Заняття з розвитку зв’язного мовлення для дітей старшого дошкільного віку на тему «Як Колобок свого братика Місяця наздоганяв»
Вчитель-логопед: Світонь Н.О.
МЕТА:
1. Розвивати зв’язне мовлення, фонематичний слух, вміння впізнавати графічне зображення букв, увагу, пам’ять, дрібну та загальну моторику;
2. Продовжувати вчити дітей складати розповідь-опис за допомогою схеми «Транспорт», «Тварини», визначати перший звук у слові. Вправляти у відмінюванні іменників-назв диких тварин, у правильному використанні прийменників: на, з-за, навколо;
3. Виховувати взаємодопомогу, вміння уважно слухати товариша.
МАТЕРІАЛ ТА ОБЛАДНАННЯ: м’яка іграшка Колобок, Дидактична гра «Хто у віконечко дивиться», Дидактична гра «Що робить Колобок?», схеми для складання описових розповідей «Транспорт», «Тварини», казка на новий лад на фланелеграфі (герої: Кінь-Вогонь, Заєць та «Машина - швидкі шини», Вовк та Потяг - «Сто коліс», Ведмідь та Літак- «Широкі крила», Лисиця та Ракета-«Вогняний хвіст», зірки, Місяць)
ХІД ЗАНЯТТЯ:
І. Організаційний момент
Логопед:-Діти, сьогодні до нас в гості хтось завітав. А хто, ви дізнаєтесь, коли виконаєте ось це завдання. Вам треба визначити 1-й звук в словах, які я вам покажу на картинках і знайти відповідну букву:
Коза - К
Окуляри - О
Лампа - Л
Огірки - О
Бочка - Б
Овочі - О
Ключ - К
Логопед:-А тепер прочитайте слово і ви дізнаєтесь, хто прийшов до нас у гості. (Колобок)
Логопед:-Так. До нас у гості завітав Колобок. Він каже, що йому набридла вже казка про те, що його в кінці з’їсть Лисиця, і він придумав нову казочку про себе. А тепер хоче, щоб ви її послухали. Але, щоб її дослухати до кінця, треба виконувати завдання героїв. Я буду розповідати її вам, а ви уважно слухайте і допомагайте мені.
ІІ. Основна частина
(Діти разом з логопедом і за допомогою пальчиків показують виділені в тексті слова ).
Логопед:-Жили собі на узліссі в старенькій хатці Дід та Баба. Жили вони бідно. Крім столу, стільців і печі в хаті нічого не було. Дожились вже до того, Що й хліба нема. Дід просить Бабу:
-Бабусю! Піди в хижку, назмітай у засіку борошенця та й спечи Колобок.
Послухалася Баба, пішла в хижку, назмітала в засіку борошенця, витопила в печі, замісила тісто, спекла Колобок та й поклала його на вікно, щоб простигав. А Колобок не міг собою нахвалитися і почав співати про себе пісеньку. ( Дидактична гра «Хто у віконечко дивиться»-зразок логопеда).
Дидактична гра «Хто у віконечко дивиться»:
Опис гри: Паперове полотно, поділене на 2 частини, на якому зображені символи:
Зліва: Справа:
ЦЕ (слово) Метелик
Око Метелик
Метелик Вікно, на якому сидить Метелик
Вікно Вікно розбите
Рот Метелик
(Коли діти розповідають за цією схемою про тварин, то замість Метелика підставляють потрібну назву тварини). Наприклад:
ЦЕ Колобок
Бачу Колобка
Колобок сидить На вікні
Вікно, розбите Колобком
Кличемо Ко-лоб-ку!
Настала ніч, засвітилися зірки, з’явився на небі Місяць. Побачив Колобок, що котиться по небу….другий Колобок. Колобку стало цікаво, хто це на небі схожий на нього.
Логопед:- Подивіться, що він став робити навколо свого будиночка (Дидактична гра «Що робить Колобок?»).
Діти відповідають на питання логопеда, що робить Колобок:
-Колобок виглянув з-за будиночка.
-Колобок заліз на дах.
-Колобок покотився навколо будиночка.
Логопед:-І вирішив Колобок звернутися до Місяця, щоб дізнатися, хто він.
Колобок:-Ти хто?
Місяць:-Братик твій – Місяць. Пограй зі мною наввипередки. Будемо котитися разом: я по небу, а ти по доріжці. Хто швидше?
Логопед:-І покотився Місяць по зірковій доріжці. А Колобок каже:
Колобок:-Від бабусі я утік, і від дідуся, а ти, брате Місяць, від мене не втечеш!
Логопед:-Котиться, котиться Колобок, а назустріч йому золотогривий Кінь.(Логопед та діти при зустрічі з героєм показують за допомогою пальців Коня). Колобок з ним привітався і запитує:
Фізхвилинка «Як живеш?»(Діти піднімаються і виконують фізхвилинку)
-Як живеш?
-Ось так! (Показують «клас» великим пальцем)
Як ідеш?
-Ось так! (Марширують)
-Як біжиш?
-Ось так! (Біжать на місці)
-Як пливеш?
-Ось так! (Рухи плавця)
-Як береш?
-Ось так! (Рухи рукою, як щось береш)
-Як даєш?
-Ось так! (Рухи рукою, як щось даєш)
-Як шалиш?
-Ось так! (Пострибати, побалуватися на місці)
-Вночі спиш?
-Ось так! (Долоні покласти під щоку)
-Як сидиш?
-Ось так! (Сісти і показати рівні спинки)
(Діти виконують відповідні рухи, відповідаючи на питання).
Колобок:-Кінь-Вогонь, допоможи мені мого братика Місяця наздогнати.
Кінь-Вогонь:-Допоможу. Але спочатку розкажи, що ти про мене знаєш. (Одна дитина складає описову розповідь про Коня за схемою « Тварини»).
Кінь-Вогонь:-Дякую, сідай на мене і співай пісеньку про мене-разом наздоганяти будемо. (Ця ж дитина грає Дидактичну гру «Хто у віконечко дивиться).
Логопед:-Вскочив Колобок на Коня, і помчався Кінь. Грива на вітру розлітається, іскри з-під копит летять, а братець Місяць все попереду. Заморився Кінь, зупинився і каже:
Кінь-Вогонь:-Дуже швидкий в тебе братець Місяць, Колобку! Не наздогнати мені його. Тобі може допомогти Машина-«Швидкі шини», а вона у Зайця тільки є. Поскакав Кінь. А Колобок далі покотився. Котиться, котиться, а на зустріч йому Заєць. .(Логопед та діти при зустрічі з героєм показують за допомогою пальців Зайця).Колобок його і просить:
Колобок:-Зайчику, Зайчику, дай мені, будь ласка, свою Машину-«Швидкі шини». Мені треба свого братика Місяця наздогнати.
Логопед:-А Зайчик і каже:
Зайчик:-Розкажи, що ти знаєш про мою Машину, тоді дам.(Друга дитина складає описову розповідь про Машину за схемою «Транспорт»).
Зайчик:-Сідай у Машину і співай пісеньку про мене-разом наздоганяти будемо. (Ця ж дитина грає в Дидактичну гру «Хто у віконечко дивиться).
Логопед:-Сів Колобок у Машину, і помчалася Машина-швидкі шини, а братець Місяць все попереду. Зупинилася Машина-«Швидкі шини» і каже:
Машина -«Швидкі шини»:-Дуже швидкий в тебе братець Місяць, Колобку! Не наздогнати мені його. Тобі може допомогти Потяг- «Сто коліс», а він тільки у Вовка є.
Логопед:-Поїхала Машина-«Швидкі шини», а Колобок далі покотився. Котиться, котиться, а на зустріч йому Вовк. .(Логопед та діти при зустрічі з героєм показують за допомогою пальців Вовка).Колобок його і просить:
Колобок:-Вовчику, Вовчику, дай мені свій Потяг -«Сто коліс». Мені треба свого братика Місяця наздогнати.
Логопед:-А Вовчик і каже:
Вовчик:-Розкажи, що ти знаєш про мій Потяг, тоді дам. (Наступна дитина складає описову розповідь про Потяг за схемою «Транспорт»).
Вовчик:- Сідай у Потяг і співай пісеньку про мене-разом наздоганяти будемо. (Ця ж дитина грає в Дидактичну гру «Хто у віконечко дивиться).
Логопед:-Сів Колобок. Колеса гуркотять, земля тремтить, а братець Місяць все попереду. Зупинився Потяг - «Сто коліс» і каже:
Потяг - «Сто коліс»:- Швидкий в тебе братець Місяць, Колобку! Не наздогнати мені його. Тобі може допомогти Літак - «Широкі крила» , а він тільки у Ведмедя є.
Логопед:-Поїхав Потяг - «Сто коліс», а Колобок далі покотився. Котиться, котиться, а на зустріч йому Ведмідь. .(Логопед та діти при зустрічі з героєм показують за допомогою пальців Ведмедя). Колобок його і просить:
Колобок:-Ведмедику, ведмедику, дай, будь ласка, свій Літак -«Широкі крила» мені. Мені треба свого братика Місяця наздогнати.
Логопед:-А Ведмідь і каже:
Ведмідь:-Розкажи, що ти знаєш про мій Літак, тоді дам. (Наступна дитина складає описову розповідь про Літак за схемою «Транспорт»).
Ведмідь: Сідай у Літак і співай пісеньку про мене-разом наздоганяти будемо. (Ця ж дитина грає в Дидактичну гру «Хто у віконечко дивиться).
Логопед:-Заліз Колобок в кабіну, і помчався Літак. Земля внизу залишилася, а братець Місяць все попереду. Опустився Літак на землю та й каже:
Літак-«Широкі крила»:- Дуже швидкий в тебе братець Місяць, Колобку! Мені не наздогнати його. Тобі може допомогти Ракета-«Вогняний хвіст», а вона тільки у Лисиці є.
Логопед:-Улетів Літак, а Колобок далі покотився. Котиться, котиться, а на зустріч йому Лисиця. .(Логопед та діти при зустрічі з героєм показують за допомогою пальців Лисицю).Колобок її і просить:
Колобок:-Лисичко, лисичко, дай, будь ласка, свою Ракету-«Вогняний хвіст». Мені треба свого братика Місяця наздогнати. А Лисиця й каже:
Лисиця:- Але спочатку розкажи, що ти про мене знаєш, але так, щоб мені сподобалося. (Наступна дитина складає описову розповідь про Лисицю за схемою « Тварини»).
Лисиця:-Сідай у Ракету і співай про мене пісеньку- разом наздоганяти будемо. (Ця ж дитина грає в Дидактичну гру «Хто у віконечко дивиться).
Логопед:-Сів Колобок у Ракету, і злетіла Ракета в повітря. Братець Місяць і оглянутись не успів, як Колобок вже поруч з ним. Колобок і каже:
Колобок:-А тепер ти нас, братець Місяць, наздоганяй!
ІІІ. Підсумок
Логопед:-Ну, що, діти, сподобалась вам казочка від Колобка? (Так). Колобок дуже щасливий, що вам сподобалась його казочка. Він хоче, щоб ви її розповіли своїм друзям, сестричкам, братикам та батькам, щоб багато людей дізналося про цю казочку. Він дякує вам за те, що ви уважно слухали і допомагали йому розповідати цю казочку. Колобку дуже приємно, що він познайомився з такими розумними і кмітливими дітьми. Скажіть йому: «До побачення!»