План-конспект засідання мовного гуртка допоможе вчителеві української мови творчо і оригінально подати, а потім закріпити вже вивчений на уроках навчальний матеріал, а також зацікавити школярів поняттями з синтаксису та пунктуації української мови. Цікава задумка сприяє гарному і глибокому засвоєнню матеріалу підручника.
1
Заняття мовного гуртка
для учнів 8 класів
на тему:
«Про синтаксис і пунктуацію – цікаво»
Підготувала
вчитель української мови та літератури
Горбачова А. О.
м. Полтава – 2018
Тема: Про синтаксис і пунктуацію – цікаво.
Мета:
одного.
Завдання:
атмосферу в класі.
Вид діяльності: пізнавальний.
Форма проведення: уявна подорож.
Орієнтовний вік дітей: 13-14 років.
Тривалість проведення заходу: 45 хв.
Місце проведення: класна кімната.
Обладнання:
рюкзак, намальовані двері і замок.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Міжпредметні зв’язки: музика, українська література.
Очікуваний результат: учні повинні закріпити вивчений матеріал про синтаксис і пунктуацію.
Часова схема заходу:
Хід заняття
(Звучить тиха музика. До гарно прибраної класної кімнати заходять учитель і двоє ведучих)
Учитель: Доброго дня, дорогі друзі!
Ведучий: Ми раді вітати вас на нашому занятті мовного гуртка!
Ведуча: Сьогодні у нас незвичайне заняття, таке цікаве та пізнавальне для кожного з вас.
Ведучий: Ну що це ти інтригуєш красивими словами?! Починаймо, чи що?
Ведуча: Починаймо!
(Лунає весела музика)
Учитель: Діти, на уроках української мови ми вже вивчили все про односкладні і двоскладні речення, з’ясували їхні відмінності і сподіваюсь добре все запам’ятали. Правда?
Діти: Так!(Хором)
Учитель: Дуже добре, адже якби ви це не вивчили і не засвоїли, то з вами теж трапилася б пригода, як і з героєм нашої сьогоднішньої мандрівки. Одного разу з ним сталося таке … Цікаво? Не будемо багато говорити, будемо дивитися.
(Учитель виходить, на уявній сцені з’являється хлопець (Андрійко) з рюкзаком на плечах)
Хлопчик: Ох і стомився я! Уроки, уроки, уроки… Нема від них спасіння! Те вивчи, те прочитай, а те напиши. В мене вже не мозок в голові, а якась каша. Гречнева, така, яку мама мені варить.
(Кидає на підлогу рюкзак, з нього на підлогу випадають книги і зошити. Сідає за стіл, починає грати на телефоні. До кімнати заходить мама)
Мама: Андрійку, а чого це в тебе такий безлад? Зошити і книжки розкидані, рюкзак на підлозі. (Нахиляється, щоб підняти їх, ненароком натрапляє на щоденник, відкриває його)
Мама: Сину, це що таке? (читає) Українська мова. Тема: «Односкладні речення» – 2. Як ти це поясниш?
Андрійко: Ой, мамо, не починай знову! Ну не розумію я ті односкладні речення, вони якісь нудні і нецікаві.
Мама: Сину, але ж ти навіть і не намагаєшся їх зрозуміти. Хм, от що ми зробимо. Ти зараз сядеш і все вивчиш з книги, а потім прийдеш до мене на кухню і все мені перекажеш.
Андрійко: Але ж я хотів…
Мама: Вивчиш, а потім підеш гуляти. Нікуди твої хлопці не дінуться, почекають.
(Мама виходить з кімнати, Андрійко лягає на ліжко. Відкриває книгу, без бажання гортає сторінки. Від нудного читання несподівано засинає)
Учень (за сценою): Нашому Андрійкові настільки було нудно і нецікаво, що він незчувся, як заснув… Сниться хлопчині дивний сон: (хлопчина встає з ліжка, блукає по сцені) він потрапив у якусь дивну країну. Довго блукав і нарешті натрапив на великий і прекрасний замок. Замком тим володів король Синтаксис і його дружина Пунктуація. Вирішив хлопчина зайти туди і поглянути, що ж там всередині.
Андрійко: Агов! Тут є хто?
(На сцену вбігає Лінь)
Лінь: Кричить. Прийшов хтозна-звідки. Тривожить усіх своїм криком. Який невихований хлопчина!
Андрійко: Пробачте мені, але хто Ви?
Лінь: Хто я? Я – твоя лінь!
Андрійко: Хто? Лінь? Не знаю такої! Немає в мене ніякої ліні! А взагалі, що ти тут робиш?
Лінь: О, то ми вже на «ти»? Ну що ж, так як ми з тобою фактично рідні люди, то тобі розкажу. Я прийшла сюди з тобою аби подивитися, як живуть король з королевою, їхні діти та онуки і заодно тобі показати. Ти ж відмовляєшся що-небудь про них читати, то хоч подивишся, може сподобається і ти почнеш вчитися краще, бо, чесно кажучи, я не хочу до кінця своїх днів за тобою бродити. З тобою у мене ну ніякого особистого життя!
Андрійко: Мені теж не дуже подобається твоя компанія, тому я згоден. Давай подивимося, хто ж тут живе.
(Заходять до першої кімнати. За столом сидять старенькі чоловік і жінка, які мило розмовляють, не помічаючи гостей)
Андрійко: О, це що за бабця і дід? Так спокійно і лагідно розмовляють. До речі, а вони нас бачать?
Лінь: Ну ти що? Звісно ж, ні. Ми тут – гості непрохані, які перенеслись сюди лиш силою думкою. Тому ми їх бачимо, а вони нас – ні.
Андрійко: О, це класно! Так що це за старі?
Лінь: Хлопче, май повагу! Це – король Синтаксис і його дружина Пунктуація. Вони – найшанованіші особи в королівстві Речення, адже саме за допомогою них воно і процвітає. Король і королева дуже люблять одне одного, тому ніколи не розлучаються. Вони допомагають одне одному і фактично є один цілим.
Андрійко: Хм, цікаво. А що в тій кімнаті?
Лінь: Ходімо подивимося.
(Заходять до іншої кімнати. Посеред кімнати сваряться дві жінки)
Андрійко: Хто це?
Лінь: Це – дві сестри. Першу звати Односкладне речення, а другу – Двоскладне. Вони ніколи не миряться. Живуть, як кіт із собакою.
Андрійко: Чому? Вони ж сестри!
Лінь: Ну то й що? Вони уже скільки років не можуть з’ясувати, хто ж головний. А насправді все дуже просто: і односкладне, і двоскладне речення по-своєму унікальні і дуже потрібні в королівстві, а також у мові.
Андрійко: А вони про це знають?
Лінь: Так, але всеодно продовжують сваритися. Односкладне речення каже, що вона головна, бо може лише за допомогою одного члена речення передати суть явища чи дії, а Двоскладне каже, що вона більш значима, бо зрозуміліша і структурно повна. А ти як думаєш, хто з них правий?
Андрійко: Думаю, це неправильно ділити владу, треба жити так мирно і дружно, як король з королевою. Отоді у їх володіннях буде цілковитий порядок і спокій.
Лінь: Слушна думка. Ходімо далі?
Андрійко: Ось ще якась кімната. Цікаво, що там?
Лінь: А ти зазирни.
(Посеред кімнати сидить хлопчик і пише щось на аркуші паперу)
Андрійко: А це ще хто?
Лінь: Ми мабуть пропустили одну кімнату. У ній живуть два брати – Називне речення і Дієслівне.
Андрійко: І що, вони теж сваряться?
Лінь: Ні, ти що! Вони живуть спокійно, бо у них одна мати – Односкладне речення.
Андрійко: Справді? Оце тобі й родове дерево! А хлопчик цей - хто?
Лінь: Це один з чотирьох синів Дієслівного речення і його дружини Особи. Цей – найменший. Звати його – Безособове речення. Цей малий захоплюється тим, що частенько пише вірші і твори. Ну от наприклад: «Світає. Край неба палає…»
Андрійко: Зачекай, а це хіба не слова з поезії Т. Г. Шевченка?
Лінь: Ну а хто ти думаєш йому їх написав і перепродав? Оцей малий. Талант!
Андрійко: Так, з цим ясно. А де інші брати?
Лінь: Я думаю, що два старших брати – Означено-особове і Неозначено-особове займаються творчим конструюванням. Це їх улюблене заняття.
Андрійко: Чим-чим?
Лінь: О-о-о, ну ти й темнота! Восьмикласник, а такого не знаєш.
Андрійко: Поясниш?
Лінь: Слухай. Означено-особове придумує речення, в якому можна визначити особу, а Неозначено-особове ці речення перебудовує на свій лад. Наприклад: Раніше я наносив орнамент на біле тло. Раніше на біле тло наносили орнамент. Зрозумів?
Андрійко: Так! Виявляється, це не так вже й складно.
Лінь: А мені особисто найбільше з усіх братів подобається Узагальнено-особове речення.
Андрійко: Чому це?
Лінь: Бо говорить розумні речі, найчастіше прислів’я чи приказки. От наприклад: «За одного битого двох небитих дають», або ж…
Андрійко: Почекай, кому дають і що?
Лінь: От халепа мені з тобою! Ну нічого в голові не тримається! Це ж приказка така. Узагальнено-особове речення їх дуже любить, тому й говорить ними.
Андрійко: А-а-а, тепер зрозумів! А куди тепер ідемо?
Лінь: Так, я не зрозуміла, у мене буде своє особисте життя без тебе чи ні? (трохи згодом) Ні, на цьому наша подорож завершується, час повертатися вже. Я сподіваюся ти дещо зрозумів і зробив відповідні висновки.
Андрійко: Так! Мені дивно це казати, але я дякую тобі… Вам.
Лінь: Що ж, я бачу з тебе буде діло. Виходь в оці ворота і опинишся у себе вдома.
(Андрійко опиняється в себе в кімнаті. Прокидається)
Андрійко: Оце так сон мені наснився! Краще навіть ніж фентезі, що показують по телевізору… Мамо! Мамо! Я все вивчив! Я тобі зараз усе розповім! (Тікає зі сцени)
Учень (заходить до класу): У той вечір мама з Андрійком ще довго сиділи на кухні і говорили за чашкою ароматного чаю. Хлопчина все розповідав неньці і про королівство, і про його жителів, і навіть про сварливу Лінь. Але з того часу щось змінилося в ньому, почав наш Андрійко старанно вчитися і сумлінно готуватися до уроків. Мабуть, Лінь все-таки справді захотіла його покинути назавжди і пожити в своє задоволення.
Учитель (заходить до класу): Так чи інакше, а ця пригода пішла нашому героєві на користь. Як ви вважаєте, діти?
Діти: Так! (Хором)
Учитель: Ну що ж, наше заняття добігає кінця. На завершення пропоную зіграти у вашу улюблену інтерактивну гру «Мікрофон». Отже,
(До класу входять ведучі)
Ведуча:
Так жаль, та нам прощатись час,
Ми так старалися для вас
Цікаво сценки обіграти,
Щоб ви могли лиш пригадати
Старе, дізнатись дещо нве
Про царство Речення казкове!
Ведучий: Запрошуємо на цю сцену наших талановитих акторів, аби
подякувати і поаплодувати їм!
(На сцену виходять учасники)
Учитель: Дуже дякуємо вам, діти, за вашу активну участь і бажання
дізнаватися нове, відкривати для себе щось незвідане і цікаве. Ми не кажемо вам «До побачення», ми кажемо вам (усі разом) «До нових зустрічей!»