Заняття з елементами тренінгу на тему:
«Попередження насильства, жорстокості в cім'ї та в дитячому колективі»
Мета: попередження насильства в сім'ї, профілактика та запобігання жорстокому поводженню з дітьми; створення доброзичливої та відвертої атмосфери в групі.
Поняття, для засвоєння: насильство, види жорстокого поводження з дітьми , Закон України «Про попередження насильства у сім'ї».
Обладнання: нормативно - правові документи, комп'ютерна презентація, картки для поділу на групи , роздатковий матеріал.
Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.
План
1.Вправа «Знайомство»
2.Вправа «Правила роботи»
З.Вправа «Очікування»
4.Вправа «Мозковий штурм»
5. Інформаційне повідомлення про проблеми насильства та жорстоке поводження з дітьми.
6. Робота в групах «Типи жорстокого поводження з дітьми»
7. Гра – розминка.
8. Вправа « Моя сім'я"
9. Вправа « Заборони і заохочення»
10.Підсумки.
Відділ освіти Яворівської райдержадміністрації
Залузька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Заняття для учнів 8-9 класів з елементами тренінгу на тему :
« Попередження насильства, жорстокості в сім’ї та в дитячому колективі»
Підготувала та провела:
соціальний педагог
Кунанець Іванна Андріївна
2018
Заняття з елементами тренінгу на тему:
«Попередження насильства, жорстокості в cім’ї та в дитячому колективі»
Мета: попередження насильства в сім'ї, профілактика та запобігання жорстокому поводженню з дітьми; створення доброзичливої та відвертої атмосфери в групі.
Поняття, для засвоєння: насильство, види жорстокого поводження з дітьми , Закон України «Про попередження насильства у сім'ї».
Обладнання: нормативно - правові документи, комп’ютерна презентація, картки для поділу на групи , роздатковий матеріал.
Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.
План
1.Вправа «Знайомство»
2.Вправа «Правила роботи»
З.Вправа «Очікування»
4.Вправа «Мозковий штурм»
5. Інформаційне повідомлення про проблеми насильства та жорстоке поводження з дітьми.
6. Робота в групах «Типи жорстокого поводження з дітьми»
7. Гра – розминка.
8. Вправа « Моя сім'я"
9. Вправа « Заборони і заохочення»
10.Підсумки.
Хід заняття
Вступ
Доброго дня, шановні учні! Нашу бесіду мені хочеться розпочати такими словами : «Якщо ваші наміри розраховані на рік - сійте жито, на десятиліття - саджайте дерева, на віки - виховуйте дітей» (Народна мудрість).
Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі заняття з елементами тренінгу. Тренінг - це навчання досвідом. Це чудова форма для налагодження спілкування, профілактики конфліктів, які виникають між батьками та дітьми. Тому на сьогоднішньому занятті я пропоную вам розглянути актуальну проблему « Попередження насильства, жорстокості в сім’ї та в дитячому колективі».
1.Вправа «Знайомство»
Мета: познайомити учасників між собою,створити умови для ефективної співпраці.
Але перш, ніж ми спробуємо обговорити цю проблему, я пропоную привітати один одного словами: «Добрий день, мене звуть…, про жорстоке поводження з дітьми я вперше почула…, у своєму житті я зустрічалася ( не зустрічалася) з такими людьми, що жорстоко поводяться з дітьми.»
2.Вправа «Правила роботи»
Мета : показати необхідність вироблення й дотримання певних правил, за якими відбувається взаємодія людей у групі. Перш ніж перейти до подальшої роботи, пропоную вам прийняти такі правила:
1.Бути активним.
2.Право промовчати.
3.Бути відвертим.
4.Бути позитивним.
5.Право піднесеної руки.
6.Правило «тут» і «тепер».
7.Працювати «від» і «до».
Чи згодні ви з першим правилом?...
Чи приймаємо ми друге правило?...
Як ви ставитесь до того, щоб у роботі користуватись вимогами третього правила?...
3.Вправа «Очікування»
Мета: сформулювати завдання тренінгу, налаштувати учасників на роботу під час заняття з елементами тренінгу.
Кожен з вас, почувши тему заняття, має певні питання, які хотів би вирішити під час роботи? Кожен з вас щось очікує від цієї зустрічі. Що ж саме? Ви отримали маркери і білі аркуші, на яких зможете записати свої очікування від цього заняття, побажання.
Учні записують і зачитують свої очікування та прикріпляють на ватман очікувань (на дошці)
4.Вправа «Мозковий штурм»
Мета: з’ясувати рівень обізнаності.
Пропоную всім продовжити речення: «Насильство та жорстокість для мене – це…»
- Які форми насильства над людиною існують у нашій країні?
- Хто провокує насильство?
Отже, насильство-будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування однієї людини по відношенню до іншої людини, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи як людини , так і громадянина, а також наносять йому моральну шкоду, шкоду його фізичному чи психічному здоров’ю.
5. Інформаційне повідомлення про проблеми насильства та жорстоке поводження з дітьми.
Ця проблема є актуальною, тому що близько половини опитаних дітей в Україні вважають себе недостатньо захищеними державою від жорстокості, знущання, брутального поводження, викрадення та продажу, від сексуальної експлуатації-38%, від примусу до підневільної, непосильної, надмірної чи небезпечної праці -34%,від вживання наркотиків-43%. Насильство в сім’ї-серйозна і поширена проблема в світі. Воно впливає на життя дітей і підлітків: третина дітей в Україні щороку спостерігають акти насильства в сім’ї. Діти матерів, що зазнали знущань, у шість разів частіше намагаються покінчити життя самогубством, а 50% таких дітей мають схильності до вживання наркотиків й алкоголю. Одна третина підлітків зазнає насилля в інтимних стосунках. Найбільш типовими наслідками такої ситуації стають такі скарги батьків чи вчителів на поведінку дітей: бійки, конфлікти з оточенням, низька шкільна успішність, замкненість тощо. До емоційних проблем таких дітей можна зарахувати: підвищену агресивність, знижений настрій, депресію, тривожність, страхи, нестійкість емоційної системи.
Часто батьки скаржаться на психоневрологічні розлади у дітей - безсоння, енурези, а також соматичні – серцево-судинні розлади. Порушення травлення, астму тощо.
У сім’ях, де прийняті жорсткі форми виховання або дитину надмірно опікують, не враховуються потреби та психоемоційні особливості дитини, батьки не усвідомлюють жорстокої поведінки з дітьми. Вони вважають, що жорсткі умови виховання корисні, і не розуміють, що це негативно впливає як на психіку дитини, так і на стан її соматичного здоров’я.
Самі діти, які зазнають жорстокого поводження і насильства, звертаються за психологічною допомогою вкрай рідко. Насамперед, це випадки сексуального насильства щодо підлітків, побиття батьками. А ось на вулицю вони тікають все частіше. Це саме ті підлітки, з якими щодня стикається дільничий міліціонер – чи як з правопорушниками, чи як споживачами наркотиків, чи як просто нещасними бездомними дітьми.
Протягом жовтня-грудня 2013 року до центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Львівської області надійшло 236 зверненнь щодо сімей, у яких вчинено насильство або існує реальна загроза його вчинення та 8 звернень щодо жорстокого поводження з дітьми.
Що ж таке жорстоке поводження з дітьми? Які дії покарання слід вважати неприпустимими згідно з Законом України «Про попередження насильства в сім’ї”?
Фахівці виділяють 4 типи жорстокого поводження щодо дітей.
1.Фізичне насильство.
2.Нехтування.
3.Сексуальне насильство.
4.Психологічно жорстоке поводження.
Додаткові матеріали:
Фізичне насильство – нанесення фізичних пошкоджень, тілесні карання, а також залучення дітей до вживання алкоголю й наркотиків. У деяких сім’ях як дисциплінарний захід використовують різні види фізичного насильства – від потиличників до ляпасів і шмагання ременем. Необхідно усвідомлювати, що фізичне насильство – це фізичний напад,що завжди супроводжується словесною образою та психічною травмою.
Сексуальне насильство – використання дитини дорослим або іншою дитиною для задоволення сексуальної потреби, а також залучення до дитячої проституції, в тому числі з використанням порнографічної літератури, фотографій, кінофільмів з метою отримання прибутку.
Психологічне насильство (емоційне) – відсутність любові та уваги до дитини, приниження її людської гідності, грубість (словесні образи, погрози забороняють виходити на вулицю, гуляти з однолітками: маніпулюють нею, використовуючи при цьому неправду й незгоду, кривдять її родичів і друзів для того, щоб прогнати їх.
Нехтування (зневажання основних потреб дитини) – відсутність належного забезпечення основних потреб дитини в їжі, одягу, житлі, вихованні, медичній допомозі через низку об’єктивних причин (бідність, психічне захворювання,недосвідченість ), а також без них.
Хочу повідомити, що жорстоке поводження з дитиною в Сімейному Кодексі України визначається як одна із підстав позбавлення батьківських прав – стаття 164.
Отже, причинами жорстокості серед дітей є : статус дитини в колективі, відношення до нього однолітків, взаємовідношення з вчителями, стосунки в сім’ї, а також чоловічий стереотип поведінки, який культивується як у сім’ї, так і в засобах масової інформації.
Як бачимо, поширенню жорстокості дітей сприяє необізнаність батьків або осіб, що замінюють їх із тим, які заходи впливу неприпустимі у взаєминах із дитиною, нерозуміння того, що не кожне покарання принесе дитині користь. Негативну роль відіграє також низький рівень правової культури населення, недостатні знання законодавчих норм. Що охороняють права дитини та гарантують покарання кривдників. У тому числі – за порушення основних прав людини та дитини.
6. Робота в групах «Типи жорстокого поводження з дітьми»
Мета: з’ясувати рівень обізнаності батьків щодо типів жорстокої поведінки та розуміння того, що не кожне покарання принесе дитині користь. Розвивати навички групової взаємодії.
І група – наведіть приклади фізичного насильства
ІІ група – наведіть приклади нехтування.
ІІІ група –наведіть приклади сексуального насильства.
ІV група –наведіть приклади психологічного насильства.
7. Гра-розминка «Коло рук»
Мета: забезпечити психологічне розвантаження присутніх
Візьміться за руки, уявіть у своїх грудях вогник добра, ніжності, любові; уявіть, як він збільшується, його сила переходить у праву руку і вливається у долоню того, хто сидить праворуч, збагачується його любов’ю та рухається далі по колу. Потім любов повертається, збагачена від сердець інших учасників групи!!! А зараз я запалю вогник родинного тепла – свічку, яку ви будете передавати з рук в руки , а я зачитаю цікаву легенду.
Соціальний педагог зачитує легенду «Усе залежить від тебе».
Колись давно, у древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий
Мандарин (знатний вельможа). Увесь день його складався із примірок вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум... Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось країною пішов поголос, що неподалік від кордону з'явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дуже розлютився на те Мандарин: хто може називати якогось там ченця найрозумнішим? Але свого обурення не виказав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити його: «Я візьму у руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках — живе чи мертве? І якщо чернець скаже, що живе — я розчавлю метелика, а якщо мертве — випущу його». І ось настав день зустрічі. У залі зібралося багато людей. Усім кортіло послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і нетерпляче чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися і до зали ввійшов невеликий худорлявий чоловік. Він підійшов до Мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. Мандарин мовив: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках — живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках». Збентежений Мандарин випустив метелика з рук і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Ви передавали свічку, яка горіла. Напевно кожен з вас переживав, щоб у ваших руках вогонь не погас.
Отже, лише від вас залежить, чи буде ваше життя довгим і щасливим.
А я вам бажаю щастя, добра і, перш за все, здоров'я. Нехай нікому з вас не
доведеться спіткнутись на шляху власного життя, хоч яким би тернистим він був.
8. Вправа « Моя сім’я»
Мета: усвідомлення, аналіз взаємин та можливість зміни сформованих сімейних стереотипів.
Учням роздають по 10 кружечків, аркуш білого паперу, лінійка, клей, ручка.
Інструкція: «Візьміть кружечки і впишіть у них імена усіх членів вашої сім’ї. Покладіть кружечок із вашим ім’ям ( статусом ) посередині білого аркушу, потім розташуйте довкола нього кружечки з вписаними туди іменами членів сім’ї за мірою близькості з ними, приклеїти до аркушу. Тепер проведіть лінії від себе до них. Зверху від лінії напишіть те, що вас пов’язує, знизу – те, що відштовхує, гальмує процес взаєморозуміння.
Як би ви хотіли змінити свої стосунки?
9. Вправа « Заборони і заохочення»
Роздати аркуші паперу, розділені у вигляді таблиці, розділити на групи, кожен учасник вписує.
Мета:проаналізувати обмеження і дозволи у родині.
Інструкція: « Заповніть таблицю «Заборони – заохочення», записавши:
1)Що вам забороняють ваші батьки і чим вони вас заохочують?
Прикріплюємо до дошки, порівнюємо. Підкресліть пункти, які збігаються. Які ви зробили висновки?
10.Підсумки заняття
Мета: отримати від кожного учасника коротку інформацію про враження від проведеного тренінгу.
Хід вправи
-Що ви думаєте про проведене заняття?
-Що було для вас важливим?
-Що вам сподобалося?
-Чи справдилися ваші очікування?
-Що не сподобалось?
Наша зустріч підійшла до завершення. Давайте повернемось до ваших очікувань. (Перевірити чи всі питання висвітлені). Сподіваюсь, що вона була для вас корисною, викликала роздуми, а також бажання побудувати по – новому взаємовідносини в своїй сім’ї .