Збірка "Психологічна ігротека для молодших школярів"

Про матеріал

Гра – це основний вид діяльності дітей, метод дитини в пізнанні миру. Завдяки ігри дитина вчиться спілкуватися з однолітками, підкорятися правилам, поступатися, доводити своє право у виборі гри.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

О.М. Токарєва

практичний психолог

КЗ «Нікольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 імені Якименка А.Д. Нікольської районної ради Донецької області» опорна школа

 

 

2018 р.

 

Гра – це основний вид діяльності дітей, метод дитини в пізнанні миру. Завдяки ігри дитина вчиться спілкуватися з однолітками, підкорятися правилам, поступатися, доводити своє право у виборі гри.

 Причини, які спонукають дитину грати, – це, перш за все цікавість і потреба активно діяти. І одна з основних задач педагога – постійно підтримувати і розвивати ці спонуки.

 

 

Рекомендації з організації і проведення ігор з молодшими школярами

• Зміст гри, її умови не повинні бути занадто складними. В іншому випадку вона втратить свою привабливість.

• Неприпустимі ігри, пов'язані з великими силовими перевантаженнями, з тривалим нерухомим сидінням за столом.

• Рекомендується чергування різних видів діяльності в ході гри або використання декількох невеликих по тривалості ігор.

• Якщо за правилами гри дитина повинна буде вийти з неї, то тільки на короткий час, інакше вона буде вступати до неї самостійно, без дозволу.

• Діти цього віку люблять ігри, в яких вони повинні завмерти на місці. Ці ігри сприяють розвитку функції гальмування.

• Вибір ведучого в грі повинен бути обґрунтований. Ведучого можна обирати за допомогою лічилок або їм може бути призначено переможець попередньої гри.

• Дітей треба вчити грати, чітко дотримуючись правил гри.

• Закінчуючи гру, потрібно відзначити найкращих, найактивніших гравців.

• У цьому віці діти віддають перевагу сюжетно-рольові та імітаційні ігри, де потрібно виконувати ролі тварин або дорослих людей (розвідників, мандрівників і ін.)

Важливі для молодших школярів рухливі ігри та ігри, що розвивають увагу, спостережливість, окомір, пам'ять, мислення і т. п.

 

Ігри на довіру

 «Прогноз»

Клас ділиться на дві команди. Кожна отримує 4 листка паперу з написами: сварка, смуток, дружба, щастя. На зворотному боці кожного з них гравці повинні зробити невеликий малюнок, що зображає це слово. Члени іншої команди, бачачи лише слово, але не малюнки, повинні припустити (зробити прогноз), що ж зображено.

«Груповий малюнок»

Діти сідають у коло. Один починає малювати щось важливе для себе. Потім передає малюнок сусіду праворуч. Одночасно він отримує інший малюнок від сусіда ліворуч. Діти малюють до тих пір, поки малюнок не повернеться до свого господаря. Потім можна організувати виставку групових малюнків.

«Із зав'язаними очима» («Цікавий експеримент»)

Кожному учаснику гри на очі надівається пов'язка. Спочатку все хаотично рухаються по кімнаті, намагаючись не штовхати один одного. Потім пропонується хлопчикам організувати своє коло в одній частині приміщення, а дівчаткам - у інший. Тут потрібні інтуїція, чуття, так як розмовляти і взагалі видавати якісь звуки заборонено. За дотриманням цього правила суворо стежить ведучий. Правда, можна доторкатися один до одного.

 «Рука до руки»

У грі беруть участь непарна кількість гравців. Ведучий вимовляє фразу, наприклад: «Рука до руки! Всі міняються місцями», і всі учасники гри, в тому числі і ведучий, повинні знайти собі пару і стикнутися зі своїм партнером руками. Той, хто не встиг знайти собі пару, стає ведучим. Новий ведучий говорить, наприклад: «Спина до спини! Всі міняються місцями». Всі гравці знову намагаються якомога швидше знайти собі партнера і стати з ним спина до спини. Продовжувати гру можна з найрізноманітнішими командами: «Ніс до носа», «Плече до плеча» і т. д.

