Заклад загальної середньої освіти I-III ступенів № 9
Військово-цивільної адміністрації міста Торецьк
Збірка вправ для розвитку комунікативних навичок на уроках англійської мови в початковій школі.
Виконали:
Каменева Ю.В.
Присакар Н.О.
Інтеграція України у світову спільноту вимагає достатнього рівня володіння іноземними мовами.
Тому, саме загальноосвітня школа є навчальним закладом, в якому формуються базові механізми іншомовного спілкування.
Таким чином, набуває актуальності поняття компетентності учнів.
Серед питань, що розв’язуються методикою викладання іноземних мов, комунікативна компетенція й способи її досягнення є однією з найбільш актуальних.
Провідною ідеєю представленого нами педагогічного досвіду є процес комунікації, такий необхідний на сучасному етапі навчання школярів іноземної мови.
А саме, використання комунікативних вправ для розвитку навичок усного і писемного мовлення на уроках англійської мови в початковій школі.
Актуальність теми обумовлена стабільним інтересом сучасної лінгвістики та педагогіки до процесів, що відбуваються в мові і створенням нових більш досконалих методик навчання учнів англійської мови в загальноосвітній школі.
Метою нашої роботи є навчання учнів вільно спілкуватися англійською мовою як на запропоновані теми, так і на абсолютно абстрактні, , висловлювати свою точку зору, активно вступати в бесіду, вміти використовувати мову й мовлення для реалізації цілей спілкування.
Також перед нами були поставлені такі завдання:
- розвинути здібності здійснювати продуктивні мовні дії, тобто розвиток комунікабельності;
- розвинути в учнів здатність до здогадки, вміння скористатися відповідним для даного конкретного випадку варіантом висловлювання, тобто свідоме використання комунікативних зразків.
Використання мовних комунікативних вправ на уроках іноземної мови допомагає включити учнів в усне мовне спілкування.
Запропоновані вправи можуть використовуватися в початкових класах ЗЗСО. Рівень вивчення предмету –стандартний.
Метою комунікативної компетентності є формування усного та писемного мовлення як засобу спілкування. Тому, щоб досягти цієї мети та щоб підтримати інтерес учнів до вивчення іноземної мови, намагаємось використовувати різноманітні види вправ, а саме:
-Респонсивні вправи:
а) запитання - відповідь;
б) репліки;
в) бесіда.
-Ситуативні вправи:
а) проблемні ситуації;
б) уявні ситуації;
в) рольові ситуації.
-Репродуктивні вправи:
а) переказ;
б) скорочено-вибірковий переказ;
в) переказ - переклад;
г) інсценізація.
-Описові вправи:
а) описания статичних сюжетів;
б) описреальних об’єктів (у старшій ланці. )
-Дискусійні вправи:
а) навчальна дискусія;
б) коментування;
в) ситуативність навчання ( ситуація створюються таким чином, щоб вона спонукала учня до говоріння.)
-Композиційні вправи:
а) усний або письмовий твip іноземною мовою.
-Ініціативні вправи:
а) запитання учнів;
б)прес-конференція.
На початковому етапі доречно використовувати такі комунікативні завдання:
- при вивченні теми «Знайомство» вправу «Карусель».
Мета: формування навичок швидкого реагування при вступі в контакт, розвиток емпатії та рефлексії
Завдання:
У вправі здійснюється серія зустрічей, щоразу з новою людиною. Члени групи встають за принципом «каруселі»: обличчям один до одного, утворюючи два кола: внутрішній (нерухомий) і зовнішній (рухливий).
Інструкція: «Легко увійти в контакт, підтримати розмову на одну з пропонованих тем і попрощатися. Час на встановлення контакту і проведення бесіди 2-3 хвилини. Потім зовнішнє коло пересувається на одну людину вправо і бесіда починається з новим співбесідником»
Теми для бесіди (записані на фліп-чарті чи дошці ):
• Перед вами людина, яку ви добре знаєте, але якудовго не бачили. Ви раді цій зустрічі ...
• Перед вами незнайомий чоловік. Познайомтеся з ним ...
• Перед вами маленька дитина, вона чогось злякалась. Підійдіть до неї і заспокойте її.
Вправа «What's your name?»
Тема: Знайомство
Мета: Первинна обробка (зіставлення) інформації
Завдання :
В інтернеті ти познайомився з дітьми з Англії. Їх звуть Alfred, Margareta, Antony, Carolyn. Оберіть для кожного імені відповідне скорочення, яке ти зможеш використовувати при зверненні до своїх друзів: a) Lynn b) Tony c) Greta d) Fred
Запиши в таблицю тільки букви:
-Для розвитку навичок аудіювання:
five pears four desks
1. There are five pears on the table
washing wearing
2. He’s washing hands
I don’t like_____ I like____
Вправа : «Знайдіть відмінності»
Мета: аудіювання тексту.
Учитель вішає картину і представляє учням її опис на фонограмі чи у власному озвученні. В текстімає бути кілька невідповідностей зображеному на картині. Учні слухають і в своїх зошитах позначають кожну невідповідність. Потім вони обговорюють свої відпоівіді.
Важливе значення має рівень володіння письмом, тобто досягнення елементарної комунікативної компетенції, яка забезпечує вміння:
«to be»
This man______young.
These dresses______short.
ssdre - dress
He has t____c____.
Тема: Знайомство
Мета: розвиток письмової комунікації.
Завдання:
На уроці англійської мови тебе попросили заповнити анкету. Відповідай на питання по-англійськи.
What's your name? _________________
How old are you? _________________
Where are you from? _________________
Зразок:
My name is Ann Black. I am nine. I am from England.
Вправа «Листівка-привітання» Greeting Card
Тема: Зимові свята
Мета : розвиток письмової комунікації
Завдання:
Привітай свого друга з Новим роком та Різдвом. Використовуючи зразок, склади текст привітальної листівки, розташувавши речення в правильному порядку. У відповідь запиши тільки цифри.
1. Love,
2. Dan
3. Merry Christmas and a Happy New Year!
4. Dear Kate,
Зразок:
Dear Jane,
Happy Birthday to you! May your wishes come true.
Best wishes,
Tom
Вправа: «What is your address?»
Мета: розвиток письмової комунікації.
Завдання : Вчитель пропонує тобі заповнити анкету, в яку потрібно записати своє ім`я, адресу та вік. Заповни форму за зразком.
Complete the form:
Form
Name:
Address:
Age:
Date:
Зразок:
Name: Ivanov Alex
Address: Flat 10- House 5,
Gornaya Street,
Kyiv,
Ukraine
Age: 10
Date: May, 15. 2018
Вправа: «Writing a letter»
Мета: розвиток письмово їкомунікацїї.
Написання листа з опорою на отриманий лист. (Ти щойно отримав лист від свого друга, в якому він розповідає про початок свого навчального року. Напиши у відповідь про початок року у твоїй школі.
Для відпрацювання граматичного або лексичного матеріалу вікористовуємо такі вправи:
Вправа : «Наvе you ...?»
Мета: тренувати учнів у складанні і використанні загальних питань у своєму мовленні з дієсловом «to havе».
На столi у вчителя знаходяться іграшки. Учні уважно розглядають іграшки та запам'ятовують їх. Потім вони відвертаються, вчитель ховає одну з іграшок за спину, а інші -- закриває. Учні повертаються та ставлять питання ведучому: «Наvе уоu а rabbit?», «Наvе уоu а саt?», «Наvе уоu а dоg?» доти, поки хтось не вгадає заховану іграшку.
Вправа: «What Colour Is It?»
Мета: тренування учнів у вживанні лексики, яка означає кольори.
На столі в учителя розкладені іграшки різних кольорів. Вчитель пропонує одному з учнів загадати яку-небудь іграшку-тварину. Спочатку учні повинні відгадати колір, питаючи: «Іs it red?», «Іs it blue?» тощо. Якщо учень відгадав колір, то він відгадує, що це за тварина.
Особливу увагу у роботі з учнями початкової школи слід відвести використанню рольових ігор. Вони дають можливість розвивати як діалогічне, так і монологічне мовлення.
Назва гри: «Buying a Ticket»
Мета: розвивати уміння вести бесіду з теми “Travelling”.
Хід гри:
Учитель виконує роль касира. Учні діляться на дві групи та вибирають маршрут. Потім представник кожної групи підходить до каси і купує квитки для всієї групи. Перемагає той, хто зможе більш чітко й лаконічно порозумітися з касиром і купити квитки.
Назва гри: «Hunting».
Мета: активізувати лексичний матеріал з теми «Тварини»
Хід гри:
На дошці картки з зображеннями тварин.
Викликаються два учні , які виконують роль «мисливців», по команді «відкривають вогонь» - пишуть на аркушах назви тварин, яких вони хочуть «спіймати». Написавши слово, «мисливець» показує слово класу, і діти кажуть «потрапив», якщо слово написано правильно, і «повз», якщо в слові допущено помилку.Картинка «спійманої» тваринки знімається з дошки. Після двох промахів «мисливець» уступає своє місце іншому учневі.
Назва гри : « Теремок»
Мета: опрацювання в усному мовленні деяких питань про погоду, природні явища, пори року використовується рольова гра по сюжету «Теремок».
Хід гри:
«Мешканці теремка» задають «гостям» питання і тільки після правильних відповідей дозволяють їм зайти. Серед заданих питань можуть бути наступні: Who are you? What season is it now? It is warm or cold now?
Ще одним засобом розвитку комунікативної компетентності є інсценування текстів. Особливістю цього виду діяльності є те, що учням дозволяється доповнювати висловлювання персонажів власними репліками, переробляти їх на свої, а не запам'ятовувати ті, що надані в казці.
Окремим видом інсценування є переказ тексту від іншої особи, коли учень може показати свої знання у вживанні дієслів 1 -ї або З -ї особи.
Висновок
Розвиток комунікативних умінь неможливий без оволодіння мовними засобами реалізації усного і писемного мовлення. Проте знання лексичного і граматичного матеріалу ще не забезпечує становлення комунікативних умінь.
Учитель має добирати такі види вправ і завдань та використовувати такі види навчальної діяльності, які б співвідносилися із зазначеними вище чинниками. Всі вправи і завдання мають бути комунікативно-спрямованими, а навчальні дії учнів – чітко вмотивованими.
Різноманітність видів діяльності учнів під час виконання вправ посилюють їхню пізнавальну мотивацію до вивчення англійської мови, бажання спілкуватися нею, зокрема, висловлювати свої думки у монологічному чи діалогічному мовленні.
Сподіваємось, що запропонована збірка вправ допоможе зробити процес навчання більш цікавим і ефективним, і буде сприяти розвитку і закріпленню навичок учнів, а також розвитку навичок самостійної роботи.
1