Тема: Займенник як частина мови
Мета: Ознайомити учн•в з новою частиною мови займенником, з особливостями займенник•в , тх роллю у мовленн•, вчити розпвнавати займенники як в усному так I в писемному мовленн',• розвивати словотворч' вм'ння штей, усне мовлення; виховувати любов до природи, до рщноТ мови.
I. класу.
1. Вступне слово учителя.
Станьте, I до сонця
до
Один одному уже
Час розпочати нам урок! щоб урок пройшов немарно,
Треба piBH0 й гарно, Дарма часу не втрачати,
Думати треба i працювати!
--Хто з вас хоче багато знати?
--Я рада, що знайшла так багато
II. Кал•графична хвилинка.
зошит СВ1й я розгортаю, Навскоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю, сяду рвно, не з•гнусь. Буду я писати гарно, до роботи я бе у ь!
1.словниковий диктант
Зелений, асфальт, йорж, молотьба, елеватор, н1гт1, грибник.
Завдання:
пояснити орфограми:
назвати частини мови:
розбрати за будовою слово грибник; з перших лпер ко»кного слова та суфкса останнього утворити слово займенник
2. Кајмграф•чна стежинка З з займ енник
Займенник
III. Пов•домлення теми мети уроку
сьогодни ми побуваемо в царств' ще однкт частини мови - скромного
Займенника. щоб двнатися на що BIH вказуе I чому так називаеться, послухайте казку.
У великому мисти УкраТнськоТ Мови на одний вулици »кила соби сим'я тленниюв. А чи знайогъ•11 ви з ними? Що таке 1менник?
По сусщству з ним жила с•м'я Займенниюв, з якими ми сьогодни ближче познайомимосы 1менники пишались тим, що саме вони дають таена вспл предметам.
Ми дуже важлив• - хвалилися вони.
А Займенники були маленью скромн•. коли говорили 1менники, вони мовчали. та одного разу сталась пригода. Застудились 1менники, у них пропав голос. що ж робити? що станеться з мовою? (показую малюнки предметив. Хто це? що це?)
Замкть хворого лаенника «двчинка» у реченни став Займенником
«вона», замкть хлопчика «в'н». А як легко вказували Займенники на себе I на своТх друз•в.
- Я, ми, ти, ви! - весело вигукували вони.
1менники звнались, що цю роботу вони б нколи не змогли так добре виконати. З того часу 1менники дру»кать в Займенниками, допомагають тм будувати речення.
чи сподобалась вам казка? хто сподобався? Чому? л:
Вщгадування загадок
-Яки слова зтлнили видгадку?
- яку роль виконують займенники?
1. Стало било навкруги Я розтрушую сн1ги,
Наганяю холоди, води сковую в льоди,
В дружб• з д•тьми я вс•ма.
Здогадались? Я.... (Зима)
2.Вродились ми з вош.
Легенью, мов пушиночки,
Спустилися сюди.
ми хмарою носилися подиху зими
I весело крутилися
Метелицею ми. (сн1жинки)
З. По гиткахя все стрибаю, шишки гриби збираю.
А сушу свот грибки, Наколовши на гитки. вже й горжив нанесла, Теж на зиму запасла.
Склала все: гриби шишки, А також CMa l-'Hl горпшки.
У дупл• всього сповна.
зима в»ке не страшна.(билка)
4.Лто й ос1нь я старався Досхочу я натдався.
мед, малину, груш• тв,
Рибу та мишей ловив.
Натдавсь на повний ротик.
Бач, який товстий животик !
I тепер аж до весни
Будуть сниться гарни сни ! (ведмщь) Прочитай речення, ставлячи займенники, що в дужках, у потрибному вщм:нку. спиши речення, розкриваючи дужки. Постав знак наголосу над займенниками.
Оленка запитала (я, вин) про (вона, вони). Оксанка потлилася з (ти, BIH, вона, вони) книжками.
Тетянка була вдячна (вин, вона, вони) за потздку. В цирку смялися (BIH, вона, вони).
Прочитайте текст. Як• недолки ви помпили в ньому? Виправте тх за допомогою займенниюв I запиш•ть текст.
Високо вгори дзв!нким передзвоном курличуть >куравли. Журавли прямують на пвдень, посппшають. десь перегукуються над нами
I дию гуси. На п1вноч1 вже холодно гусям.
На ппцаних косах ррчок жирують I пивн!чн! качки, ц•лими величезними табунами. Качки дуже сторожю I близько не пщпускають мисливц1в. (За ОЛ<опиленком)
л:
Присл•в'я та приказки допоможуть при ВИВченн• займенниюв
дай земли, то вона тоби дасть.
Прислв'я, мов комариний носок, а мудрост в ньому ц•ле озеро.
Шануй батька матир твоТх - добре тоби буде, довго житимеш на земл•.
добР1 дити - батькам в•нець, 3JII дити - тм юнець. Яка еава в воду, така вона з води.
Нажм•ть на будиночок виконайте тест
4
Пщсумок уроку
Интерактивна вправа ”Мозковий штурм”
Ha3BiTb oc060Bi займенники, що складаються з
Ha3BiTb займенники, починаються з однаковоТ
два займенники заважають Тздити по
Що треба робити двом займенникам, аби вийшов BiH0k?
займенники допомагають стати чистою?
Домашне згвдання
аг.ЛНИТИ займенник 1-07 особи займенником 3-07 особи або таенником (хлопчик син, Вася).
Ме е за все жнття нжто ще не карав. Батько не тильки, не чипав мене пальцем, оли поганого слова. Тепер мене мучило тяжке почуття.
Н>реШт' мене покликали до батька, в каб•нет. Я зайшов несмиливо зупинивсА, при входи. Батько сидив у своему кр•сли, перед портретом матер: не повертався до мене. Я слухав тривожне биття свого серця. (В. кброленко).