Заняття з елементами тренінгу «Толерантність – шлях до миру»
Мета: сформувати в учнів чітке уявлення про толерантність; стимулювати уяву учнів у пошуках власного розуміння толерантності; розвивати навички спілкування з іншими людьми, взаємодії з ними на основі співчуття, співрозуміння, доброзичливості.
Завдання:
Обладнання:
Епіграф до тренінгу: «Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості».
Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст
ХІД ЗАНЯТТЯ:
Повідомлення теми заняття
Добрий день, шановні учасники тренінгу. Я рада вас бачити за цим круглим столом.
16 листопада кожного року жителі багатьох країн світу відзначають Міжнародний день толерантності, або день терпимості. Це свято було засновано в 1996 р. за рішенням Генеральної Асамблеї ООН. День терпимості присвячений дотриманню прийнятої в 1995 р. Декларації терпимості. Його мета полягає в тому, щоб знизити поширені останнім часом по всій планеті випадки прояву насильства.
Тому на сьогоднішньому занятті ми будемо вчитися бути більш толерантними.
Хочу вам запропонувати згадати основні правила тренінгу (учасники називають правила). Мені дуже приємно, що ви пам’ятаєте ці правила.
Правила поведінки:
Вправа «Очікування»
Прошу вас написати свої очікування від тренінгу на стікерах та прикріпити їх на поле очікування.
Вправа «П’ять добрих слів»
Мета: розвиток навичок спілкування.
Кожен з учнів має обвести свою руку на аркуші паперу і на малюнку долоні написати своє ім'я. Потім учень передає свій аркуш сусідові праворуч, а сам отримує малюнок від сусіда ліворуч. На кожному пальці намальованої долоні треба написати будь-яку привабливу, на їхню думку, рису її власника (наприклад: «ти дуже добра», «ти завжди заступаєшся за слабших», «мені подобається твій одяг»). Аркуш повертається до власника. Коли робота завершена, психолог збирає малюнки і зачитує написи, а група має здогадатися, кому вони призначені.
Вправа «Всі ми різні – всі ми рівні»
Мета: довести унікальність кожної особистості, подолати упереджене ставлення до інших.
Іноді людям важко виявляти толерантність до інших. Вони не вміють і не хочуть примиритися з особливостями (чи характером) певної особистості, певної нації, певного суспільства. Це зумовлено, передусім, унікальністю, неповторністю кожної особистості, кожної нації, кожного суспільства… Ви погоджуєтеся з тим, що всі і ми є унікальними і неповторними?» (учасники висловлюються).
Давайте перевіримо. Учасникам роздаються серветки.
Візьміть свої аркуші і виконуйте той алгоритм дій, які я вам буду пропонувати. Як виконують дії інші учасники дивитися забороняється. Дії необхідно виконувати швидко. Починаємо:
Подивіться на свою роботу та на серветки інших учасників тренінгу.
Запитання для учасників:
Зауваження психолога: Можливо, у житті буває так, що ми оцінюємо людину лише з огляду на те, чи робить вона так, як ми.
Вправа «Колесо довіри»
Мета: показати важливість кожного учасника, згуртувати колектив.
Стань в коло, перед вами круг зі шнурочками від нього. Вам потрібно, тримаючи за шнурочки, рівномірно підняти круг. Завдання ускладнюється, коли на круг ставиться стакан з водою.
Висновок. Всі ми різні, проте важливі і потрібні.
Інформаційне повідомлення
Мета: ознайомити з поняттям «толерантність», ознаками толерантності.
Таке незвичне для нашого сприймання слово «толерантність» - означає терпимість. Слово походить від лат. «tolerance», що означає терпіти, добровільно переносити страждання при переміщенні чогось важкого. Але в сучасному суспільстві воно доповнене ще й іншим, духовним відтінком. До нашого словника це слово потрапило після його активного вживання в англійській та французькій мовах. І що є дуже цікавим – у багатьох мовах народів світу тлумачення цього слова дещо відрізняються, але об’єднуються певною м’якістю смислових визначень – це: прощення, визнання, співчуття, здатність визнавати відмінність інших, готовність до примирення, поблажливість. Планета Земля – наш спільний дім, який населений багатьма народами. Кожен народ має свої звичаї, свою культуру, але ми, як сусіди, повинні діяти один стосовно одного в дусі миролюбства, згоди. Лише за таких умов можливий мир на планеті. Толерантність набуває особливого значення в наш час, коли відбуваються сутички в суспільствах, конфлікти міжнаціонального та міждержавного рівнів. Чому це відбувається? Люди не погоджуються з позицією інших, яка не збігається з особистою, реагують занадто агресивно. Тому важкою, із гострими шипами стає дорога до компромісу («компроміс» (від лат. згода, угода) – це чинник зближення людей, і провідну роль тут відіграє толерантність). Отже, толерантність – це повага, сприйняття та розуміння культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості, визнання її прав. Від народження всі люди рівні, незалежно від статі, віку, расової та національної приналежності, фізичного стану. У кожного є право на місце під сонцем, кожен із нас повинен поважати право людини на несхожість і рівність. Як стверджував німецький учений, біолог Г. Вінклер: «Уміння миритися з недосконалістю інших є ознака справжньої гідності».
Представники всіх світових релігій і конфесій звертаються до людей із проханням проявляти людяність (найвідоміші релігії, крім християнства, до якого відносимося й ми – це – іслам, буддизм тощо). Отже, християнство проголошує: «У всім, як хочете, щоб з вами поступали люди, так поступайте і ви з ними». Буддизм говорить: «Людина може виразити своє ставлення до родини і до друзів п’ятьма способами: великодушністю, доброзичливістю, відношенням до них, як до себе, і вірністю своєму слову». Подібними закликами є ідеї ісламу: «Ніхто з вас не стане вірянином, поки не полюбить свого брата, як самого себе». Можна з упевненістю сказати, що вище зазначені прояви людських відносин і характеризують толерантне ставлення до інших.
Німецький графічний художник Хелмут Лангер створив емблему «Толерантність». Як ви вважаєте, чому він вибрав саме такий спосіб зображення?
Вправа «Дерево толерантності»
Якими словами синонімами можна описати толерантність? Це ми визначимо за допомогою осінніх листочків та прикріпимо їх на Дерево Толерантності. А слова-антоніми будемо прикріплювати знизу, ніби вони опали з дерева, тобто риси, які потрібно викорінювати з себе.
Тест «Чи толерантна я людина?»
1. Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим,
кому такий стиль не подобається?
а) постійно демонструвати своє невдоволення;
б) вимагати дотримуватися на заняттях загального стилю одягу та зачіски;
в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям.
2. Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
а) засуджувати ці вчинки;
б) вважати, що це її особиста справа і не втручатися;
в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання.
3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однолітків. Що робити?
а) відповідати брутальністю на брутальність;
б) прагнути уникати спілкування;
в) вияснити мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз’яснювальну роботу.
4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на цьому заході.
Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?
а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати сама;
б) натякну, що вона має кумедний вигляд;
в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання.
5. Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?
а) розповім батькам, нехай вони вирішують, що робити;
б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю;
в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять
спортом.
Оцінюємо отримані результати: а) – 1 бал, б) – 2 бали, в) – 3 балів
Підраховуємо загальну кількість балів:
5 балів – ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших людина. Маючи таку
позицію, ризикуєте залишитися самотнім! Розпочніть з обдумування такого вислову:
«Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні».
6-10 балів – характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із життєвим принципом «Моя хата – з краю, я нічого не знаю» або маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше намагайтеся визначити межу вашої терпимості! По-друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною.
11-15 балів – прийміть вітання! Ви – толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими. Зберігайте «Своє обличчя»
Вправа «Що таке толерантність, або Притча про цвяхи»
Минав час, і згодом син зміг похвалитися батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха Батько відповів: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося. Паркан уже ніколи не буде таким, як колись».
Якщо ви з кимось сваритеся й говорите щось неприємне, то залишаєте після себе такі ж рани, як ці дірки від цвяхів і рани залишаються, попри те, скільки разів ви потім перепросите. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні. Не залишайте на своєму шляху дірок!
Не забивайте цвяхів ворожнечі, нерозуміння, жорстокості в душі людей!
Будьмо толерантними!
Вправа «Біла ворона»
Мета: продемонструвати психологічний стан людини, яка за певними ознаками відрізняється від решти. Учасники займають місця у колі спинами до центра. Кожному учаснику прикріплюється аркуш паперу (аркуші — різних кольорів, по 5-6 кольорових аркушів одного кольору і лише один аркуш — білого). Білий аркуш кріпиться найбільш незалежному учню, сильному і авторитетному в класі,— для того щоб запобігти зворотного ефекту. Учасники повертаються обличчям у коло і починають шукати інших, схожих на себе, причому підглядати не можна. Треба якось домовитися. Після того як всі групи сформовані «за кольорами», ведучий підходить і бере за руку «самотнього білого».
Запитання до «самотнього білого»
Що ти відчув, коли зрозумів, що ти такий один і тобі немає пари?
Чи потрапляв ти в подібну ситуацію в житті?
Чи схожі почуття ти переживав в тій ситуації?
Запитання до учасників, які знайшли схожих на себе
• Якими були ваші відчуття, коли ви знайшли схожих на себе і сформували групу?
• Як ви знайшли один одного?
• Що ви відчуваєте стосовно самотнього учасника?
• Чи хотіли б ви опинитися на його місці?Чому?
В житті часто доводиться стикатися з такими ситуаціями, і не завжди ми ставимо себе на місце того, ким знехтували, хто залишився наодинці. Треба пам'ятати про це!
Вправа«Я-висловлювання» та «Ти-висловлювання»
Психолог пояснює дітям різницю між Я-висловлюванням (Мені не подобається, що ти не записав домашнє завдання) і Ти-висловлюванням (Ти знову домашку не записав!). Запропонуйте дітям ситуації, які вони можуть розіграти в парах. наприклад, таку: «Ти домовився з другом зустрітися на вулиці. Він запізнився на 20 хвилин. Ти змерз і сердишся». Поясніть, що для толерантної комунікації варто застосовувати «Я-висловлювання».
Вправа на рефлексію «Серце добра»
Передайте по колу подушечку сердечко та висловіть свої побажання один одному.
Вправа «Мішень»
Чи здійснилися ваші сподівання?
Чи було корисне та цікаве для вас заняття?
Висловіть свою думку та поставте свою оцінку на мішень, де по центру найвищий бал.
Я вам дякую за заняття. Будьте терпимими та толерантними один до одного. Миру вам у ваших серцях, у ваших родинах, у ваших групах та у нашій країні.