Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки,
синтаксична роль
українська мова, 6 клас
Мета: поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки й синтаксичну роль; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити займенники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу навчити шестикласників помічати красу у вчинках людей і результатах їхньої діяльності.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння прислів’їв, до складу яких входять займенники.
Культура мовлення і стилістика: уживання займенників для зв’язку речень у тексті.
Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відновлювати деформоване висловлювання, уставляючи потрібні за змістом займенники.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Установчо-мотиваційний етап
1. Психологічна настанова щодо вивчення теми «Займенник». Ознайомлення учнів із структурою теми.
2. Уведення учнів у спроектоване понятійно-термінологічне поле з теми.
III. Ознайомлення шестикласників з темою, метою і завданнями уроку
Спостереження над мовним матеріалом.
Замініть іменники, які повторюються, займенниками.
Я дивлюсь у вікно. За вікном вирує віхола. Вітер підхоплює сніг і кидає сніг прямо в шибку. Я бачу паркан, біля паркана сидить кудлатий пес. Пес тремтить від пронизливого вітру.
— Для чого ми це зробили?
Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми
Творче спостереження над мовним матеріалом з елементами аналізу
Прочитати текст. З’ясувати тип і стиль мовлення. Визначити, до якої частини мови належать виділені слова.
Коли ми прийшли до школи, я твердо вирішив учитись тільки на «відмінно» і «добре». Мені хотілося з першого ж дня показати, що я вже не той, яким був минулого року. Усім показати: і мамі з татом, і директорові, і вчительці, і всьому класові…
Мені хотілося, щоб швидше вже прийшла Марія Степанівна (їїуроки перші), щоб я вже сидів і слухав-слухав уважно… Ні, ще ніхто не знає, як добре я буду вчитись!.. (За Д. Ткачем).
Виписати займенники, які вказують: а) на предмет; б) ознаку; в) кількість, але не називає їх. Довести, з якими частинами мови співвідносяться займенники.
Визначити число й відмінок займенників. Виділити ті, в яких можна визначити й рід.
Колективне опрацювання схеми
Розглянути схему. Визначити, що означає займенник, на які питання відповідає, які морфологічні ознаки властиві йому і яким членом речення може виступати в реченні.
Сформулювати повне визначення займенника.
З’ясувати, що спільного й відмінного в значенні займенника й іменника, займенника і прикметника, займенника й числівника.
Тренувальна вправа.
Спишіть. Укажіть у реченнях займенники, поставте до них питання. На що вказують займенники? Визначте їх рід, число, відмінок.
Ти усміхаєшся, мулате, прибульцям хтозна-відкіля. (М. Рильський) Є щось святе в словах «мій рідний край». (Л. Забашта) У неділю на вигоні дівчата гуляли, жартували з парубками, деякі співали… (Т. Шевченко) Це все було в якійсь країні, але не знаю я, в якій. (М. Рильський) Казна за що усі люди дорікають мені всюди. (В. Симоненко) Це весна, що на землі бувала хтозна-скільки років і століть. (М. Рильський)
Спишіть, визначте синтаксичну роль займенників.
Під Золотими воротами давні сліди чиїсь тихнуть… (Б. Олійник) Ми весь час стоїмо на грані невідомих шляхів майбутніх. (О. Теліга) Любим нашу рідну мову і не зрадимо її. (Г. Бідняк)
Вибірковий диктант.
Запишіть займенники, назвіть, до якого розряду за значеннями належить кожен із них.
Я з тої дивної країни, що має бозна-скільки літ, країни сонця — України, яка дивує й досі світ. (О. Довгий) Дехто в метушні і не помітив, що не та пора і ми не ті. (Б. Олійник) Усяк до чого-небудь вдався. (Л. Глібов) Дід Карпенко ходить щонеділі у степу шукати бозна й що. (Л. Костенко)
V. Виконання практичних завдань пізнавального характеру
Вибірково-розподільна робота
Подані займенники записати у три колонки: 1) що відповідають на запитання хто? що?; 2) що відповідають на запитання який? чий?; 3) що відповідають на запитання скільки?
Абищо, усякий, ваш, ми, стільки, дехто, котрий, скільки, вони, той, хто, будь-який, їхній, свій, ніщо, такий, деякий, воно, дещо.
Виписати займенники, в яких літери позначають два звуки. Зробити фонетичний розбір цих слів.
Творче моделювання
Відновити й записати прислів’я, дібравши їхнє продовження з другої колонки. Виділити в них займенники й визначити їхню синтаксичну функцію.
Мудрим ніхто не народився, … |
що дає користь. |
Людина прагне до того, … |
свого майстра. |
Людей питай, … |
зате плоди її солодкі. |
Кожне діло любить … |
а навчився. |
Гірка наука, … |
сама себе хвалить. |
Гречана каша … |
а свій розум май. |
З’ясувати тематику прислів’їв. Знайти серед них ті, що записані у вигляді складних речень. Зробити їх синтаксичний розбір.
Відтворення деформованого тексту
Прочитати. Відновити текст, уставивши на місці крапок потрібні за змістом займенники у відповідній відмінковій формі (див. довідку).
1) Змалку … дідуся … сильно любив.
2) … ніколи не гримав на …, давав …, дітям, шоколадки, коли … провідували … .
3) Це……першим заохотив читати по-українському — і … почав читати масу дитячої літератури з України.
4) Потім навернув на писання — спочатку щоденника, а там і … оповідань (Ю. Ткач).
Довідка:
1) свій (у формі родового відмінка), я (у формі називного відмінка);
2) він (у формі називного відмінка), я (у формі знахідного відмінка), ми (у формі давального відмінка), ми (у формі називного відмінка), він (у формі родового відмінка);
3) він (у формі називного відмінка), я (у формі знахідного відмінка), я (у формі називного відмінка);
4) усякий (у формі родового відмінка).
Дати усну характеристику займенникам, скориставшись схемою, розглянутою на початку уроку.
VI. Систематизація й узагальнення знань
Подумати і дати відповіді:
1. Яка частина мови називається займенником?
2. Як змінюються займенники, співвідносні з іменником? Свою думку довести на прикладах.
3. Як змінюються займенники, співвідносні з прикметником? з числівником?
4. Які морфологічні ознаки характерні для займенника?
VII. Підсумок уроку
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
VIII. Домашнє завдання
1. Виписати 5—6 прислів’їв і приказок про знання, досвід або навчання. Виділити в них займенники, указавши на синтаксичну роль і морфологічні ознаки.
2. Навести по 3—4 приклади займенників, що змінюються: а) тільки за відмінками; б) за відмінками та числами; в) за відмінками, числами й родами.