Заняття з елементами тренінгу «Попередження боулінгу та конфліктів в школі»

Про матеріал
ознайомлення з поняттям «булінг», його видами й проявами; пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій,
Перегляд файлу

 

Заняття з елементами тренінгу

«Попередження боулінгу та конфліктів в школі»

Мета заняття: ознайомити з поняттям «булінг», його видами й проявами; -. виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій, формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.

Вікова категорія: 11 – 15 років.

Тривалість заняття: 1 година.

Необхідні матеріали: папір, ручки, олівці, фломастери, ватман; скотч,  завдання на картках для команд.

Очікувані результати: обізнаність учнів з явищем «насильства», «булінгу», способами вирішення конфліктів; уміння застосовувати отримані знання на практиці, для неконфліктних стосунків у класі.

Хід заняття

 

Знайомство.

Вправа "Презентація"

Мета: проявити вміння презентувати свої особистісні якості.

Всі учасники сідають у коло. Педагог задає завдання : назвати своє ім’я та свої якості або здібності , які починаються  букву імені. Наприклад , Антон : А- артистичний

Кожен учасник називає своє ім'я і називає свої позитивні якості або здібності.

Інформаційне повідомлення про понятття та види «насильства»

 Діти, сьогодні на занятті ми розглянемо серйозну проблему , яка хвилює багатьох дітей та дорослих через свою шкоду людині, це проблема поширення насильства, жорстокого поводження серед дітей.

Наси́льство в школі— це застосування сили, психологічного тиску, погроз, які свідомо спрямовані на слабших дітей, які не зможуть дати відсіч.

Люди бувають різними, вони можуть подобаться нам чи ні, але це не дає права одній людині ставитись зневажливо до іншої людини. Є таке золоте правило моралі «Стався до іншого так, як хочеш, щоб ставилися до тебе!».

Вправа «Ми творимо»

 Мета: продемонструвати неповторність кожної людини, зняття емоційного напруження.

Ведучий говорить, що потрібно робити, а учасники чітко виконують його інструкцію.

- Кожен з вас бере салфетку і чітко виконує мою інструкцію:

Складіть салфетку в двічі.

Складіть салфетку ще раз вдвічі.

Відірвіть правий верхній кут.

Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.

Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.

Закінчили. Розгорніть салфетку і подивіться, що у вас вийшло.

Обговорення

Чі однокові серветки? Але ж всі виконували одну інструкцію? Чому?

У всіх людей є свої особливості, всі ми різні: хтось худий, а хтось - повненький, хтось – з карими очима, а хтось з блакитними, є високі, а є й маленькі. Також у світі є багато рас, національностей, у кожного з нас є свої захоплення, які схожі або відрізняються від захоплень інших. Це називаються індивідуальністю людини. Всі ми різні, але всі ми –рівні!

Іноді в школі ми зустрічаємося з такими випадками, які нам здаються нам невинними жартами, але вони часто повторюються. А потім  поступово перетворюються на переслідування дитини, конфлікти та травлю. Це явище називається буллінг.

Інформаційне повідомлення про буллінг.

 Булінг у школі - це тривалий негативний вплив з  боку одного учня чи групи дітей до іншого учня. Переклад з англійської  означає «забіяка, насильник, хуліган». Булінг - це груповий або індивідуальний терор. Жертва булінгу постійно знаходиться під тиском переслідувачів, відчуває психологічний тиск, погрози, залякування, що може призвести навіть до самогубства.

Виділяють кілька типів буллінгу:

  • Фізичний. Він проявляється побоями, іноді навіть навмисним покаліченням. Штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, кидання папірцями, гумками та іншими дрібними предметами за спиною, тощо.
  • Психологічний. Це бойкот, плітки (поширення завідомо неправдивих чуток, що виставляють жертву в невигідному світлі), ігнорування, ізоляція в колективі, інтриги, шантаж, погрози, вимагання, створення неприємностей (скидають підручники з парти, перекладають речі на іншу парту); погляди, прізвиська, жарти, жести, що принижують, образливі рухи тіла, міміки, підглядування, переслідування, залякування; вербальна агресія, яка виражається в постійних глузуваннях, образах, окриках, прокльонах.
  • Економічний булінг. Крадіжки, пошкодження, ховання, знищення одягу чи інших особистих речей, вимагання грошей тощо. Наприклад, крадуть, ховають, викидають у вікно особисті речі, псують щоденник, зошити тощо.
  • Кібербулінг. Саме останнє, але дуже популярне серед підлітків. Виявляється в цькуванні за допомогою соціальних мереж або надіслання образ на електронну адресу. Сюди входить зйомка і викладання непривабливого відео в загальний доступ. Пересилка небажаних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень, викладання фото та відео в мережу Інтернет; нецензурні вислови в переписці в соціальних мережах.

 Вправа Асоціації «Буллінг»

        Пропоную Вам  вправу на розвиток фантазії

  1. Якщо булінг- це меблі, то які?
  2. Якщо булінг – це герой з мультфільму, то який?
  3. Якщо булінг - це дерево, то яке?
  4. Якщо булінг - це явище природи, то яке?
  5. Якщо булінг - це техніка, то яка?
  6. Якщо булінг - це музичний інструмент, то який?
  7. Якщо булінг - це посуд, то який?
  8. Якщо булінг - це блюдо, то яке?
  9. Якщо булінг - це літературний твір, то який?
  10. Якщо булінг - це тварина, то яка?
  11. Якщо булінг - колір, то який?
  12. Якщо булінг - людина, то яка?
  13. Якщо булінг - погода, то яка?
  14. Якщо булінг - це пора року, то яка?
  15. Якщо булінг - транспорт, то який?
  16. Якщо булінг - птах, то який?
  17. Якщо булінг - казка, то яка?
  18. Якщо булінг - іграшка, то яка?
  19. Якщо булінг - комаха, то яка?
  20. Якщо булінг - спорт, то який?

Прочитайте, що вийшло? Що це означає?

- Діти, чи хтось з Вас зустрічався з явищем булінгу в житті?

Соціальна структура булінгу:

  • переслідувач (кривдник, агресор);
  • постраждала дитина (жертва);
  • спостерігач.

 Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.

 

Вправа "Чому так стається"

Ви всі бачите у мене різних кольорів та розмірів картки. Зараз кожен з вас вибере картку. Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу об’єднатися у групи за малюнками, які є на картках. Дякую. А тепер, як ви думаєте, що означає "стріла?" (агресор), "око" (спостерігач), "мішень" (жертва). Ви знову, мимоволі отримали ролі. А зараз кожна група буде мати своє завдання.

 Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.

 Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.

 Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.

 

Вправа «Влада»

Утворюються 2 команди, які мають по 4 учасника. Використовується газета. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою за газету. По команді «почали» кожен має захопити якомога більше «влади». (Виконання завдання).

- У цій ситуації кожен думав лише про себе, а тепер слід подумати і про іншого.

Газетний аркуш стелиться на підлогу. По команді всі повинні стати на газету. Потім газета згортається удвоє. (Виконання завдання).

 Висновок: Ви виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі міжособистісного спілкування.

Практикум з навчання способам  неконфліктної поведінки

Інформаційне повідомлення

Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи їх).

Конфлікт постійно існує в житті, хоча не сам конфлікт є проблемою, а те, як ми на нього реагуємо Якщо ми вважаємо, що конфлікт є загрозою, то ми реагуємо відповідно. Якщо ж знаємо, що конфлікт може призвести до вирішення протиріч, то відносимося більш конструктивно і спокійно. Крім того, наша реакція на конфлікт залежить від того, наскільки ми вміємо його вирішувати і цьому треба вчитися.

Вправа « Повітряна кулька»

 Пропоную вам провести дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуйте, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випустити з неї повітря маленькими порціями.

 Обговорення

-Що відбувається з нею? ( Вона потихеньку здувається)

- А що відбувається з повітрям усередині неї? ( Повітря поволі виходить)

Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих,  хто перебуває поряд.

  • Як можна контролювати свій гнів?

 ( Заспокоїтись, зробити паузу, розслабитись)

 Вправа «Коли я злюся, мені допомагає…»

А зараз походьте по класу, і спробуйте знайти відповіді на питання: «Коли я гніваюся, мені  допомагає…».  Прочитайте всі твердження і оберить те, яке буде вашою відповіддю на запитання. Зупиниться поряд із твердженням, яке близьке Вам за значенням та змістом.

