О.М.Клюєва – учитель української мови та літератури
КУ Сумська гімназія №1
Застосування інноваційних технологій на уроках української мови та літератури
Сучасні вчителі щодня відшукують нестандартні форми та методи роботи, намагаються обрати певний стиль чи тактику, створити належні умови для розвитку творчих можливостей учнів. Не треба боротися з гаджетами, варто потоваришувати з ними і процес навчання буде позитивним, як для вчителя, так і для учня.
Час інноваційних технологій – це ті зміни, що відбуваються і в навчально-виховній діяльності на уроках української мови та літератури. Актуальність та практична новизна застосування інноваційних технологій полягає в тому, що вчителі впроваджують найновіші методи на своїх уроках і це один з кроків підвищення ефективності навчання. На уроках з використанням інноваційних технологій немає переваги одного учня над іншим, є лише активний процес навчання.
Для того аби порозумітися з учнями, створити атмосферу доброзичливості та допомогти дитині впевнитися у власних силах, налаштувати її на успіх та виявити творчі здібності краще використати нові, сучасні технології.
Рис 1 [ 1, 8 ]
Велике значення має вибір навчального матеріалу для лекційного викладу. Це може бути лекція-вступ до певного періоду розвитку літературного процесу, перед текстуальним вивченням великого епічного твору; оглядова лекція, яка розглядає творчість одного або кількох письменників, які не вивчаються монографічно; окремий художній твір, що не вивчається текстуально; підсумкова (або узагальнююча), яка висвітлює значення великого за обсягом художнього твору, всієї творчості письменника, цілого розділу курсу літератури.
Впроваджуючи аудіо – візуальні методи, найефективніше використовувати технології ейдетики та мнемотехніки.
Ейдотехніка – технологія, яка дозволяє обробляти, зберігати та відтворювати велику кількість інформації шляхом застосування найбільш ефективних та перевірених протягом багатьох років прийомів запам’ятовування, заснованих на максимальному використанні образного типу інформації.
Рис 2 [ 2, 8]
Мнемотехніка – це спеціально розроблені прийоми і способи, які полегшують запам’ятовування окремих видів інформації. Головним принципом мнемотехніки є заміна абстрактних об’єктів поняттями, які мають візуальне, аудіальне чи чуттєве уявлення, поєднання об’єктів із інформацією, яка вже відома (побудова асоціацій).
Асоціація – це зв’язок між окремими фактами, подіями, предметами або явищами, відображеними у свідомості людини і закріпленими в його пам’яті. Асоціативне сприйняття і мислення людини призводять до того, що поява одного елемента, в певних умовах, викликає образ іншого, пов’язаного з ним.
Ейдос-конспект – це роздуми, породжені образністю тексту, які супроводжуються створенням власних образів на основі цитат твору. Отже, володіння методами та прийомами ейдетики не завадить учителю-філологу, який допоможе дітям закодувати матеріал уроку у певні символи чи схеми, а учні запам’ятають інформацію, пропустивши її через серце.
Творчі здібності нам потрібні не тільки для навчання, а й у повсякденному житті для досягнення успіху. Таким чином, під творчими здібностями школярів розглядається сукупність властивостей і якостей особистості, які дозволяють здійснювати пошук, використовуючи при цьому нестандартні засоби, здогадку розв’язувати інтелектуальні проблеми з установкою на відкриття нового, невідомого для себе. До того ж, здібності до творчості – універсальна здібність особистості.
Демонстрування – це не лише використання мультимедійної дошки, а і смартфону, ноутбуку, мобільного телефону, планшету.
Гаджети не заважають, а навпаки допомагають вчителю у рівноправній співпраці з учнем.
Серед мобільних додатків, які можна використовувати на уроках української мови, можна виділити наступні:
Усі ці додатки можна безкоштовно завантажити через Play Market.
Спілкуючись у групі, учень не тільки вчиться сам, а й вчить інших. Тут панує високий рівень обміну інформацією, є можливість висловитися кожному учневі, створюючи діалогічне мовлення. Робота в малих групах будується на принципах рівноправності.
На етапі застосування здобутих мовних знань розвиваються комунікативні вміння створювати тексти різних типів. Підвищений інтерес до знань спонукає учнів самостійно знаходити джерела задоволення своїх природних нахилів, розкриває внутрішній потенціал кожної дитини. Тому вони охоче об'єднуються в групи за інтересами: філологи, редактори, коректори, журналісти, поети, прозаїки, фольклористи, етнографи, актори, режисери, сценаристи тощо. Саме в цих групах діти працюють індивідуально, самостійно добиваються результату, який об'єднується у кінцевий результат усієї групи.
Рис 3 [ 5, 8]
Дидактичні ігри на уроках української мови стимулюють загальний особистісний розвиток школярів. Для учнів завжди цікаво коли навчальний матеріал подається через гру. У них тоді з’являється азарт – хто ж перший виграє. Уроки з дидактичними іграми більше відкладається в пам’яті учня. Виконання цікавих ігрових завдань і правил на уроці сприяє розвитку спостережливості, довільної уваги, швидкого і тривкого запам’ятовування. Проте дидактичні ігри потрібно уважно підбирати враховуючи вікові особливості учнів і звичайно, щоб відповідали чинній програмі. Дидактичні ігри найбільший результат дають на уроках узагальнення і систематизації, коли учні вже вивчили матеріал і залишилось тільки узагальнити. Тоді метод гри найкраще виправдовує себе. Учитель повинен ставитися до вибору дидактичних ігор творчо, щоб учні не нудьгували на уроці і брали участь усі учні, від найслабшого до найсильнішого.
Рис 4 [ 4, 8 ]
Як можна застосувати інноваційні технології на уроках української мови та літератури?
Найсучасніше використання інтерактивних технологій не тільки знайомить учнів з необхідним програмованим матеріалом, а і робить його учасником створення унікального, власного зразку. Учні з величезним захопленням створюють сторінку письменника або героя у соціальних мережах, складають віртуальні пазли та розгадують кросворди. Користуючись проектною технологією цікавими є створення віртуальних інтерв’ю з письменниками, кав’ярень або музеїв.
Створення буклетів та пантбуків, святкових стендів є результатом групової діяльності. Звичайно, вчитель може розбити дітей на групи, тим паче добре розуміючи сильні та слабкі сторони учнів. Але, можна довіритися дітям і доручити роль керівника, наприклад старості класу, яка вже сама розділить обов’язки .
Застосовуючи комп’ютерно – інформаційні технології, створюємо мультимедійні тренажери, тести, онлайн – ігри, адже невід’ємним помічником учня є його гаджети.
Одним з найголовніших завдань є викoристaння інноваційних тeхнoлoгiй y прoцeсі навчання yкрaїнськoї мoви тa лiтерaтyри адже це – підвищення пізнавального інтересу yчнів дo вивчення предмета .
Вчені довели, що учні, які зацікавлені предметом мають високу результативність. Впровадження інноваційних технологій дає змогу вчителю комбінувати найрізноманітніший матеріал та види робіт.
Звісно універсальних схем немає, але сучасний вчитель має право обрати саме ті сучасні інноваційні технології, які вважає ефективними на своїх уроках:
• Інтерактивні методи навчання
• Ігрові технології навчання
• Метод розв'язання проблем
• Проектна технологія
• Метод ділової активності
• Інформаційно – комп'ютерні технології
• Комунікативні технології навчання
Сучасні учні сприймають лише тих вчителів, що йдуть у ногу в ногу з часом. Такі вчителі не спиняються на досягнутому та постійно самовдосконалюються. Інноваційні технології та їх впровадження на уроках української мови та літератури гарантують результативність та майбутнє.
БІБЛІОГРАФІЯ