Заняття з елементами тренінгу: «Ризикована поведінка»
Мета: ознайомити дітей з різними типами ризикованої поведінки, оцінити ризик в життєвих ситуаціях ; уміти визначати поведінку, яка зменшує ризик; розвинути комунікативні навички.
Завдання: усвідомлення учасниками відповідальності за власну поведінку в ситуаціях ризикованих пропозицій; формування навичок ефективної взаємодії.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Діти стають в коло, кидають м’ячик один одному, називають рису свого характеру. За схемою: «Мене звуть Андрій, я веселий.»
Хід вправи. Правила допомагають регулювати взаємостосунки людей у будь – якій галузі людської діяльності. Для того, щоб наша група працювала продуктивно, щоб кожний учасник почувався комфортно і міг діяти ефективно, ми повинні прийняти правила роботи.
Вихователь вивішує правила роботи групи.
Правила
• Бути активним
• Не перебивати один одного
• Дотримуватись правила піднятої руки
• Бути толерантним
• Виконувати всі правила
Мета: дати можливість учасникам усвідомити поняття «ризик».
Хід вправи. Вихователь пропонує назвати асоціації з поняттям «ризикувати» та способи, за допомогою яких друзі можуть вмовити вас на ризиковану дію (алкоголь, куріння, крадіжка) і записує всі міркування, пов’язані з цим терміном, а потім знайомить учасників з визначенням терміну «ризикувати».
Ризикувати – пускатися навмання, відважитися, піддатися випадковості, сподіваючись на щастя.
Ризикувати – піддаватися відомій небезпеці, мінливості, невдачі.
Ризик - це ситуація чи обставини, за яких нашому здоров’ю, або навіть життю, може щось загрожувати, та за певної поведінки цього може не статися. Як ми вже з’ясували в попередній вправі, ризик може критися в різних ситуаціях. Кожен оцінює ступінь ризику по-своєму: для когось одна ситуація уявляється більш ризикованою, а для когось – інша. І все ж, якщо ризик існує: більший, чи менший, не залежно від його усвідомлення та сприйняття, - він тягне за собою небажані наслідки.
Часто люди схильні недооцінювати ступінь власного ризику, бо не мають достатньої інформації щодо ризикованої поведінки та її наслідків, вважаючи, що саме з ними – нічого лихого статися не може. Але краще подумати про наслідки ризикованої поведінки заздалегідь і запобігти їм.
Будь-який ризик краще попередити або уникнути.
Хід вправи. Вихователь зачитує кожну ситуацію, а діти піднімають картки (червона та зелена) оцінюючи ступінь ризику.
1. Стояти під деревом
2. Стояти під деревом під час грози
3. Їхати на машині
4. Їхати на машині, водій якої напідпитку
5. Проводити час з друзями
6. Проводити час з друзями, які вживають алкоголь або наркотики
7. Вживати таблетки з цікавості
8. Лікуватися таблетками
9. Відсутність вміння відмовити в ситуаціях небезпечної пропозиції
10. Відсутність вміння відмовити другові у біді
11. Внутрішньовенні уколи з метою збору аналізів
12. Внутрішньовенні уколи з метою вживання наркотиків
13. Відсутність знань про наслідки вживання алкоголю
14. Відсутність знань про наслідки тютюнопаління
15. Побачення у кіно
16. Побачення зі вживанням алкогольних напоїв.
Надати можливість дітям усвідомити причини ризикованої поведінки і наслідки цього для здоров’я.
Хід вправи. Вихователь зазначає, серед різних ризикованих ситуацій , в які потрапляє молодь є: вживання алкоголю, наркотичних речовин, ранні статеві стосунки.
Завдання 1: Написати причини і наслідки вживання алкогольних напоїв.
Завдання 2: Написати причини і наслідки вживання наркотичних речовин.
Завдання 3: Написати причини і наслідки ранніх статевих стосунків.
Кожен наслідок і причину пишемо на дошці.
- Що ви можете сказати, дивлячись на ваші відповіді? Зверніть увагу, що причин у цих 3 проблем дуже багато, але деякі з них подібні. Наприклад, схожими є: бажання справити враження на друзів, невміння відмовитись, бажання бути дорослими. Усі причини ризикованої поведінки умовно можна розділити на внутрішні і зовнішні. Якщо не усвідомлювати ці причини, то можна потрапити в халепу з-за негативних наслідків.
Наслідки ризикованої поведінки теж багато в чому подібні (наприклад: вплив
на різні складові здоров’я) і вони завжди негативні.
- Які висновки можна зробити після виконання цієї вправи? (Отже, не все в житті варто пробувати на дотик, на смак, на зір, на запах, на відчуття... Якщо ти знаєш про наслідки, розумієш ступінь ризику, ти робиш здоровий вибір. А це говорить лише про одне – про відповідальне ставлення до власного здоров’я та життя.)
7. Вправа «Чарівні капелюхи»
Хід вправи. Вихователь пропонує витягнути з капелюха картку з описом ситуації. Завдання: протягом 5 хвилин знайти спільне рішення щодо вирішення ситуації.
Ситуація 1.Ти на вечірці, де більшість підлітків малознайомі. Вони вмовляють тебе випити алкоголю, використовуючи фрази на кшталт «Ти що, мамчин синок!? Слабак!?» або «Ти якась зажата, тобі треба розслабитися!»
Ситуація 2. «Багато моїх друзів курять і мені пропонують закурити»
Ситуація 3 . На вечірці друзі пропонують тобі спробувати «цікаву» таблетку, щоб повеселитися «по-справжньому». Що робити?
Запитання для обговорення:
- Які у вас враження від виконання завдання?
8. Вправа «Корисні знання»
Вихователь пропонує кожній дитині висловитися за схемою «Сьогодні я дізнався про...».
Похваліть усіх учасників і побажайте їм так само чітко і згуртовано працювати надалі.