Обговорення: - Чому ви обрали саме це твердження? - Чим ваш метод дієвий? - Що ще, крім згаданих методів, може допомогти, коли ви сердиті чи роздратовані?

Методика вирішення конфлікту. Мозковий штурм

Діти, а як можна вирішити конфлікт, які способи Ви знаєте?

Розподіл учнів на 4 команди за кольорами цукерок

Відповіді записуються на фліп-чарті. Кожна команда презентує свій варіант

Шляхи вирішення конфліктів

1) повага до себе, почуття власної гідності, чесність, протидія маніпуляції;

2) повага до інших, дружелюбність, визнання права інших на власну точку зору, позицію, невикористання стосовно інших маніпулятивних технологій;

3) використання при вирішенні конфліктних ситуацій принципу співробітництва.

Способи управління конфліктом (способи поведінки в конфлікті)

 Ухилення від конфліктної взаємодії.

 Згладжування конфлікту. Реалізація принципу кота Леопольда “Давайте жити дружньо!”

 Компроміс

Методика вирішення конфліктів

1. “Зняти маски” (ревнивця, егоїста, диктатора, заздрісника, агресора тощо) і “стати самим собою”.

2. Виявити і усвідомити справжню причину конфлікту.

3. Відмовитися від принципу “перемога за будь-яку ціну”. В конфліктах не перемагають, їх улагоджують.

4. Знайти декілька можливих варіантів вирішення конфлікту.

5. Оцінити варіанти і вибрати кращий.

6. Переконати іншу сторону конфлікту у тому, що даний варіант є найоптимальніший (“говорити, щоб нас почули”, уміти “слухати” іншу сторону).

7. Усвідомлювати й оберігати цінність взаємовідносин

 

Практикум. Вирішення конфліктних ситуацій

Вправа «Уявні ситуації»

Мета: розширення можливого арсеналу адекватних проявів роздратування, невдоволення, агресії та злості; розвиток навичок а мирного вирішення неоднозначних ситуацій.

Робота в командах

Кожна група отримає  ситуації з шкільного життя. Спільно обміркуйте їх та запропонуйте 2-3 варіанти дій

Кожна група презентує свої варіанти поведінки та прояву незадоволення, злості.

Обговорення: - Як ви ставитеся до поведінки героїв? - Що ви робите, щоб злість вас не накрила з головою? - Навіщо нам потрібна злість? - Чи завжди можна домовитися за допомогою слів, а не сили? - Як краще зробити, щоб не викликати агресію з боку інших, та при цьому виглядати гідно?

 

Підведення підсумків заняття

 

Притча «Скільки важить сніжинка?»

   Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:

— Скільки важить одна сніжинка?

— Не більше, ніж нічого, — відповів він їй.

— Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, —

вела далі синичка. — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї — гілка зламалася. — Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі.

Ми завжди повинні пам’ятати, що насамперед ми – люди. Сьогодні ми багато дізналися нового, цікавого один про одного, кожна людина – це особистість зі своїми талантами, здібностями, «родзинками». У кожного з нас є багато  позитивних рис, а є, звичайно, і негативні. Над такими рисами потрібно працювати. Звичайно, ми повинні поважати один одного, бо ми –ЛЮДИ!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Додатки

Твердження:

 - поговорити, зустрітися з кращими друзями;

- відвідати соцмережи;

- поговорити з батьками;

- побути наодинці;

- зайнятися спортом;

- поплакати;

- послухати музику;

- побити «грушу» / подушку;

-    порвати папір;

- надути повітряну кульку;

- зробити дихальні вправи;

- зайнятися улюбленою справою;

- пограти в комп’ютерні ігри;

- подивитися фільм

Інше

 

Сітуації

 

. Ситуація 1. «Батьки подарували Каті новий телефон, про який вона давно мріяла. Однак однокласники висміяли дівчину, назвавши її телефон старомодним непотребом. Найбільше Каті докучала Валерія. Зі злості Катя сіпнула її за волосся. Це помітила вчителька та викликала до школи батьків».

 

Ситуація 2. «Артем вдарив однокласника, бо той сів на його місце і не хотів вставати».

 

Ситуація 3. «Коли вчитель сказав, що Оксана не вивчила тему уроку, дівчина почала кричати та сперечатися з викладачем. Через кілька хвилин на крик збігся весь поверх. Школярка мала червоне обличчя та продовжувала голосно викрикувати про своє невдоволення».

 

Ситуація 4. Коли Олегу не подарували на день народження омріяний планшет, він розлютився на батьків. Нічого не пояснюючи, він взяв куртку та вийшов з дому, залишивши гостей та родину».

 

Пам’ятки, поради учням

Пам’ятка «Поради, як уникнути булінгу»

  1. Упевнись, що ти не є кривдником.
  2. Заступайся за тих, кого ображають.
  3. Якщо ти став або стала жертвою булінгу -  розкажи про це дорослим (батькам або вчителю).
  4. Якщо ти побачив / побачила, що над кимось знущаються – клич на допомогу, привертай увагу дорослих.
  5. Стався до інших так, як хочеш, щоб ставились до тебе

 

 

 

 

 

 

Використані джерела

  1. trepsy.net

психологические упражнения для тренингов.

  1. Джерело: http://dovidka.biz.ua/gidke-kachenya-andersen-skorocheno/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
  2. Джерело: http://dovidka.biz.ua/brati-grimm-popelyushka-skorocheno/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
  3. Ликсон Ч. Конфликт. – СПб.: Питер Паблишинг, 1997. – 160 с. 
  4. Калашник О., Андрєєнкова В., Зубченко А. Чули про булінг? Буклет Unicef, La Strada Ukraine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Уривок з казки «Гидке каченя» Ганс Христиан Андерсен 

 У заростях лопуха в однієї старої садиби мама-качка вивела каченят, але останнє пташеня виглядало жахливо і не було схоже на інших. Мешканці пташиного двору відразу не злюбили гидке каченя, через що постійно нападали на пташеня. Мати, спочатку захищала сина, незабаром теж охолола до нього. Не витримавши принижень, каченя втекло з двору до болота, де, незважаючи на свій вид, змогло подружитися з дикими гусьми. Але незабаром вони були вбиті мисливцями. Після цього каченя втекло з болота і після цілого дня поневірянь знайшло хатинку, де проживали бабуся, кіт і курка. Старенька залишила пташеня у себе, в надії що воно буде нести яйця. Кіт і курка, що жили в будинку, стали насміхатися над каченям, і коли йому раптом захотілося плавати, він не знайшов у них розуміння і пішов жити на озеро. Одного разу на озері гидке каченя побачило лебедів і полюбило, як не любило досі нікого. Але підійти до них він так і не наважився, боячись, що буде так само відхилений, як раніше.

З приходом зими каченя замерзало в озері, але один селянин підібрав його і відніс додому. У новому житлі каченя пробуло недовго: він злякався дітей, що захотіли пограти з ним, і втік на вулицю. Зиму він провів у кущах біля озера. Коли настала весна, каченя навчилося літати. Одного разу, пролітаючи над озером, він побачив плаваючих в ньому лебедів. На цей раз він вирішив наблизитися до них, навіть якщо вони вирішать закльовувати його. Але опустившись на воду, каченя випадково глянув на своє відображення і побачив там такого ж прекрасного молодого лебедя. Інші лебеді з радістю прийняли його в свою зграю. Ще зовсім недавно лебідь був гидким каченям і не міг навіть мріяти про таке щастя ….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Уривок з казки Братів Грімм «Попелюшка»

 

У багатого чоловіка помирає дружина. Перед смертю вона просить дочку бути скромною і доброю. Після смерті матері дочка щодня ходить до матері на могилу і виконує її прохання, вона скромна і добра. Настає зима, потім весна, і чоловік одружується на іншій жінці. У мачухи дві дочки — красиві, але злі. Вони відбирають від дочки багатія красиві сукні і виганяють її жити на кухню. Крім того, дівчина тепер з ранку до вечора виконує найбруднішу й найважчу роботу, а спить у попелі, тому її називають Попелюшкою. Зведені сестри знущаються над Попелюшкою, наприклад, висипають горох і сочевицю в попіл .

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
22 квітня 2020
Переглядів
903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку