Вчитель Будак-Захарова Тетяна Іванівна.
Застосування методу „Дилема Хельги” на уроці зарубіжної літератури. Технологія проблемного навчання (розвиток критичного мислення)
Тема уроку: Характеристики образу Гамлета (за однойменною трагедією Шекспіра)
Етап уроку: узагальнення та систематизація вивченого
Завдання: для навчання говорінню . Після прочитання книги перед учнем виникає моральна дилема і йому необхідно вирішити, як мав чинити персонаж у конкретній ситуації.
Дилеми стосуються питань моралі. Правильно сформульована моральна дилема має відповідати таким трьом характеристикам. У ній має бути описана конкретна ситуація. Має бути висунуто кілька запитань. Під час обговорення цієї дилеми учні повинні звернути увагу на конфліктну ситуацію, яка виникає в дилемі Хельги і стосується дотримання різних норм, висловлювати різні погляди.
Ситуація: Привид батька розповів Гамлетові, що рідний брат Клавдій його убив, вливши у вуха отруту, коли він спав у саду. Смерть застала його без сповіді й без причастя, тому на нього чекає пекло. До сина він має єдине прохання — помститися Клавдію, але не чіпати матір. Гамлет клянеться, що виконає заповіт батька й дотримується слова, але через це йому довелося самому стати вбивцею..
-Чи правильно вчинив Гамлет, коли вирішив помститися за смерть батька?
- Чи мав моральне право Гамлет на те, щоб заради помсти стати на шлях вбивства і жорстокості?
Альтернативні дилеми.
Якщо весь клас вважає, що Гамлет зробив правильно (що вірогідно), то можна запропонувати класові одну з наведених нижче дилем:
А) Пригадайте вислів Конфуція: «Якщо ви підете на шлях помсти, починайте копати дві гробниці: одну для вашого ворога, а одну для вас». Тож чи не здається вам, що Гамлет, знищуючи ворогів, занапастив і власну душу, тобто фактично вчинив самогубство?
В) Дж. Р. Р. Толкін вважав, що марно задовольняти помсту помстою; нічого не вилікує Чого досяг своєю помстою Гамлет? Зцілив чи занапастив свою душу?
Якщо весь клас вважає, що гуманіст Гамлет не мав права йти на вбивство навіть заради справедливої помсти за зраду та смерть батька, то можна запропонувати класові одну з наведених нижче дилем:
А) Чи не став би Гамлет сам зрадником, якби не покарав убивцю свого батька?
Б) «Найбільше заохочення злочину— безкарність», - вважав Цицерон. Чи вважаєте ви, що Гамлет мав змиритися зі злом і повернутися до Англії, виправдовуючи свою бездіяльність гуманістичними ідеалами?
В) Справедливість - це машина, яка після. того, як їй дали початковий старт, діє сама по собі.( Д. Голсуорсі). То чи мав можливість Гамлет помститися в якийсь інший спосіб, не вбиваючи своїх ворогів?
Г) Гамлет вигукує наприкінці першої дії: «Звихнувся час... О доле зла моя! Чому його направить мушу я?» То чи не здається вам, що завдання помсти сина за смерть батька, таке очевидне в давній сазі, у трагедії Шекспіра перетворилося на глобальнішу проблему — проблему «звихнутого часу» та необхідності його виправити за будь-яку ціну?