Засудження війни в оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»

Про матеріал

ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ, 7 клас

Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…проаналізувати зміст оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»; з'ясувати завдяки поглибленому аналізу думок головного героя, як автор засуджує війну і тих, хто причетний до її розв'язання; розвивати вміння глибоко аналізувати внутрішній світ героя, образне та критичне мислення учнів; сприяти правильному розумінню причин Другої світової війни і ролі в ній простого солдата загарбницької армії; виховувати ненависть до війни і осуд тих, хто її розв'язує.

Перегляд файлу

 

 

Тема.  Засудження війни в оповіданні Г. Белля  «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»

 

                                                                                                                                    Оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» -

один суцільний крик, волання про даремно загублене життя.

 

 

Генріх Белль

 

 

 

Мета: проаналізувати зміст оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»; з’ясувати завдяки поглибленому аналізу думок головного героя, як автор засуджує війну і тих, хто причетний до її розв’язання; розвивати вміння глибоко аналізувати внутрішній світ героя, образне та критичне мислення учнів; сприяти правильному розумінню причин Другої світової війни і ролі в ній простого солдата загарбницької армії; виховувати ненависть до війни і осуд тих, хто її розв’язує.

 

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

 

 

                                                       Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності

   1. Створення психологічної атмосфери на уроці

   2. Прес-конференція

     Вдома ви знайомились з життєвим шляхом німецького письменника Г. Белля. Сьогодні ви маєте нагоду почути його розповідь про себе і отримати  відповіді  на запитання, що вас цікавлять.

 

Учень у ролі Г. Белля відповідає на запитання учнів

 

  3. Бесіда

 – Які асоціації викликає у вас вислів «вісімнадцятирічна людина» ?

  • А слово «війнa» ?
  • А в кольорах ?
  • Вісімнадцятирічна людина на війні.  Якi міркування викликає у вас ця фраза ?

 

    Висновок.  Абсурд. Поєднання непоєднуваного. Неcправедливість.

 

   4. Повідомлення теми

    Cьогодні ми будемо говорити про оповідання, де зображується 18 – річний юнак на війні. Автор його – Генріх Белль.

     Ми звикли, що твори про Велику Вітчизняну війну -  це твори про подвиги захисників Батьківщини. Зазвичай, ми засуджуємо загарбницьку армію, не вдаючись до подробиць, не знаючи , з кого вона складається.

    Cьогодні ми спробуємо подивитися на цю війну очима одного з тих,кого ми називаємо загарбниками, гітлерівцями, нацистами – очима юного німецького солдата – героя оповідання Г. Белля  «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»

    Запишіть тему у зошити.

 

ІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

 

1. Слово вчителя

  • Де ж і коли відбуваються події, змальовані в оповіданні? (останні тижні війни)

    Розмову про героя пропоную назвати «Сторінками життя вісімнадцятирічного воїна». Зазирнемо в його минуле. За три місця до описаних подій він ще сидів за шкільною партою.

 

Сторінка І.  Минуле

 

2. Усне-словесне малювання. «День із шкільного життя головного героя».

Висновок. У минулому він почувався щасливим.

 

                                                Сторінка ІІ. Теперішнє

 

   А тепер повернемося в  теперішнє героя.

1. Робота з текстом. Знайдіть і зачитайте епізоди, в яких автор описує його теперішній стан у шпиталі.

                                               Діти зачитують відповідні епізоди.

Головне. Герой залишився без обох рук і правої ноги. Він терпить невимовні муки.

 

2. Розгляд репродукції картини Сікейроса «Відлуння крику»

 

 

 

  • Які асоціації, почуття викликає у вас ця картина ?
  • Чи допомагає вона уявити жахливий стан героя оповідання ?

Головне.  Символізм картини.

 

3. Розгляд репродукції картини Шенберга «Червоний погляд»

 Що відбувалося в цей час за вікнами шпиталю ? (пожежа) Зачитайте.

  • Чи може картина Шенберга слугувати ілюстрацією до твору ? Як би ви прочитали її ? Що або кого хотів зобразити на картині автор ?  (людина, що згоряє від болю в пожежі)

Головне. Символізм картини. Образ людини,що згоряє. Образ палаючого міста. Бендорф – місто мертвих.

 

     4. Слово вчителя.

Український поет  О. Олесь писав у вірші:

                         Війна, війна!

І знов криваві ріки! І грім гармат, і шаблі дзвін.

                         Могили. Сироти. Каліки.

                         І сум покинутих руїн.

     Остання частина Біблії, де описується наше майбутнє, пише: «У ті дні будуть шукати смерть, але не знайдуть її, побажають умерти, але смерть утече від них». Це про часи, коли «живі будуть заздрити мертвим».

 

     5. Постановка і вирішення проблемного питання.

     Коли ж «живі можуть заздрити мертвим» ? (коли життя страшніше смерті)

  • Чи має, на вашу думку, це пророцтво відношення до долі юнака ?

Висновок. Життя героя страшніше смерті, адже у 18 років він став повним калікою. 

  • Ми поговорили про минуле і теперішнє героя. Про що логічно було б поговорити тепер ? (про майбутнє)
  • Та чи є воно у нашого героя ? Фінал твору відкритий.

 

Сторінка ІІІ. майбутнє

 

1. Зачитування домашнього завдання: творів-мініатюр на тему: «Чи є майбутнє у героя оповідання Г. Белля» ?

Головне.  Герой виживе, але біль у душі залишиться назавжди. Він не створить сімю. Його нема кому доглядати – не згадуються у творі батьки.

 

2. Постановка і вирішення проблемного питання. Робота в парах.

Після ІІ світової війни лише в одній країні, незважаючи на те, що воювало багато держав, виникло поняття і явище «втрачене покоління».

  • Що це, на вашу думку, була за країна і чому?

Головне. Оборонялись і перемогли. Прийшли як завойовники і отримали поразку, що обернулась крахом системи.

 

3. Слово вчителя.

    Ви знаєте, які наміри мали фашисти, коли починали Другу світову війну. Звичайно, до неї  вони ретельно готувалися. І в тому числі величезного значення надавали вихованню підростаючого покоління. Їм потрібні були фанатично віддані Гітлеру солдати. Саме тому Німеччина ототожнювала себе з античною Спартою.

Завдання.  Сформулюйте одне речення з теми «Спартанські воїни».

Головне. Це були не просто фізично загартовані воїни, а воїни – патріоти, готові щомиті стати на захист рідної країни.

Не випадково на стінах гімназії, де навчався юнак, висіли саме ось такі картини і портрети.

 

                                 Демонстрація слайду

Античність                                                            Німеччина (арійці)

 

 

грецький гопліт (воїн)                          курфюрст (Вільгельм – завойовник)

Цезар (диктатор)                                   Гітлер (вождь нацистів)

Цицерон (політичний діяч)                  Старий Фріц (імператор Фрідріх)

Марк Аврелій (імператор)                    Ніцше (автор теорії про надлюдину)

Зевс (головний Бог у Греції)                Того (німецька колонія)

 

 

 

                  Грецький гопліт

 

 

 

   

                  Гай Юлій Цезар                                          Цицерон

 

 

     

 

                  Марк Аврелій                                         Зевс – головний Бог               

 

 

         

 

«Старий Фріц» - імператор Фрідріх

 

 

 

                                 

 

                   Гітлер                   Курфюрст – Вільгельм - завойовник

 

 

  

 

Фрідріх Ніцше

 

 

4. Постановка і вирішення проблемного питання

  – Чому саме ці картини висіли на стінах гімназії.

Висновок. Фашисти виховували у юнаків готовність віддати життя за ідеали Райху. Обіцяли красиве і величне майбутнє.

 

5. Робота  в групах

Завдання : І група Наміри фашистів не здійснилися. То за що віддав своє життя наш юний герой оповідання і як він сам говорить про це ?

ІІ група У шостому класі ми також вивчали оповідання, в якому автор не називає імені героя. Що це за оповідання, хто його автор і чому Г. Белль не називає свого героя ?

ІІІ група Вчинки людини, які пов’язані з ризиком для життя, називаються подвигом, а люди, котрі їх здійснюють – героями. Чи можна назвати подвигом те, що робили гітлерівські солдати, і чи можна назвати героєм нашого юнака ?

Виступи груп

І група

Висновок. Герой оповідання віддав своє життя ні за що, він навіть сам не розумів за що. Обіцяне світове владарювання обернулося поділом його Батьківщини на дві держави. Тому не було у юнака його Спарти – і він це усвідомлює.

ІІ група

Висновок.  Г. Белль не дає імені своєму герою, тому що мільйони життів таких юнаків забрала ця ганебна війна, мільйони скалічила «ні за що». Їхня смерть – фізична чи духовна – позбавлена високого сенсу, а тому страшна і безглузда.

ІІІ група

Висновок.  Те, що робили гітлерівські солдати, не можна назвати подвигом, а нашого юнака – героєм у повному розумінні цього слова,тому що у його діях відсутній подвиг. Він герой, але без подвигу.

 

6. Робота над епіграфом уроку

Висновок. Юнак не герой, а жертва.

 

7. Постановка і вирішення проблемного питання

     Спробуємо аргументувати те, що юнак не герой, а жертва. Напевно, ви не раз чули, як дорослі люблять згадувати школу. Зустріч із школою – завжди свято, щемливе, хвилююче, ніби посмішка щасливого минулого.

  • Чи хоче наш герой  у шпиталі упізнавати свою рідну гімназію ? Якщо ні – то чому ? Знайдіть у тексті підтвердження.

Висновок.  Герой називає гімназію «мертвим будинком». Він не хоче сприймати те, що відбувається, за дійсність. Не хоче належати до «решти» - ще не мертвих або не в повному сенсі живих.  Через те, упізнавши в пожежникові сторожа Біргелера, тихо попросив у нього молока. Його теперішнє – жахливе. У нього немає майбутнього. Він хоче залишитися у минулому – де все звичне, знайоме, зрозуміле, де він цілий, живий і непоранений.

 

8. Робота над опорною схемою. Демонстрація слайду

 

Відображення героя

 

кокон

 

стан «лялечки»

 

почати все спочатку

 

почати жити          навчитися жити          знайти сили «нести свій хрест»

 

9. Постановка і вирішення проблемного питання

     Символічно, що фраза «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» залишилася недописаною.

  • Чому ? Чи буде вона дописана ?

Висновок. Знищена війною рука ніколи не допише її.

     Що ж означає ця фраза і як вона звучить повністю – послухайте повідомлення.

 

10. Повідомлення учня про битву при Фермопілах між спартанцями і персами в 480 р. до н.е.

 

ІІІ. Підсумок уроку

  1. Слово вчителя

    Віктор Гюго писав: «Кожна смерть – це вбивство. Кожна смерть на війні – це вбивство, в якому хтось винен».

 

Демонстрація слайду

 

 

Пабло Пікассо «Герніка»

 

  1. Повідомлення учня

       Під час громадянської війни 26 квітня 1937 року німецькі літаки розбомбили Герніку, маленьке місто на півдні Іспанії. Загинуло 2000 жителів. Пабло Пікассо присвятив цій події свою картину «Герніка», яка пронизана насильством, випромінює жах і відчай.  У центрі картини фігура жінки, яка біжить, поранений кінь, загиблий воїн, матір, яка плаче над тілом малюка.

      Картина символічна. Через кілька років на квартирі Пабло Пікассо гітлерівці вчинили обшук. Німецький генерал, побачивши картину «Герніка», звернувся до художника: «Це ви зробили?» І почув у відповідь: «Ні, це зробили ви!»

 

  1. Підсумкова бесіда
  • Хто ж винен у знищенні мільйонів життів під час Другої світової війни ?  (фашистська партія на чолі з Гітлером, яка була при владі)
  • Що і кого засуджує Г. Белль у своєму оповіданні ? (війну взагалі і гітлерівців)
  • Чи змінилось у вас відношення до простого солдата загарбницької армії ?
  • Чи завжди вони хочуть кровопролиття ? (герой: «повиставляли оцих типів»)
  • Чи є війна і для них трагедією ?
  • Який твір ви вивчали на уроках української літератури, що також стверджує цю думку ? (Любов Пономаренко «Гер переможений». Війна стала для нього трагедією, адже він втратив домівку, сімю; залишилися лише фото найдорожчих людей. За злочинним наказом він узяв до рук зброю і прийшов на чужу землю.)

 

  1. Побудуйте сенкан до образу головного героя.

 

     5.Оголошення оцінок і домашнього завдання:  написати твір –   

мініатюру на тему: «Мої роздуми про війну після прочитання оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»

1

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
16674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку