Робота з казкою – це процес утворення зв'язку між казковими подіями та поведінкою в житті, це процес перенесення казкових подій у реальність.
Саме за допомогою казки діти отримують інформацію про життя з його радощами і негараздами, переборюють самообмеження й доповнюють, змінюють, збагачують своє життя, накопичують позитивний емоційний досвід та відновлюють емоційну рівновагу, навчаються способам і засобам виходу з проблемних ситуацій, усувають порушення поведінки.
Переживши казкові події, дитина збагачується значимим для неї життєвим досвідом. Слухаючи казки, дитина на підсвідомому рівні переймає стилі людських стосунків і моделі поведінки. Тому що оточуючий нас світ – також живий. У будь-який момент він може заговорити з нами. Ця ідея важлива для формування бережливого ставлення до того, що нас оточує, прагнення до кращого, довіри до оточуючого світу.
(За авторською програмою
Наталії Сидоренко «Казковий дивограй»)
Мета: розвиток комунікативних навичок, вміння взаємодіяти в групі, логічного мислення, уяви, пам’яті. Створення позитивного емоційного настрою.
1. Привітання. Гра «Паровозик» (Заняття 1, вправа 2)
Психолог. Всі сядьте в коло. Розслабтеся, покладіть руки на бедра долоньками доверху. Закрийте очі і чекайте, коли на долоньку ляже чарівна пір’їнка. Намагайтеся відразу відчути, яка вона: тепла чи прохолодна, велика чи маленька, важка чи легенька, гладенька чи шорстка? Приготувались?
Методичні рекомендації. Психолог кладе кожному в долоньку пір’їнку і запитує дітей про їхні відчуття. При цьому діти не повинні відкривати очі і рухатися. Психолог нагадує, що все тіло потрібно розслабити.
Після відповідей діти відкривають очі і розглядають свої пір’їнки.
Психолог. Пір’їнка володіє такою великою силою, що як тільки вони доторкнулися до ваших долоньок, так відразу і перенесли в казку.
2. Робота з казкою «Про курочку рябушечку» (Наталія Сидоренко)
Психолог. Закрийте очі і спробуємо уявити курочку рябеньку, яка знесла яєчко, але не золоте, а звичайне. Як ви гадаєте, що ж було далі? А хочете послухати, що ж було насправді?
Сідайте зручненько і слухайте гарненько.
Сонечко ласкаво гріло,
Все навколо йому раділо.
Баба з дідом на призьбі сиділи
Теплому сонечку раділи.
Пригощали курочку зерном,
Самі ж вмрстились під вікном.
Старенькі гомоніли, куняли
І не зогледілись, як … задрімали.
А рябушечка сокоріла
І в кубельце з сіна сіла.
Чують: курка кудкудаче.
Чи радіє, а чи плаче?
Дід прокинувся, у кубельце загляда:
Вже не золоте, просте.
Оце радість! Оце щастя!
Хай не буде в нас нещастя.
В кубельце покладемо сінця,
Заповнимо його по самі вінця.
Нехай сидить курочка гарненько -
Яєчку буде тепленько.
Недовго погомоніли
І все швиденько зробили.
Рябушечка гарнесенько сиділа,
Яєчко гріла, гляділа.
Її за це зерном годували,
Джерельною водицею напували.
Натомились дід і баба,
Пішли спочивать.
А рябенька залишилась
Яйце доглядать.
Дід ранесенько встава
І в кубельце загляда:
- От невдача! От біда!
Від яйця сліда нема.
Баба плаче, дід плаче,
А курочка кудкудаче:
- Не плач, діду, не плач бабо,
Хоя яєчка в вас нема,
Але є інша гарна новина.
Яєчко гарненько грілос,
І з нього курчатко з’явилось.
Чують-чують: «Пі-пі-пі!
Хочу я гуляти йти!»
Рябушечка з кубельця встала
І малятко показала.
Дід зрадів: «Дива! Дива!»
І бабусю обійма.
- Ой, дідусю, рада я.
Гарна справді новина.
Баба з дідом на призьбі сиділа,
Рябушечці й курчатку раділи.
А вони по городу гуляли,
З капусти гусінь збирали:
«Куд-ку-дах!» і «Пі-пі-пі!»
Всі в добрі і злагоді жили
І щасливими були.
Бесіда
3. Вправа «Пальчикова гра»
Мета : розвиток дрібних м’язів кисті руки.
Хід проведення.
В бабусине віконечко - з’єднати великі вказівні пальці обох рук;
Ясно світить сонечко. - розтопиріти пальчики, показуючи «сонечко»;
Вийшла бабуся на ґанок, - імітувати ходьбу двома пальчиками –
вказівним і середнім;
Пшонце посипає. - пальчиками обох рук перебирати, ніби
«сипати пшонце»;
І до себе малесеньких - долоні рук повернути до обличчя, перебирати
пальчиками, ніби «кликати курчаток»;
Курчаток скликає : - пальчиками рук вдаряти по колінцях.
«Цип, цип, цю-ру-ру!»
Швидше поспішайте
І зернятка біля ґанку
Скоріше позбирайте.
4. Вправа «Домалюй» (Додаток 1)
Мета: розвиток дрібної моторики, вміння діяти згідно інструкції.
Хід проведення. Психолог. Скажіть, яким же було курчатко? (Вірно маленьким, теплим і пухнастим).
По завершенню розфарбувати так, як подобається.
5. Вправа «Умілі пальчики»
Мета: розвиток дрібних м’язів кисті руки.
Хід проведення.
Психолог. Пригадайте, що ж робили курочка з курчатком? (Так, вони збирали гусінь на капусті). А навіщо збирати гусінь? (Щоб не їла капусту).
- Хочете навчитись малювати гусеничну? У ваших зошитах спробуймо це зробити.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Вправа-гра «Гусениця» (автор Коротаєва О.В., 1997)
Мета: формування в дітей довіри і впевненості в собі.
Хід проведення. Гра вчить довірі. Майже завжди партнерів не видно, хоча й чутно. Успіх просування всіх залежить від уміння кожного скоординувати свої зусилля з діями інших учасників.
- Зараз ми з вами будемо однією великою гусеницею й будемо разом пересуватися по цій кімнаті. Вишикуйтесь ланцюжком, руки покладіть на плечі того, хто попереду. Між животом одного гравця й спиною іншого затисніть повітряну кульку.
Доторкатися руками до повітряної кульки суворо забороняється!
Перший у ланцюжку учасник тримає свою кульку на витягнутих руках.
Таким чином, у єдиному ланцюжку, але без допомоги рук, ви повинні пройти певний маршрут.
Методичні рекомендації. Для спостереження ведучому: звернути увагу, де розташовуються лідери, хто регулює рух «живої гусениці».
Вправу закінчуємо похвалою всіх учасників слідуючим чином: діти один одного гладять по голові, по щічках, по носику.
7. Пісня-гра «Якщо весело сьогодні»
Мета: допомогти зняти емоційне напруження.
Хід проведення. Діти стоять двома колами – обличчям один до одного (внутрішнє і зовнішнє).
Ведучий в центрі показує рухи за текстом. Пісня має п'ять куплетів. Слова в куплетах не змінюються.
Психолог. Хлоп-хлоп! Якщо весело сьогодні - роби так: хлоп, хлоп!
Якщо весело сьогодні - роби так: хлоп, хлоп!
Якщо весело сьогодні - повернися, посміхнися,
Якщо весело сьогодні - роби так: хлоп, хлоп!.
У п'ятому куплеті замість слів «роби так» діти співають «роби все!» (хлоп-хлоп, шльоп-шльоп, топ-топ, кльок-кльок).
8. Прощання (Заняття 1, вправа 6
Додаток 1. (Заняття 8, вправа 4).