Заняття з факультативу "Етногеографія" для учнів 5-6 класів Тема: "Ознайомлення з духовною культурою українців. Народні казки"

Про матеріал
Як зацікавити учнів до предмету географії, враховуючи їх інтереси і бажання? Як провести факультативне заняття раціонально і творчо? Як створити на занятті атмосферу творчої розкутості та свободи самовираження? Пропоную комбіноване заняття з факультативу "Етногеографія" для учнів 5-6 класів у формі театралізованої вистави.
Перегляд файлу

Заняття з  факультативу "Етногеографія" для учнів 5-6 класів

Тема: "Ознайомлення з духовною культурою українців. Народні казки"

 (звучить лірична музика)

(голос вчителя за кадром, на екрані слайди)

Може б, хто послухав казки?

Ось послухайте, панове!

Тільки вибачте ласкаво,

Що не все в ній буде нове.

Та чого там, люди добрі,

За новинками впадати?

Може, часом не завадить

І давніше пригадати.

Хто нам може розповісти

Щось таке цілком новеє,

Щоб ніхто з нас не відмовив:

«Ет, вже ми чували сеє!»

Тож, коли хто з вас цікавий,

Сядь і слухай давню казку,

А мені, коли не лаврів,

То хоч бубликів дай в’язку...

                              (Л.Українка)

(виходять учитель та діти-ведучі)

Ведучій 1: А от, що таке казка?

Ведучій 2: І чому кажуть, що казки - народні?

Ведучій 1: А, ну, це дуже просто. Народні казки відомі з давніх-давен. У казках ідеться про незвичайні, вигадані пригоди. Їх складали і передавали «з вуст в уста» наші предки.

Учитель: Так, все правильно. У народних казок немає автора. Це спільне надбання народу. Казки належать до найдавніших витворів людського духу і сягають у глибину таких далеких від нас часів, якої не досягає жодна людська історія”. 

Ведучій 2:

Існує книг багато на землі,

Вони цікаві, мудрі та навчальні.

Та кожен з нас — дорослий чи малий,

Казки читає — дуже вони гарні.

Ведучій 1: Наталіє Вікторівно, а ви любите читати казки?

Учитель: Хто з нас не любить казки? І діти, і дорослі залюбки слухають різноманітні чудернацькі сюжети про фантастичних істот, тварин, людей, які повчають бути добрими, дружелюбними, щирими та чемними!

Ведучій 2: Народна приказка говорить "Казки маленькі, а розуму в них багато"
Учитель: «Забута казка – це золоте намисто, що впало на морське дно» -- кажуть старі люди. І щоб не втратити наступні покоління такого намиста, ми повинні зберігати у своїй памяті перлини народної мудрості

Ведучій 1: Розшукувати народних мудреців, які зберігають в пам’яті безліч загадок, казок, народних оповідок, пісень та прислів’їв.

Ведучій 1: Тож, давайте сьогодні ми з вами проведемо цікаву казкову подорож.

Учитель: Найдавніші — казки про тварин. У казках вони розмовляють і діють, як люди.  То. запрошую всіх в гості до української народної казки "Колосок"

(Інсценізація української народної казки "КОЛОСОК " - учні 5-х класів)
(Звучить музика, виходять дві сороки, розмовляють та сідають на паркан)

Сорока 1: Привіт, Білобока!

Сорока 2:  І я рада нашій зустрічі!

Сорока 1: Випадково почула, що в цій залі розмовляти про...

Сорока 2: Знаю, чула! Про казку!

Сорока 1;

Казка — це світ чарівний та незнаний,

Казка — це диво, сповнене краси

Поринуть в казку — це так цікаво,

Це справді свято, радість для душі.

Сорока 2:

У казці звірі свою мову мають.

Дерева розмовляють, мов живі.

Добро і правда там перемагають,

Тому і люблять казку діти всі.

Сорока 1: Діти, запрошуємо вас до казки

Сорока 2: Слухайте уважно кар,кар,кар....

(звучить музика)

Сорока 1: Жили собі двоє мишенят —

Сорока 2: Круть

Сорока1: Верть

Разом: і півник Голосисте Горлечко.

(вибігають мишенята)

Сорока 2: Мишенята, було, тільки й знають, що танцюють та співають. А півник удосвіта встане, всіх піснею збудить та й до роботи береться. Ото якось підмітав у дворі та й знайшов пшеничний колосок.

Півник: — Круть, Верть, а гляньте-но, що я знайшов!

Сорока 2: Поприбігали мишенята та й кажуть:

Круть: — Коли б це його обмолотити…

Півник: — А хто молотитиме?

Верть: — Не я!

Круть: — Не я!

Півник: — Я обмолочу,

Сорока 1: — каже до них півник. І взявся до роботи. А мишенята й далі граються.

(Танок мишенят)

Сорока 2: От вже й обмолотив півник колосок та й знов гукає:

Півник: — Гей, Круть, гей, Верть, а йдіть гляньте, скільки зерна я намолотив!

Круть: — Треба зерно до млина однести та борошна намолоти.

Півник: — А хто понесе?

Верть: — Не я!

Круть: — Не я!

Півник:— Ну, то я однесу,

Сорока 1:  Узяв Півник на плечі мішок та й пішов.

Сорока 2: А мишенята собі одно скачуть — у довгої лози граються.

(Гра мишенят, стрибатьють на скалці)

Півник: — Гей, Круть, гей Верть! Я борошно приніс.

І поприбігали мишенята, пораділи:

Круть: — Ой півничку! Вже тепер тісто треба замісити та пиріжечків спекти.

Півник: — Хто ж міситиме?

Круть: — Не я! — Не я! — пищить Верть.

Подумав, подумав півник та й каже: — Доведеться мені, мабуть.

Сорока 1: От замісив півник тісто, приніс дрова та й розпалив у печі. А як у печі нагоріло, посадив пиріжки.

Сорока 2: Мишенята й собі діло мають: пісень співають, танцюють.

Аж ось і спеклися пиріжки, повиймав їх півник, виклав на столі.

А мишенята вже й тут. І гукати їх не треба.

Круть: — Ох, і голодний я!

Верть: — А я який голодний!

Півник: — Стривайте-но, стривайте! Ви мені перше скажіть, хто найшов колосок.

Круть: — Ти,

Півник: -  А хто його обмолотив?

Верть: — Ти, (вже тихіше).

Півник: — А тісто хто місив? Піч витопив? Пиріжків напік?

Круть та верть (разом) - Ти,

Півник: А що ж ви робили?

Сорока 1: Какр,кар,кар... Що мали казати мишенята?

Сорока 2: Нічого. Стали вони тут вилазити з-за столу, а півник їх і не тримає. Хто ж отаких лінюхів пиріжками пригощатиме?

(звучить музика, всі герої виходять на сцену та кажуть разом)

Казка вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій!!!

(виходять ведучі та вчитель)

Учитель: Казки є одним з найпоширеніших видів оповідальної народної творчості. На земній кулі нема жодного народу, який би не створив свого казкового епосу.  

Ведучій 1:  Наталія Вікторівна, а я знаю, що термін “казка” походить від слова казати (казки розказуються).

Учитель: за часом виникнення казки належать до найдавніших форм народної творчості. Вони дуже популярні серед усіх народів світу й відзначаються захоплюючим сюжетом

Ведучій 2:

Зустріч з казкою – це свято.

Не було б її у нас,

Ми б не знали б так багато

Про новий і давній час.

Ведучій 1: Продовжуємо подорожувати світом народних казок.

Учитель: Наступна казка - чарівна...

Ведучій 2: Їх іноді називають героїчні чи фантастичні; 

Учитель: Головний зміст фантастичних казок – богатирський подвиг у здійсненні якого героєві допомагають мудрі сили природи, котрі дають йому пораду, сприяють різними способами.

Ведучій1: Я знаю таку казку! Це українська народна казка "Котигорошко"

Ведучій 2: Запрошуємо до перегляду мультфільму.

https://www.youtube.com/watch?v=6ziu-3KmvJw

(виходять ведучі та вчитель)

Учитель: Тож тепер ви, діти, знаєте, що таке казка?

Ведучій 1: Казка – це фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події.

Ведучій 2: За своїм змістом і поетикою казки близько стоять до сказань, легенд, билин і баладних пісень. Вони широко використовують пісні, приказки й прислів’я, загадки й замовляння

Учитель: Для самостійного опрацювання вам, діти наступне завдання: знайти і прочитати соціально побутову казку. В них розповідається про повсякденне життя людини, у них часто зустрічаються персоніфіковані образи - Доля, Щастя, Горе, Правда, Кривда тощо.

Учитель: Казка — віддзеркалення народної мудрості.

Ведучій 1: Казка вчить любити та цінувати працю.

Ведучій 2: Казка навчає сміливості.

Ведучій 1: Казка допомагає повірити в свої сили.

Ведучій 2: Адже людина може багато зробити, і не лише у казці.

Учитель: І пам´ятайте:

(разом) Хто багато читає, той більше знає.

 

 

 

1

 

doc
Додано
30 січня 2021
Переглядів
364
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку