Збірка матеріалів "Українська мова - це наш дух, наша душа, наша пісня..."

Про матеріал
Збірник містить вислови відомих людей про мову, цікаві факти про українську мову, кросворди. Матеріали, використані для оформлення і укладання збірника, взяті мною з мережі Internet.
Перегляд файлу

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ФОНИ ДЛЯ ТИТУЛЬНИХ АРКУШІВ\ФОНИ І РАМКИ\ukr-fon\08.jpg

 

 

 

 

 

 

«УКРАЇНСЬКА МОВА –

ЦЕ НАШ ДУХ, НАША ДУША, НАША ПІСНЯ…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

Мова – краса спілкування,

Мова – як сонце ясне,

Мова – то предків надбання,

Мова – багатство моє.

Мова – то чиста криниця,

Де б'є, мов сльоза, джерело,

Мова – це наша світлиця,

Вона як добірне зерно.

Мова – державна перлина,

Нею завжди дорожіть:

Без мови немає країни –

Мову, як матір, любіть!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Мова – це наша національна ознака, в мові - наша культура, сутність нашої свідомості.

(Іван Огієнко)

 

Мова вдосконалює серце і розум народу, розвиває їх.

(Олесь Гончар)

 

Щоб любити  треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити.

(Василь Сухомлинський)

 

Мова  це форма нашого життя, життя культурного й національного, це форма національного організування.

(Іван Огієнко)

 

Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову. Ми повинні бути свідомі того, що мовна проблема для нас актуальна і на початку ХХІ століття, і якщо ми не схаменемося, то матимемо дуже невтішну перспективу.

(Ліна Костенко)

 

Доля нашої мови залежить і від того, як відгукнеться на рідне слово наша душа, як рідне слово бринітиме в цій душі, як воно житиме в ній.

(Олесь Гончар)

 

… Поки живе мова – житиме й народ, яко національність ... От чому мова завжди має таку велику вагу в національному рухові, от чому ставлять її на перше почесне місце серед головних наших питань.

(Іван Огієнко)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Щоб мова тобі повністю відкрилася, маєш бути залюбленим в неї.

(Олесь Гончар)

 

Українська мова – божиста, богодана, богообрана.

(Мойсей Фішбейн)

 

Мов поганих не існує в світі,

Є лише погані язики.

(А. Бортняк)

 

Рідна мова дається народові Богом, чужа – людьми, її приносять на вістрі ворожих списів.  

(В. Захарченко)

 

Кожен із нас має гордитися своєю чудовою мовою, адже вона того варта.

(Олесь Гончар)

 

Українці – стародавній народ, а мова "їхня багатша і всеосяжніша, ніж персидська, китайська, монгольська і всілякі інші.

(Е. Челебі)

 

Я дуже люблю ... народну українську мову, звучну, барвисту й таку м'яку.

(Л. Толстой)

 

Мова - душа кожної національності, її святощі, її найцінніший скарб.

(Іван Огієнко)

 

Нападати на мову народу – це означає нападати на його серце.

(Г. Лаубе)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Засвоюючи рідну мову, дитина засвоює не самі тільки слова, їх сполучення та видозміни, але безліч понять, поглядів на речі, велику кількість думок, почуттів, художніх образів, логіку і філософію мови...

(Костянтин Ушинський)

 

Мова – це не тільки простий символ розуміння, бо вона витворюється в певній культурі, в певній традиції. В такому разі мова – це найясніший вираз нашої психіки, це найперша сторожа нашого психічного я...  

(Іван Огієнко)

 

Відчуваю й усвідомлюю, яка це красива й легка мова.

(І. Репін)

 

Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перла.

(М. Гоголь)

 

Мова вмирає, коли наступне покоління втрачає розуміння значення слів.

(В. Голобородько)

 

Мова – це глибина тисячоліть.

(М. Шумило)

 

Навіть така сувора наука, як кібернетика, і та знайшла в українській мові свою першодомівку, адже маємо факт унікальний – енциклопедія кібернетики вперше в світі вийшла українською мовою в Києві.

(Олесь Гончар)

 

Скільки української мовної території, стільки й української державності. (Іван Заєць)

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

... Без усякої іншої науки ще можна обійтися, без знання рідної мови обійтися не можна.

(І. Срезневський)

 

… Усі до єдиної мови в світі – надбання всього людства. Вони дозволяють на основі порівняння всіх рівнів мовної структури кожної мови виявити універсальні її властивості, які дали можливість виділитися із живої природи в homo sapiens.

(Нурмагомед ГАДЖИАХМЕДОВ, професор, декан факультету дагестанської філології ДДУ)

 

Рідна мова - мати єдності,   батько громадянства і сторож держави.

(Мікалоюс Даукша)

 

Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя.

(Франсуа Вольтер)

 

Бог створив народи різними і рівними. Він наділив кожного з нас не тільки розумом, але й призначив бути представником тої чи іншої нації, народу, зі своєю мовою і національною культурою.

(Нурмагомед ГАДЖИАХМЕДОВ)

 

У мові, як загалом у природі, все живе, все рухається...

(Ян Нецислав Бодуен де Куртене)

 

Чужою мовою розмовляє у державі або гість, або найманець, або окупант, який нав’язує їй свою мову.

(Карл Маркс)

 

Доля народу нерозривно зв’язана з долею мови. В свою чергу, мова народу є тим стержнем, на якому формується культурна самобутність цього народу.

(Нурмагомед ГАДЖИАХМЕДОВ)

 

Немає магії сильнішої, ніж магія слів.

(А. Франс)

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО УКРАЇНСЬКУ МОВУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

1. Українська входить до трійки найкрасивіших мов у світі. На мовному конкурсі в Італії її визнали другою за мелодійністю мовою світу (після     італійської). На мовному конкурсі, який пройшов у Парижі у 1934 році, українську мову визнано третьою найбільш красивою мовою в світі (після французької та перської) за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія й будова речення.

 

2. Найдавніша згадка про українську мову датується 858 роком, а вперше українська мова була прирівняна до рівня літературної мови в кінці XVIII століття після виходу у 1798 році першого видання “Енеїди”, автором якої є Іван Котляревський. Саме його і вважають засновником нової української літературної мови.

 

3. Українська мова є однією з найпоширеніших мов в світі, і за кількістю носіїв займає 26-те місце в світі.

 

4. Український алфавіт являє собою один з варіантів кирилиці, число букв в ньому дорівнює 33. Порівняно з російською мовою, в українському немає великої кількості церковнослов’янських слів. З точки зору лексики найближчими до української є білоруська (84%) і польська (70%) мови.

 

5. Першим букварем, виданим в Україні, був «Буквар» («Азбука»), надрукований у 1574 р. у Львові першодрукарем Іваном Федоровим. Книжка складалася з абетки, складів, зразків відмінювання і короткої читанки. До нас дійшов лише один примірник, який знайдено в Римі 1927 р. Зберігається в бібліотеці Гарвардського університету (США). Факсимільне видання було здійснено в Києві 1964 та 1974 рр.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

6. Найдавнішими українськими поетесами, імена яких відомі, й про яких збереглися документальні свідчення, є інокиня Анисія Парфенівна і Анна Любовичівна; жили вони, очевидно, в кінці XVI – на початку XVIII ст. і залишили акровірші, де вписано їхні імена.

 

7. Найстарішою українською піснею, запис якої зберігся до наших днів, вважається пісня «Дунаю, Дунаю, чому смутен течеш?»

 

8. Найбільшу кількість разів перекладений літературний твір – «Заповіт» Т.Г.Шевченка: 147 мовами народів світу.

 

9. Найбільша кількість псевдонімів була у поета Олександра Кониського – 141, у І.Франка – 99, письменник Осип Маковей користувався 56 псевдонімами.

 

10. Найбільшу кількість синонімів має слово «бити». Згідно з «Коротким словником синонімів української мови» їх нараховується 45.

 

11. Найбільш вживаною літерою в українському алфавіті є літера “п”. Також на цю літеру починається найбільша кількість слів. Тоді ж як найрідше вживаною літерою українського алфавіту є “ф”. В українській мові слова, які починається з цієї літери, в більшості випадків запозичені з інших мов.

 

12. Найдовшим словом в українській мові є назва одного з пестицидів «дихлордифенілтрихлорметилметан». В ній міститься тридцять літер.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

13. Найдовша абревіатура в українській мові – ЦНДІТЕДМП, яка розшифровується як Центральний науково-дослідний інститут інформації і техніко-економічних досліджень з матеріально-технічного постачання. Вона складається з дев’яти літер.

 

14. Кілька фактів про паліндроми (слово, словосполучення чи фраза, які можливо читати як зліва направо, так і справа наліво, при цьому звучання й значення не змінюються). В українській мові є лише два семибуквених паліндроми: «ротатор» і «тартрат». А до найдовших фраз паліндромів належать «Я несу гусеня» та «Аргентина манить негра». В останньому випадку не враховується буква «ь». Такі дрібні порушення дзеркальності допускаються, адже складання композицій — справа непроста.

 

15. Дослідники доводять, що чимало вживаних сьогодні українських слів та мовних коренів були поширені ще у часи трипільської культури, про що свідчать топографічні назви, народні пісні сонцепоклоннецьких часів та значний слід у древньо-індійській мові — ведичному санскриті, джерела якого дійшли до нас з давнини у 5 тисяч років.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

 

УКРАЇНСЬКА МОВА

У ЗАПИТАННЯХ

І ВІДПОВІДЯХ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Кросворд «Мовознавчі науки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Горизонтально:

  1. Розділ мовознавства, що вивчає стійкі словосполучення слів, їхнє значення і вживання.
  2. Розділ мовознавчої науки, що вивчає слова, їхнє значення, походження й уживання.
  3. D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\13585693_images_1834874064.jpgРозділ мовознавства, що вивчає звуки мови й мовлення.
  4. Розділ мовознавчої науки, що вивчає частини мови.
  5. Розділ мовознавства, що вивчає стилі мовлення.
  6. Розділ  мовознавчої науки, що вивчає знаки письма.
  7. Розділ мовознавчої науки, що вивчає укладання словників.
  8. Розділ мовознавства, що вивчає походження (історію) слів.

 

Вертикально:

  1. Розділ мовознавчої науки, що вивчає способи творення слів.
  2. Розділ мовознавства, що вивчає текст, його зміст і будову.
  3. Розділ лінгвістики, що вивчає правильну вимову слів.
  4. Розділ мовознавчої науки, що вивчає будову слова, його значущі частини.
  5. Розділ мовознавства, що вивчає закони красномовства.
  6. Розділ мовознавчої науки, що  вивчає розділові знаки.
  7. Розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення та їх будову.
  8. Розділ мовознавчої науки, що вивчає правильне написання слів.

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

 

Кросворд «Мовознавчі науки»

Відповіді

 

Горизонтально:    Вертикально:

  1.               Фразеологія            Словотвір
  2.               Лексикологія  Лінгвістика тексту
  3.               Фонетика   Орфоепія
  4.               Морфологія  Морфеміка
  5.               Стилістика   Риторика
  6.               Графіка   Пунктуація
  7.               Лексикографія  Синтаксис
  8.               Етимологія   Орфографія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Кросворд «Дiлова мова»

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\13585693_images_1834874064.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Горизонтально:

4. Службовi листи, в яких адресатовi пропонують взяти участь в якихось заходах.

6. Цими листами адресата iнформують про направлення йому документiв, що додаються до листа.

 

Вертикально:

1. Службовi листи, в котрих адресант iнформує адресата про якiсь факти чи заходи.

2. Один iз реквiзитiв дiлового листа.

3. Мiстять детальний опис товарiв чи послуг i надсилаються конкретним адресатам, аби спонукати їх скористатися запропонованим.

4. Належать до психологiчно складних, треба ввiчливо, тактовно, делiкатно, ненав’язливо вказати на те, що термiн оплати рахунка минув.

5. Перша частина дiлового листа.

7. Друга частина дiлового листа.

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\Новая папка (3)\583e1585923b21b76359d4b5ab31e196.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Кросворд «Дiлова мова»

 

Відповіді

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\Новая папка (2)\0_8ec7a_6f85e20a_orig.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Кросворд «Лінгвістика»

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\87931c5a3b3a7a4d402e999bac29b849.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\87931c5a3b3a7a4d402e999bac29b849.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Горизонтально:

1. Пристосування тексту для недостатньо пiдготовлених читачів.

7. Простий голосний.

10. Складноскорочене слово.

12. Принцип залучення нової iнформацiї, отримання нових знань i створення нових позначень цих знань.

16. Утворення форм слова, що виражають несинтаксичні категорії.

17. Комунiкативна якiсть мови, що виражає iндивiдуальний лад почуттiв, переживань, настроїв, субʼєктивне ставлення особистостi до висловлюваного, уникання експресивного дисонансу.

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

20. Реалiзацiя потенцiйних властивостей мовних елементiв у мовленнi, пристосування їх до вимог даної мовної ситуацiї

23. Наука про походження слiв i виразiв

 

Вертикально:

2. Iсторична послiдовнiсть розвитку окремих мовних явищ i розвиток системи мови в цiлому як предмет лiнгвiстичного вивчення.

3. Роздiл мовознавства, що містить вчення про форми словозмiни, про будову слiв, видах словосполучень i типах пропозицiй.

4. Особистiсть, яка здiйснює комунiкативний акт передчi iнформацiї або сприймає й iнтерпретує її.

5. Те ж, що двомовність.

6. Роздiл мовознавства, що вивчає ідіоми.

8. Iнтонацiйне оформлення висловлювання.

9. Роздiл мовознавства, що вивчає лексику.

11. Наявнiсть у одного i того ж слова кiлькох повʼязаних мiж собою значень, що зазвичай виникають в результатi розвитку первiсного значення цього слова.

13. Особливий метод побудови iнформацiйних систем, що забезпечує прямий доступ до iнформацiї на пiдставi логiчного зв’язку мiж її блоками.

14. Механiчна передача тексту й окремих слiв, якi записанi однiєю графiчною системою, засобами iншої графiчної системи при другоряднiй ролi звукової точностi, тобто передача однiєї писемностi лiтерами іншої.

15. Втрата словом лексичного значення.

16. Роздiл мовознавства, що вивчає усталенi звороти мови.

18. Наука про мову.

19. Людина, яка професiйно займається перекладом.

21. Наукова система запису мови, що вживається в мовознавствi i має на метi послiдовно вiдбити звуковий склад мови, чого часто не робить звичайна ортографiчна система.

22. Спосiб утворення слiв вiд iнших слiв або словосполучень.

24. Роздiл мовознавства, що вивчає звʼязки морфологiї i фонетики.

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\e2f92e6c6f3e019ef86e050d77ff5979.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Кросворд «Лінгвістика»

 

Відповіді

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\87931c5a3b3a7a4d402e999bac29b849.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\1483650506.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

 

Кросворд «Загальний»

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\unnamed (4).jpgГоризонтально:

2. Критичний вiдгук на художнiй твiр, друковану наукову працю.

6. Найпоширенiший тип сучасних термiнологiчних словників.

9. Дiєслова можуть вживатися у минулому, теперiшньому чи .....часi.

12. Як називається особлива структура мовлення, яка пiдтримує увагу та iнтерес слухачiв або читачів.

13. Процес взаємодiї мiж двома чи кiлькома особами, що полягає в обмiнi iнформацiєю пiзнавального чи емоцiйно-оцiнного характеру.

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

19. Стиль що обслуговує рiзнi галузi науки.

20. Документ, в якому дається оцiнка дiлових i моральних якостей працівника.

22. Невелика доповiдь на окрему тему.

 

Вертикально:

1. Заяви у яких подається повна поштова та юридична адреса установи, пiдприємства з усiма належними реквізитами.

2. Який стиль обслуговує повсякденне усне спiлкування людей у побутi та на виробництвi.

3. Форма колективного обговорення, мета якої виявити iстину через зiставлення рiзних поглядiв, правильне розв’язання проблеми.

4. Для усного висловлювання актуальним є дотримання яких норм.

5. Службовий документ, що становить буквенно-цифрове повiдомлення, передане за допомогою телеграфного зв’язку.

7. Змiна дiєслiв за особами, часами i числами називається.

8. Основна функцiя наукового стилю.

10. Де найбiльше проживає українцiв схiдної діаспори.

11. За ступенем гласностi, акт є…

14. Один з видiв анотацiї.

15. Роздiл граматики, що вивчає будову i значення словосполучень та речень.

16. Це записка, в якiй особа викладає причини якихось подiй, фактiв, допущених нею порушень.

17. Доручення за формою є…

18. Яка мова - спосiб спiлкування нашого народу.

21. Документ, в якому особа, що складає його, дає опис свого життя i діяльності.

22. Цi реквiзити наносять, коли виготовляють унiфiковану форму чи бланк документа.

23. Це лист, що доповнює резюме.

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\image33.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\I0YoHTAIsJE.jpgКросворд «Загальний»

 

Відповіді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\1483650506.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

Кросворд «Філологічні поняття»

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\Новая папка (3)\Petrikivska-4.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\image31.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Горизонтально:

2. Службова частина мови, яка разом з вiдмiнковими закiнченнями iменникiв, займенникiв i числiвникiв виражає вiдношення мiж словами у реченні.

3. Словосполучення, у якому залежне слово вiдповiдає на питання означення: який? чий?

4. Роздiл граматики, в якому вивчають явища, що характеризують граматичну природу слова як граматичної одиницi мови.

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

5. Лiнiйнi вiдношення в системi мови, обєднують одиницi мови в їх одночаснiй послідовності.

6. Роздiл лексикологiї, який вивчає термiни рiзних галузей знань.

8. Другорядний член речення, що вказує на ознаку предмета.

9. Будова мови в її iєрархiчнiй спiввiднесеностi, за якою одиницi нижчих рiвнiв використовуються для будови одиниць вищого рівня.

10. Слова й живомовнi звороти, властивi мовi людей певного фаху.

11. Головний член двоскладного речення, що характеризує пiдмет за дiєю чи ознакою.

12. Розташована в певному порядку сукупнiсть лiтер, що застосовуються для запису певної мови.

13. Вiдношення, що обєднують одиницi мови одного рiвня в групи, розряди i категорії.

14. Незмiнна самостiйна частина мови, що виражає ознаку дiї, стан предмета або ознаку якостi i вiдповiдає на питання як? де? звідки? наскiльки? якою мiрою?

15. Стислий писаний виклад змiсту чого-небудь.

16. Наука (роздiл фонетики), що займається нормами вимови, їх обґрунтуванням та встановленням.

17. Письмове повiдомлення, за яким органiзацiя чи окрема особа надає право iншiй особi вiд її iменi здiйснювати певнi юридичнi чинностi або отримувати матерiальнi цінності.

19. Роздiл граматики, що вивчає граматичну будову словосполучень та речень у мовi

21. Будова мови або роздiл мовознавства, що вивчає граматичну будову мови.

23. Непрямий порядок слів.

 

Вертикально:

1. Роздiл мовознавства, в якому вивчаються лексично неподiльнi поєднання слів.

5. Повна група виразiв, утворена за нормами мови з двох або бiльше повнозначних слiв, повязаних мiж собою синтаксично, яку використовують як лексично-семантичний матерiал номiнативної (знакової) функцiї в реченнi й поза ним.

7. Iсторично сформована й загальноприйнята система правил нацiональної мови щодо способiв передачi мовлення на письмi, яка поряд iз пунктуацiєю становить правопис певної мови.

13. Самостiйна частина мови, що виражає ознаку предмета та вiдповiдає на питання який? яка? яке? якi?

18. Другорядний член речення, який пояснює слово зi значенням дiї або ознаки, виражає якiсно-означальну характеристику дiї, стану чи позначає, за яких обставин вiдбувається дiя, вказує на спосiб, мiру або ступiнь вияву дiї або ознаки.

20. Словосполучення, у якому залежне слово вiдповiдає на питання додатка: кому? чому? кого? чого?

22. Аналiз, розбiр, деяка оцiнка публiкацiї, твору або продукту, жанр газетно-журнальної публiцистики та лiтературної критики.

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Кросворд «Філологічні поняття»

ВідповідіD:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\eea7460b51.jpg

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\Новая папка (2)\0_4c7e9_88a550f8_orig.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

Кросворд «Філологія»

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\unnamed (4).jpg 

Горизонтально:

2. Дiалог, в процесi якоговиявляються i протиставляються рiзнi точки зору

4. Хворобливий, іноді непереборний імпульсивний потяг до цинічної та нецензурної лайки без жодного приводу.

7. Роздiл мовознавчої науки, що вивчає структуру слiв i способи їх творення.

8. Промова без риторичних прикрас.

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

9. Неконтрольоване автоматичне повторення слiв, почутих в чужiй мовi.

10. Особлива форма дiєслова, яка означає додаткову дiю, що супроводить головну, виражену дiєсловом.

12. Наука про мову, її сутнiсть, будову, функцiонування та розвиток.

14. Слова або вислови притаманнi мовi людей певної професiйної групи.

16. Неподiльне, стiйке словосполучення, яке можна замiнити синонiмiчним словом.

17. Художнiй засiб, що полягає у переносному вживаннi слова чи виразу на основi аналогiї, схожостi або порівняння.

18. Публiчне представлення чогось нового.

20. Головний член речення, що виражає ознаку пiдмета, тобто означає, що говориться про підмет.

21. Наукова праця, пiдготовлена для прилюдного захисту на здобуття вченого ступеня.

23. Процес вiдтворення письмового тексту чи усного вислову засобами iншої мови.

24. Структурний елемент тексту, де формулюється основний умовивiд автора.

25. Старословянська (староболгарська) азбука.

 

Вертикально:

1. Сукупнiсть гуманiтарних наук, якi вивчають духовну культуру певного народу чи цивiлiзацiї через мовний i стилiстичний аналiз лiтературних та iнших памʼяток.

3. Наукова праця (книга), в якiй дослiджується одна проблема, обмежене коло питань.

5. Розставляння роздiлових знаків.

6. Документ, у якому подається потрiбна iнформацiя, адресована певному колу зацiкавлених осiб.

11. Смислове i граматичне об’єднання двох або бiльше повнозначних слів.

13. Перелiк назв, термiнiв, що вживаються в якiй-небудь конкретнiй галузi.

15. Губний звук.

19. Людина, що надсилає листа, телеграму.

22. Втiлення в конкретному художньому образi абстрактного поняття.

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\Новая папка\14_48.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

 Кросворд «Філологія»

 

Відповіді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\Новая папка\1b8f1ecaa72c7ebae95bc6245469e4b8.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\Новая папка\img392937.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

Кросворд «Будова слова»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Горизонтально:

2. Частина слова, що стоїть пiсля кореня i слугує для утворення нових слiв?

5. Частина слова, що стоїть перед коренем?

7. значюща частина слова яка змiнюється це...

10. Галузь мовознавства, яка вивчає творення слiв - це...

 

Вертикально:

1. Яким знаком письмi позначається корiнь?

3. Незмiнна частина слова.

4. Корiнь слова "передзвiн"?

6. Слова "лiсовий", "лiсовичок", "лiсочок" - це ...

8. Закiнчення може бути звуковим,нульовим i...

9. Значущi частини слова складаються з закiнчення i...

11. Усе слово без закiнчення?

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\Новая папка (3)\unnamed (2).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

 Кросворд «Будова слова»

 

Відповіді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Кросворд «Дієприкметник»

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\Новая папка (3)\unnamed.jpg 

Горизонтально:

2. Активний дiєприкметник, утворений вiд дiєслова робити.

4. За допомогою суфiксiв -уч-, -юч-, -ач-, -яч- творяться ... дiєприкметники.

7. Пасивний дiєприкметник, утворений вiд дiєслова зробити.

8. Активний дiєприкметнк, утворений вiд дiєслова зітхають.

10. Пасивний дiєприкметний, утворений вiд дiєслова витирати.

11. Не видiляється комами дiєприкметниковий зворот, що виступає .... .

12. Як i прикметник, дiєприкметник в реченнi виступає як ...

14. Дiєприкметник разом iз залежними словами становить дiєприкметниковий ...

15. Активний дiєприкметник, утворений вiд дiєслова лежать.

 

Вертикально:

1. Пасивний дiєприкметник, утворений вiд дiєслова посiяти.

3. Визнач час дiєприкметника ОБСИПАНИЙ.

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

5. Пасивний дiєприкметний, утворений вiд дiєслова узгодити.

6. Пасивний дiєприкметник, утворений вiд дiєслова взути.

7. Активний дiєприкметник, утворений вiд дiєслова змарнiти.

9. Не з дiєприкметниками пишеться окремо, якщо є ... .

11. активний дiєприкметник, утворений вiд дiєслова промокнути.

13. Дiєприкметник - це особлива ... дiєслова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

 

 Кросворд «Дієприкметник»

 

Відповіді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\Новая папка\1b8f1ecaa72c7ebae95bc6245469e4b8.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\Новая папка\14_48.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

Кросворд «Дієслово»

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\106625791__8a322_7090a655_orig__2_.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Горизонтально:

2. Роздiл граматики в якому вивчаються явища, що характеризують граматичну природу слова як граматичної одиницi мови.

5. Особлива форма дiєслова, що виражає ознаку за дiєю або станом, i поєднує у собi граматичнi особливостi дiєслова i прикметника.

8. Її визначають за закiнченням дiєслова в третiй особi множини.

9. Буває дiйсний, умовний, наказовий.

 

Вертикально:

1. Дiєслово - це частина мови, яка означає дiю або стан предмета i вiдповiдає на питання що робити?що.....?

2. Дiєслова можуть вживатися у минулому, теперiшньому чи .....часi.

3. Особлива незмiнювана форма дiєслова, що називає додаткову дiю або стан i вiдповiдає на питання що роблячи? що зробивши?

4. Буває доконаний i недоконаний.

5. Змiна дiєслiв за особами, часами i числами називається.

6. Якi функцiї дiєслово найчастiше виконує у реченнi.

7. У реченнi прикметник найчастiше виступає як…

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Кросворд «Дієслово»

 

Відповіді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

 

Кросворд «Числівник»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\07d3f87b8da61ba0c19e18393d6132bd-d6g797z.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\Новая папка\1b8f1ecaa72c7ebae95bc6245469e4b8.jpg

Горизонтально:

4. Число 2*2.

5. Числiвники, якi мають один корінь.

9. Якою частиною мови є числiвник?

13. Девять десятків.

15. Орудний однини числiвника восьмий.

18. Родовий вiдмiнок числiвника шістсот.

19. Родовий вiдмiнок числiвника триста.

23. Порядковий 8.

 

Вертикально:

1. Двi сотні.

2. Називний або знахiдний множини числiвника перший.

3. Орудний вiдмiнок множини числiвника шість.

4. Збiрне число чотири особи.

6. Назва числiвника, який означає порядок предметiв при лiчбi.

7. Назва числiвника, який означає кiлькiсть предметiв або число.

8. Частина мови, яка означає кiлькiсть предметів.

9. Порядковий 40.

10. До яких числiвникiв вiдноситься числiвник чимало.

11. Як називають числiвники, утворенi з двох i бiльше простих i складних числівників?

12. До яких числiвникiв вiдноситься числiвник обоє.

14. Тисяча тисяч.

16. Давальний вiдмiнок числiвника чотири.

17. Родовий однини числiвника десята.

20. Давальний вiдмiнок числiвника сімсот.

21. Порядковий 1000.

22. Назва числiвникiв, якi означають не цiлi числа, дроби.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Кросворд «Числівник»

 

Відповіді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

Кросворд «Сполучник»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\ab1ce2d765f38aaacdc46ab7d845bf9d.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Горизонтально:

4. Незмiнна службова частина мови, що сполучає однорiднi члени речення та частини складного речення.

6. Сполучники зате, якби, якщоза будовою …

9. Сполучники мов, мовби вiдносять до сполучникiв пiдрядностi групи …

10. Сполучники коли, як, доки вiдносять до сполучникiв пiдрядностi групи …

11. Єднальний сполучник.

13. Роздiловий сполучник.

17. Сполучники хоч… хоч, то… то вiдносять до сполучникiв сурядностi групи …

18. За будовою розрiзняють сполучники: простi, складнi й …

20. Сполучники якби, коли вiдносять до сполучникiв пiдрядностi групи …

21. Допустовий сполучник.

23. Протиставний сполучник сурядностi.

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Вертикально:

1. Сполучники що, щоб, як вiдносять до сполучникiв пiдрядностi групи …

2. Сполучники бо, тому що вiдносять до сполучникiв пiдрядностi групи …

3. Зясувальний сполучник.

4. Сполучники, якi поєднують однорiднi члени речення або рiвноправнi частини складного речення.

5. Мiж частинами складного речення перед сполучниками сурядностi або пiдрядностi ставиться …

7. Сполучник i(й), а, але, чи, бо за будовою …

8. Одна з груп сполучникiв сурядностi.

9. Сполучники, якi поєднують головну й залежну частини складного речення.

12. Сполучник мети.

14. Умовний сполучник.

15. Сполучники дарма що, хоч вiдносять до сполучникiв пiдрядностi групи …

16. Сполучники i… i, нi… нi вiдносять до сполучникiв сурядностi групи …

19. Порiвняльний сполучник пiдрядностi.

22. Часовий сполучник пiдрядностi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

 

Кросворд «Сполучник»

 

Відповіді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ПЕРЕНЕСЕНО С ДИСКА С\УКРАЇНСЬКЕ\ПЕТРИКІВКА\07d3f87b8da61ba0c19e18393d6132bd-d6g797z.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

Мові

 

Ти шлях пройшла тернистий до зірок,

Ти йшла крізь бурі літ і крізь тортури.

І придушити твій повстанський крок

Хотіли всі, та ти здолала мури.

Ти квіткою розквітла поміж мов,

Серця людей красою полонила,

Вогонь свободи запалила знов,

Жагу життя у душах пробудила.

І ось, як птах, на вже зміцнілих крилах,

Ти вирвалась у чистий білий світ,

Над Україною летиш сміливо,

Хвалу тобі склада вкраїнський рід.

Бувало все – тобі ламали крила,

А то було – приходила та мить,

Що чорна хмара Україну крила,

І рідну мову прагнули змінить

На польську чи російську – на чужинну.

Ти вічно гнана з рідної землі,

Тебе цурався люд, та ти невпинно

Несла народну гордість на крилі.

А нині ти оселю здобула

У кожнім щирім українськім серці.

Тож хай твоя душа завжди пала,

Зігріє нас і щирістю озветься!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

   

 

Збірник містить вислови відомих людей про мову, цікаві факти про українську мову, кросворди.

 

   Матеріали для укладання збірника взято з мережі Internet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
2416
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку