КЗ ТМР «Центр творчості дітей та юнацтва»
Розробка заняття з розвитку мовлення для гуртка
«За крок до школи» на тему:
Ознайомлення з літерою «М»
( для групи 2 року навчання 5-6 років)
Підготувала методист, керівник гуртка
«За крок до школи» ШРЕР «Зернятко»
Кватира І. П.
Тернопіль
Методичні прийоми:: пояснення педагога, запитання до дітей, розглядання ілюстрацій, слухання віршів, загадок, прописування літери в повітрі, промовляння складів з доповненням до цілого слова, дидактичні ігри, самостійна робота, тощо.
Обладнання: картки з літерами («А», «О», «У», «М») великого формату, картинки до слів з літерою «М», таблиця зі складами (ма, му, мо) атрибути до гри "Мамин кошик", текстові матеріали з римівками, скоромовками, тощо, олівці і розмальовки.
Хід заняття:
1. Організаційна частина.(Діти займають місця, готують до заняття олівці і розмальовки).
2. Основна частина
1. Мотивація пізнавальної діяльності.
Педагог: Доброго дня, діти.
Сьогодні у нас дуже цікаве завдання. Ми познайомимось з новим звуком і літерою. Послухайте римівку і здогадайтесь, яка буква завітала сьогодні до нас?
Малювали мавпенята
Мавпу-маму, мавпу-тата,
Малювали мальву-квітку.
Будуть малярами дітки
(Т. Коломієць)
Загадка.
Що дід з пасіки приніс,
Мов цукерочка «ірис»
Солоденький, золотий,
Із квіток нектар смачний. (мед)
Який звук найчастіше зустрічається у віршику?
Відповіді дітей. [м],
Педагог. Характеристика звуку: губи стулені, повітря іде крізь ніс. Як він вимовляється? За допомогою губ, в роті утворюється перешкода, отже, це приголосний звук. Звук М заспівати не можна. Вимовте його ще раз.
Відповіді дітей. [м].
Педагог. А тепер пригадаємо, які голосні звуки ми вже знаємо? Подивіться на картки і промовляйте.
Відповіді дітей. . [а], [о], [у]
3.Практична робота разом з педагогом.
1. Знайомство з літерою.
-Педагог. Наш звук позначається літерою, подивіться як виглядає літера «М».
А тепер напишемо цю літеру у повітрі. (Рухи рукою в повітрі разом з дітьми імітуючи написання літери).
Наша літера приголосна дружить з голосними літерами і утворює склади. Послухайте, як я вимовляю: АМ- АМ’. Це однакові склади, чи різні ? Повторіть ці склади. В складі АМ звук: М твердий, в складі АМ’ - м'який.
Діти разим з педагогом промовляють:
Складова зарядка: МА-МЯ, МО-МЬО, МУ-МЮ, МИ-МІ, МЕ-МЄ.
Гра «Відлуння». Педагог спочатку називає м'які склади, а діти тверду пару, потім навпаки.
Виділення звуку [м] серед: звуків, складів слів. Розглянути малюнки: мак, маяк, мило, мавпа, мох, метелик, молоко, малина, панама, сумка, мама, муха, клумба, пальма, сом, дим, шолом, килим... Спочатку педагог називає кожне слово, діти повторюють. Потім педагог називає слова, в яких звук [м] на початку, в середині, в кінці слова - подовжено вимовляє цей звук в слові. Після цього пропонують дітям знайти і назвати слова в яких: Звук [м] на початку слова, звук [м] є середині слова, звук [м] в кінці слова.
Промовляння ромівок до складів:
Ма -ма-ма - в гості йде зима
Ми - ми-ми – стелить килими
Му-му-му - сани я візьму
Мо-мо-мо – з гірки їдемо
Ме-ме-ме - вітер сильно дме
Мі-мі -мі – тішимось зимі
Промовляння скоромовок:
Мала з села вела вола.
А в село віл малу вів.
*
Ти малий скажи малому,
хай малий малому скаже,
Хай малий теля привяже.
*
Мила Мила мишку милом
Мила мило упустила.
Упустила мило Мила
Мишку милом не домила.
*
Мурлико муркоче
морозива хоче.
Мурлико руденький,
Замерзнеш дурненький.
7. Робота в розмальовках для підготовки руки до письма.(5-7 хв.)
Діти розмальовують в своїх розмальовках зображення не виходячи за контури. Педагог слідкує за положенням дітей за столом, контролює поставу та тримання олівця в руці. Проводить індівідуальну роботу.
По завершенні руханка.
Руханка .
Лікті на парті, оберти кисті рук у різних напрямах.
Над землею сонечко покотилось,
наче дивне колесо закрутилось.
Але враз за хмароньку зачепилось,
і другу сторону покотилось.
Так котилось сонечко, так котилось,
Поки натомилось і зупинилось.
Із силою стискати почерзі руки в кулак.
Пять слухняних діточок,
Заховались в кулачок.
Потім інші діточки
Поховались в кулачки.
Так вони по черзі грались
Поки в жменьки поховались
Педагог пропонує дітям зібрати у кошик мамі тільки ті продукти, в назві яких є звук [м] (масло, молоко, морозиво, морква, майонез, макарони, манка, мед, малина, тощо). (Для гри використовукється кошик та картки з різними малюнками продуктів.)
Дидактична гра «Впіймай слово».
Педагог називає слова в яких звук [м] на початку, та серед них називає інші слова. Коли діти чують слово на [м], то плескають в долоні, коли ні - не рухаються. Таким чином можна спостерігати, хто уважніший, у кого швидка реакція, тощо.
4.Підсумок заняття.
Підводиться опитування про вивчений звук і літеру, які слова вони можуть пригадати. Позитивно оцінюється робота дітей.
Використані джерела: