Завдання і вправи з української мови професійно зорієнтовані(кухар, кондитер). Тема "Синтаксис. Пунктуація".

Про матеріал
Завдання і вправи з української мови для здобувачів освіти, що навчаються на кухарів і кондитерів, професійно зорієнтовані з розділу "Синтаксис. Пунктуація". Доцільно використовувати на уроках мови з теми "Професійна лексика".
Перегляд файлу

Синтаксис. Пунктуація

Вправа 1.

Скласти 10 словосполучень, у яких опорні слова виступали б то головним, то залежним компонентом.

Тушкувати, розігрівати, смажений, корисний, щавель, чорнослив, смачно, корисно, консервування, йогурт.

 

Вправа 2.

За 3 хвилини утворіть словосполучення способом узгодження з поданими словами. Зробіть синтаксичний аналіз одного з них.

Десерт, ромштекс, ескалоп, шпінат, естрагон, родзинки, тушкування, праншування, поліпшення, харчування.

 

Вправа 3.

Укажіть рядок, у якому поєднання слів не є словосполученням.

А. пряносмакові овочі, недостиглий горох, запікання м`яса.

Б. консервування овочів, мінеральні речовини, смачно готувати.

В. сметана й кефір, борщ кипить, буду готувати.

Г. корисна страва, свіжий гуляш, нарізування овочів.

 

Вправа 4.

Виділіть речення із складеним іменником присудком.

А. Українська кухня здавна відзначалася багатством страв.

Б. Прісне тісто вживали у вигляді галушок.

В. Кухар –майстер приготування різноманітних страв.

Г. Немалу роль у харчуванні відігравав мед.

 

 Вправа 5.

Виділіть речення із складеним дієслівним присудком.

А. У смаженому мясі буде зберігатися більше поживних речовин.
Б. Жири риби дуже багаті на вітаміни.
В. У нашому ресторані почали готувати суші.
Г. Велику цінність становлять різні фруктово – овочеві салати.

 

Вправа 6.

Виділіть речення, у якому вжито прикладку.
А. Правильний режим харчування має важливе значення для здоров’я.
Б. Перші страви завжди слід подавати свіжими.
В. Цибуля – порей та цибуля – батун надають страві особливого смаку.
Г. М'ясо морських риб містить велику кількість йоду.

Вправа 7.

Виділіть односкладні речення, визначте їх вид.
А. З полови хліба не спечеш.
Б. Люблю готувати страви з риби.
В. Їжа повинна бути різноманітною.
Г. Картоплю для приготування холодних страв використовують у вареному і печеному вигляді.
Д. Пахло хлібом у хаті. 

Вправа 8.

Переписати текст, пунктуаційно оформивши. Доповніть текст складнопідрядним реченням, побудувати схему цього речення, визначити вид підрядного.

Українській кухні властиві різноманітність вживання продуктів та комбінування кількох видів теплової кулінарної обробки смаження варіння  запікання. Лише способів варіння борщу понад тридцять а до його складу входить близько двадцяти найменувань продуктів. Для багатьох страв характерне поєднання овочів круп та м`яса. Це голубці з м`ясом крученики перець фарширований капуста тушкована зі свининою м`ясо шпиговане овочами.

Вправа 9.

Переписати текст пунктуаційно оформивши. Виконати синтаксичний розбір останнього речення.

Найпопулярнішим в українців є сало яке використовують для засмажування чи затовкування різних страв борщів капусняків плюшок на ньому смажать яєчню шкварки з сала вживають до каш галушок вареників млинців лемішки мамалиги тощо. Його їдять сирим копченим вареним смаженим а також використовують для шпигування яловичини приготування завиванців. У народі достаток сала вважався за справжній добробут.

Вправа 10.

Переписати текст пунктуаційно оформивши. Знайти в тексті складно підрядне речення, побудувати його схему, визначити вид підрядного речення.

