Методична естафета :Сутність характеристики поняття «емоційний інтелект». Розвиток емоційного інтелекту .

Про матеріал
В даному матеріалі розкривається сутність поняття "емоційний інтелект". Розкриті критерії та складові розвитку емоційного інтелекту, також розглянуті методи корекції (підібрані вправи,практики та ігри). Матеріал можна використовувати як доповідь на методичних об'єднаннях,педагогічних радах тощо .
Перегляд файлу

Сутність характеристики поняття «емоційний інтелект». Розвиток емоційного інтелекту як психологопедагогічна проблема.

 Емоційний інтелект – це вміння дати раду своїм і чужим емоціям; точно зрозуміти, оцінити і виразити їх. Науковці називають емоційним інтелектом вміння правильно розуміти і використовувати емоції в повсякденні. Е.І – посідає перше місце у нашій з вами життєдіяльності. Багато інформації залишається поза словами: у діях, жестах, міміці, емоціях.

   Дослідники називають 4 напрямки Е.І:

  • Як ми оцінюємо та виражаємо емоції;
  • що про них знаємо;
  • як ними керуємо;
  • як на їх основі приймаємо рішення.

Раніше емоції та інтелект протиставлялися  одне одному. Вважалося, що емоції заважають приймати «раціональні», «розумні» рішення. Однак, соціальні психологи прийшли до думки, що розум та емоції протиставляти непотрібно, і що останні не перешкоджають людині мислити, а навпаки,- допомагають.

 Чим у людини вищий емоційний інтелект:

  • Тим більше вона задоволена власним життям.
  • Тим людині простіше зрозуміти, оцінити і врегулювати свої емоції, зберегти спокій і почати конструктивний діалог.
  • Тим більше людина здатна бути емпатичною, тобто уявляти себе на місці іншого і розуміти, як інший почувається.
  • Така людина схильна співпрацювати в команді. Командні гравці – це здебільшого люди з високим рівнем Е.І

Емоційний інтелект можна розвивати протягом життя. Він не є сталою ознакою і немає вікової межі, після якої запізно братися до вдосконалення.

Як розвивати Емоційний інтелект.

Розглянемо критерії розвинення (4 складові) Е.І:

  • Самосвідомість. Розуміння власних емоцій
  • Самоконтроль. Керування власними емоціями.
  • Соціальне розуміння. Емпатія у ставленні до емоцій інших людей.
  • Управління взаємовідносинами. Здатність справлятися з емоціями інших людей.

Зупинимося більш  детальніше над корекцією  з розвитку складових Е.І.

Самосвідомість( розуміння власних емоцій):

  1. Картки із зображенням емоцій;
  2. Через дитячу літературу;
  3. Ігри;
  4. Практика « Спостережливість щодо емоцій»(вчимо цілеспрямовано звертати на них увагу( ти здивувався-загальмуй на секунду- помітьте це!; що саме визвало емоції, слова чи дії?))

Самоконтроль (керування власними емоціями):

Діти не мають здатності до саморегуляції : вони не можуть за власним бажанням припинити злитися чи засмучуватися.

  1. Приклад батьків(озвучення власних емоцій);
  2. Навчити дитину розрізняти власні емоції, давати їм назву, озвучувати настрої й почуття.

Соціальне розуміння( емпатія у ставленні до емоцій інших людей):

  1. «Практика уважності» (це активний процес відмічання нових речей);

Управління взаємовідносинами. Здатність справлятися з емоціями інших людей.

  1. «Дихальні практики»(попереджають емоційні вибухи, допомагають ввійти в контакт із власними емоційними блоками та зняти їх.

Також загальними для розвитку всіх складових є:

  • Арт-терапія (психотерапія, психокорекція, розвиток особистості заснований на творчому самовираженні за допомогою різних видів мистецтв)
  • Корекційні вправи («Скринька емоцій», «Компас емоцій» тощо)
  • Казкотерапія («Тактильні казки», «Психокорекційні казки». Казкотерапія дуже важлива  для формування емоційного інтелекту. Адже слухаючи казку, дитина має змогу прожити ті емоції які проживає герой (боязкість темряви, самотності, невпевненості, жадібності тощо)
  • Емоційний інтелект може розвиватися і «сам» - в родині, через мистецтво, літературу, живопис, гру, самоспостереження.

Ми завжди можемо підібрати той метод, чи комплекс методів, які є найдієвіші для дитини. Однак пам’ятаємо головним орієнтиром є якісні позитивні зміни у стосунках дитини із самим собою та іншими людьми ,а також емоційна компетентність дитини.

Емоційна компетентність – це сукупність знань, умінь і навичок, що дозволяють приймати адекватні рішення і діяти на основі результатів інтелектуальної обробки зовнішньої і внутрішньої емоційної інформації; єдність трьох аспектів:

«Я» - ідентичність,

«Я» - характер,

«Я» - розвиток.

Дошкільний вік –це період інтенсивного емоційного розвитку дитини, період формування її вищих емоцій. Це той період, в який діти можуть розвинути свій Е.І., знайти так звані добрі емоційні звички – навички, пов’язані з отриманням і проявом емоційних станів, познайомитися зі способами зняття напруги й управління емоціями. Накопичені в цей період навички мають вирішальну дію на подальше життя.

 Хотілось би пригадати педагогічну спадщину В.Сухомлинського, його оригінальну методику, відому методичними прийомами створення емоційних ситуацій, опори під час виховання на «подорожі» у світ краси і добра, розвитку художньо-естетичної творчості, «виховання» почуття любові. В.Сухомлинський  у своїх працях зазначав, що у сприйманні навколишнього дитиною «переважає емоційний елемент, вона більше пізнає серцем, аніж розумом». Він зазначав про необхідність єдності емоційного й інтелектуального, емоційного й естетичного, емоційного й морального.

   Формування в дитини доброго контакту зі своїми емоціями і почуттями, а відповідно потребами, розуміння себе та інших – це довгий і непростий шлях. Але результати, хоч і стануть помітними лише з часом, точно варті витрачених зусиль.

 Адже кожна дитина це емоційна особистість, з розвинутою здатністю розуміти і використовувати ,опановувати та контролювати емоції у повсякденні; здатна розпізнавати емоції, як власні, так і чужі, й керувати ними.

 

 

docx
Додав(-ла)
Маслова Оксана
Пов’язані теми
Психологія, Матеріали для друку
Інкл
Додано
13 грудня 2022
Переглядів
1109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку