ЗАНЯТТЯ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ Професії типу «Людина-Людина»
|
Міщенко Олена Володимирвна, практичний психолог Чугуївського ліцею № 6, Харківська область |
Мета: надання інформації та практикуму підліткам в профорієнтаційному напрямі за типологією Є.О. Клімова «Людина-Людина».
Задачі: ознайомлення з підтипами професій, виділення якостей, які дуже важливі у напрямі «Людина-Людина», визначення рівня сформованості комунікативної компетентності, емотивності.
Обладнання: кольорові олівці, стікери, аркуші паперу формату А3, А4 на столах; перелік професій; психологічні тести з визначення комунікативної компетентності, емотивності (роздруковані запитання), плакат «Сніговичок з мішечком», лепестки квіточки.
Очікуваний результат: інформованість підлітків у професійному напрямі «Людина-Людина»,
Час: 60 хвилин.
Хід заняття.
Знайомство.
Обладнання: м’яка куля.
Організаційний момент, розминка «Сніжна грудка», знайомство підлітків між собою та з тренером.
Вправа «Сніжна грудка» (5 хвилин)
Підлітки кидають один одному м’яку кулю та ставлять запитання, на які ті відповідають, не замислюючись, в режимі експрес-опитування (у ролі «сніжної грудки» використовують м'ячик або м'яку іграшку, яку слід кидати, одночасно ставлячи прості запитання):
Скільки тобі років?
Як звуть твою маму? тощо.
Яка зараз пора року?
Очікування та правила.
Вправа «Що я хочу дізнатися за годину спілкування?» (5 хвилин)
Обладнання: кольорові стікери.
Підлітки записують свої очікування на кольорових папірцях, за бажанням озвучують. По черзі кріплять на плакат очікувань. Плакат очікувань у вигляді сніговичка з мішечком (додаток 1).
Вправа «Визначення правил групи» (5 хвилин)
Обладнання: квіточка з елементів.
Підліткам поставити запитання: «Які правила групи ми обираємо?»
Відповіді записуємо на лепестках квіточки.
Інформаційне повідомлення.
Обладнання: презентація. (5 хвилин)
Професійний напрямок за предметом праці. Людина-Людина.
Головний предмет труда – людина.
Вправа «Розташуй професії» (10 хвилин)
Обладнання: листи формату А3, кольорові олівці, маркери, перелік професій.
Згуртувати учнів у 6 команд за підтипами. Надати орієнтовні професії.
Завдання: обрати потрібні професії, обміркувати та презентувати які знання та вміння повинні мати представники певного підтипу професій.
У кінці завдання вивести основні знання та вміння на плакаті.
Вправа «Секрет» (10 хвилин)
Мета: розвиток комунікативних навичок.
Обладнання: скринька з дрібними речами.
Усім учасникам вправи ведучий роздає по «секрету» із красивої скриньки (ґудзик, намистинку, брошку, старий годинник тощо…), кладе в долоньку і затискає в кулачок. Учасники ходять по приміщенню і знаходять способи умовити кожного показати йому свій секрет.
Вправа «Так» (10 хвилин)
Мета: удосконалення навичок емпатії та рефлексії.
Група об’єднується в пари. Один з учасників вимовляє фразу, яка передає його стан, настрій або відчуття. Після чого другий учасник повинен ставити першому запитання, для того щоб уточнити або з’ясувати деталі та подробиці. Наприклад: «Дивно, але я помітив (-ла), що коли сам(а) перебуваю в такому стані, то колір мого одягу стає однаковим». Вправа вважається виконаною, якщо у відповідь на розпитування другий учасник отримує три позитивні відповіді «так».
Вправа «Передавання руху по колу» (5 хвилин)
Мета: удосконалення навичок координації та взаємодії на психомоторному рівні; розвиток уяви та емпатії.
Усі учасники сідають у коло. Один із учасників групи починає дію з уявним предметом так, щоб цю дію можна було продовжити. Сусід цього учасника по колу повторює його дії та продовжує їх. У такий спосіб уявний предмет «обходить» коло учасників і повертається до першого гравця. Той називає предмет, який він передавав, і кожний із учасників також називає, у свою чергу, який предмет передавав саме він. Після обговорення вправу повторюють ще раз.
Завершення й зворотній зв'язок.
Вправа «Складання синквейна». (5 хвилин)
Обладнання: кольорові стікери.
Підлітки у парах складають синквейн однієї професії з підтипу «Людина-Людина».
Нагадуємо правила складання синквейна:
1 рядок — іменник;
2 рядок — 2 прикметники;
3 рядок — 3 дієслова;
4 рядок — коротке стверджувальне речення;
5 рядок — синонім першого рядка.
Наприклад:
1рядок. Учень.
2 рядок. Цікавий, розумний.
3 рядок. Читає, пише, малює.
4рядок. Здобуває необхідні знання.
5рядок. Школяр і т. д.
По завершенні вправи кожний учасник зачитує синквейн, відповідає на запитання: «Що нового він дізнався на тренінгу?» та кріпить стікер на плакат сніговичка.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3