Заняття з використанням інноваційних здоров’язбережувальних технологій з дошкільниками з ООП
на тему: « У гості до Золотої Осені».
МЕТА: Розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, мислення, властивості уваги, уяви; вміння переключатись з одного виду діяльності на інший, виконувати одноетапні та двоетапні інструкції вчителя-логопеда, наслідуючи дії дорослого. розширювати уявлення дітей про осінь та осінні явища в природі, про лісових тварин. Закріпити вміння виділяти ознаку кольору ( жовтий, зелений, червоний, коричневий кольори).
Формувати вміння дітей відповідати на запитання з опорою на наочний матеріал. Увести в активний словник дошкільників з особливими освітніми потребами нове слово «барліг» Забезпечувати психологічний комфорт дітей, сприяти зняттю емоційної напруги і втоми. Формувати позитивне світобачення, вміння працювати в парах. Активізувати діяльність слухового, зорового, нюхового, тактильного аналізаторів.
Виховувати любов до природи, доброзичливість, емпатію, бажання приносити радість іншим.
Попередня робота :
бесіди з дошкільниками про осінь та осінні явища, про лісових тварин .Спостереження за змінами в природі. Проведення психокорекцій них вправ на встановлення емоційного контакту з дошкільниками із затримкою психомовного розвитку. Дидактичн іігри: «Коли це буває?», «Кольорові листочки», «Хто де живе?»
Обладнання :
Набір листя, відерця червоного, зеленого, коричневого кольорів), ваза з кубиками льоду, рушнички, прозора ваза з водою, фарби жовтого, зеленого, червоного кольорів, «сухий дощик», диск із записами шуму вітру, шуму дощу, кошик з «дарами осені», прищіпки синього кольору, «хмаринки».
Хід заняття.
Логопед вітається з дітьми.
І. Організаційна частина
Привітання
Мета: забезпечити психологічний комфорт і налаштувати дітей на позитивний настрій. Виховувати привітність, доброзичливість.
Логопед Добрий день, мої малята.
Які у вас гарні оченята:
Карі, сині та сіренькі.
Ви ж для мене всі любенькі !
( Пригортає до себе дітей, спонукає помилуватися вродою один одного, сказати комплімент товаришу).
Мета:формувати у дітей почуття єдності, спільності. Виховувати повагу, доброзичливість. Підвищувати самооцінку дітей.
(Діти стають у коло,повторюють за логопедом слова і рухи).
Логопед Я - твій друг! ( Показують на себе ).
І ти - мій друг! ( Показують на дитину,що стоїть поруч).
І друзі навколо.( Розводять руки в сторони).
В мене ніс.( Торкаються до своїх носиків).
І в тебе ніс.( Злегка торкаються до носика товариша).
В нас носи чудові! ( Плескають у долоньки).
В мене щічки. ( Погладжують свої щічки).
Й в тебе щічки. (Злегка гладять щічки товариша).
Гарні та гладенькі.
Я- твій – друг! ( Показують на себе).
І ти - мій друг! ( Показують на товариша).
Ми - друзі рідненькі! ( Обнімають одне одного).
ІІ. Основна частина
Логопед
-Малята, скажіть чи любите ви коли вам читають казки? А розглядати малюнки в книгах? ( Відповіді дітей).
-Софійка, з ким ти любиш гортати сторінки книжок?
Данилко, хто тобі найчастіше читає казки? ( Відповіді дітей).
-Сьогодні у мене для вас є чудова велика книжка. Гортаючи сторінки якої ми дізнаємось багато нового . Мабуть вам цікаво про кого ця книжка?
Давайте пригадаємо яка зараз пора року? Які її місяці ви знаєте? (Відподі дошкільників).
І ось ця книжка про Золоту Осінь. Переглянувши сторінки цієї книжки ми побуваємо у неї в гостях. Адже Осінь вже прийшла у сади і на поля, у села та міста.
Погляньте на першу сторінку нашої книги.
(Логопед привертає увагу дітей до книги).
Ця сторінка незвичайна. Чуєте, вона звучить?
( Вихователь вмикає запис шуму вітру, після прослуховування діти мають вказати , що вони чули шум вітру ).
Логопед Малята, який буває вітер?
( Відповіді дітей:осінній, холодний, бешкетний).
Коли приходить Золота осінь до саду, парку, лісу і торкається до листочків на деревах,якими вони стають? ( Відповіді дітей).
Логопед Вітер лісом пролітає,
Вітер листячко зриває.
І по стежці розкидає.
Дидактична гра «Збери листя у кольорові відерця»
( Діти за інструкцією дорослого збирають опале кольорове листя у відерця жовтого, червоного, зеленого, коричневого кольорів, виділяючи ознаку кольору Узгоджують іменник з прикметником).
Логопед.
Діти, перегортаємо другу сторінку нашої книги про Золоту Осінь. Погляньте, що відбувається з травичкою, коли на неї ступає Осінь?... Так, вона жовтіє, на ній залишаються білі кристали льоду, це замерзла роса, а люди кажуть, що у ночі був перший заморозок. Як холодно стало у залі. Погляньте малята ось у мене є ваза з крижинками - кубиками льоду. Давайте долоньки, пограємось з ними.
(Діти підставляють свої долоньки,на них логопед викладає по два-три кубики льоду). Покажемо, що вміють робити наші крижинки.
Кріотерапія «Гра з крижинками» Мета: забезпечити зняття втоми,психічної напруги дітей. Активізувати їхню розумову діяльність.
Логопед. Наші крижинки вміють швидко бігати з однієї долоньки в іншу.
(Дошкільники наслідують дії логопед, перекидаючи кусочки льоду з руки в руку).
*Кріотерапія – (від грец. кріос.- холод, мороз) – лікування та загартування холодом; вплив холоду на нервові закінчення шкіри і рефлекторно на вегетативну нервову систему.
Логопед -Втомилися крижинки, час повертати їх у вазу. А рученята ваші не замерзли? Які ваші руки стали?
( Діти вказують, що руки стали холодними, вологими, мокрими).
- А зараз ми наші рученята зігріємо оплесками.
Гра« Що переплутав художник»
(Логопед розгортає книгу, на сторінці, на якій намальовані зайчик без вух, їжак без голок, білка без хвоста, ведмідь без кігтів).
Логопед. Малята, погляньте, кого ви впізнали? Як можна назвати їх одним словом? Художник був неуважним і забув домалювати … Давайте ми швидко допоможемо звірятам.
( Діти добирають потрібний хвостик, вуха, кігті , голки. Вихователь запитує який у білки хвіст. Наприклад, у білки хвіст пишний, рудий, красивий. Які у зайчика вуха, у ведмедя кігті, у їжака голки. Стимулює розвиток мовлення дітей з особливими потребами, спонукає до активізації комунікативної функції мови).
Логопед . Діти,а давайте ми ще наших звірів пригостимо. Ось у мене гостинці від Золотої Осені : морква, капуста, горіхи, шишки, мед, гриби.
( Діти пригощають звірят гостинцями).
Рухлива гра « Пригоди звірят» Імітація рухів
Мета: сприяти зняттю у дітей з особливими потребами почуття страху, тривоги, хвилювання, напруження м’язів. Створювати позитивний настрій. Розвивати уяву. Виховувати емпатію.
(Під музичний і словесний супровід логопеда діти виконують відповідні імітаційні дії. Вихователь допомагає дошкільникам, у яких виникають труднощі у певному відтворенні).
Логопед. Їжачок малий іде.
(Малята пересуваються дрібними кроками,пригнувшись).
Гарне яблучко несе.
(Зупиняються, стають прямо і заокругленими долонями показують «яблучко»).
Та не в скринці, не в корзинці: (заперечні повороти голови)
Він несе його на спинці! ( Повторно зображують ходу їжачка, «притримуючи» на спинці уявне яблуко).
Зустрілась діткам хитренька сестричка
Руденька й улеслива …хто це малята? – Лисичка.
Як лисичка ходить сміливо по лісу ?
Ось так, ось так.
( Діти імітують ходу хитрої лисиці,випрямивши плечі, голівка піднята вгору).
Увага малята, страшно зайчику малому
Він тремтить - йому не спиться, (присівши імітують наляканого зайця)
Зайчик наш усіх боїться .( руки притулені до грудей і легкі повороти тулуба).
Але не біда!У зайчика швидкі лапки.
Малята-зайчата зраділи, здивувались
І швиденько пострибали.
( Діти зобразили відважних зайчиків і весело пострибали).
Логопед. Ось ведмідь собі бреде. ( Діти йдуть, «перевалюючись» з ноги на ногу).
Бочку меду він несе. (Показують руками уявну бочку меду).
З лапи на лапу переступає. ( Діти йдуть, «перевалюючись»з ноги на ногу).
До барлоги поспішає.
Діти, а вам цікаво знати, що сниться нашому ведмедику взимку в його барлозі? Сядемо на цій галявині, я вам розкажу і покажу.
(Діти сідають на тканину зелено-жовтого кольору, на якій стоїть висока прозора ваза з чистою водою).
Кольоротерапія «Що наснилося ведмедику ».
Мета : сприяти відтворенню образів у свідомості дітей як перцептивній складовій мовленнєвої діяльності, заспокоювати дітей. Розвивати уяву, зосередженість.
Логопед. Узимку нашому ведмедику сняться солодкі соковиті ягоди (вливає у вазу червону фарбу, яка опускається на дно у формі ягідок), духмяний жовтий мед (вливає жовту фарбу), соковиті зелені рослини (вливає зелену фарбу).
Ось такі кольорові сни сняться нашому ведмедику.
Сенсорна гра« Як пахне Осінь? »
Малята, а наступна сторінка непроста, вона дуже запашна.
Прислухайтесь до музики і принюхайтесь до запахів у торбинках, до осінніх дарів, що представлені у кошику. Як пахне Осінь?
( Звучить легенька розслаблююча музика та малята нюхають торбинки із запахами Осені: сушені грибочки,шишки,сушені яблука,гілки ялини, пожовкле листя,а також нахиляються і нюхають дари Осені Золотокосої, що у кошику).
Логопед Діти, скажіть,будь ласка, чим пахне Осінь? Які запахи ви впізнали?
(Дошкільники називають запахи, які вони впізнали на нюх).
(Логопед вмикає запис музики Р.Неронової «Неслухняний дощик»).
Логопед. Малята, послухайте, що це шумить?
(Діти прислухаються до шуму дощу та дають відповідь).
-Діти, а яким буває дощик?
Він сповіщає нам, що потрібно розглянути наступну сторінку нашої книги - це сторінка Дощової хмари. А давайте ми пограємось з дощиком!
Психоемоційна вправа «Сухий дощ».
Мета: забезпечити малюкам психологічне розвантаження, поліпшити емоційний стан.
Логопед. Поливає дощова хмара наших діток чистою водичкою
(Тримає над голівками дітей обруч з прошитими до нього довгими стрічками різних кольорів).
Лагідно дощик торкається кожної дитини, веселить її:
Дощик, дощик накрапав
Він води не шкодував.
Бризкав рясно дуже,
Наливав калюжі.
Намочив усіх малят,
Ідучи три дні підряд.
Гра з водою« Хмаринки-веселинки»
Логопед. Сподобалось вам гратись із Дощовою хмаринкою? У мене є хмаринки, а давайте ми зробимо так, щоб з них пішов дощ.
( читає віршований текст та заохочує дітей до гри).
Небом хмари пропливли
Дощ осінній привели.
Значить крапелькам дзвеніти,
Ну а нам у грі радіти.
ІІІ. Заключна частина
Гра з прищепками «Розвесели хмаринку крапельками».
Мета: розвивати моторику дітей з особливими потребами, сприяти у зміні виду діяльності, стимулювати до гри в парах.
(Дошкільники працюють в парах, прикріплюючи синього кольору прищепки «краплинки» до вирізаних з картону хмаринок, продовжує звучати запис шуму дощу).
Логопед. Закінчився дощик і закінчується наша гостина у Золотої Осені.
(Логопед підбиває підсумки заняття, спонукає дітей пригадати, що вони
робили,що їх здивувало та що найбільше сподобалось).
Підсумок заняття
Логопед -Ми побували в гостях у Осені. Що вам найбільше сподобалось у нашій подорожі сторінками книги?
(Відповіді дошкільників )
Малята, ви були уважними, старанними, вправно виконували усі завдання.
Молодці! За це вам Золота Осінь дарує гостинці.