Усні вправи на уроках геометрії у 7 класі НУШ
Одним із найкращих засобів, які сприяють кращому засвоєнню курсу геометрії, є усні вправи. Вони розвивають в здобувачів освіти уважність, спостережливість, ініціативу, підвищують дисципліну і збуджують інтерес до роботи. За їх допомогою встановлюється на уроці оперативний і ефективний зворотній зв'язок, який дозволяє своєчасно контролювати процес оволодіння учнями геометричними знаннями і вміннями. Такі вправи дають можливість без великих затрат часу багаторазово «програвати» типові ситуації і прийоми міркувань, систематично підвищувати рівень просторових уявлень здобувачів освіти, проводити роботу з формування їх логічної і мовної культури.
Своєчасно поставлене учителем запитання допомагає уникнути проявів формалізму у навчанні, дає можливість зосереджувати увагу на допущених помилках. Дуже потрібні усні вправи і при повторенні навчального матеріалу.
Виходячи з навчально-виховної мети, яку ставить перед собою вчитель, з урахуванням реальних можливостей здобувачів освіти і наявності часу для цього, слід обирати вправи з певною методичною спрямованістю: для фронтальної роботи на уроці перед поясненням нового матеріалу чи після нього, під час опитування і перевірки домашнього завдання, під час повторення; для індивідуального опитування як основні чи додаткові запитання з урахуванням здібностей і можливостей учня, якого опитують. Слід обирати і такі вправи, які доступні лише найбільш здібним учням, їх не слід пропонувати всім.
Форми використання задачного матеріалу на уроках слід урізноманітнювати: усне повідомлення змісту вправи, використання презентацій, завдань на картках або таблицях; постановка задачі на моделях або предметах навколишнього оточення; математичний диктант та ін. У всіх випадках потрібно максимально стимулювати мислення дітей, підводити їх до необхідності співставляти, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, конкретизувати, критично відноситися до тверджень і їх формулювань.
Протягом всього періоду навчання треба домагатися повних і обгрунтованих відповідей на кожне із поставлених запитань. Увага до формування логічної і мовної культури учнів повинна бути постійною, а вимоги - неперервно зростати. На усні вправи на уроці треба відводити в середньому 6-8 хвилин.
Слід мати на увазі, що розвиток геометричних уявлень учнів здебільшого проходить чотири етапи.
На першому етапі формуються вміння «бачити» те, що зображено на рисунку. Учні звикають знаходити дані і шукані елементи, встановлювати зв’язки між ними, приходити до потрібного висновку. Одночасно розвиваються елементарні уміння «говорити геометричною мовою», обгрунтовувати чи спростовувати гіпотези, знаходити і виправляти помилки.
На другому етапі учні вчаться записувати умову і висновок до задачі по завчасно підготовленому малюнку.
На третьому етапі формуються вміння виконувати малюнок до задачі. Для цього вчитель формулює текст вправи, діти самостійно виконують малюнок, записують умову і висновок і напівусно розв’язують її.
На четвертому етапі здобувачі освіти можуть вже самостійно розв’язувати запропоновані задачі. На цьому етапі розвиваються уміння оформляти розв’язання у вигляді короткого і грамотного математичного тексту.
Пропоную тексти вправ по деяким програмовим темам для оперативного контролю знань учнів та розвитку їх творчого мислення.
Основні властивості найпростіших геометричних фігур
-
Чи правильне твердження : «Дві прямі завжди перетинаються не менш ніж в одній точці»? якщо ні, то як сказати правильно?
-
Як перевірити правильність виготовлення лінійки?
-
Чи правильні такі твердення?
-
Через точку площини можна провести не менш як 1000 прямих.
-
Сполучивши попарно три дані точки на площині завжди дістанемо три прямі.
-
На кожній прямій можна вибрати принаймні 100 точок.
-
Яким є взаємне розміщення двох різних прямих на площині, коли відомо, що вони мають:
-
принаймні одну спільну точку;
-
не більш як одну спільну точку?
-
Чи можна на відрізку 1 см розмістити 1 000 000 точок?
Кути
-
Двоє дітей накреслили кути по 45 градусів, і один з них сказав: «У мене кут більший, оскільки в нього сторони довші». Чи так це?
-
Диктант.
-
Накресліть від руки два нерівні суміжні кути, щоб їх спільна сторона була розміщена горизонтально.
-
Накресліть два суміжні кути так, щоб їх сторони, які є доповняльними півпрямими, були розміщені вертикально.
-
Накресліть два кути, що не є суміжними або вертикальними і одну пару сторін яких становлять доповняльні півпрямі.
-
Доведіть твердження : «Якщо два кути не рівні між собою, то і суміжні щодо них кути не рівні між собою»
-
Чи правильне твердження: «Якщо один із суміжніх кутів зменшити у два рази, то і другий кут збільшиться в 2 рази»?
-
Проти кожної поділки транспортира записано два числа, сума яких 180 градусів. Чим це пояснюється?
-
Який найбільший кут можна утворити вказівним і середнім пальцями лівої руки? Як виміряти цей кут за допомогою транспортира?
-
Який кут - гострий, прямий, тупий чи розгорнутий – утворюють стрілки годинника, коли вони показують 3год; 7 год;10 год? (Спочатку дайте відповідь, не користуючись малюнком, а потім проілюструйте відповідь на моделі годинника).
-
Що можна сказати про кожний з вертикальних кутів, якщо їх сума більша за 180 градусів; дорівнює 180 градусів; менша за 180 градусів?
-
Накресліть два тупих кути, у яких одна сторона спільна, а інші дві сторони взаємно перпендикулярні. Чи є такі кути суміжними, вертикальними?
-
Як за допомогою косинця дізнатись, чи є даний кут гострим, прямим і тупим? На чому грунтується така перевірка?
-
Чи правильне твердження: «Через кожну точку прямої можна провести перпендикулярні до неї промені, причому лише два»?
-
На дошці зображено кут і його бісектрису. Хтось витер частину малюнка – одну із сторін кута. Як можна відновити малюнок? Скільки може бути розв'язків?
Сума кутів трикутника.
-
У рівнобедреному трикутнику один із кутів при основі дорівнює 45 градусів. Чи можна стверджувати, що цей трикутник прямокутний?
-
Чому не існує тупокутних рівносторонніх трикутників; прямокутних рівносторонніх трикутникв?
-
Доведіть, що твердження «У рівнобедреному трикутнику кут при основі дорівнює 96 градусів» справджуватися не може.
-
Якої величини має бут кут при основі рівнобедреного трикутника, щоб трикутник був гострокутним; прямокутним; тупокутним?
-
Скільки кутів трикутника мають бути відомими, щоб можна було визначити решту кутів цього трикутника? Розгляньте випадки:
-
довільний трикутник;
-
прямокутний трикутник;
-
рівнобедрений трикутник;
-
рівносторонній трикутник;
-
прямокутний рівнобедрений трикутник.
-
Яким – гострокутним, прямокутним чи тупокутним – є трикутник, коли:
-
один із його кутів дорівнює сумі двох інших;
-
один із його кутів більший від суми двох інших;
-
один із його кутів менший від суми двох інших?
-
Скільки можна провести променів, що не перетинають пряму, з точки, яка не лежить на ній?
-
Скільки можна провести променів з початком в точці А і перпендикулярних до даної прямої?
-
Учень сказав: «У цьому трикутнику найбільший кут дорівнює 50 градусів». Доведіть, що він помилився.
-
Доведіть, що твердження «У цьому трикутнику найменший кут дорівнює 65 градусів» виконуватися не може.
-
Чому дорівнює зовнішній кут рівностороннього трикутника?
Геометричні побудови
-
Наводячи приклад хорд хлопчик сказав: «Прикладами хорд кола є діаметри і радіуси». Чи правильно це?
-
Чи може хорда бути втричі більша за радіус того самого кола?
-
На колі взято точку. Скільки діаметрів і скільки хорд можна провести через цю точку?
-
Спростуйте твердження: «Пряма, перпендикулярна до радіуса кола, дотикається до цього кола».
-
Продовжимо всі радіуси кола на одну й ту саму довжину (у бік, протилежний щодо центра). Яку лінію утворять їх кінці? Відповідь поясніть.
-
Накресліть дві паралельні прямі. Як виміряти відстань між ними?
-
У трикутнику АВС центр описаного кола лежить на медіані АД. Що можна сказати про цей трикутник?
-
Побудуйте два кола, кожне з яких проходить через центр другого.
-
Дано відрізок АВ. Як побудувати коло, що проходить через А,В і має радіус, що дорівнює відрізку АВ? Скільки таких кіл можна побудувати?
-
Накресліть кут з вершиною О. Як знайти точку, однаково віддалену від сторін кута і розміщену на відстані 10 см від вершини О?
Повторення.
-
Градусна міра одного кута виражається цілим числом, а другого – дробовим. Чи можуть ці кути бути суміжними?
-
Знайдіть у поданих твердженнях неточності, усуньте їх.
-
До однієї і тієї самої прямої не можна провести двох перпендикулярів.
-
Зовнішній кут трикутника завжди дорівнює сумі двох внутрішніх кутів цього трикутника.
-
Медіана рівнобедреного трикутника завжди є бісектрисою і висотою.
-
Що можна сказати про трикутник, у якому кожна медіана є висотою? Чому?
-
Чи правильно, що половина тупого кута завжди - гострий кут?
-
З речень 1) – 3) та словосполучень а) – в) складіть правильні твердження.
-
Усі кути рівні між собою;
-
Один кут дорівнює сумі двох інших кутів;
-
Більший кут більший за суму двох інших кутів.
а) такий трикутник прямокутний;
б) такий трикутник тупокутний;
в) такий трикутник гострокутний.
-
Із словосполучень 1) – 3) та а) – е)складіть правильні твердження.
-
Гострокутний трикутник;
-
Прямокутний трикутник;
-
Тупокутний трикутник;
а) може бути різностороннім;
б) може бути рівнобедреним;
в) може бути рівнобедреним;
г) не може бути рівнобедреним;
д) може бути рівносторонній;
е) не може бути рівностороннім.
7. Подані далі твердження сформулюйте у формі «Якщо…, то…». Назвіть умову і висновок.
-
У рівнобедреному трикутнику кути при основі рівні.
-
У рівносторонньому трикутнику всі три кути рівні між собою.
-
Два суміжні кути не можуть бути обидва гострі.
8.Для поданих тверджень складіть обернені. Чи правильні вони?
-
Якщо точка не лежить на колі, то відстань її від центру не дорівнює радіусу.
-
Вертикальні кути завжди рівні між собою.
-
Якщо два кути рівні між собою, то суміжні щодо них кути також рівні між собою.
9. Про три точки відомо, що вони знаходяться на однаковій відстані від однієї і тієї самої прямої. Чи можна твердити, що вони лежать на одній прямій?
10. Як накреслити дві паралельні прямі на відстані 3 см одна від одної?
11. Побудуйте два кути з відповідно паралельними сторонами так, щоб один з них був гострим, а другий тупим.
12. Чи правильне твердження: «Якщо пряма а перетинає пряму в, а пряма в перетинає пряму с, то прямі а і с теж перетинаються»?
13. Чи може зовнішній кут при основі рівнобедреного трикутника бути гострим? Відповідь поясніть.
14. Учень сказав: « Я побудував трикутник, який одночасно є прямокутним і тупокутним, оскільки в нього один кут гострий, дргий тупий, а третій прямий». Чи правильне таке твердження?