримо пізніше».
  4. Залиште ситуацію, відійдіть від об’єкта роздратування, щоб заспокоїтись, ви можете вийти на свіже повітря чи прийняти душ, прибрати в кімнаті, попрацювати в саду чи городі (якщо є) або виконати якісь фізичні вправи.
  5. Після того, як ви заспокоїлись, подумайте про проблему, яка викликала ваш гнів. Спробуйте проаналізувати причину, через яку ви гніваєтеся, поміркуйте, яку загрозу ви для себе відчули?

Знайдіть найефективніший спосіб для вирішення проблеми. Наприклад, розкажіть людині, на яку ви розгнівались, про свої почуття, або ж облиште ситуацію та рухайтеся далі (з учасниками варто поміркувати про те, коли який з наведених варіантів буде кращим).

  1. Одразу після того, як ви приймете рішення, починайте діяти. Поверніться до ситуації і спробуйте безпечним способом її розв’язати”.

До уваги ведучих. Пропишіть всі 7 кроків (розглянуті пункти) на аркуші фліп-чарту, щоб вони були перед очима учасниць до кінця програми:

1. Вчасно усвідомте!

2. Скажіть собі «СТОП»!

3. Дихайте глибоко.

4. Скажіть партнеру «Давай зупинимось…»

5. Залиште ситуацію.

6. Знайдіть найефективніший спосіб розв’язку.

7. Починайте діяти.

Ведучі продовжують: «Тайм-аут» — ефективний спосіб контролювання гніву. «Взяти тайм-аут» означає відсторонитися від ситуації під час прояву перших ознак її виходу з-під контролю. Невелика пауза допомагає повернути витримку і контроль над ситуацією. Ефективне використання тайм-аутів вимагає вміння розпізнавати перші ознаки того, що гнів стає руйнівним, може перейти в агресію, завдати шкоди. «Тайм-аут» використовується не для ухилення від стресової ситуації, а навпаки, щоб, поглянувши на неї під іншим кутом, знову увійти в неї вже з іншим настроєм. Головне за будь-якого тайм-ауту — повернутися в ситуацію і пережити її до кінця”.

 

Вправа «Сипучий пісок»

Коли ви засмучені, постарайтеся усвідомити, чому так сталося і в чому це виражається. Наприклад: «Я гніваюся, тому що він знову взяв мою річ без дозволу. Я відчуваю злість у грудях».

Змініть свою звичайну реакцію (втрачаєте терпіння, виходите із себе) і скажіть: «Сипучий пісок». Ці слова виражають застряван­ня, зациклювання на емоції. Якщо ми зациклились на злості, ми не можемо з неї вибратись, як з сипучого піску. Коли ми скажемо: «Сипучий пісок», — ми нагадаємо собі про це і усвідомимо, що треба щось змінити.

Щось змінити — означає подивитися на те, що відбувається, збоку. Ви можете розказати людині, яка викликала у вас негатив­ні емоції, про те, що відчуваєте: «Коли ти так робиш, я почуваю себе...» Це буде проявом влади над собою, а не демонстрацією власної вразливості.

https://cdn2.arhivurokov.ru/multiurok/html/2018/11/17/s_5bef37fd44e00/1000166_2.jpegЯкщо для вас це важко, глибоко вдихніть або прогуляйтесь. Можна сказати: «Я піднімаюсь над цим почуттям (треба назвати почуття). Я покидаю його, а не «застрягаю» на ньому».

 

Вправа «Хто правий?»

Об'єкт "А" говорить, що це цифра "6", а об'єкт "В" доводить, що це цифра "9".

Хто правий? Який результат цієї конфліктної ситуації? Що треба, щоб побачити іншу цифру? – помінятися місцями і обміркувати, чому людина вчинила так, а не інакше. Важливо враховувати думку співбесідника і оцінювати ситуацію з його позиції.

 

Вправа «Повітряні кульки» (10 хв.)

І етап

Мета: показати як небезпечно для людини може бути переповнення будь-якими емоціями, насамперед негативними.

Вступне слово:

Перед вами три різних кульки, погляньте і подумайте, що може статися з кожною з них?

Тренер демонструє повітряні кульки:

- одна надута дуже слабко (зеленого кольору);

- друга помірно (жовтого кольору);

- третя сильно (червоного кольору).

Відповіді:

Переповнення будь-якими емоціями, насамперед негативними, для людини так само небезпечно, як і надто  багато повітря в кульці.(Пробиваємо червону кульку.)

Червона кулька лопнула. Так і людина, що переповнена емоціями, може  «вибухнути». Наслідки цього вибуху можуть бути різні: нервовий зрив, і як наслідок психлікарня, жорстоке побиття і навіть вбивство людини.

Кожна з кульок символізує людську поведінку і людей, яким притаманна така поведінка.

Пасивна поведінка (зелена кулька)

Пасивні люди не керують своїм життям і інтересами. Вони дозволяють іншим приймати рішення за себе. Постійно бояться розчарувати інших, почуваються безпорадними.

Вигода пасивної поведінки в тому, що інші симпатизують таким людям, їх рідко звинувачують у якихось невдачах. Інші турбуються про них, захищають їх. Вони вдало уникають конфліктів.

Негативні результати пасивної поведінки: людина поводить себе так, щоб сподобатись іншим. Інші ставлять до неї свої вимоги, і людина відчуває певний дискомфорт.

Агресивна поведінка (червона кулька).

Агресивні люди висловлюють свої думки, переконання, почуття, порушуючи права інших, що почуваються з ними ніяково. Поводяться зверхньо, принижуючи інших, знаходячи їхні вразливі сторони. Такі люди хочуть домінувати, наказувати, змушувати інших програвати, щось втрачати.

Вигода агресивної поведінки: за агресивних людей часто щось роблять інші.

Негативні результати: агресивна поведінка створює ворогів, спричиняє страх, людина відчуває постійне напруження, стосунки з товаришами непостійні, часто виникають суперечки.

Відповідальна поведінка (жовта кулька)

Відповідальні люди виражають свої думки, переконання та почуття прямо й відверто, поважаючи права інших, відповідають за свої вчинки, не ображаються, а поважають думки інших, допомагають людям, коли їх просять.

Вигода відповідальної поведінки: відповідальні люди діють так, що інші все більше їх поважають.                    

Стосунки з іншими майже не конфліктні, легкі, стабільні.

Негативні результати: зростання відповідальності пов’язане зі зміною переконань, а це може бути нелегко.

Висновок: дізналися, які негативні наслідки може мати переповнення негативними  емоціями.

ІІ етап

Мета: зниження проявів агресивності.

Хід проведення

Надуйте кульки і зав’яжіть їх. Кулька символізує тіло, а повітря в ній – роздратування, гнів.

- Чи може зараз повітря  входити або виходити з кульки?

- Що трапляється, коли почуття переповнюють людину?

- Якщо людина переживає роздратування або гнів, чи може вона  зупинитися, обміркувати все?

 

Вправа «Намалюй свою агресію» (індивідуально)

Мета: відреагувати на агресію через зображальну діяльність.

Хід вправи: тренер просить учасників пригадати ситуацію або людину, яка викликає максимальне відчуття гніву. Можна обговорити, у яких частинах тіла відчувається гнів.

Намалюйте свій гнів на своїй повітряній кульці. Важливо, щоб учасники проговорили свої почуття. Потім пропонується зробити з малюнком усе, що схоче (поговорити з образом гніву, прокричати йому свої почуття, луснути кульку, щось домалювати і змінити в позитивну сторону, якщо змінились почуття).

 

 

 

 

 

ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ

ІІІ.І. Обговорення іміджу сучасного педагога. Кількісні показники дослідження якостей педагога серед учнів.

прсп.png

 

ІІІ.ІІ. Рефлексія. Вправа «Релаксація»

А зараз пропоную вам розслабитися і послухати «Притчу про каву»

Приходить учень до вчителя й каже: «Учителю, я втомився. У мене таке складне життя, такі труднощі й проблеми ! Я увесь час пливу проти течії. У мене немає більше сил. Що мені робити?»

Учитель замість відповіді поставив на вогонь три однакові ємності з водою. В одну ємність кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв із води  моркву та яйце й налив каву в чашку з третьої ємності.

« Що змінилося?», - запитав він учня.

« Яйце й морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді», - відповів учень.

« Ні!», - сказав Учитель. «Це лише поверховий погляд на речі. Подивися – тверда морква , побувавши в окропі , стала мякою й податливою. Крихке й рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих обставин – окропу. Так і ті люди , які сильні зовні , можуть розклеїтися й стати слабкими там, де крихкі і ніжні лише самоствердяться і зміцніють»

« А кава?», - запитав учень

«О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому несприятливому середовищі й змінили його – перетворили окріп на чудовий ароматний напій. Є люди , які не змінюються в силу обставин, - вони змінюють самі обставини й перетворюють їх на щось нове й прекрасне, отримуючи від ситуації користь і знання.»

Я бажаю вам не витрачати свою енергію на суперечки і конфлікти, а спрямовувати її на взаємодію в колективі. Тоді й матимете імідж педагога-професіонала.

 

Картинки по запросу конфлікт цифра 6-9

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
17 травня 2020
Переглядів
933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку