засідання екологічної школи "Зелене споживання - бути чи не бути?"

Про матеріал

Засідання екологічної школи (предметного гуртка), яке проведене за таким планом:

1.Організаційний момент.

2.Вправа « Яблуко».

3.«Мандрівка» сучасними житловими приміщеннями (мультимедійні презентаціі, виступи учнів, конкурс стіннівок).

4.Що означає, на Ваш погляд, поняття «зелене» споживання? (проблемна ситуація).

5.Екологічне маркування товарів (мультимедійна презентація).

6.Практична робота – учні отримують етикетки різних товарів, одноразовий посуд, ретельно їх вивчають, аналізують наявність чи відсутність екознаків.

7.«Зелене» споживання – бути чи не бути? (дискусія).

8.Дії споживача, спрямовані на захист природи. Інтерактивна гра «Зроби свій внесок у збереження довкілля».

9.Підведення підсумків.

Перегляд файлу

Тема: «Зелене»  споживання – бути  чи  не бути?

Мета:

навчальна:

  • проаналізувати стан хімічного навантаження  житлових приміщень;
  • розкрити негативний вплив хімічних речовин на здоров’я людини та довкілля;
  • проаналізувати можливі шляхи зменшення забруднення повітря  та води;
  • ознайомитися з кімнатними рослинами, які зменшують забруднення атмосфери житла;
  • розробити заходи, спрямовані на  покращення  стану атмосфери та гідросфери;
  • ознайомитись з поняттям  «зелене» споживання;
  •  виявити     можливості розвитку  «зеленого»  споживання у нашому суспільстві  та у житті кожного споживача;
  • сприяти  усвідомленню вторинного   використання упаковок, їх  способи переробки, утилізації та   використання; 
  • сприяти розумінню того, що надмірне використання   побутової хімії  та  може  призвести до екологічної катастрофи;

розвиваюча:

  • розвивати пізнавальний інтерес , логічне мислення, вміння і навички працювати з додатковою літературою;
  • систематизувати та узагальнювати матеріал, вибирати головне, робити висновки;
  • розвивати вміння  відстоювати свою точку зору, вислуховувати докази опонентів;
  • розвивати усвідомлення про шкоду, що може  спричинити неправильне використання та утилізація упаковок  продукції та забруднення води;

виховна:

  • виховувати почуття відповідальності за  своє здоров’я та здоров’я рідних, прагнення до гармонії, людяності, доброти, дбайливе ставлення до природи;
  • виховувати  культуру  еко-споживання.

Форма проведення:   засідання екологічної школи.

Міжпредметні  зв’язки:  інформатика, світова література, хімія, фізика, екологія, біологія, товарознавство продовольчих та непродовольчих товарів, основи споживчих знань.

Обладнання:  проектор,  мультимедійні  презентації,  пелюстки  різного кольору,  картки зеленого та червоного кольору, яблуко,  фломастери, картки  з завданнями, етикетки різних товарів,  пластиковий посуд, експонати з  використаних пляшок, екознаки, теоретичний  матеріал.

 Методи та методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь, бесіда, повідомлення учнів.

б) наочний: демонстрація;

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2.  Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

3. Візуальний: мультимедійна презентація

4.  Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Форми організації навчальної діяльності учнів: індивідуальна, групова.

 

Епіграф

Спостерігайте природу і прямуйте дорогою, яку вона вам вказує

 Жан-Жак Руссо

Девіз

Кожна людина має свій горизонт. Коли він звужується і стає нескінченно малим, то перетворюється на точку. Тоді людина каже: «Це моя точка зору».                                                                            Давид Гілберт

Структура :

  1. Організаційний момент  (2 хв.)
  2. Вправа « Яблуко»  (3 хв.)
  3. «Мандрівка» сучасними житловими приміщеннями (мультимедійні презентаціі, виступи учнів,  конкурс стіннівок)     (13 хв.)
  4. Що означає,  на Ваш погляд,  поняття «зелене»  споживання?  (проблемна ситуація)  (2 хв.)
  5. Екологічне маркування товарів (мультимедійна  презентація) (10 хв.)
  6. Практична робота – учні отримують етикетки різних товарів,  одноразовий посуд, ретельно їх вивчають, аналізують наявність чи відсутність екознаків. (5 хв.)
  7. «Зелене»  споживання – бути чи не бути? (дискусія) (5 хв.)
  8. Дії споживача, спрямовані на захист природи. Інтерактивна  гра «Зроби свій внесок у збереження довкілля» (3 хв.)
  9. Підведення підсумків (2 хв.)

ХІД ПРОВЕДЕННЯ:

  1.     Організаційний момент  – вправа «Ланцюжок позитивного настрою»

     Викладач біології:     Дорогі учні, усміхніться одне  одному й подаруйте щиру усмішку та чудовий настрій.  

Викладач хімії:     Коли  ми  даруємо добрі слова, чудовий настрій,  нам стає також добре, тепло і затишно на душі.   Ви  згодні?  ( Якщо згодні – підніміть зелену картку, якщо ні – червону).

  1.            Вправа « Яблуко»

Викладач екології:    Мета: показати обмеженість природних ресурсів на Землі.

1. Уявіть, що яблуко — це Земля. Поділимо  яблуко на чотири частини. Три чверті яблука — Світовий океан, відкладаємо його.

2. Одна чверть — це суходіл. Розріжемо його навпіл. Одна половина — території, що є малопридатними для життя людей: полярні області, пустелі, болота, високі та скелясті гори. Відкладіть цю половину.

3. 1/8 частина — територія, на якій живуть люди (не обов’язково вирощують продукти харчування).

4. Розріжте 1/8 частину яблука ще на чотири частини. Три частини — скелясті, вологі, холодні, не придатні для сільського господарства. Це землі, де розташувалися міста, села, заводи, автостоянки тощо, тому там не вирощують продукти харчування.

5. Що ж залишилося? — 1/32. Обережно зніміть шкіру з частини яблука. Вона символізує тоненький шар на поверхні земної кори, котрий дає усьому людству їжу. Його середня глибина менша ніж 2 метри. Він забезпечує обмежену кількість продуктів харчування.

     Викладач хімії:   Т. ч.,  біосфера схожа на скатертину-самобранку, а охорона природи — це така організація роботи, що дає нам змогу користуватися цією скатертиною постійно. Та, мабутъ, вci ви розумієте, що при нинішньому стaвленнi до навколишнього середовища нас  ніхто не врятує. 3мiнити світ на краще можна тільки тоді, коли для кожної людини найвищим законом про охорону природи буде людська совість. Поміркуйте над цим. А ми спробуємо допомогти вам усвідомити підняті проблеми.

  1.            «Мандрівка» сучасними житловими приміщеннями

(мультимедійні презентаціі, виступи учнів,  конкурс стіннівок)

Викладач біології:    Сьогодні ми поговоримо про наші домівки. Спробуємо зрозуміти  як  впливає атмосфера нашого дому на здоров’я кожного з нас. Адже житлові доми та адміністративні приміщення на сьогодні значно брудніші, ніж вулиці міст. Герметично закриті приміщення ізольовані, в них знаходиться повний комплекс  синтетичних матеріалів, шкідливих газів та хімічних речовин. Внаслідок чого утворюється дуже шкідливий для здоров’я «коктейль»   просто у нас вдома. А чи справді це так давайте спробуємо це з’ясувати…

Викладач екології:   Перша   проблема, про яку ми поговоримо  – це забруднення повітря  наших житлових приміщень. Чи можливо вирішити її.

За оцінками екологів, повітря в житлових приміщеннях  більш токсичне, ніж повітря на автострадах, на яке ми так звикли нарікати. Вдихання шкідливих речовин викликає в людей "синдром хворих будівель", при якому виникають проблеми з диханням, болі в суглобах, безсоння.

Допоможе нам у цьому наша  уявна мандрівка кімнатами нашого дому, яка допоможе нам  зрозуміти чи безпечний він  для нашого здоров’я. 

Викладач  хімії:    Наш дім – це своєрідна хімічна лабораторія.

Чи згодні ви  зі мною? Такі образні характеристики нашого часу, як «століття хімії», «століття полімерів», «століття синтетики», науково свідчать про те, що хімія широко використовується у найрізноманітніших сферах людської діяльності, у тому числі й побуті людей. І не тільки посередньо – їжа, одяг, взуття, паливо, житло, але й безпосередньо – сода, мило, шампуні,  пральні порошки, скляні, пластмасові, порцелянові  та фаянсові вироби, фармакологічні препарати, дезинфікуючі та профілактичні речовини, фотоматеріали, папір, косметичні вироби,різні клеї, лаки, фарби, засоби…

Ви неодноразово,  дивлячись рекламу того чи іншого засобу косметики чи побутової хімії, чули таке поняття, як рН середовище нейтральне. А що це таке і про що воно свідчить?

Давайте з допомогою дослідів визначимо рН середовище хімічних речовин у нашій оселі. Визначення характеру середовища  миючого засобу і виявлення засобу, який найменше шкодить шкірі людини.

а) приготувати досліджуваний розчин засобів побутової хімії

б) визначити рН середовище

в) проаналізувати можливий вплив на здоров’я

Індикатор

Характер середовища  миючого засобу

Оцтова кислота

 

(контроль

перевірки дії індикатора)

засіб для миття скла

 

Фрекен Бок

пральний

порошок

відбілювачі

рідина для

миття

посуду

Gala

Ушастий нянь

Vanish

Білизна

Fairy

Gala

УІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  « Мандрівка» сучасними житловими приміщеннями

Викладач біології :    Ми наочно побачили, що далеко не вся домашня хімія безпечна.  Отже, проблема  існує.  Чи можливо вирішити її.  За оцінками екологів, повітря в житлових приміщеннях  більш токсичне, ніж повітря на автострадах, на яке ми так звикли нарікати. Вдихання шкідливих речовин викликає в людей "синдром хворих будівель", при якому виникають проблеми з диханням, болі в суглобах, безсоння.  Як же з бути? Чи є шляхи вирішення цієї проблеми?

Викладач екології:   Звичайно є, допомогти нам зможуть кімнатні рослини. Кімнатні рослини очистять, зволожать і збагатять корисними речовинами повітря в Вашому домі.  Ми так по – різному відносимося до кімнатних рослин: хтось їх дуже любить і вирощує, інші – байдужі  до них, ще інші – вважають їх «непотребом» у власному домі.  Але всі ми однозначно недооцінюємо  їх значення для нашого життя та здоров’я. І сьогодні ми спробуємо вам це довести.    (мультимедійна презентація, виступи учнів)   

Станція перша.

Повітря житлових приміщень.

 Найпоширеніші забруднювачі повітря  атмосфери вдома:

  • Формальдегід
  • Бензол,  толуол, етилбензол, ксилол, циклогексан
  • Фенол
  • Три- та чотирихлоретилен
  • Аміак
  • Важкі метали
  • Бактерії та віруси

Станція друга.

         Формальдегід у домі        

Формальдегід, метаналь,  мурашиний  альдегід -

безбарвний  газ  з гострим запахом.

Токсичний,  негативно впливає   на генетику, органи дихання, зір та шкіру. Сильний негативний вплив на нервову систему. Канцероген.

        Формальдегід широко застосовується у деревообробній, текстильній, паперовій, хімічній промисловості.

Зокрема, для виготовлення фенолоформальдегідних, карбідоформальдегідних,  меламіноформальдегідних,  амідоформальдегідних смол при виробництві  деревинностружкових (ДСП) і деревинноволокнистих плит, фенопластів, амінопластів та інших композиційних матеріалів, клеїв, лаків, шліфувальних матеріалів. Це безбарвний газ з гострим запахом, який має подразнюючу дію. 40 % водний розчин формальдегіду  називають формаліном. Розчини виділяють в повітря формальдегід навіть при кімнатній температурі.

         Розрізняють гострі та хронічні отруєння формальдегідом.

Для гострого отруєння характерним є подразнення слизових оболонок очей і верхніх дихальних шляхів; сльозотеча, різь в очах, першіння в горлі, нежить, чхання і кашель, біль і відчуття тиску в грудях, задишка, ядуха. Одночасно наростає загальна слабість,  пітливість, головний біль,  головокружіння, відчуття страху, нестійка ходьба, судоми, носові кровотечі. В нічний час кашель і задишка підсилюються.

      Хронічне отруєння формальдегідом може проявлятись в розладах чутливості до тактильних, больових і температурних подразнень, що часто обмежуються однією стороною тіла; в розладах потовиділення (підвищена пітливість однієї, частіше правої половини тіла). Відмічається свербіння, легка гіперемія й інфільтрація, далі – висипання везикул. Виникає збудження, тремтіння, розлади зору, відсутність апетиту, прогресуюча втрата ваги, похудання, слабість, головні болі, серцебиття, безсоння. Формальдегід викликає дегенеративні процеси в печінці, нирках, сенсибілізує шкіру, має сильний вплив не центральну нервову систему, особливо на зорові бугри.

Станція третя.

Бензол у домі

Бензол(  C6H6)  – це органічна хімічна сполука, безбарвна рідина з приємним солодкуватим запахом. Ароматичний вуглеводень. 

Використовується у виробництві фарб, пластмас, резини, барвників, фармацевтичних препаратах і мийних засобах.

Проникає в організм головним чином через органи дихання, може всмоктуватися і через непошкоджену шкіру.

При легкому ступені гострого отруєння бензолом хворі ейфоричні, мають загальну слабкість, головний біль, шум у вухах, запаморочення, нудоту, блювоту, хиткість при ходьбі. Інтоксикація середнього ступеня важкості проявляється посиленням загальної слабкості, неадекватною поведінкою постраждалого, головним болем, збудливістю. Характерна  блідість шкірних покривів, зниження температури тіла, слабкий малого наповнення пульс, розширення зіниць, зниження артеріального тиску. У випадках важкого отруєння бензолом спостерігається головний біль, запаморочення, нудота, блювота, збудження, що змінялося пригноблюваним станом, частий пульс, падіння кров'яного тиску, у важких випадках — судоми, втрата свідомості з появою ознак токсичної коми, зупинка дихання як наслідок паралічу дихального центру. Тяжкі отруєння в переважній більшості закінчуються летально.  Хронічне отруєння бензолом виявляється зміною крові (порушення функції кісткового мозку), запамороченням, загальною слабкістю, розладом сну, швидкою стомлюваністю; у жінок — порушенням менструальної функції.

Станція четверта.

Фенол у домі

Фенол виділяється полімерними матеріалами й меблями, виготовленими з ДСП.

 При гострому отруєнні ( попадання на шкіру або  при вдиханні парів) спостерігається  сильний опік.

Проявляються опіки слизових тканин; виникає сильний

біль в області рота, в глотці, животі; тошнота, рвота, понос; блідність, слабість, набряк  легенів;

можливі гострі алергічні прояви; артеріальний тиск знижений, розвивається серцево – легенева недостатність, можливі судорги; моча бура, швидко  темніє  на повітрі.

Хронічне отруєння веде до :

  • анорексії 
  • викликає діарею
  • паморочення
  • важкість при ковтанні
  • велика кількість слини.
  • Тривалий вплив:
  • болі у м'язах
  • Слабкість печінка збільшена
  • пошкодження ЦНС
  • нервові розлади з головними болями і втратою свідомості
  • а також пошкодження нирок, органів дихання та серцево – судинної системи.

Станція п’ята.

Кімнатні рослини – найкращі очисники повітря нашого помешкання.

Забруднення життєвого простору загрожує здоров’ю людини. Кімнатні рослини, як і ми, намагаються вижити в умовах нашого дому. Ті рослини, що давно живуть у будинках, пристосовуються до впливу залізобетонних стін, побутової техніки, електроніки та синтетичних матеріалів.

Рослини не тільки самі виживають у цих умовах, але й допомагають нам, знешкоджуючи отруйні речовини.

Деякі з них зв’язуються цитоплазмою клітин і стають неактивними. Інші перетворюються із токсичних на нетоксичні й використовуються рослинами.

Речовини, що вміщують сірку, за допомогою коренів виділяються в грунт.

Чемпіоном серед кімнатних рослин-очисників виявився скромний хлорофітум чубатий.

Декількох рослин цієї зеленої лілеї досить, щоб повністю очистити повітря від формальдегіду у квартирі середньої площі. За 24 години ця рослина рятує приміщення від мікробів і на 80% очищає повітря на кухні від окису вуглецю, що утворюється при роботі газової плити. Допомагають їй в цьому традесканція і грунтові бактерії (при +30 С).

Фенол, що виділяється полімерними матеріалами й меблями, виготовленими з ДСП, поглинають спатифілум, сингоніум, солянум. Ці ж рослини, а також монстера, філодендрон, хлорофітум чубатий, нефролепіс, фікус Бенжаміна, драцена, плющ, шефлера, епіпремніум пірчастий поглинають одну з найбільш токсичних речовин у будинку – формальдегід, що з’являється в повітрі приміщень теж від полімерних матеріалів і меблів із ДСП.

Полімерні будівельні й оздоблювальні матеріали, розчинники лаків і фарб насичують наші квартири бензолом, толуолом, етилбензолом, ксилолом, циклогексаном. Від них нас рятують хлорофітум, драцена, сансевієрія трисмугова, плющ звичайний. Фікус Бенжаміна, антуріум, нефролепіс, дифенбахія знищують ксилол та толуол.

Із хімчистки разом з почищеним одягом у дім приносимо три- та чотирихлоретилен. Їх поглинають епіпремніум пірчастий, фікус Бенжаміна, плющ звичайний, сансевієрія трисмугова.

Аспарагус поглинає важкі метали. Антуріум, хризантема кущова, фікус Бенжаміна, драцена й азалія знищують аміак.

Ефіроносні рослини виділяють фітонциди, що знищують мікроби й оздоровлюють наше житло. Стафілококи і стрептококи знищує герань, але тримати її в квартирі небезпечно, тому що вона викликає алергічні реакції.

З вірусами й бактеріями також нещадно борються лавр, розмарин, аглаонема, лілея Кадьє, дифенбахія, гібіскус, карликовий фікус, каланхоє, хвойні, цитрусові, пеперомія. Мирт звичайний у 2 рази зменшує кількість хвороботворних мікроорганізмів у приміщенні.

Хвойні рослини, цереус, кротон насичують повітря негативними живлячими іонами, що інтенсивно знищуються електронікою.

Пил уловлюють усі рослини, особливо з пушком. Усі рослини зменшують сухість повітря в приміщеннях.

Чим кращий догляд за рослинами, тим вони благотворніше впливають на середовище в наших оселях. Якщо постійно змивати з рослин пил, то повітря в приміщенні стає чистішим на 40% порівняно з кімнатою, де рослин немає. Газ у 2-3 рази інтенсивніше поглинається чистим, вологим листям, ніж запиленим і сухим.

Хоча опушені рослини поглинають менше газів, проте пилу вловлюють набагато більше. Пил із них збирають пензликом. При температурі вищій за 25 С інтенсивність поглинання газів збільшується в 2 рази порівняно з температурою 13 С.

Якщо в зимовий час підсвічувати рослини, то засвоєння ними спиртів, альдегідів і кетонів збільшується.

Швидкість знешкодження фенолу зросте, якщо обприскувати листя розчинами міді й заліза (залізо й мідь входять до складу мікроелементів удобрювальних сумішей). Для посилення цілющих властивостей фітонцидних рослин не менше ніж 2 рази на тиждень у воду для поливу додають розчин глюкози (5 г на 5 л води) і біостимулятора гетероауксину (в аналогічній пропорції). 2 рази на місяць воду підкислюють аспірином (5 г на 1 л води).

Викладач біології:  Т.ч. можна узагальнити все почуте і зробити висновок, що допомогти вижити у хімічній лабораторії, яку ми самі створили допоможуть рослини. Тому ми вважаємо, що у кожній кімнаті нашого дому повинні з’явитися рослини.  Для того, щоб краще запам’ятати назви корисних рослин проведемо гру « Відгадай рослину»  (демонструються зображення рослин або жива рослина, а учні вгадують цю рослину)

Викладач екології:   Друга   проблема, про яку ми поговоримо  – це забруднення води засобами ПХ.

Викладач біології:  з цією метою ми познайомимо вас з проведеними нами дослідженнями. Для цього ми провели соціологічне дослідження (доповідь Тоболь, презентація)

Викладач  хімії: 

Мудра альтернатива  побутовій хімії:

  • Миття посуду – сода, сода з сіллю, або ж суміш  з мила, глини та дрібного піску;
  • Для ручного прання – господарське мило;
  • Для миття вікон можна використати саморобний розчин з оцту та води (1 ст. ложка на 1 л води) або такий же розчин із додаванням кукурудзяного крохмалю.
  • Вивести жирні плями допоможе  0,25 склянки  рідкого мила  з   1 ст. л. оцту і 1 л гарячої води.
  • Харчову соду, окрім як для миття посуду,  можна використовувати і для чищення та полірування столового срібла, срібних прикрас, а також алюмінієвих, сталевих, хромових поверхонь.  Вона  стане у пригоді для чищення та дезодорування холодильника.  А також допоможе впоратися із забрудненими килимами й оббивними  матеріалами на меблях.
  • Сік  лимона допоможе позбутися плям від іржі на посуді.  Його також можна використовувати під час миття скла і видалення плям з алюмінію, одягу та порцеляни.
  • Оцет теж чудово очищає плитку, кахель, видаляє накип, воскові плями та плями від різноманітних смол. Також  розчин у розрахунку чайна ложка оцту на  один літр води допоможе вимити скло, не залишаючи розводів.
  • А от для освіжувачів повітря альтернативою можуть стати натуральні природні олії  та есенції, які до того ж полегшують дихання при нежиті та використовуються для профілактики застудних захворювань та загального зміцнення імунітету.

 

Викладач екології:

  1. Що означає,  на Ваш погляд,  поняття «зелене»  споживання?      

 (проблемна ситуація)

«Зелене» чи стале споживання – це альтернатива моделі виробництва, яка склалась в нашому суспільстві, що заснована на взаємозв’язку між

діяльністю людини та станом навколишнього середовища. 

Головною метою «зеленого»/сталого споживання є гармонізація взаємовідносин «людина-навколишнє середовище».

Основні завдання:

- формування екологічно дружнього підходу до споживання;

- просування товарів та послуг, котрі не мають негативного впливу на людину та навколишнє середовище.
       Споживачі все частіше усвідомлюють, що їхні дії впливають на стан природного середовища. Під час покупки вони звертають увагу на її екологічні аспекти, хочуть, щоб їх покупка не мала шкідливих наслідків для середовища. У зв'язку з цим все популярнішим стає відповідне споживання. Прийняття і поширення екологічного стилю життя в англомовній літературі визначається як green consumerism (екологічне споживання) або  зелене споживання.

Викладач біології:

  1. Екологічне маркування товарів (робота з опорним конспектом)
  2. Практична робота – учні отримують етикетки різних товарів,  одноразовий посуд, ретельно їх вивчають, аналізують наявність чи відсутність екознаків.

Викладач хімії:

  1. «Зелене»  споживання – бути чи не бути? (дискусія)
  2. Дії споживача, спрямовані на захист природи.

Інтерактивна  гра «Зроби свій внесок у збереження довкілля»

Всі ми живемо в одному домі – на планеті Земля.  На стан біосфери впливає не лише суспільство в цілому, а в першу чергу  кожна людина зокрема.  У Вас є різнокольорові пелюстки, на яких Ви повинні написати, що треба зробити, щоб зберегти природу, а потім ми побудуємо «квітку - життя». То ж будьте не просто слухачами, але й активними учасниками збереження природи. 

Викладач екології:

Кожен з нас може захистити довкілля навіть виконуючі такі прості дії кожен день:
- Ходити до супермаркету зі своєю власною сумкою або пакетом;
- Купувати товари з мінімальною кількістю пакувального матеріалу;
- Віддавати перевагу товарам в упаковці, що легко переробляється;
- Робити вибір на користь місцевих товарів;
- Більше користуватись велосипедом та громадським транспортом замість особистого авто.
       Крім того, якщо ви хочете захистити довкілля, необхідно притримуватись і певних принципів при споживанні товарів, зокрема, уникати товарів, які:
- небезпечні для здоров'я споживача і середовища;
- заподіюють істотну шкоду середовищу у процесі виробництва, використання, а також у фазі після споживання;
- потребують диспропорційної кількості засобів;
- призводять до непотрібного марнотратства через високі ексклюзивні вимоги, надлишок рис або короткий період придатності;
- використовують матеріали, які небезпечні для людини і середовища;
- вимагають жорстокості стосовно тварин;
- здійснюють негативний вплив на інші країни. 

  1. Підведення підсумків

 

Викладач біології:

Не забувай призначення, Людино!

Не забувай ні на хвилину свого призначення, Людино!

Бо якщо станеш забувати, то будеш ти нічим ставати.

Бо як забудеш - всохнуть ріки, на світ народяться   каліки,

А опромінені тополі підуть собі степами голі.

Бо якщо станеш забувати, тоді себе не врятувати,

Бо віра вмре, надія згасне, своє ім'я забудеш власне.

 Радиш Богдан Іллічсучасний  поет і письменник, член Спілки письменників України.

Викладач екології:

А на  згадку  про нашу зустріч ми хочемо подарувати вам пам'ятку «Екомаркування». Нехай вона стане  першою, але не останньою літературою про  те, як зменшити свій негативний вплив на природу.

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
20 січня
Переглядів
197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку