Заняття з розвитку мовлення "Звук і літера "М""

Про матеріал
Розробка заннятя з розвитку мовлення у гуртку ЗПО, для дітей 4-5ти років. Матеріал містить логопедичні елементи.
Перегляд файлу

КЗ ТМР «Центр творчості дітей та юнацтва»

 

 

 

 

Розробка заняття з розвитку мовлення для гуртка

«За крок до школи» на тему:

 Ознайомлення з літерою «М»

                  ( для групи 2 року навчання 5-6 років)

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала методист, керівник гуртка

«За крок до школи» ШРЕР «Зернятко»

Кватира І. П.

 

 

 

 

 

 

 

Тернопіль

 Тема: Знайомство з літерою «М».

Мета: Познайомити дітей з приголосним звуком [м], та літерою, що його позначає «М». Формувати мовленнєві компетентності: вчити складати, аналізувати склади і слова з буквою «М». Продовжувати вчити дітей проводити звуковий аналіз слова. Закріпити знання дітьми голосних звуків ([а], [о], [у]). Формувати комунікативні компетентності, вміння висловлювати свої думки, комікувати з іншими гуртківцями. Розвивати здібності дітей: фонематичний слух, увагу,  пам’ять, уяву, акуратність

Методичні прийоми:: пояснення педагога, запитання до дітей, розглядання ілюстрацій,  слухання віршів, загадок, прописування літери в повітрі, промовляння складів з доповненням  до цілого слова, дидактичні ігри, самостійна робота, тощо.

Обладнання: картки з літерами («А», «О», «У», «М») великого формату, картинки до слів з літерою «М», таблиця зі складами (ма, му, мо) атрибути до гри "Мамин кошик", текстові матеріали з римівками, скоромовками, тощо, олівці і розмальовки.

Хід заняття:

 1. Організаційна частина.(Діти займають місця, готують до заняття олівці і розмальовки).

2. Основна частина

1. Мотивація пізнавальної діяльності.

Педагог: Доброго дня,  діти.

Сьогодні у нас дуже цікаве завдання.  Ми познайомимось з новим звуком і літерою. Послухайте римівку і здогадайтесь, яка буква завітала сьогодні до нас?

 Малювали мавпенята

Мавпу-маму, мавпу-тата,

Малювали мальву-квітку.

Будуть малярами дітки

(Т. Коломієць)

Загадка.

Що дід з пасіки приніс,

Мов цукерочка «ірис»

Солоденький, золотий,

Із квіток нектар смачний. (мед)

Який звук найчастіше зустрічається у віршику?

Відповіді дітей. [м],  

2. Уточнення артикуляції звуку.

Педагог. Характеристика звуку: губи стулені, повітря іде крізь ніс. Як він вимовляється? За допомогою губ, в роті утворюється перешкода, отже, це приголосний звук. Звук М заспівати не можна. Вимовте його ще раз.

Відповіді дітей. [м].

Педагог. А тепер пригадаємо, які голосні звуки ми вже знаємо? Подивіться на картки і промовляйте.

Відповіді дітей. . [а], [о], [у]

3.Практична робота разом з педагогом.

1. Знайомство з літерою.

-Педагог. Наш звук позначається літерою, подивіться як виглядає літера «М».

А тепер напишемо цю літеру у повітрі. (Рухи рукою в повітрі разом з дітьми імітуючи написання літери).

2. Поступове розрізнення твердих і м'яких звуків.

Наша літера приголосна дружить з голосними літерами і утворює склади. Послухайте, як я вимовляю: АМ- АМ’. Це однакові склади, чи різні ? Повторіть ці склади. В складі АМ звук: М твердий, в складі АМ’ - м'який.

Діти разим з педагогом промовляють:

Складова зарядка: МА-МЯ, МО-МЬО, МУ-МЮ, МИ-МІ, МЕ-МЄ.

 Гра «Відлуння». Педагог спочатку називає м'які склади, а діти тверду пару, потім навпаки.

4. Розвиток фонематичних уявлень.

Виділення звуку [м] серед: звуків, складів слів. Розглянути малюнки: мак, маяк, мило, мавпа, мох, метелик, молоко, малина, панама, сумка, мама, муха, клумба, пальма, сом, дим, шолом, килим... Спочатку  педагог називає кожне слово, діти повторюють. Потім педагог називає слова, в яких звук [м] на початку, в середині, в кінці слова - подовжено вимовляє цей звук в слові. Після цього пропонують дітям знайти і назвати слова в яких:  Звук [м] на початку слова, звук [м] є середині слова, звук [м] в кінці слова.

6. Формування навичок правильної вимови :

 Промовляння зворотних і прямих складів. АМ, ОМ, УМ, ІМ, ИМ, ЕМ, МА,  МО, МУ, МІ, МИ, МЕ.

 Промовляння ромівок до складів:

Ма -ма-ма  - в гості йде зима

Ми - ми-ми – стелить килими

Му-му-му  - сани я візьму

Мо-мо-мо – з гірки їдемо

Ме-ме-ме - вітер сильно дме

Мі-мі -мі – тішимось зимі

Промовляння скоромовок:

Мала з села вела вола.

А в село віл малу вів.

*

Ти малий скажи малому,

 хай малий малому скаже,

Хай малий теля привяже.

*

Мила Мила мишку милом

Мила мило упустила.

Упустила мило Мила

Мишку милом не домила.

*

Мурлико муркоче

морозива хоче.

Мурлико руденький,

Замерзнеш дурненький.

7. Робота в розмальовках для  підготовки руки до письма.(5-7 хв.)

Діти розмальовують в своїх розмальовках зображення не виходячи за контури. Педагог слідкує за положенням дітей за столом, контролює поставу та тримання олівця в руці. Проводить індівідуальну роботу.

По завершенні руханка.

Руханка .

Лікті на парті, оберти кисті рук у різних напрямах.

Над землею сонечко покотилось,

 наче дивне колесо закрутилось.

Але враз за хмароньку зачепилось,

і другу сторону покотилось.

Так котилось сонечко, так котилось,

Поки натомилось і зупинилось.

Із силою стискати почерзі руки в кулак.

Пять слухняних діточок,

Заховались в кулачок.

Потім інші діточки

Поховались в кулачки.

Так вони по черзі грались

Поки в жменьки поховались

8. Закріплення знань і навичок :

  Дидактична  гра "Мамин  кошик ".

Педагог пропонує дітям зібрати  у кошик  мамі тільки ті продукти, в назві яких є звук [м] (масло, молоко, морозиво, морква, майонез, макарони, манка, мед, малина, тощо). (Для гри використовукється кошик та картки з різними малюнками продуктів.)

Дидактична гра «Впіймай слово».

Педагог називає слова в яких звук [м] на початку, та серед них називає інші слова. Коли діти чують слово на [м], то плескають в долоні, коли ні -  не рухаються. Таким чином можна спостерігати, хто уважніший, у кого швидка реакція, тощо.

4.Підсумок заняття.

Підводиться опитування про вивчений звук і літеру, які слова вони можуть пригадати. Позитивно оцінюється робота дітей.

 

 

 

Використані джерела:

  1. Дитина. Програма виховання і навчання дітей від 2 до 7 років./  (Наук. кер. Проскура О. В., Кочина Л. П., Кузьменко В. У., Кудикіна Н. В.) Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова,2010. 288с.
  2. Конспект заняття «Вивчаєм букву М» Режим доступу: // http. naurok.com.ua/konspekt- zanyattya
  3. Орієнтовні навчальні програми та методичні рекомендації для роботи студій раннього естетичного виховання дітей віком 3-6 років. – Львів: Край, 2007. – 280 с.
  4. Тестова О. Б. Конспекти занять з дітьми . Режим доступу:// http. ditsad. com.. ua /info-d1/bukva
  5. Ходос С.  Смачна абетка./ С. Ходос, Ю. Ходос. Літературно-художнє видання. – Київ: Книжковий хмарочос , 2007. 8.с
  6. Щоб ротик був слухняний // «Розкажіть онуку» № 36/ 1 ,    2010 с. 13-15.

 

 

 

 

doc
Додано
11 лютого 2021
Переглядів
1403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку