Тема: емоції людини й етика спілкування.
Мета уроку: зрозуміти, що таке емоції і почуття, а також удосконалювати уміння конструктивно виражати їх. Розвивати мислення, увагу, уяву, зв’язне мовлення. Виховувати бажання постійно удосконалюватись, бути кращим.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:
виконувати творчі завдання
Тип уроку: узагальнення знань.
Форма уроку: заочна подорож.
Хід уроку
І. Організація класу.
Привітання з учнями. Створення сприятливої атмосфери у класі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
а) вступна бесіда
Вчитель:
Сьогодні ми з вами вирушимо в подорож до країни «Етики». Тут ви навчитесь правильно спілкуватися один з одним, висловлювати свої думки, давати оцінку власній поведінці, виконувати творчі завдання…
Людина сприймає навколишнє середовище по-різному, спричиняючи у неї різні відчуття й емоції. Вона не тільки бачить, чує, відчуває запах, дотик, тобто відчуває і сприймає різні явища зовнішнього світу, а й оцінює їх. У нас неоднакове ставлення до подій важливих і байдужих, корисних і шкідливих. Так, погожий сонячний день сприяє підвищенню настрою, а хмарний і дощовий зумовлює його погіршення. Емоції відіграють важливу роль у житті людини: вони виконують функцію оцінки діяльності та її результатів.
Емоції впливають на процеси сприйняття, пам’яті, мислення, свідомості, навчання; визначають ставлення до навколишнього середовища і самого себе і тим самим – поведінку людини.
Виникнення емоцій залежить і від характеру людини. Є люди дуже емоційні, є менш емоційні. Наприклад, прояв емоцій у різних людей на одну й ту саму гумореску різний.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Уявний мікрофон»
Вчитель:
- Усі правила гарної поведінки називаються культурною поведінкою або етикетом. Слово «етикет» не українське. Воно грецького походження і спочатку означало «спільне житло», а пізніше – чесноти, достоїнства характеру людини: мудрість, мужність, справедливість.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Робота з рубрикою «Вузлики на пам’ять»
Французький король Людовік ХIV, який жив у ХVII – ХVIII ст., на прийомі вручав гостям картки з правилами поведінки при королівському дворі. Картка французькою – «етикет». Відтоді правила поводження в товаристві стали називатися етикетом.
Вчитель:
- Які правила поводження ви знаєте, де застосовують чи користуєтесь ви у повсякденному житті?
(Учні називають правила поведінки в школі, на вулиці, у транспорті тощо. Наводять приклади із власного досвіду.)
Розв’язування моральної задачі методом роботи в парах.
Жив на світі чоловік, який робив усе невпопад. Завжди кудись спішив, але запізнювався. Коли усі сміялися – соромився, коли всім сумно-сміявся. Часто скаржився чоловік на свою нещасну долю, казав, що він невезучий.
Завдання: поміркуйте і порадьтесь із своїм сусідом по парті чи дійсно справа тут у везінні чи долі? Чи може є якась інша причина всіх цих негараздів?
Завдання: прочитайте вірш і дайте відповіді на питання.
Синові
Ти був іще малий котигорошок,
Така собі одна із людських мошок,
Що виповзали на сонце, бо весна
Тепло лила із келиха без дна,
І щось тобі блаженно лепетали,-
І от тебе розумники спитали:
- Ким хочеш бути, хлопчику, в житті?
Серйозний, як усі котигорошки,
Ти на питання це подумав трошки
І відповів: Людиною.
- Дитя, благословляючи дорогу,
Яку пораду чи пересторогу
Я кращу дам, ніж дав собі ти сам?
Будь вірним слову, що усім словам
Із ним одним ніколи не зрівняться!
Хай веселять тебе любов і праця,
Хай дружби непогасної крило
Гірке від тебе відганяє зло,
І хай у час останній свій про сина
Спокійно я подумаю: л ю д и н а!
Максим Рильський
Обговорення проблеми у загальному колі.
«Коло ідей»
Бути людиною - означає виховувати в собі такі чесноти як мудрість, шляхетність, справедливість. Хочеш, щоб тебе поважали інші, прагни завжди бути ввічливим, доброзичливим і тактовним.
Вправа-розминка «Австралійський дощ»
Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників тренінгу
Хід вправи:
Учасники стають у коло. Ведучий запитує: «Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Коли вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні».
В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).
Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).
Починається справжня злива (плескання по стегнах).
А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).
Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).
Дощ стихає (плескання долонями по плечах).
Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)
Тихий шелест вітру (потирання долонь).
Ура! Сонце! (руки догори).
Робота з текстом
Умій відчувати поряд зі собою людину, умій розуміти її душу, бачити в її очах складний світ – радість. Горе, біду, нещастя. Своєю поведінкою, своїм вчинками не завдавати людині образи, болю, хвилювання, умій підтримати людину, допомогти їй, коли в неї горе.
Умій виховати себе так, щоб ти не «сипав сіль» на чужі болючі рани, не ступав брудними чобітьми там, де треба затамувати подих, не ломився в двері, коли треба тихенько, на пальчиках, зайти в неї, щоб не сміявся тоді коли всім сумно.
Після обговорення завдання учні роблять висновок, що етика спілкування навчає нас як, стати чуйними, добрими, вихованими людьми, бо тільки таку людину поважають оточуючі.
Культурна людина бажана в будь-якому колективі, з нею приємно спілкуватися.
Вчитель:
- Буває так, що людина і знає правила поведінки, але все одно справляє враження невихованої, незграбної. Виходить, треба не тільки знати як, але й уміти. Навіть найпростіші дії, які нам доводиться виконувати щодня, вимагають певних навичок. Тренуватися, вправлятися, щоб правильно поводитися, – ось важлива умова вихованості.
Обговорення проблеми в загальному колі
«Коло ідей»
Восьма ранку. На зупинці зібралося чимало людей. Усі заклопотані, поспішають на роботу. Під’їжджає переповнений автобус. З усіх дверей один за одним виходять пасажири. У середині автобуса з’являються вільні місця. Пасажири кидаються до дверей. Один увійшов, другий. Намагається протиснутись третій. Ні, даремно! Пасажири проводжають автобус сумними очима. Що трапилось? Нічого особливого! Просто наступна зупинка – «Школа». Учні, щоб швидше вийти, щільно збилися біля виходів.
Запитання:
Творче завдання: складіть павутинку чеснот які вас характеризують
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з рубрикою «Народна мудрість»
Вчитель:
- Мудрі люди залишили нам такий вислів:
«Велика наука – бути мудрим, але найвища мудрість – бути добрим».
І це дійсно так, бо як писав відомий поет:
«Зло нічого не дає крім зла.
Вмій прощати, як прощає мати.
За добром зумій воздати,-
Мудрість завжди доброю була»
Бесіда
VІ. Рефлексія. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя:
- Любі діти! Маю надію, що ви зрозуміли, що важливо не тільки знати, а й вміти керуватися знаннями в повсякденному житті.
Пам’ятайте, своїми позитивними прикладом ви зможете впливати на інших.