ТЕМА УРОКУ:
Застосування похідної до розв'язування задач
Мета уроку: Мотивація застосування похідної функції до розв'язання задач Формувати знання, уміння учнів знаходити найбільше і найменше значення функцій при розв'язуванні задач прикладного характеру.
Виховувати у учнів звичку доводити розпочате до кінця, наполегливість у досягненні поставленої мети і прагнення і здатність до подолання труднощів.
Обладнання: дидактичні картки, схема дослідження функції, картки емоційного настрою, листки самоконтролю.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть досліджувати функцію, знаходити найбільше і найменше значення функції. Складати математичну модель задачі, працювати з моделлю, відповідати на запитання задачі, знаходити оптимальне рішення.
Епіграф до уроку:
Найдосконаліший розум ржавіє без діла.
Девіз уроку:
Щоб вирішити важливі справи,
Не знати в житті невдач,
Похідну треба вміти застосувати
До цікавих практичних задач.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент
Ознайомити учнів з темою уроку.
Разом з учнями сформувати мету уроку, ознайомити з епіграфом, як він має бути пов'язаний з уроком, з кожним з присутніх на уроці.
Мотивація уроку:
Багато типових ситуацій з нашого побуту може обернутися необхідністю розв'язання деякої задачі, причому оптимально, тобто розпорядитися коштами, мінімальні витрати при максимальній користі; для цього потрібно встановити залежність між величинами.
II. Актуалізація опорних знань
Згадуємо з учнями схему дослідження функції (кожний учень отримує аркуш
зі схемою).
Схема дослідження функції
Бажаю успіху!
______________________________________________________________________
Три учня відповідають біля дошки
Перша картка: Дослідити функцію та побудувати її графік У = .
Друга картка: Дослідити функцію та побудувати її графік У =
_______________________________________________________________________
Розв'язання № 603
f (х)=х+х2; D(f)=R
f '(х)=1+2х
1+2х=0
Х=-
-
f'(-1)=1-2 = -1<0
f'(0)=1+0 = 1 >0 1
Відповідь: число - в сумі з його квадратом має найменше значення
______________________________________________________________________
Розв'язання завдань з дидактичних карток
Y=
D(у) = R, крім 0
Y’=-
Критична точка: 0
Парна, неперіодична
Точок перетину з віссю ОХ, OY немає
f’(-1)=2>0
f’(1)=-2<0
______________________________________________________________________
Розв'язання завдань з дидактичних карток
Y=
D(у) = R, крім 0
Y’=-
Критична точка: 0
Парна, неперіодична
Точок перетину з віссю ОХ, OY немає
f’(-1)=-6<0
f’(1)=-6<0
В цей час з класом проводиться математичний диктант на два варіанта (7-8 хвилин). Рисунок з графіком функції вішаю на дошку.
у’ = Зх2-х + 7 у' = 5х4 + х3-2 ? 2 бали
11.Знайти похідну функції
f (х) = х cos х f (х) = х / cos х 2 бали
Зібрати на перевірку.
Самоперевірка (два учні озвучують). Плакат з відповідями вішаю на дошку. Перевірка роботи учнів біля дошки (одна хвилина на коментарі).
______________________________________________________________________
Хвилина відпочинку
В класі разом ми сьогодні
Презентацію проведем
Відпочинем, посміхнемось
І вивчати похідну почнем.
Що це за таке завдання?
Графік, похідна, рівняння...
Сам ти з цим не розберешся
І до вчителя звернешся.
Намалює і розкаже,
Вчитель все тобі покаже,
Розповість тобі чимало,
Щоб тобі цікаво стало!
Навіщо людям похідна,
Адже й без неї жити можна!
А відповідь не це проста
І знає це людина кожна.
Похідну тобі треба знати,
Щоб всі критичні точки розв'язати.
А жінка скаже: « Хочу ванну!»,
А плитка нині дорогенька,
Не дай-то Бог купити лишню
Ти скажеш: « Похідна, допоможи, рідненька!».
І гривню хочеш ти лишить у себе,
А жінка вимагає ванну з тебе.
Тоді похідна тобі скаже:
« Якби ти вчив мене як треба То не займав би грошей у сусіда,
Щоб плитку інших розмірів купити».
Отож бо, хлопче, треба було вчити,
А висновок таки зробити треба –
Щоб не займати грошей у сусіда,
Ти краще гарно вивчи похідну,
Бо потім вчити будеш тему вже нову!
____________________________________________________________________
Згадати схему знаходження найбільшого та найменшого значення функції ( кожний учень отримує листочок зі схемою).
Знаходження найбільшого та найменшого значень функції на проміжку.
1. Знайти похідну функції
2. Знайти критичні точки функції
3. Визначити, які з цих точок належать проміжку, які йому не належать
4. Знайти значення функції в критичних точках та на кінцях проміжку
5. Вибрати з отриманих значень найбільше та найменше
6. Записати відповідь
Досягайте в успіхах максимуму, а в невдачах - мінімуму!
____________________________________________________________________
№601 (а, б, на два варіанти) (№ 600 додатковий )
а) f(х) = х3 - 5х + 2 б) f(х) = 3 - 2х2+х5
f' (х) = 3х2- 5 f ' (х) = - 4х + 5х4 = -х ( 4- 5х3)
Зх2- 5 = 0 - х ( 4 - 5х3) = О
f' (- 2) = 3*4 - 5 = 7 >0 f’(-1) = 4 - 5 = - 1< О
f' (0) = - 5 < О f’ (0,1) = - 0,4 – 5*0,0001 < О
f’ ( 2) = 3*4-5 = 7 >0 f’(1)=-4-5<0
Відповідь: функція має максимум і мінімум. Відповідь: функція не має точок
максимуму та мінімуму
_________________________________________________________________________
Задача.
За периметром вікна 6 м зробити вікно найбільшої площі, щоб освітленість була
найкраща.
Модель: вікно - прямокутник
S= аb
Р = 2(а + b) = 6 м.
а = х, b = 3 - х
S (х) = х ( 3 - х), 0 < х < 3
Розв'язання
S’(х) = 3 - 2х
3- 2х = 0
х =1,5
1/5
1,5
S ' (0) = 3 > 0
S'(2) = 3-4 = -1<0
Отже, х = 1,5 - точка максимуму функції.
Знайдемо значення функції в цій точці: S( 1,5 ) = 2,25.
Відповідь: максимальна площа вікна S= 2,25 м2 .
Якщо залишається час, то розв'язуємо додатково N 605.
_________________________________________________________________________
Чим ми сьогодні займались на уроці?
Як це можна застосувати у житті?
Що сподобалось на уроці?
Що з розглянутого матеріалу залишилось незрозумілим?
Рефлексія: учні заповнюють листки самоконтролю ( що дає змогу вчителю прослідкувати за емоційним станом учнів).
_______________________________________________________________________
Лист самоконтролю
1 Мої знання відповідають наступному смайлику:
- повністю володію матеріалом
- потрібна допомога
- не володію матеріалом
2. Чи досяг я мети на уроці? ( так або ні)
3. Я працював на уроці на _____________________%
Заслуговую на________________
4.Чи потрібна допомога під час виконання домашнього завдання? ( так чи ні).
________________________________________________________________________
Параграф З0 - 32 повторити, № 606 письмово, навести приклади задач, що використовують похідну.
Кожному учню роздаю листочок з індивідуальним домашнім завданням.
_________________________________________________________________________
Індивідуальне домашнє завдання з математики: виконати програму мінімум - стати студентом ВУЗу; знайти своє місце в житті; бути людиною! Нехай Ваші успіхи утворять геометричну прогресію, а невдачі будуть настільки мізерними, що ними можна знехтувати.
З повагою В.Т. Сирова. Щасти Вам!
________________________________________________________________________
Використана література : Г . П . Бевз . Алгебра і початки аналізу .10-11 клас .Київ .
2006 рік.