«Заповідники та заказники як форма збереження окремих ділянок незайманої природи»

Про матеріал
Мета заняття:ознайомити учнів з заповідними об’єктами України, метою їх створення, із заходами щодо відтворення і збереження природи; розвивати логічне мислення, увагу, підтримати зацікавленість даною темою; виховувати у дітей діяльну любов до природи.
Перегляд файлу

Тема заняття: «Заповідники та заказники як форма збереження окремих ділянок  незайманої природи»

Мета заняття: освітня: ознайомити учнів з заповідними об’єктами України, метою їх створення, із заходами щодо відтворення і збереження природи; розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, підтримати зацікавленість даною темою; виховна:  виховувати у дітей діяльну любов до природи.

Тип заняття: комбіноване, засвоєння нових знань, умінь та навичок .

Методи та  прийоми: розповідь, бесіда, повідомлення дітей, ігри, вікторини, показ слайдів. 

Обладнання: мультимедійний проектор, географічна карта України, серія таблиць та  ілюстрацій « Заповідники України».

Використана література:

  1. Атлас-довідник «Природно-заповідний фонд Сумської області» (електронна версія)
  2. “Рідна природа “ 1993р. №1,3,5.
  3. Н. О. Пустовіт, З. Н. Плечова. Екологічні задачі, ігри та вікторини. К.: Наукова думка, 1995.
  4. Собко В.Г. Стежинами Червоної книги. - К.: Наукова думка,1993.
  5. Заповідні скарби Сумщини. – Під загальною редакцією Т.Л. Андрієнко. –     Суми: видавництво «Джерело», 2001. – 208 стор.
  6. Мінджов К., Мітєва Т. — К.: ТОВ «Компанія ВАКІТЕ», 2012. — 170 с

План проведення  заняття

І. Вступна частина заняття.

 1. Організаційний момент.

 2. Актуалізація опорних знань.

ІІ. Основна частина заняття.

  1. Повідомлення теми та мети  заняття.
  2. Вступне  слово керівника гуртка.
  3. Заповідники, заказники, пам'ятки природи.
  4. Червона Книга України. 
  5. Фізкультхвилинка.
  6. Природно-заповідний фонд Сумської області.
  7. Уявна екскурсія по заповідникам України. Повідомлення дітей.
  8. Практичне завдання. Гра «Чим я можу допомогти природі?»
  9. Поради тим, хто йде на природу відпочити.
  10. Бесіда про зоопарки.
  11. Закріплення вивченого матеріалу.

ІІІ. Заключна частина. Підсумок заняття.

 

Хід заняття

І. Вступна частина заняття.

1. Організаційний момент. Привітання, відмітка відсутніх.

Усміхніться всім навколо:

Небу, сонцю, добрим людям,

І тоді обов’язково

Наш урок цікавим буде.

Девіз нашого заняття:

Земля – наш спільний дім. А дім треба берегти й охороняти.

 Гра «Підкажи словечко»

 Ось небо блакитне і сонце в зениті!

Моя Україна — найкраща... (у світі)!

Моя Україна — це ліс і озерця,

Безмежні степи і чарівні... (джерельця).

 

Красиві пейзажі і гори високі,

Маленькі струмочки і ріки... (глибокі).

Міста старовинні і замки прекрасні,

Великі будови і дуже... (сучасні).

 

Сади чарівні, мальовничії села,

Моя Україна — це пісня... (весела).

Це щира, багата, як світ, її мова,

Крилата, така мелодійна... (чудова)!

 

Її обереги — верба і калина.

Найкраща у світі —... (моя Україна).

Бо нам найрідніша Вітчизна і мати!

То як же нам, дітям, її не... (кохати)!                                                                          

 

                                                      Н.Красоткіна

 

2. Актуалізація опорних знань. Вправа «Допиши речення».

  1.    Неправильне використання мінеральних добрив та засобів боротьби зі шкідниками призводить до забруднення (ґрунту).
  2.    Танення багаторічної криги в полярних районах та горах є наслідком підвищення середньорічної (температури).
  3.    Негативні зміни, що наступають у природі під впливом різних чинників називаються (екологічними) проблемами.
  4.    Найбільшу небезпеку становлять забруднення, що спричинені аваріями на (атомних) електростанціях.
  5.    Екологічно безпечні способи одержання електроенергії це сонячні (батареї).
  6.    Небезпечні забруднення світового океану спричинюється аваріями на танкерах, що перевозять (нафту).
  7.    Щоб шкідливі викиди не потрапляли в повітря, на підприємства та двигуни авто встановлюють (фільтри).
  8.    Щоб зменшити негативний вплив на довкілля стічних вод, їх не зливають, а використовують (повторно).

 

ІІ. Основна частина  заняття.

1 Повідомлення теми заняття.

        На сьогоднішньому уроці ми будемо продовжувати знайомитись із діяльністю людей в Україні по збереженню і охороні природи. Дізнаємось про те, що таке заповідники та заказники  і з якою метою їх створюють. Проведемо уявну екскурсію по заповідниках України  та Сумської області.

2 Вступне  слово керівника гуртка.

З кожним роком зникає все більше видів рослин і тварин з нашої  Землі. А ми вже з вами знаємо, що зайвих видів у природі не буває, оскільки між організмами існує тісний зв’язок (ланцюги живлення).

         Перед людством постала проблема – як зберегти вразливі і зникаючі види? Треба охороняти природу. Охорона природи почалась ще з 1948 року, коли був започаткований Міжнародний союз охорони природи, який діє і по сьогоднішній день. Охорону природи здійснюють різними способами. Через державні закони, екологічну освіту, діяльність небайдужих людей (саджання дерев, чистка лісів, парків, збір сміття, підгодовування тварин).

          Але найкраще зберегти природу, підтримуючи її недоторканість. Тому людина створила природоохоронні території – заповідники, заказники, національні парки,  пам'ятки природи, державні природні парки та парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва. А види, чисельність яких мала,  занесла до Червоної книги.

3.Заповідниками називають території з лісовими, земельними та водними просторами, які мають особливу наукову, історичну або народногосподарську цінність, внесені до спеціального реєстру і взяті під особливу охорону держави. Державні заповідники визначаються спеціальними урядовими постановами і тому будь-які зміни території заповідників, їхніх основних завдань і цільового призначення можуть бути проведені лише за постановою Ради Міністрів. 

        На території України є такі державні заповідники: 1) Асканія-Нова в Херсонській області; 2) Чорноморський, теж у Херсонській області (між Дніпровським лиманом і Тендрівською косою); 3) Український степовий заповідник, який об'єднує заповідники Кам'яні могили і Xомутівський степ в Донецькій області та Михайлівську цілину в Сумській області; 4) Карпатський в масиві Чорногора на територіях Івано-Франківської і Закарпатської областей; 5) Дунайський у плавнях Дунаю в Одеській області; 6) Поліський в Житомирській області; 7) Канівський в Черкаській області; 8) Азово-Сивашське заповідно-мисливське господарство в Херсонській області.

Заказники — території, на яких на певний строк забороняється (заказується) полювати, ловити рибу, рубати ліс тощо. Заказники організуються на строк до 10 років для здійснення заходів щодо відновлення фауни і флори окремих цінних територій.

Пам'ятки природи — це окремі об'єкти природи (парки як пам'ятки садово-паркового мистецтва, окремі визначні за віком або іншими ознаками дерева, алеї, окремі скелі, окремі ландшафтні комплекси тощо), які мають наукову та природно-історичну цінність. Вони можуть бути республіканського і місцевого значення. За складом розрізняють: а) пам'ятки живої природи (парки, окремі лісові урочища, окремі дерева, алеї тощо); б) пам'ятки неживої природи (печери, окремі скелі, окремі форми рельєфу, типові відклади геологічних порід, джерела, водопади тощо); в) ландшафтні (комплексні) пам'ятки (характерні для території урочища, видові майданчики тощо).

         Зараз в Україні нараховується 13 заповідників, 2 національні парки, 4 заповідно-мисливські господарства, понад 1500 державних заказників та близько 4000 заповідних об'єктів: урочищ, пам'яток природи, парків тощо.

4.Червона книга. Структура Червоної книги.

         Червона книга  – це документ, що  містить відомості про сучасний стан рідкісних видів тварин, рослин і грибів.

         Перше видання Міжнародної Червоної книги з’явилось у 1963 році. Перша Червона книга України,  присвячена нашій флорі та фауні, була видана у 1980 році. Вона містила опис 85 видів тварин і 151 видів рослин.

        Друге видання Червоної книги України з’явилось в 1994 році: том «Тваринний світ», в 1996 році – том «Рослинний світ».

       У 2009 р.  вийшло третє видання Червоної книги України в двох томах. В цих томах вже 542 види тварин та 826 видів рослин. Про що це свідчить? (ще більше організмів опинились у небезпеці).

Вчитель розкриває і показує структуру Червоної книги.

5. Фізкультхвилинка. А зараз – коротка розминка.

Якщо ви вважаєте, що потрібно захищати зникаючі види, встаньте з-за парти.

Якщо ви не кидаєте на землю сміття, топніть лівою ногою.
Якщо ви не зриваєте першоцвітів, топніть правою ногою.
Якщо ви вважаєте, що не можна вбивати тварин, поморгайте очима.
Якщо ви вважаєте, що не можна вбивати птахів, підніміть праву руку.
Якщо ви вважаєте, що Червона книга необхідна, підніміть ліву руку.
Якщо ви вважаєте, що потрібно годувати зимуючих птахів, опустіть руки.
Якщо ви будете охороняти природу сядьте за парти.

6.Природно-заповідний фонд Сумської області.

       Природно-заповідний фонд Сумської області створений з метою збереження природних територіальних комплексів і об'єктів, які мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну цінність. Станом на 01.01.2012 року в області нараховується 230 природно-заповідних об'єктів загальною площею 159088,28 га, яка становить 6,7 % від площі області, що вище середнього показника по Україні (4,7%).

         В тому числі на території лісового фонду Сумського обласного управління лісового та мисливського господарства знаходиться 78 об'єктів природно-заповідних фондів на загальній площі 23010,2 га.

         Для охорони відбиралися типові або унікальні природні території та об'єкти, а також ті з них, які продовжують зберігати високе різноманіття рослинного і тваринного світу.

        Особливу увагу природоохоронні органи нашої області приділяють питанню охорони та вивчення рідкісних та зникаючих видів тварин, занесених до Червоної книги України. У нашій області мешкає 99 видів тварин, занесених до Червоної книги України; до Європейського Червоного списку занесені 24 види тварин, до Міжнародного Червоного списку за Бернською конвенцією – 158 видів. Значна увага приділяється обліку та вивченню байбака, борсука, видри, горностаю, хохулі.

        Природно-заповідний фонд області представлений унікальними природними територіями та об’єктами, кількість яких становить 185. Декілька заказників місцевого значення носять назви тварин. Це заказники «Байбачий» в Роменському районі, тут розташована колонія байбаків, рідкісної тварини, що занесена до обласного Червоного списку. В Конотопському районі створене спеціалізоване мисливське господарство «Зубр», де з 1988 року розводять зубрів, яких там зараз нараховують 200 голів. На Тростянеччині є заказник «Лисиця». Показ слайдів «6 заповідників Сумської області»

Слово керівника гуртка. Сьогодні ми не тільки проведемо уявну екскурсію по деяких заповідниках, але й познайомимося з найбільш цікавими представниками їх тваринного світу.  Перерва 10 хв.

7. Уявна екскурсія по заповідникам України.

Доповідь вихованця. Зупинка І – Асканія Нова.

Доповідь вихованця Зупинка ІІ – Карпатський державний заповідник.

Доповідь вихованця Зупинка ІІІ – Поліський державний заповідник.

Доповідь вихованця Зупинка ІV - Чорноморський державний заповідник.

Показ кінофільму про Асканію Нову.

8. Практичне завдання: Гра «Чим я можу допомогти природі?»
На дошці — намальоване дерево. Діти на «листочках» записують свої пропозиції щодо збереження природи та прикрашають ними його.

9. Поради тим, хто йде на природу відпочити.  У ч н і (по черзі): 

  1. Природа — справжнє багатство для нас.

Будьмо з нею друзями повсякчас!

  1. Друже, не розводь багаття в лісі,

Бо на деревах загориться листя.

  1. Якщо вогнище на галявині розвів,

Перевіряй, чи добре загасив.

  1.  Ти у ліс прийшов — відпочивай,

Але лісових мешканців — не ображай!

  1. Гучно в лісі музику не вмикай,

Сміття за собою завжди прибирай.

  1. Не збирай ти рідкісні рослини.

Можуть вони зникнуть будь-якої днини.

  1. На довго свіжість збереже рослина.

Та, що у садочку виростила людина.

  1. У лісах і луках букетів не збирай.

Навесні першоцвітів не зривай!

  1. Залишай неймовірну красу на землі.

Нехай милуються квітами дорослі й малі.

  1. Не ламай гілки дерев й кущів.

Там домівки у пташок та хрущів.

  1. Ходи у лісі й по луках стежками,

Щоб не топтати рослини під ногами. 

  1. Навколо прислухайся й придивись,

Розуміти природу ти серцем навчись. 

  1. Пам'ятай! Ти — частина природи,

Тож не заподій їй та собі шкоди! 

  1. Піклуймося про природу щоднини,

 вона щиро віддячить людині!

10. Бесіда про зоопарки.

Крім заповідників, люди створюють зоопарки, щоб показати людям рідкісних тварин, птахів, рослин. На відміну від заповідників, у зоопарках люди постійно турбуються про тварин, готують їм їжу, будують для них приміщення, доглядають за ними.

- Хто з вас був у зоопарку?

- Яких тварин ви там бачили?

- Як ви думаєте,  де краще живеться тваринам – в зоопарку чи в заповіднику? Чому?

11.Закріплення вивченого матеріалу. Запитання керівника гуртка:

          Що таке Червона книга?

  •                   Чому види потрапляють до Червоної книги?
  •                   Що треба зробити, щоб зберегти природу для майбутніх поколінь?

ІІІ. Заключна частина заняття. Підсумок заняття.

Керівник гуртка. Наш урок добігає кінця. Скажіть, про що ви дізналися на уроці, про що розповісте вдома,  що сподобалося?  Метод «мікрофон». Учні по ланцюжку формулюють власні висновки.

Слово керівника гуртка. Природа України щедра, багата і різноманітна. Та за останні десятиріччя помітно зменшилась кількість багатьох видів рослин та тварин. А деякі з них повністю зникли з лиця землі.

Держава піклується про охорону природи, на цю справу виділяються величезні кошти. З метою збереження і відновлення рослинного та тваринного світу в Україні створюються заповідники, заказники, національні парки, заповідні об’єкти.  Але не тільки держава, а й ми з вами повинні дбати про охорону навколишнього середовища.

Рекомендації щодо проведення аналогічних занять

Такі заняття потрібно ретельно продумувати, щоб не перевантажувати дітей інформацією. Доцільно підшукати цікаві запитання і завдання.

При підготовці до заняття керівник повинен опиратися на «свіжі» дані з даного питання.

docx
Додано
8 лютого 2022
Переглядів
1301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку