Кельменецький професійний ліцей
«Станьмо на варті власного майбутнього»
/ засідання природничого гуртка
«Натураліст»/
Керівник гуртка:
викладач хімії, біології
Назарчук О.В.
Засідання природничого гуртка «Натураліст»
на тему: «Станьмо на варті власного майбутнього»
Мета: формувати активну соціальну позицію; виховувати екологічну культуру особистості, почуття особистої відповідальності за охорону довкілля, любові до рідного краю, навчального закладу
Перебіг заходу
Посередині круглий стіл. Довкола прапорці з гаслом «Станьмо на варті власного майбутнього». За трьома столами сидять інформаційні екологічні групи. В кожного учасника — емблема «Вартовий майбутнього».
Керівник гуртка(вступне слово) Сьогодні незвичайне засідання гуртка… Тема нашого засідання: «Станьмо на варті власного майбутнього». Сьогодні обговоримо 1 питання: • чи є вихід із сміттєвих лабіринтів у нашому населеному пункті смт. Кельменці? Отож, розпочнемо засідання. Запрошую старосту гуртка, який буде вести це засідання.
Староста гуртка. Я вас всіх вітаю і перед початком пропоную переглянути 1 сценку. «Благоустрій ліцею»
Сценка: «Благоустрій ліцею»
Двоє учнів розглядають план території ліцею.
1 уч І як його тут прибирати?
2 уч І що тут садити? (Думають.)
Заходить учень.
3 уч Хлопці, що це ви робите?
1 уч Та ось, розробляємо план покращення благоустрій ліцею. От і думаємо, як навести порядок на шкільній території. Що краще посадити на території ліцею. Що ми можемо зробити власними силами?
2 уч А що, якби біля нашого гуртожитку (показує на план) посадити бамбуковий гай, і росте швидко, і красивий — вудочки з нього зробити та й ловити рибку.
1 уч Та що бамбук! Ех, посадити б ананаси, фінікові й кокосові пальми. Уявляєте (робить мрійливе обличчя), приходили б у їдальню, а там подають тобі кокосове молоко, фініки, ананаси. Ніхто б не відмовився.
2 уч А ось тут, за корпусом, я б посадив манго, лимони, мандарини й апельсини. Восени на перерву вибіжиш, а вони висять на гілках жовтогарячі, красиві, смачні.
3 уч Друзі! Ну про що ви говорите, географію та біологію вивчаєте і повинні розуміти, що ці рослини не можуть рости у нашій місцевості, адже тут не субтропіки.
1 уч А що ти пропонуєш? Тополі вирощувати, липи, берези, яблуні? Це не цікаво. Ми їх кожен день бачимо. Про них вже все відомо. (Усі схиляються над столом.)
Відкриваються двері, заходить Чобіт і Сміття. Вигляд у них незалежний, руки в кишенях, щось насвистують.
Чобіт. Як вас багато! Чому це всі тут зібралися?
3 уч А ви хто такі?
Чобіт. Я Чобіт — гроза клумб, газонів і зелених насаджень.
Сміття. А я Сміття — гроза чистоти і порядку.
3 уч Вам тут робити нічого. Ми обговорюємо глобальну проблему: як зробити територію ліцею красивою, де посадити рослини. А від вас — одні неприємності.
Сміття. Значить, прибиранням вирішили зайнятись? Нічого у вас не вийде. Щоб не прибирали — все одно засмічу.
Чобіт. І щоб не посадили — все одно витопчу. І тут, і тут, і ось тут!
3 уч Ідіть звідси геть! – виштовхує за двері
Староста гуртка Ні, друзі, їх не можна проганяти. Їх треба перевиховати. Нехай залишаються з нами і послухають, про що ми будемо говорити.
Сміття. Це ми ще побачимо, хто кого перевиховає.(сідають)
Староста гуртка. Пропоную переглянути дві сторони краєвидів смт.Кельменці.
Перша — це чарівні краєвиди.(на комп’ютері демонструються слайди, а в цей час лунає вірш про Кельменці Ірини Сухарєвої, місцевої поетеси).
Хай десь шумлять міста великі,
Далекі і чужі мені,
Захмурені й багатоликі
У повсякденній метушні.
А моє місто невеличке,
Привітне і негомінке,
Немов закохане обличчя,
Завжди усміхнене таке.
Тут кожен ранок добрий справді,
Бо восени чи навесні
Добра вам побажати раді
Дорослі, літні і малі.
Хтось тут зупинить на "півслова",
Хтось пожартує на ходу.
І на душі тепліше знову,
Хоч щось було не до ладу.
Тут завжди з кимось по дорозі,
І бесіді нема кінця,
І усмішки дарують друзі,
Що їм напрочуд до лиця.
Тут майже всі знайомі очі,
І голос впізнаю усіх...
Міняти ні на що не хочу
Я рідних Кельменців своїх
Староста гуртка. Так, природа нашого краю унікальна й неповторна. Кожен її куточок прекрасний по-своєму. Справді, наша Кельменеччина щедра й привітна, проте останнім часом їй живеться нелегко.
Отож, відкриймо другу сторінку.
Звучить сумна лірична музика. На комп’ютері демонструють слайди сміттєзвалищ Кельменець.
— Чи знайомі вам ці краєвиди? Чи тривожать вони вас? Які почуття викликають?
Я проста людина і хочу сказати,
Що все це сміття ми десь маєм прибрати,
І мусимо кожен ми сил приложити,
Щоби якнайменше довкола смітити,
Бо стане Земля — велетенський смітник
Ось був чоловік — та й на звалищі зник.
А все те, що ми мусимо десь викидати,
Ми можемо з користю переробляти.
Планету живою лишити ми мусим,
Інакше сміттям її просто задушим.
У вік електроніки й вічних систем
Ми маєм позбутись сміттєвих проблем
І з гаслом коротким «Хай згине сміття!»
Щасливими зробим планету й життя.
Староста гуртка. Шановні друзі! Як вийти з сміттєвих лабіринтів вивчали три групи нашого гуртка
Надаємо їм слово для інформації, де вони викладуть суть проблеми та дадуть свої пропозиції для їх вирішення.
1. Інформація екологічної групи 1
Наша група працювала під девізом: «Хай планета наша чиста розцвітає людям на добро».
Працюючи над цією темою, ми дізнались багато цікавого. Наведемо приклади. У землі не гниє бляшанка 50 років, поліетиленовий пакет — 200 років. У сухих звалищах папір не розкладається десятиліттями, спалений же папір — черговий внесок у негативні зміни клімату, розвиток парникового ефекту. Вторинна переробка однієї тонни паперу зберігає близько 30 тис. літрів води і 2,3 м3 простору на звалищах. Старий папір можна викори-стати і на присадибній ділянці. Подрібнений і внесений у ґрунт, він поліпшує його структуру і сприяє підвищенню врожайності.
Тому пропонуємо:
1. Наступний 2021 рік оголосити роком без сміття.
2. Боротися зі стихійними звалищами, захаращенням природи пластиковими пляшками, целофановими пакетами та іншим сміттям.
3. У місцях несанкціонованих смітників встановити знаки, плакати на екологічну тему. Наприклад: «За нас ніхто планету не врятує»; «Щоб берегти землю, природу, треба її полюбити»; " «Чисті узбіччя – запорука нашого добробуту», «Краса природи порятує світ», «Збережімо Землю для наших нащадків»
2. Інформація екологічної групи 2
Наша екологічна група працювала під девізом: «Жити щасливо і жити в злагоді з природою — одне й те саме».
До природи є лише один вхід — з боку доброти.
Головне правило, якого ми мусимо дотримуватись, — не шкодити природі. Адже природа дає нам красу, радість, здоров’я. А чи знаєте ви, скільки сміттєзвалищ та засмічених територій у Кельменцях?
Так, дуже багато. Нами проведено рейд-перевірку чистоти селища і ми виявили, що побутовим сміттям забруднено чимало місць Кельменець.
Тому пропонуємо:
1. Із знімками та результатами досліджень ознайомити селищного голову.
2. Випустити екологічні листівки та розвісити їх Кельменцями.
3. Написати лист-звернення нашого гуртка до селищного голови.
4. Виявляти та очищати занедбані джерела в селищі.
5. Членам природничого гуртка «Натураліст» в кожній групі ліцею провести цікаві бесіди про бережливе ставлення до природи.
6. Провести екологічну анкету серед учнів ліцею.
7. Розробити пам’ятку юним туристам та відпочиваючим у місцях відпочинку(лісі, ставка, річки, парку та інших місць дозвілля)
(Учні зачитують зміст екологічної анкети, пам’ятки юним туристам та листа-звернення до сільського голови).
Лист-звернення до селищного голови
Ми, члени, природничого гуртка «Натураліст» Кельменецького професійного ліцею, звертаємось до Вас із проханням та пропозиціями щодо санітарного очищення смт.Кельменці
· Просимо вимагати від організацій, громадян смт.Кельменці скидати сміття у спеціально відведені місця.
· Весною та восени не спалювати, а компостувати листя.
· Прибрати несанкціоновані сміттєзвалища в місцях, які є зоною відпочинку для молоді та мешканців населеного пункту. Оголосити конкурс на кращу територію підприємств, організацій, шкіл, створити екологічну міліцію селища та сіл району.
· Розробити програму «Кельменеччина без сміття».
• 2020 рік оголосити роком без сміття
Члени, природничого гуртка «Натураліст» КПЛ ____________________________ _________________________________________________________________
Також ми розробили анкети і хочемо щоб ви їх заповнили(роздає вчителям)
Анкета
1. Куди ви подінете сміття після відпочинку в місцях дозвілля?
а) Викинете в багаття;
б) закопаєте;
в) заберете додому.
2. Що ти пропонуєш зробити, щоб наша школа, село, район стали ще красивішими?
3. Закінчіть речення: «Якби я був міністром екології, я б…»
Пам’ятка
1. У походах намагайтеся користуватися старими стоянками для відпочинку. Приберіть за собою сміття.
2. Не кидай сміття: папір, скло, порожні пляшки, консервні бляшанки. Сміття забирайте з собою, викидайте у спеціально відведені місця.
3. Насмітив — прибери!
4. Не лінуйся здавати макулатуру, не викидайте у сміття і не спалюйте папір.
Головне правило, якого ми мусимо дотримуватись, — не шкодити природі. Адже природа нам дає красу, радість, здоров’я.
3. Інформація екологічної групи 3
Наш девіз:
Немов собі на злість,
Ми Землю кривдим дуже.
Злелій її, омий, очисть,
Мій добрий, юний, друже!
Чи знаєте ви, що більшість людей на Землі не зайняті своєю головною справою — прикрашанням двору, вулиці, берегу річки.
Тому ми пропонуємо:
1. Навчитись самому і навчай друга цінувати прекрасне, не ганьбити себе і свій рід.
2. Не смітити самому та бути прикладом для інших.
3. Знайомити учнів навколишніх сіл з екологічними проблемами. Організувати виступ ліцейної агітбригади «Еколог» на тему «Вихід із сміттєвих лабіринтів».
Уривок виступу нашої агітбригади пропонуємо зараз переглянути
1-й. Всім!
Разом. Хто природу оберігає!
2-й. Всім!
Разом. Хто її шанує й поважає!
3-й. Ми — члени ліцейної агітбригади «Натураліст».
Разом. Шлемо вітання своє!
4-й Наш девіз:
Разом. «Станьмо на варті власного майбутнього».
Шість учнів повертаються спиною, на спині у кожного букви, з яких складається слово «еколог», учасники по порядку повертаються.
Е — економне використання природних ресурсів.
К — користуйся природою розумно.
О — організація боротьби зі смітниками.
Л — ліси — легені планети.
О — операція «Посади свою калину», висаджування дерев.
Г — господарське використання природних багатств.
5-й. Ми — діти України і нас об’єднали три кольори:
Синій — символізує чисте небо та прозорість джерел.
6-й Жовтий — багатство ланів і щедрість сонця.
1-й. Зелений — колір життя.
2-й. Нас цікавить — життя лісу і поля, степу і гірського водоспаду.
3-й. Нас зворушує — схід сонця і спів птахів.
4-й. Нас турбує — стан повітря, яким ми дихаємо, вода, яку ми п’ємо, земля, на якій ми живемо.
5-й. Нас об’єднує — віра в те, що ми здатні зробити нашу Землю прекрасною і квітучою.
6-й
Ось такий ми народ рішучий,
І хочемо вам сказати,
Що землю від забруднення і вимирання
Разом
Будемо ми рятувати!
Староста гуртка. Дякую за чудовий виступ нашої агітбригади. Тож ми закликаємо всіх стати в ряди екологічної варти і бути на варті власного майбутнього.
Чобіт. А можна і нам щось сказати? Ви знаєте, я ніколи не задумувався, наступаючи на рослини, витоптуючи їх. А зараз мені соромно. Я теж хочу бути членом вашого гуртка і також брати участь у ваших послідуючих проектах. Можна?
Сміття. Мені теж соромно. Я визнаю свої помилки і смітити більше не буду. Я захопилася вашими ідеями і хочу теж стати членом вашого гуртка. Приймете?
Староста гуртка. Добре! Але для цього ви повинні присягти. Повторюйте за мною:
Присягаємось присвятити своє життя охороні природи рідного краю; допомагати людству у вирішенні екологічних проблем; присягаємось ніде і ніколи не ображати ні рослинки, ні тваринки; прибрати нашу планету від сміття; на місці смітників посадити зелені насадження.
Чипляє бейжики члена гуртка
Чобіт
О Земле рідна! Боляче душі
За ту збіднілу фауну і флору.
І сором задушевних тих сліпців,
Що нівечать безцінну твою вроду.
Сміття
Сліпців, котрі не втямили азів,
Що справжнє щастя — в килимах із квітів,
У сріблі роз, у золоті хлібів,
У кришталях джерелець срібних.
Керівник гуртка На цьому наше засідання закінчено. Підсумок засідання.
Лунає пісня «Мы желаем счастья вам».
Додаток 1
Пам’ятка «Як поводитись на природі»
Любий друже!
Ідучи в парк, в ліс чи поле, на екскурсію чи на прогулянку, згадай: все, що тебе оточує, милує зір, слух, дає насолоду – це спільне багатство, його треба залишати чистим і неушкодженим, щоб радувало всіх, а не лише тебе одного, а тому пам’ятай:
1. Кожний зелений листок, кожна травинка виділяє в повітря кисень. Ним ми дихаємо, без нього немає життя. Не топчи, не зривай рослин!
2. Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її!
3. Не галасуй в лісі. Ти злякаєш пташку, вона злетить з гнізда, й ніколи в неї не виведуться пташенята. Краще послухай голоси лісу!
4. Якщо ти знайдеш гніздечко – не зачіпай, бо пташка може покинути його. Поспостерігай за гніздом, і ти помітиш багато цікавого.
5. Не лови барвистих метеликів, що літають над квітами. Вони нікому не завдають шкоди.
6. Найчистіша й найсвіжіша вода – джерельна. Не скаламуть джерело! Охороняй його чистоту.
7. Рана на рослині – рана на живому. Не ламай дерева, не каліч квітучі рослини, кущі.
8. Не залишай після себе сміття в лісі! Нехай після тебе завжди буде чистота.
9. Щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а щоб виростити – роки!
Пам’ятай!
Природа щедра до нас і все що ми маємо – від неї.
Додаток 2 – фото із проведення заходу; презентація додається
Використані інтернет-ресурси
1. Савчук, Т.
Земля - наш спільний дім. Станьмо на варті власного майбутнього! проект / Тамара Савчук // Початкова школа. - 2017. - № 1. - С. 62-63.
2. Бабенко, В.
Еколого-натуралістичне виховання школярів / В. Бабенко // Початкова школа. - 2007. - № 6. - С. 42-45.
3. Авдусенко Людмила.
Виховання екологічної культури на уроках / Л. Авдусенко // Початкова школа. - 2008. № 5. - С. 33-35
4. Пушкар В.
Використання методів "глибинної екології" в роботі з юннатами (З досвіду роботи Чернігівської обласної станції юних натуралістів) / В. Пушкар // Початкова школа. - 2007. - № 6. - С. 50-52.
5. Василенко Г.
Екологічна освіта та виховання / Г. Василенко // Початкова школа. - 2007. - № 6. - С. 6-8.