Себе пізнати – себе розуміти
Мета: сприяти розвитку в учасників позитивного сприйняття себе, вираження позитивних емоцій, позитивних думок і почуттів, спонукати до роздумів про своє життя.
Час: 1 година
План заняття:
1. Вправа «Вітання»
Мета: створити умови для ефективної співпраці.
Час: 5 хвилин
Хід вправи: учасники сідають у коло, кожен по черзі називає своє ім’я і продовжує речення: «Найбільше мені подобається у собі…»
2. Вправа «Очікування»
Мета: визначення очікувань учасників щодо заняття.
Час: 3 хвилини
Ресурси: стікери, маркери
Хід вправи: учасникам роздають стікери, їм потрібно написати на них свої очікування, прочитати їх і приклеїти їх біля підніжжя гори, яка зображена на плакаті.
3. Інформаційне повідомлення «Самопізнання»
Самопізнання – це дослідження, пізнання самого себе. Здатність до самопізнання властива лише людині. Складність самопізнання полягає в його орієнтованості на саму людину, на її внутрішній світ. Уявлення про себе формується і під впливом оцінювання з боку інших людей під час співвіднесення мотивів, мети, результатів своїх учинків і дій із соціальними нормами прийнятими у суспільстві. Самопізнання – найважливіша з умов, яка спонукає змінювати свій стан на краще.
4. Вправа «Моє Я»
Мета: усвідомлення важливості прийняття свого «Я»
Час: 10 хвилин
Ресурси: Аркуші А4, кольорові олівці, маркери.
Хід вправи: кожному учаснику пропонується зобразити своє «Я» у вигляді дерева з різними гілочками та глибоким корінням. Одна з верхніх гілочок – зовнішнє «Я», інші гілочки - «Я у школі», «Я в сім’ї», «Я в колі друзів» тощо. Далі тренер просить зобразити коріння, вписуючи на ньому свої позитивні та негативні риси. Малюнки вивішують на видному місці.
Питання для обговорення: Що ви відчули, малюючи дерево? Що вам було найважче зобразити?
5. Вправа «Рольова гімнастика»
Мета: усвідомлення важливості прийняття свого «Я».
Час: 10 хв
Ресурси: аркуші із завданнями
Хід вправи: кожен учасник отримує аркуш із завданням (Додаток 1). Потрібно вимовити слово «Я» так, як написано у завданні.
Питання для обговорення: Які почуття ви переживали під час виконання вправи?
6. Вправа «Бінго»
Мета: сприяти позитивному самооцінюванню унікальності кожної людини.
Час: 10 хвилин
Ресурси: Аркуш А4, ручка
Хід вправи: кожному учаснику дати аркуш паперу формату А4, необхідно без ножиць, тільки за допомогою рук вирізати фігуру Бінго – силует людини. Далі кожен на Бінго пише: на голові – свою мрію, на правій руці – улюблене місце відпочинку, на лівій руці – улюблений музичний стиль, на правій нозі – хобі, на лівій нозі – улюблену страву. А наступному етапі учасники встають зі своїх місць, підходять один до одного і намагаються знайти і записати на відповідних частинах тіла Бінго імена тих, з ким у них співпали одна чи декілька позицій. Потім учасники повертаються в коло.
Питання для обговорення: Чи є такі учасники, в яких однакові всі позиції? У кого збіглася тільки одна позиція? У кого збіглося кілька позицій? Чи є учасники, в яких усі позиції різні? Які висновки можна зробити, аналізуючи цю вправу?
Слово тренера: усі ми різні, інколи наші мрії і бажання збігаються, а іноді – ні, і це чудово, бо ми можемо щось для себе запозичити один в одного.
7. Вправа «Зміни мого життя»
Мета: усвідомлення важливості прийняття свого «Я» в минулому і теперішньому, спонукати до роздумів про своє життя.
Час: 10 хвилин
Ресурси: бланки з запитаннями, ручки.
Хід вправи: кожному учаснику пропонується записати у спеціальному бланку (Додаток 2) те, що турбує учасників у їхньому сьогоденні, а також те, чим вони пишаються, не розмірковуючи про порядок. Роботу потрібно завершити, коли у списку кожного учасника буде не менше п’яти пунктів. На наступному етапі учасникам потрібно пригадати події свого життя за останні декілька років, потім записати найважливіші події, які відбулися (позитивні і негативні), спробувати їх пов’язати з турботами і пріоритетами сьогодення, а потім проаналізувати, яка поведінка, риси характеру особистості можуть сприяти цьому.
Питання для обговорення: Що вдавалося легше, а що важче? Які думки виникали? Який у вас зараз настрій?
8. Вправа «Чарівний ярмарок»
Мета : сприяти позитивному самосприйняттю та адекватній самооцінці.
Час: 7 хвилин
Ресурси: Аркуші А4, маркери.
Хід вправи: учасники повинні уявити собі ярмарок, на якому продають і обмінюються незвичайним товаром – людськими рисами характеру. На одному аркуші кожен пише слово «Придбаю», а нижче риси, які хотів би купити. Цей аркуш треба тримати в руці, щоб всі інші бачили текст. На маленьких аркушах кожен записує по одній рисі характеру, яку хотів би продати чи обміняти на ярмарку. Необхідна умова, риси не можна віддавати нічого не отримавши в замін. Гра припиняється тоді, коли тренер оголошує : «Ярмарок закривається, торги закінчуються».
Питання для обговорення: Що було легше: віддавати чи отримувати риси? Чому? Що нового ви про себе дізналися?
9. Підведення підсумків
Наше заняття добігає кінця, повернімось до наших очікувань. Якщо вони здійснились, кожен з вас підійде до нашої символічної гори і перемістить свій стікер ближче до вершини, а якщо ні, то залиште їх на місці.
Додаток 1
голосно |
тихо |
ствердно |
здивовано |
із захопленням |
сумом |
ніжно |
з іронією |
зі злістю |
розчаровано |
Додаток 2
Що мене турбує |
Чим я пишаюся |
Найважливіші події мого життя |
1. |
1. |
1. |
2. |
2. |
2. |
3. |
3. |
3. |
4. |
4. |
4. |
5. |
5. |
5. |