Застосування різних форм діяльності учнів на уроках математики, як один із засобів підвищення якості знань
Сучасність висунула перед суспільством запит на виховання креативної особистості, здатної приймати відповідні рішення. Виховати таку особистість можна лише з використанням сучасних форм роботи на уроках. Це стало поштовхом до вибору теми самоосвіти: «Застосування різних форм діяльності учнів на уроках математики, як один з засобів підвищення якості знань», над якою я працюю уже два роки.
Основною формою навчально-виховного процесу є і залишається урок. Урок - форма організації навчання, за якої заняття проводить учитель з групою учнів постійного складу, одного віку й рівня підготовки впродовж певного часу й відповідно до розкладу. Слід розділяти традиційний і сучасний уроки.
Традиційний урок вирішує загальноосвітне завдання - озброїти учнів знаннями пояснювально-ілюстративним методом. На такому уроці широко застосовуються наочні посібники, організовується опис побаченого. Сучасний урок спрямован на результат (результативний), це цікавий урок, можливо нестандартний, це доброзичливий та демократичний урок, науковий та доступний, прикладний, наочний, обов’язково пізновальний, який навчає та розриває, виховний та той, що піклується про здоров’я учня. Така форма роботи спрямована на формування знань на основі поєднання різноманітних методів і засобів навчання вирішує комплекс завдань. Суть сучасного уроку полягає в такому структуруванні змісту і форм, яке викликало б насамперед інтерес в учнів і сприяло їхньому оптимальному розвитку і вихованню. Для цього треба застосовувати різноманітні методи, технології та педагогічні прийоми.
Під час роботи над темою самоосвіти я з’ясувала, що уроки формування нових знань конструюються в формах: урок - лекція, урок - подорож, урок - екскурсія, урок - дослідження, урок - експедіція, учбова конференція, проблемний урок. Структури ьаких уроків поєднують такі етапи: організаційний, постановки мети, актуалізації знань, введення знань, узагальнення первинного закріплення і систематизації знань, підведення підсумків навчання, визначення домашнього завдання й інструктажу з його виконання.
Урок також спрямований на зацікавлення учня у навчальному процесі. Саме новітні форми проведення занять спрямовані на повне занурення в роботу та застосування всіх умінь і навичок, а саме: урок - практикум, урок -діалог, урок - ділова або рольова гра, комбінований урок, або експедиція і т.д. Структура такого уроку включає такі етапи: організаційний, постановки мети, перевірки домашнього завдання і актуалізації знань, виконання завдань стандартного типу, потім реконструктивно-варіативного типу, творчого типу, контролю сформованості умінь і навичок, визначення домашнього завдання. Учні виконують завдання, що вимагають володіння узагальненими вміннями і способами перенесення знань у різні життєві ситуації, навіть буденні. На цьому етапі застосовується диференційовано-групова форма навчання. Далі - виконання творчих завдань, а в кінці уроку – самостійне опрацювання пройденого матеріалу.
Щодо застосування практичних форми роботи на уроці, варто віддати перевагу інтерактиву: рольові та ділові ігри; практикуми; уроки захисту проектів; подорож; експедиція і т.д. На таких уроках учні, використовуючи раніше набуті знання, займаються практичною діяльністю. Спочатку перевіряється виконання домашнього завдання, потім розбирається теоретичний матеріал з метою актуалізації знань.
На своїх уроках я застосовую різні види самостійних робіт, практикую різноманітні ігри, тестові завдання, математичні диктанти, інтерактивні вправи. Застосовую проблемний виклад навчального матеріалу. Основним у своїй роботі вважаю вміння спонукати, а не примушувати, щоб учні робили все з власної волі. Одним з найдієвіших методів мотивації навчання для учнів, вважаю створення на уроці ситуації успіху. З цією метою добираю для учнів посильні завдання, а коли оцінюю їхнє виконання, то стараюся забезпечити належний мікроклімат, у якому учень позбувся би почуття невпевненості та байдужості. Намагаюся викликати в учнів позитивні емоціїі, бажання навчатися. Вчу учнів ставити цілі, конкретні та вимірюванні цілі, щоб точно бачити який результат буде досягнено. Вивчаючи математику, учні повинні розуміти, що доводити, розв’язувати потрібно не для того, щоб пам’ятати формули, властивості упродовж життя (з часом все забувається), а для формування звички міркувати, пояснювати, доводити не тільки комусь, але й собі якісь істини, шукати раціональні шляхи розв’язування життєвих проблем.
Приділяю увагу проведенню нестандартних уроків. Такі уроки мають переваги над звичайними, традиційними. Це незвичайність і захопливість змісту уроку, активність учнів, створення в учнів позитивного емоційного настрою, формування інтересу до предмету. Практикую проведення уроків з елементами ігор, уроків-змагань, інтегрованих уроків. Слід зазначити, що традиційні уроки займають важливе місце у моїй роботі. Набагато цікавішими, а, отже, продуктивнішими стають ті уроки, на яких використовую наочність, роздатковий матеріал. Ми з колегами придбали комплекти таблиць з алгебри та геометрії, які зручно використовувати під час уроків, адже зорове сприйняття добре розвинуте в сучасних дітей.
Використовуючи різні форми діяльності учнів на уроках, намагаюся навчити своїх учнів успішно спілкуватися, використовувати навички, висловлювати особисті думки, переконувати і бути переконливими, ставити запитання і відповідати на них. Створюю ситуації, які стимулювали б самостійність розумової діяльності школярів (приклади з життя та побуту). Даю право захищати свою думку, наводити на її захист аргументи, докази, використовуючи при цьому здобуті знання. Учні мають можливість ставити питання мені, однокласникам. Даю можливість ділитися своїми знаннями з однолітками, допомагати один одному, долати труднощі при вивченні математики, створюю ситуації самоперевірки, аналізу особистих пізнавальних і практичних дій. Та час не стоїть на місці, тому варто слідкувати за новітніми тенденціями в царині освіти, використовувати сучасні методи та теми в такий цікавий час реформації процесу навчання.