ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
ПАРАСКОВІЇВСЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА № 40
ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
Прийоми та вправи
для створення
ситуації успіху
на уроці
2020\2021 н. р.
УКЛАДАЧ:
Орлова О.Б, учителька природознавства.
РОЗГЛЯНУТО І СХВАЛЕНО:
методичною радою школи (протокол засідання №5 від 22.04.2021 р.)
РЕЦЕНЗЕНТ:
Лопухіна Т.В.,завідувач відділу професійного розвитку фахівців освіти дітей з особливими потребами, Донецького обласного ІППО
Анотація
Ситуація успіху створюється з метою розвитку особистості учня, віри у власні сили. Така технологія допомагає вчителю виховувати в дітях найціннішу людську якість – стійкість у боротьбі з труднощами, вирішує багато проблем щодо агресивності дитини, неслухняності, лінощів, а головне – ізольованості у класі. Ситуації успіху – це перш за все радість підтримки, отримання статусу «Свій серед своїх». Це позитивні емоції,стимул навчатися краще.
Єдиних вимог до створення ситуації успіхів не існує. Індивідуальний підхід, урахування багатьох факторів під час уроку – ось правила технології «Створення ситуації успіху» .
Створення ситуацій успіху на уроках природознавства допомагають організувати роботу вчителя з метою забезпечення комфортних умов, за яких учень відчував би свої успіхи, продуктивність навчання. Все це сприяє кращому засвоєнню отриманих знань учнів, підвищенню пізнавальної активності, формуванню навичок спілкування, розвитку креативної особистості. Учні зацікавлені, активні та вмотивовані до навчання, через що урок стає набагато продуктивнішим.
Посібник знайомить із новітніми підходами до створення ситуацій успіху – інтерактивними технологіями, що допоможуть учителеві зробити процес навчання цікавим, різноманітним, ефективним. У збірці містяться інтерактивні вправи, які використовуються на уроках природознавства у 9-му класі спеціальної школи для створення ситуацій успіху.
Посібник адресований вчителям предметникам, вихователям груп для використання на уроках природознавства, у позакласній та позаурочній роботі.
Цей прийом дає можливість учневі розкрити зненацька для самого себе свої здібності. Наприклад, скласти сторітелінг до теми уроку. Учитель повідомляє про те, що скласти розповідь можна використовуючи додаткові ресурси, інформацію, підкреслюючи, що впоратися може кожен з учнів. Успішне виконання домашнього завдання оцінюється додатковим балом на уроці. Отримати його мають шанс всі учні класу. До таких домашніх завдань наприклад, на уроках природознавства належать : «Пригоди бутерброда у системі травлення», «Казка про серце та судини», «Таємниці органів чуттів» .
Прийом «Даю шанс» позитивно впливає на створення творчої атмосфери в класі, тому що кожен учень може продемонструвати свої здібності і має можливість отримати гарний результат своєї роботи на уроці.
Цей прийом використовується на матеріалі раніше вивченого. Вчитель дає інформацію, в якій є помилка. Мета вчителя при цьому – з’ясувати, чи помітить хто з учнів помилку? Зазвичай, сильні учні помічають. Завдання вчителя при цьому – дати словесну позитивну оцінку учневі, який добре знає матеріал, та ще й уважний на уроці.
Прийом сприяє розвитку пізнавальних інтересів учнів та формуванню їхньої уваги на уроці.
Такий прийом можна застосовувати на етапі формування знань, умінь та навичок.
Підкреслюються позитивні результати роботи слабких учнів. Завдання вчителя – помітити ці результати, підтримати дитину, поставити нову мету і надихнути на досягнення: «Молодець! Виявляється у тебе є досить непогані творчі здібності. Я впевнена, у тебе буде ще багато гарних результатів.
Може використовуватися на різних етапах уроку. Учні емоційно реагують і на критику, і на похвалу. Завдання вчителя - сформувати емоційно – позитивний ланцюжок, підтриманий теплим словом вчителя. Аналізуючи виконану роботу, учитель каже: «Ви молодці! Добре впорались з завданням! Виконали роботу краще, ніж я гадала Я дуже задоволена.» Такі емоції сприяють налаштуванню дітей на кращу роботу у подальшому.
Перш ніж дати завдання учню, треба з ним обговорити , що потрібно буде зробити, виконати певні дії в чернетці. Дітям з початковим рівнем знань така попередня репетиція створить установку на можливий успіх ,надасть впевненості у собі.
Якщо учень потрапив під час уроку у складну ситуацію, проте намагається боротися за перемогу власних дій, потрібно йому надати вчасно допомогу, підтримати, показати учню шлях до позитивного результату, заохотити словами впевненості в його здатності долати труднощі.
Цей прийом – підтримка прагнення дитини виконати завдання, зробити впевнені кроки уперед. Вчасна допомога може бути як з боку учителя, так і збоку учнів ( робота в парах)
Прийом для невпевнених у собі дітей. Важливо вчасно побачити їхні позитивні якості, звернути на них увагу, створити умови на уроці для тих, кому вони так необхідні.
Вправа може використовуватися як організаційний момент, так і під час фізхвилинки на уроці.
Учасники стоять, або сидять у колі, рахують від 1 до 30, пропускаючи числа, кратні 3 або мають в складі цифру 3.Замість цього вони повинні сказати: «Я молодець!».
Вправа може використовуватися як стимулююче, додаткове завдання на різних етапах уроку.
Завдання: назвати колір, яким написані слова, не читаючи їх. Назвати тільки колір слова.
Вправа виконується на час. Для спостереження за швидкістю виконання вправи, бажано виконувати завдання декілька днів поспіль.
Можна використовувати як змагання.
Жовтий червоний червоний Синій жовтий синій Чорний червоний синій Зелений синій червоний Зелений жовтий червоний Червоний синій жовтий Синій чорний червоний Жовтий синій зелений Жовтий червоний червоний Синій синій жовтий
Час виконання:_______________
|
Мета вправи: дослідницька робота в групах , організована з урахуванням потенційних можливостей і зони найближчого розвитку кожного учня. Формування вмінь та навичок знаходити спільну мову з іншими учнями, здатність працювати самостійно, брати на себе відповідальність за власні дії.
Діти об’єднуються у дві групи. Виконують диференційовані завдання.
Перша група – позначає органи, системи органів людини та їх функції.
Друга – позначає тільки органи .
Вправу можна застосовувати під час мотивації навчальної діяльності та актуалізації опорних знань учнів.
Завдання: вибрати харчові продукти на 100 грн, щоб вони були і смачні і корисні. Аргументувати свій вибір.
Вправу можна використовувати для індивідуальної роботи, в парах, в групах.
Ця вправа може стати у пригоді не лише учням для набуття навичок пошуку та обробки інформації, а й учителям. Це легкий, швидкий та зручний спосіб дізнатися про те, що цікавить. Впоратися з завданням може кожна дитина. Відмінна вправа для створення ситуації успіху.
Мета вправи: розвивати бажання самостійно виконувати навчальні завдання, отримувати задоволення від виконаної роботи. Внесення мотиву. Показує дитині заради чого, кого здійснюється ця діяльність, кому буде добре після виконання. (Без твоєї допомоги твоїм друзям не впоратися ...).
Під час виконання інтерактивної вправи в групах, учень(ця) виконує роль «Демонстратора екрану»( помічник учителя). Діти вибирають скриньки, читають питання, обговорюють їх та дають відповідь. Дитина – демонстратор втілює їх слова в дію на демонстраційному екрані.
Ресурс для формувального оцінювання.
Мета вправи: формувати ситуацію успіху у навчанні засобами інтерактивних он-лайн можливостей.
Учні об’єднуються у пари (учень з початковим рівнем знань та учень з достатнім, або середнім рівнем). Працюють в парах в реальному часі у потрібному для пари русі. Час та процес виконаного завдання фіксується вчителем. Після виконання вправи, відбувається аналіз виконаних дій учнями, вислуховуються враження дітей.
Створювання хмари тег у реальному часі. Вправу можна застосовувати на будь якому етапі уроку.
Мета вправи: підвищення пізнавальної активності, позитивна мотивація засвоєння знань, розвиток інтересу до досліджуваного предмета.
Учні за допомогою зчитувачів QR кодів власних ґаджетів, підключаються до інтерактивної он-лайн «Хмари слів» та відправляють слова до теми уроку на пристрій вчителя. Утворюється спільна «Хмара слів». Чудова вправа для колаборації на уроці.
Завдання: з 10 пропозицій учні повинні виписати тільки ті цифри, які відповідають правильним судженням.
Приклад:
Використання проектного методу в навчанні школярів також сприяє створенню ситуації успіху на уроці.
Метод проектів – педагогічна технологія, орієнтована на застосування і придбання нових знань. Це творча робота учнів під керівництвом вчителя. Проекти можуть виконуватися дітьми як індивідуально, так і групами. Розвивається активна позиція учня в навчальній діяльності, його самостійність, ініціативність. Удосконалюється вміння працювати в колективі, проявляються комунікативні здібності. В наслідок цього, підвищується впевненість навчаються в собі, в мотивації своєї діяльності, а це дає можливість вчителю побудувати навчальний процес з опорою на інтереси дітей.
1