Сутність характеристики поняття «емоційний інтелект». Розвиток емоційного інтелекту як психологопедагогічна проблема.
Емоційний інтелект – це вміння дати раду своїм і чужим емоціям; точно зрозуміти, оцінити і виразити їх. Науковці називають емоційним інтелектом вміння правильно розуміти і використовувати емоції в повсякденні. Е.І – посідає перше місце у нашій з вами життєдіяльності. Багато інформації залишається поза словами: у діях, жестах, міміці, емоціях.
Дослідники називають 4 напрямки Е.І:
Раніше емоції та інтелект протиставлялися одне одному. Вважалося, що емоції заважають приймати «раціональні», «розумні» рішення. Однак, соціальні психологи прийшли до думки, що розум та емоції протиставляти непотрібно, і що останні не перешкоджають людині мислити, а навпаки,- допомагають.
Чим у людини вищий емоційний інтелект:
Емоційний інтелект можна розвивати протягом життя. Він не є сталою ознакою і немає вікової межі, після якої запізно братися до вдосконалення.
Як розвивати Емоційний інтелект.
Розглянемо критерії розвинення (4 складові) Е.І:
Зупинимося більш детальніше над корекцією з розвитку складових Е.І.
Самосвідомість( розуміння власних емоцій):
Самоконтроль (керування власними емоціями):
Діти не мають здатності до саморегуляції : вони не можуть за власним бажанням припинити злитися чи засмучуватися.
Соціальне розуміння( емпатія у ставленні до емоцій інших людей):
Управління взаємовідносинами. Здатність справлятися з емоціями інших людей.
Також загальними для розвитку всіх складових є:
Ми завжди можемо підібрати той метод, чи комплекс методів, які є найдієвіші для дитини. Однак пам’ятаємо головним орієнтиром є якісні позитивні зміни у стосунках дитини із самим собою та іншими людьми ,а також емоційна компетентність дитини.
Емоційна компетентність – це сукупність знань, умінь і навичок, що дозволяють приймати адекватні рішення і діяти на основі результатів інтелектуальної обробки зовнішньої і внутрішньої емоційної інформації; єдність трьох аспектів:
«Я» - ідентичність,
«Я» - характер,
«Я» - розвиток.
Дошкільний вік –це період інтенсивного емоційного розвитку дитини, період формування її вищих емоцій. Це той період, в який діти можуть розвинути свій Е.І., знайти так звані добрі емоційні звички – навички, пов’язані з отриманням і проявом емоційних станів, познайомитися зі способами зняття напруги й управління емоціями. Накопичені в цей період навички мають вирішальну дію на подальше життя.
Хотілось би пригадати педагогічну спадщину В.Сухомлинського, його оригінальну методику, відому методичними прийомами створення емоційних ситуацій, опори під час виховання на «подорожі» у світ краси і добра, розвитку художньо-естетичної творчості, «виховання» почуття любові. В.Сухомлинський у своїх працях зазначав, що у сприйманні навколишнього дитиною «переважає емоційний елемент, вона більше пізнає серцем, аніж розумом». Він зазначав про необхідність єдності емоційного й інтелектуального, емоційного й естетичного, емоційного й морального.
Формування в дитини доброго контакту зі своїми емоціями і почуттями, а відповідно потребами, розуміння себе та інших – це довгий і непростий шлях. Але результати, хоч і стануть помітними лише з часом, точно варті витрачених зусиль.
Адже кожна дитина це емоційна особистість, з розвинутою здатністю розуміти і використовувати ,опановувати та контролювати емоції у повсякденні; здатна розпізнавати емоції, як власні, так і чужі, й керувати ними.