Заняття з елементами тренінгу
«Розвиток креативності та творчих здібностей педагогів»
Мета:
Матеріали: фліпчарт, плакат «Пісочний годинник», кольорові стікери, стікери трьох кольорів, маркери, аркуші білого паперу, кольорові олівці та фломастери, ножиці, клей, ручки, журнали для створення колажу, бланки для тесту(10 незакінчених фігур).
Хід заняття:
Вступне слово (3 хв.)
Одне з важливих завдань практичного психолога полягає у формуванні особистісних якостей педагога, збереження його фізичного і психічного здоров'я. Педагог, який отримує задоволення від своєї роботи, володіє високим рівнем працездатності, активності, творчості, прагне до вдосконалення. Творча особистість педагога є визначним фактором виявлення та розвитку творчих можливостей вихованців.
Одним із критеріїв педагогічної творчості педагога є його прагнення й уміння створити сприятливі умови для плідної співпраці з дітьми, що забезпечать їм емоційний комфорт, саморозвиток і можливість самореалізації в освітньому процесі.
Творчість, активність, ініціативність — дуже важливі риси для сучасної людини. Успішність педагога значною мірою залежить від його вміння нестандартно мислити, знаходити раціональні шляхи розв'язання проблем, мати відверту позицію щодо ставлення до себе та інших, бути впевненим у власних силах, мати дитячу сприйнятливість і відкритість до всього нового. Одна з вищих потреб особистості виявляється в реалізації власних творчих сил і здібностей, у високій зацікавленості справою і, разом з тим, постійній готовності удосконалювати справу, аналізувати та осмислювати власну діяльність.
Надзвичайно плідною у закладі освіти є співпраця практичного психолога з педагогічними працівниками. Завдяки систематичному проведенню тренінгів, семінарів-практикумів педагоги опановують та використовують у своїй роботі нетрадиційні методи та прийоми педагогічної взаємодії, сміливіше експериментують.
1.Привітання учасників (5 хв.)
Мета: створення атмосфери довіри, психологічного комфорту, позитивного емоційного фону, доброзичливості.
Учасники по черзі вітаються, називаючи своє ім’я, та розповідають про значення свого імені.
2.Обговорення правил групи (2 хв.)
Правила групи:
3. З’ясування очікувань учасників. Вправа «Пісочний годинник».
Пропонується кожному записати на своєму стікері кількома словами очікування від заняття і прикріпити його у верхній частині «годинника».
4.Вправа «Малюнок сховався в долоньці» (5 хв.)
Мета: розвиток уяви, образного сприйняття, творчого мислення.
Інструкція: прикладаємо долоню до листка паперу, потім обводимо її по контуру простим олівцем. Кольоровими олівцями по контуру пальців домальовуємо малюнок. Кожен придумує своє зображення (будь-який образ). Після презентації своїх малюнків, проводиться обговорення.
5.Вправа «Портрет креативного педагога» (створення колажу) (20 хв.)
Мета: визначення якостей, які характеризують творчого педагога, розвиток творчої уяви.
Практичний психолог об’єднує педагогів у дві підгрупи, кожна із яких повинна створити колаж під назвою «Портрет креативного педагога». Після створення колажів, представник від кожної підгрупи презентує свій колаж, називаючи якості, які характеризують творчу особистість.
6.Діагностика педагогів (короткий тест творчого та креативного мислення П.Торренса) (15 хв.)
Мета: діагностика творчого потенціалу педагогів.
Інструкція: Зараз я вам пропоную оцінити рівень вашого творчого потенціалу, виконавши захоплюючі завдання. Всі вони вимагають від вас уяви й фантазії. При виконанні кожного завдання намагайтеся придумати щось нове й незвичайне й добре було б таке, до якого далеко не кожний додумається. Перед вами 10 незакінчених фігур. Якщо ви додасте до них додаткові лінії або штрихи, виходять цікаві предмети або навіть сюжетні картинки. Придумайте назву для вашого малюнка й напишіть її під ним. Час виконання — 10 хв.
Наприкінці завдання відбувається обробка й аналіз результатів тесту.
Обробка й аналіз результатів тесту.
Критерії, використовувані при проведенні результатів тестування
Малюнок №1.
0 балів. Абстрактний візерунок, обличчя, голова людини, окуляри, птах, чайка.
1 бал. Брови, ока, хвиля, море, морда тварини, хмара, серце, сова, квітка, яблуко, людина, собака.
2 бали. Всі інші менш стандартні й оригінальні малюнки.
Малюнок №2.
0 балів. Абстрактний візерунок, дерево, рогатка, квітка.
1 бал. Буква, будинок, символ, покажчик, слід ноги птаха, цифра, людина.
2 бали. Всі інші більше оригінальні малюнки.
Малюнок №3.
0 балів. Абстрактний візерунок, звукові й радіохвилі, обличчя людини, човен, корабель, люди, фрукти.
1 бал. Вітер, хмара, дощ, кульки, деталі дерева, дорога, міст, гойдалка, морда тварини, колеса, лук і стріли, риба, верстати, квіти.
2 бали. Всі інші більше оригінальні малюнки.
Малюнок №4.
0 балів. Абстрактний візерунок, хвиля, море, змія, хвіст, знак питання.
1 бал. Кішка, крісло, стілець, ложка, миша, гусениця, черв'як, окуляри, черепашка, гусак, лебідь, квітка, трубка для паління.
2 бали. Всі інші більше оригінальні малюнки.
Малюнок №5.
0 балів. Абстрактний візерунок, блюдо, ваза, чаша, човен, корабель, обличчя людини, парасолька.
1 бал. Водойма, озеро, гриб, губи, підборіддя, таз, лимон, яблуко, лук і стріли, яр, яма, риба, яйце.
2 бали. Всі інші більше оригінальні малюнки.
Малюнок №6.
0 балів. Абстрактний візерунок, сходи, драбина, обличчя людини.
1 бал. Гора, скеля, ваза, ялина, кофта, піджак, сукня, блискавка, гроза, людина, квітка.
2 бали. Всі інші більше оригінальні малюнки.
Малюнок №7.
0 балів. Абстрактний візерунок, машина, ключ, серп.
1 бал. Гриб, черпак, ківш, лінза, обличчя людини, молоток, окуляри, самокат, серп і молот, тенісна ракетка.
2 бали. Всі інші більше оригінальні малюнки.
Малюнок №8.
0 балів. Абстрактний візерунок, дівчинка, жінка, очі й тіло людини.
1 бал. Буква, ваза, дерево, книга, майка, плаття, ракета, квітка, щит.
2 бали. Всі інші більше оригінальні малюнки.
Малюнок №9.
0 балів. Абстрактний візерунок, пагорб, гори, буква, вуха тварини.
1 бал. Верблюд, вовк, кішка, лисиця, обличчя людини, собака, людина, фігура.
2 бали. Всі інші більше оригінальні малюнки.
Малюнок №10.
0 балів. Абстрактний візерунок, гусак, качка, дерево, обличчя людини, лисиця.
1 бал. Буратіно, дівчинка, птах, цифра, людина, фігура.
2 бали. Всі інші більше оригінальні малюнки.
Набрані 17—20 балів свідчать про високий рівень креативності;
14—16 — вищий за середній;
11—15 — середній;
7—10 —низький.
7.Вправа «Долонька побажань» (15 хв.)
Мета: створення позитивного настрою.
Інструкція: Візьміть, будь-ласка, ваші кольорові долоньки, напишіть один одному побажання, передаючи їх по колу, поки долонька не повернеться до хазяїна. І коли у вас буде поганий настрій або щось не виходить, перечитайте побажання ваших колег і не забувайте творити, щоб ваше життя було насиченим, неординарним.
8.Рефлексія. Плакат «Пісочний годинник».
Пропонується кожному свій стікер перенести у нижню частину годинника, якщо його очікування від заняття здійснились.