Кваша страва схожа на кисіль за консистенцією і технологією приготування але відмінна за складом продуктів. Готували із двох частин житнього і однієї частини гречаного борошна заправляли окропом розводили до густоти рідкого тіста і ставили на піч у тепле місце для вкисання. Таке кисло-солодке молоде тісто вранці варили у горшику стежачи щоб кваша не вибігла. Заправляли квашу влітку ягодами а взимку свіжою калиною вареннями товченими грушами. Кваша вважалась ласощами.

Вправа 11.

Прочитайте текст і виконайте завдання до нього.

  1. Позначте речення з дієприкметниковим зворотом.
  2. Позначте речення з дієприслівниковим зворотом.
  3. Позначте складнопідрядне речення.
  4. Визначте, в якому з речень допущено пунктуаційну помилку.

А. Супи-пюре – це протерті супи, приготовлені з різних продуктів: гороху, овочів, круп

Б. Їх широко використовують у дитячому та дієтичному харчуванні.

В. Густоти страви досягають, ретельно протираючи продукти.

Г. Щоб часточки протертих продуктів не осіли на дно посуду, в супи-пюре додають борошняну пасеровку  і кип`ятять.

Д. Заправляють суп-пюре вершковим маслом, щоб він набув ніжної консистенції.

Є. Частину продуктів, передбачених рецептурою, можна не протирати.

Відповіді позначте в таблиці

Завдання

А

Б

В

Г

Д

Є

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 12.

Вибірково-дослідницьке завдання.

  1. Виписати складні речення, які відповідають даним схемам:
  1. [     ], а [   ].

 

  1. [    ], а [    …, які    (    ), ….].

 

  1. [     ], які    (     ).
  2. Указати речення із складним іменним присудком.
  3. Визначте просте речення з однорідними членами.
  4. Визначте речення з відокремленим відзначенням.

А. Кухня Японії дуже своєрідна.

Б. Вона поєднує надзвичайну простоту і витонченість у створенні композицій на блюді, а сам процес трапези є справжнім мистецтвом.

В. Основний принцип приготування їжі полягає в збережені і підкресленні природного смаку продукту, а прянощі й приправи, які застосовують у мінімальній кількості, тільки відтіняють смак.

Г. Японці вживають мало соусів і жирів.

Д. У японській кухні переважають способи кулінарної обробки, які менше змінюють продукти.

Е. Основа японської кухні – рис, овочі, риба й морепродукти.

Є. Рис, заварений на парі, подають на сніданок.

 

Відповіді позначте в таблиці

Завдання

А

Б

В

Г

Д

Е

Є

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://ukkoprb.ru/img/f2.gif

Вправа 13.

Вибірково-дослідницьке завдання.

Запишіть текст, уставивши пропущені букви та розділові знаки. Визначте тему, основну думку, тип, стиль тексту. Визначить частини мови першого речення. Впишіть  складні речення, які відповідають схемам:

[        ], коли (        ).

[        ], що (       ), що (        ).

Традиція виготовлен.я датського сиру «Фета» бере початок з 1951 року коли датчанин Ааге Расмуссен почав розглядати можливість виробництва сиру з кров`ячого молока зб.рігаючи при цьому якість та смак овечого сиру. Сьогодні Данія посідає друге місце у світі за обсягами виробництва цього сиру який експортує навіть до Греції.

Датський сир «Фета» білого кольору з низьким вмістом солі має  ро.сипчасту структуру та ніжний смак. Цей сир є головним компонентом популярного традиційного грецького салату однак він надає чудового смаку й іншим салатам з овочами а також м`ясним стравам. Вважаєт.ся що найбільш вишукані смакові поєднання утворюють продукти що походять з одного регіону. То(ж)  до страв із фетою найкраще смакують грецькі вина. Датський сир «Фета» ро.фасовуєт.ся в упаковки по двісті та п`ятсот грамів.

 

Вправа 14.

Прочитайте текст, знайдіть і випишіть речення з однорідними членами, розставте в них розділові знаки, визначте синтакскичну роль однорідних членів речення.

Хлібом і сіллю зустрічали дорогих гостей рідних проводжали молодих до шлюбу. Хліб приносили в дім новонародженого. Хліб був учасником дійств аграрної магії. Перед початком оранки його чіпляли до хомута чи клали на чепіги плуга. Це повинно було забезпечити добрий врожай.

З хлібного тіста випікали різні вироби коржі перепічки пиріжки. Їх наповнювали різною начинкою картоплею капустою калиною різними фруктами. Із борошна готували варені страви затірку і лемішку квашу та кисіль.

 

Вправа 15.

Спишіть, розставте розділові знаки, поясніть їх уживання, підкресліть граматичні основи складнопідрядних речень, визначте види підрядних речень.

Пряними називають рослини в органах яких містяться ароматичні або гостросмакові речовини. З давніх-давен людина цінувала пахучі трави.

Усі народи в усі часи прагнули мати в себе прянощі які цінувалися на рівні з золотом хутрами і шовками. Щоб придбати прянощі купці стародавнього світу здійснювали далекі подорожі. Були часи коли цибуля цінувалась так дорого що сарацини наприклад брали охоче вісім цибулин як викуп за кожного полоненого француза. Коли хотіли сказати про когось що він дуже багатий його глузливо називали «мішком з перцем».

 

Вправа 16.

Продовжіть речення підрядною частиною, визначте види підрядних речень.

  1. Дарований хліб швидко черствіє, …
  2. Кава – один з найпопулярніших напоїв у світі, …
  3. Дорослі й діти люблять ласувати морозивом, …
  4. Бульйон мутніє, …
  5. Не кладіть у бульйон з птиці багато овочів, …
  6. Шкірочку з варених і печених бураків легше обчистити, …

 

Вправа 17.

           Спишіть текст, виділіть граматичні основи, поясніть розділові знаки.

       Кухарів  найширшого  профілю готують  професійно-технічні заклади. Їм

дають базові знання про кухні  різних народів світу, щоб  надалі  випускники

після невеликого стажування змогли освоїти будь-який напрям.

       Професія кухаря була завжди надзвичайно популярною і цікавою.

       Під час вступу до навчального закладу комісія зверне увагу, чи є у вас

художній смак, уява, фантазія. Адже приготування і прикраса кожної страви-це творчий процес.

        Робота кухаря потребує великих фізичних затрат, постійної напруги. Іноді він одночасно нарізає салат, стежить за кількома стравами на плиті і продумує, як саме подати готову страву. Перевагою цієї професії є стабільний  заробіток.

        Кожен  фахівець  постійно підвищує  свій  професійний рівень,  загальну

культуру, підтримує атмосферу доброзичливості, поваги до дітей і  дорослих.

        Для людей цієї професії обов'язковою є особиста охайність та своєчасний медичний огляд.

 

Вправа 18.

   Напишіть під диктовку, поясніть вживання розділових знаків.

                     Значення овочів для харчування

Овочі є продуктами першої необхідності для людини і займають значне місце в  її харчовому раціоні.

          Особлива їх цінність і незамінність полягає в тому,  що вони містять у своєму складі всі  поживні  речовини, а найголовніше – вітаміни,  яких  мало або  й  зовсім немає в інших харчових продуктах.

При вживанні хліба, рису, м'яса, риби, сиру, яєць, масла в органах травлення людини утворюються шкідливі кислоти. Для нейтралізації їх необхідно споживати овочі. При споживанні  овочів  організм  краще засвоює хліб,  масло, м'ясо та  інші продукти   харчування.  Нестача  вітамінів  порушує  правильну  роботу  організму призводить до загальної  слабкості, відсутності  апетиту, викликає  тяжкі  захворювання.

          Встановлено,  що   овочі  активізують   діяльність  травних  залоз і  печінки. Особливо благотворно  впливає  сира  рослинна  їжа  при порушенні  в  організмі мінерального обміну,  при  запаленнях  у  різних органах і судинах. Сира   рослинна  їжа  містить у  собі багато цукру, мінеральних солей, але немає кухонної солі, яка викликає хвороби.

          Овочі є найважливішим джерелом вітамінів. А вітаміни регулюють важливі життєві функції організму.

 

Вправа 19.

Подані словосполучення запишіть у такій послідовності:

1) словосполучення з прикметника та іменника; 2) словосполучення з двох іменників; 3) словосполучення з дієслова й іменника; 4) словосполучення з прислівника й іменника.  Виділіть головне й залежне слова.

             Технологія приготування, ситні страви, збагачувати вітамінами, апетитний вигляд, мінеральні солі, отримати замовлення, різноманітні інгредієнти, завдяки смаку, страва з майонезом, овочевий відвар, відчуття насиченості, бульйон із мяса, з’єднати інгредієнти.

Вправа 20.

   Прочитайте текст. Назвіть засоби зв’язку речень у тексті. Знайдіть і випишіть не менше десяти  словосполучень, згрупуйте їх на іменні, дієслівні, прислівникові. Накресліть схеми двох словосполучень (на вибір).

Вареники кохання

Якщо говорити про спільні риси китайської кухні і кухні української, зокрема й галицької, то перше і чи не єдине, що спадає на думку – наші вареники та китайські вонтони – дуже схожі за складом і частково виглядом страви з тіста, в яке загорнута якась начинка. Утім, китайські вонтони все ж набагато різноманітніші за формою, вони не обмежують себе півколами, як ми. Єдиний рецепт вареників, який може дати фору будь-яким фігурним китайським аналогам, - вареники-серця, рецепт яких відшукала і відтворила львівська дослідниця Юлія Мацех. Вареники мають червонястий колір, бо при готуванні використовують буряковий сік, а також зліплені у формі серця (з кн. І. Лильо «Львівська кухня»).

 

Вправа 21.  «Ситуативне завдання».

Уявіть себе в ролі вчителя. Виправте помилки у тексті, які, на вашу думку, допущені у тексті.

Налисники це різновид мленців характерних для українскої кухні. Їх особливість в тому що мленці налисники не просто смажать на сковорідкі і заповнюють начинкою але і запікають у печі. Звичайно ні хто не може похвалитися такою розкішю на сучасній міскій кухні але замість печі можна використовувати духовку і керамічні горщики. Мленці укладені в горщики з вершковим маслом після запіканя набувають особливий аромат топлиного масла і чудову мякісьть. Традеційна начинка для налисників сир греби або м'ясо. Але для масл’яної можна придумати щось більш св’яткове тому я вирішила урізноманітнити налисники з сиром додавши в начінку банан.  Таке здавалося б просте додаваня абсолютно перетворює звичне блюдо. Смажать налисники зазвичай на сковороді і при подачі на стіл присмачують смитаною маслом або різними джемами. У кулінарний книгах рецепт налисників на молокі завжди відносять до розділу «україньська кухня» як наприклад  вареники або галушки. Однак цей факт незаважає цим млинців бути бажаним гостем всюди від сибіру до абхазії.

 

Вправа 22.

Записати речення, визначити головні і другорядні члени речення. Зробити синтаксичний розбір останнього речення.

1.Українські господині начиняють їх і грибами, і квасолею, і гарбузом, навіть ананасами. 2. Наш традиційний куліш був визнаний одним із чудових засобів для профілактики онкологічних захворювань. 3. Як не дивно, але найбільшу славу українській кухні приніс не борщ, не вареники і не пампушки з салом, а котлети по-київськи! 4. Перевага свинини над яловичиною в нашій кухні пояснюється історично: у давні часи воли використовувалася як тягова сила, тому їсти це м'ясо було не заведено. 5. Про звання першої кавової столиці України можуть посперечатися одразу декілька міст – Кам’янець-Подільський, Хотин (які були форпостами слов’янського світу у війні з турками) та Львів. 6. Згідно зі списком, складеним туристами зі всього світу у спільноті Yonderbound, українська кухня входить у десятку найсмачніших, розташувавшись між японськими та китайськими кулінарними традиціями.

Вправа 23.

Складіть і запишіть речення, в яких у ролі додатків були б слова: печериця, помаранч, карафа, ополоник.

https://www.lider-press.by/images/articles/2013/september/bluda/Povarenok.jpg

Вправа 24.

Випишіть речення з однорідними членами речення. Підкресліть однорідні члени відповідно до їхньої синтаксичної ролі в реченні, визначте тип зв’язку між ними.

Хліб здавна є символом добробуту, гостинності, хлібосольства. Протягом віків у народі вироблялося ставлення до нього як до священного предмета. Крихти й уламки хліба ніколи не викидали, а віддавали птиці чи худобі. За гріх вважалося недоїсти шматок хліба, а якщо такий шматок падав на землю, годилося підняти його, почистити від пилу, поцілувати й доїсти. У традиційному інтер'єрі селянської хати хліб-сіль, покриті рушником, були необхідним атрибутом. Запрошуючи до столу, господар казав: «Просимо до нашого хліба-солі», а після застілля гості дякували за хліб-сіль. Розділити з кимось хліб-сіль — означало подружитися, побрататися. Зустрічати хлібом-сіллю дорогих гостей — цей звичай, що має глибоке коріння, дійшов до нашого часу.

 

Вправа 25.

Спишіть речення, підкресліть присудки. Знайдіть серед поданих речень одне зі складеним іменним присудком. Обґрунтуйте свою думку.

Вергуни — просте печиво, нехитрі ласощі, які виготовляли із прісного тіста на яйці й сироватці або маслянці. Тісто для вергунів розкачували у тонкий корж, різали на прямокутники чи ромби, у яких робили внутрішній надріз. Потім вивертали усередину надрізу раз чи двічі і смажили у киплячій олії до золотавого кольору. Робили вергуни й іншої форми: тонкі пластівці з тіста змащували олією і згортали рулетом, а потім пекли у негарячій печі, однак перевагу віддавали вергунам, виготовленим у перший спосіб. Вергуни готували дівчата на вечорниці, хазяйки для колядників і щедрувальників, баби-повитухи для онуків. Робили їх і у свята, які припадали на піст.

 

 Вправа 26.

Запишіть текст під диктовку, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть і поясніть вивчені пунктограми.

Для української кухні характерне використання різноманітного асортименту продуктів. З м’яса переважає свинина яловичина птиця. З круп у великій кількості споживають пшоно рис гречані пшеничні ячні крупи з бобових квасолю з овочів  картоплю буряки капусту білоголову свіжу і квашену гарбузи редьку щавель шпинат моркву томати огірки солодкий перець баклажани цибулю часник а з плодів та ягід  вишні сливи груші смородину малину полуниці. Для приготування солодких страв використовують мак і мед. Як приправу до страв застосовують кріп петрушку м’яту кмин перець корицю та ін.

 

 

Вправа 27.

Прочитайте і спишіть речення, вставляючи пропущені розділові знаки. Чи можна переставити в реченнях звертання?

1.Сідай донечко пополуднуй з нами. 2. Ні сіло ні впало: «Дай мамо сало!» 3. Грай, грай глечику а підеш без вушка. 4. Ой піч моя піч Коли б я на тобі, а ти на коні, славний був би козак з мене.

 

Вправа 28.

Спишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Поясніть їх вживання.

1.Із м’ясних продуктів широко використовують свинину яловичину рідше  баранину. 2.Страви готують на кунжутній і бавовняній олії  а також  олії з земляних горіхів. 3. Ця страва має різні варіанти але найсмачніший  з лангустами. 4. Тверду їжу японці їдять паличками а рідку  пють. 5. Відомо що латиноамериканська кухня є  грайливою багатою пряною а азійська  химерна пекуча пікантна.

 

Вправа 29.

Спишіть речення, розставляючи розділові знаки. Підкресліть слова – професіоналізми. Поясніть пунктограму: «Тире між підметом і присудком».

1.Улюблений десерт збиті вершки. 2. Десертні страви це солодкі омлети оладки налисники шарлотка. 3. Оригінальна страва японців сире м'ясо морського рака якого подають до столу. 4. «Корінь смаку» універсальна приправа для м’ясних страв.  5. Улюблений напій японців чай особливо зелений. 6. Французька кухня витончена піднесена вишукана.

 

Вправа 30.

Розгляньте картину Юрія Кудріна. Що ви скажете про її композицію, кольорову гаму? Що зображено на передньому плані? Складіть за картиною 6 – 8 словосполучень. Напишіть невеликий твір – опис за картиною, використовуючи складені словосполучення.

 

Картинки по запросу натюрморт

Вправа 31.

Прочитайте текст, перпишіть, розставляючи розділові знаки. Розкажіть, що вам відомо про смаки видатних літераторів.

Іван Франко як і більшість представників творчої еліти майже «жив» у кав’ярнях кнайпах та рестораціях.  Подібні чимось до міні-бібліотек вони були місцем де завжди можна було знайти свіжу європейську пресу та почути свіжі новини.  Кав’ярня «Монополь» що містилась навпроти пам’ятника Адаму Міцкевичу «Центральна» «Шнайдера» чи «Рома» ось місця де варто було шукати Франка.  Попри усталену думку що у Львові пили та п’ють винятково каву Франко віддавав перевагу доброму чаєві.  Взагалі відносно їжі цей селянський син був невибагливий на сніданок  кава з булкою на обід  квашені овочі та легкий суп з додаванням квасу чи грибів.  Жодних лягумін та смачних надмірностей.  Видавалось що інтелектуальна їжа була для нього важливішою від стравоспису.

 

Вправа 32.

Додайте початки речень, поставте розділові знаки, поясніть їх вживання. Зробіть синтаксичний розбір останнього речення.

  1. … і робота закипіла.
  2. … щоб протушкувалася добре.
  3. … доки не розпушаться та не побіліють.
  4. … щоб він не згорів.
  5. … щоб вийшло повітря.
  6. … і поставити на кілька хвилин у духовку до утворення шкірочки.

 

Вправа 33.

Утворіть складнопідрядні речення, поставте розділові знаки, поясніть їх уживання.

  1. Коли морква і селера будуть вже готові ...
  2. Якщо ви хочете подати пісну страву …
  3. Коли застигне полива …
  4. Поки цукор не почне розчинятись …
  5. Поки тісто не стане еластичним …
  6. Якщо ми хочемо приготувати пісну бульбянку …

 

Вправа 34.

Переписати речення, розставивши розділові знаки, виділяючи дієприкметниковий зворот.

1.На хліб змащений розтертим вершковим маслом із сардинами чи бринзою з дрібкою паприки можна накладати, наприклад, шматки яйця та вареного буряка. 2. Розливаємо тісто до двох однакових тортівниць змащених маслом та посипаних тертою булкою. 3. Коржі спечені в духовці змащуємо сиропом абрикосового варення. 4. Свинина запечена з чорносливом важлива страва будь-якого святкування у галицькій родині. 5. Ми подаємо рецепт випробуваний в одній із передач на польському телебаченні ведучим кулінарним критиком Робертом Макловічем. 6. На пательну добре розігріту влийте олію. 7. Качку нафаршировану начинкою покласти у форму для запікання.

Вправа 35.

Прочитайте текст, виконайте подані після нього завдання, які передбачають вибір речення, що містить певне мовне явище (розділові знаки пропущено). Оберіть правильну відповідь (її може бути не одна, а дві і більше). Номер вибраного речення позначте в таблиці знаком Х.

1.Салати - це територія свободи. 2. Обмеженням може бути лише ваша уява. 2. Звичайно є поєднання продуктів які визнані найбільш гармонійними найкращі зразки ви знайдете у наших рецептах. 3. Але в цілому салати це сфера імпровізації та самовираження. 4. І користуватися цим варто на повну. 5. Беручи до уваги те що салати вже давно стали повноцінними стравами. 6. Особливо ті у яких є м'ясо риба та птиця.

 

1. Позначте речення, у яких стоїть тире між підметом і присудком:

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

2. Позначте речення, ускладнені вставними словами:

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

3.Позначте складнопідрядне речення з підрядними означальними:

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

4.Позначте речення, у якому ужито прикметники найвищого ступеня:

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

5.Позначте речення, ускладнені однорідними членами:

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

6.Позначте речення, у яких вжито слова з подвоєнням:

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

7.Позначте речення, у якому вжито дієприслівник:

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

http://mybrand.kz/wp-content/uploads/2016/11/franchise-povar-na-chas.jpg

 

docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
2076
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку