Завдання І (шкільного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з
української мови та літератури (5 клас)
Українська мова
1.Записати речення, з яких треба скласти, переставляючи їх місцями, текст „Жайворонок“. У першому реченні підкреслити всі члени речення.
Тоді пташка падала тихо вниз й натягала другу струну. Це було прекрасно. Струна тремтіла й гучала. Сіра маленька пташка низько висіла над полем. Єднала небо з землею і грала на струнах симфонію поля. Тріпала крильцями часто й тягнула вгору невидиму струну.
2. Скласти і записати зі слів прислів’я.
а) Хліба, а, слово, на, бережи, обід, на, відповідь.
б) Не, горобець, випустиш, слово, спіймаєш, не.
3. Слова записати в колонку за алфавітом: гончар, відомий, вечір, вечорниці, годинник, вигляд, горобина, відносини, городній, відгомін.
4. Розподіліть слова з прямим і переносним значення у дві колонки. У першу колонку – словосполучення з прямим значенням, у другу – з переносним.
Тепла праска, тепле проміння, теплий одяг, тепле вітання, тепла зустріч, теплий день, тепле слово, теплий колір, теплі думки. Рідкі сходи, рідка сметана, рідкий випадок, рідкі зустрічі, рідкий ліс, рідке волосся, рідкий дощ, рідка суміш, рідкий збіг обставин.
5. Визначити вид омонімів
Уранці — у ранці; музика — музика; світило (у вічі) — світило (небесне); мати (ненька) — мати (автомобіль); став (прозорий) — став (біля парти); дорога — дорога; задачею — за дачею; обід — обід; наніс — на ніс.
6. Підкресліть антоніми у реченнях
Зима спитає, де літо було. Ластівка день починає, а соловейко кінчає. Як напише один дурень, то сто розумних не розберуть. Доброго тримайся, поганого цурайся. Брехня стоїть на одній нозі, а правда на двох.
Українська література
1. Що таке фольклор?
2. Які різновиди казок ви знаєте? Назвіть назви казок до кожного виду казок.
3. Хто є автором казки «Фарбований Лис»? Які риси характеру притаманні Лису? Назвати, що є реальним, а що є фантастичним у казці.
4. Дайте відповідь на проблемне питання: «Чи варто п’ятикласникам читати казки?»