 «Талісман»

Талісманом вважають предмет, який приносить удачу і щастя. Тому його завжди намагаються носити з собою. Талісманом може бути будь-який предмет - важливо тільки, щоб він потрапив до вас за щасливих обставин і з хороших рук. Можливо, талісман несе якусь позитивну, добру енергію. Нехай кожен подумає і знайде у себе якийсь предмет, який супроводжував його в щасливі дні. Це може бути проста авторучка, гребінець, значок і т. д. Потім виберіть людину, яка вам чимось симпатичний. Обміняйтеся з ним талісманами, супроводжуючи це добрими побажаннями. Продумайте, що ви будете говорити своєму партнеру при врученні талісмана: від чого талісман буде зберігати свого нового власника, яку приносити удачу.

 «Самий-самий»

Кожна людина - унікальна особистість, у чому він абсолютно неповторний. Проте саме із-за того, що не всі це помічають, у людини виникає незадоволеність ставленням оточуючих до його персони. Спробуйте виправити це.

Клас ділиться на декілька команд. Всередині кожної з них всі гравці розповідають про свої достоїнства. А потім вже команди розповідають про своїх самих-самих веселих, кмітливих, розумних товаришів.

На основі цієї гри можна провести конкурси на виявлення «самих-самих».

«Ваш улюблений колір»

У кожної людини в усьому свій смак. Спільність смаків часто об'єднує людей - проявляється єдність ставлення до життя. Психологи можуть скласти вельми точний портрет особистості, спираючись виключно на знання її колірних переваг. Запропонуйте учасникам гри на вибір кольори: помаранчевий, темно-синій, синьо - зелений та світло-жовтий (наприклад, кольорові картки). Який колір людина віддасть перевагу?

Як правило, любителі помаранчевого кольору - люди активні, з жвавим, радісним, діяльним і піднесеним самовідчуттям. Любителі темно-синього кольору - люди спокійні, задоволені власним положенням. Любителі синьо - зеленого кольору - зазвичай люди наполегливі, строгі і серйозні. Любителі світло-жовтого кольору, як правило, люди веселі і товариські. Можна передбачити поведінку людини в важкою, неприємною або стресової ситуації. Якщо в такій ситуації запропонувати вибрати колір, то людина, що віддає перевагу помаранчевий, може перевозбудиться і навіть вийти з себе. Люди, які вибирають синій колір, перед обличчям труднощів відчують нудьгу і відчуження. Віддають перевагу синьо-зелений колір при появі проблем відчують труднощі, а віддають перевагу жовтому будуть розгублені і стурбовані, як при великій втраті.

Ігри на розвиток пам'яті

 "Забавні малюнки"

Гра призначена для дітей молодшого шкільного віку і тренує пам'ять на назви предметів. На десяти аркушах паперу потрібно намалювати забавні неіснуючі предмети - фрукти, овочі, тварин і т.п. Кожного предмета придумується незвичайна назва. Потім дітям показують малюнки і говорять назви кожного з них, попередньо попередивши, що їх потрібно запам'ятати. Потім малюнки прибирають, а через кілька секунд показують знову, а діти вгадують їх назви. Якщо ви граєте з однією дитиною, то він просто повинен буде вгадати як можна більше предметів. Якщо з кількома - влаштуйте змагання, нараховуючи за кожен вгаданий предмет один бал або видаючи заохочення. Якщо гравці зовсім маленькі, потрібно придумувати назву простіше, а карток з малюнками зробити поменше.

"Дегустатор"

Ця гра  розвиває смакову і зорову пам'ять.  Дітям показують кошик з різними фруктами, які їм потрібно запам'ятати. Потім їх просять вийти з кімнати, а ведучий робить салат з фруктів, дрібно нарізавши їх і заправивши сметаною. Потрібно використовувати всі фрукти, а кошик сховати. Діти пробують салат, а потім намагаються назвати ті фрукти, які не увійшли в салат, а в кошику були. Можна проводити цю гру з овочами. Вона дозволяє убити двох зайців одночасно: потренувати пам'ять і нагодувати дитину корисними і смачними овочами та фруктами.

Ігри на розвиток мислення та уяви

 "Як зв'язати два слова?"

Ця гра розвиває уяву і вміння встановлювати асоціативні (смислові) зв'язку. Вона призначена для дітей середнього шкільного віку. Арбітром-провідним у цій грі виступає дорослий. Він називає два будь-які слова, наприклад, "петрушка" і "бабуся". Діти мають пояснити, як ці слова пов'язані між собою. Варіанти можуть бути самими різними: бабуся вирощує петрушку на підвіконні; у бабусі кучеряві, як петрушка, волосся і т.д. За кожен варіант гравцеві нараховується один бал. Можна додатково заохочувати цікаві і незвичні варіанти, але вони все одно не повинні бути позбавлені сенсу і логіки.

"Чия веселка яскравіше?"

Ця гра не тільки розвиває уяву, але і допомагає навчитися надавати емоційну забарвлення своїм висловлювань та грамотно висловлювати думки в письмовій формі. Кожна дитина отримує аркуш з написаним на ньому пропозицією. Це - початок розповіді. Гравцям потрібно дописати розповідь самостійно і при цьому використовувати питальні та окличні речення - чим більше, тим краще. Початкові пропозиції повинні бути досить простими (обов'язково орієнтуйтеся на вік гравців), але у них повинна міститися ідея, яку можна легко розвинути.

Ігри на позбавлення комплексів

"Наша перукарня"

Деякі діти комплексують через свою зачіски - їм можуть не подобатися довжина волосся або колір волосся, те, що у них волосся кучеряве або прямі, а у когось-навпаки. Гра "наша перукарня" допоможе їм позбутися цього комплексу. Гравців розбивають на пари, в кожній парі є "клієнт" та "перукар". "Перукар" повинен зробити клієнту оригінальну зачіску. Для цього можна використовувати різні гумки і шпильки, пінки, гелі, муси. Але всі кошти повинні легко змиватися водою. Не радять використовувати лак для волосся - він може потрапити в очі, та й запах у нього не завжди приємний. Під забороною ножиці - невдалу стрижку важко виправити. Коли всі зачіски готові, можна провести конкурс перукарів і моделей і визначити саму незвичайну зачіску, а можна заохотити кожну пару. Потім гравці в парах міняються ролями.

"Вміння вести себе в суспільстві"

 Часто комплекси дітей, незручність і сором'язливість пов'язані з тим, що дитина не знає, як правильно поводитися в тій або іншій ситуації, не знає правил хорошого тону.  Ведучий (краще, якщо це буде дорослий пропонує дітям інсценувати різні ситуації з повсякденного життя. Що робити, якщо вас запросили в гості? Або навпаки, гості прийшли до вас? Після того, як бажаючі показали свої сценки, можна їх обговорити і вирішити - як же діяти правильно.

Ігри на визначення  лідера

"Роби раз, роби два"

Ведучий говорить, що його команді всі діти повинні одночасно зробити якесь дію. По команді "роби раз" вони піднімають стільці вгору і тримають до тих пір, поки хтось із них не скаже опустити стільці. По команді ведучого "роби два гравці починають бігати навколо стільців. Коли один з гравців подасть команду, вони повинні одночасно сісти. Ті з дітей, які подавали команди опустити стільці і сісти, швидше за все - лідери, особливо якщо це був один і той же чоловік.

"Лічилки"

Гравці заплющують очі, їх завдання - дорахувати до десяти. Потрібно вважати вроздріб, тобто один гравець не може сказати два числа поспіль, не можна домовлятися. Якщо два гравці говорять одночасно - гра починається заново. Лідером швидше за все є той гравець, який назве більше всіх чисел.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
11 березня 2018
Переглядів
14206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку