Нові форми роботи
з
філологічно обдарованими
учнями
Одна з найважливіших проблем сучасної освіти – збереження і розвиток обдарованості. Філологічно обдаровані діти чітко виявляють потребу в дослідницькій і пошуковій активності – це одна з умов, що дозволяє учневі зануритися у творчий процес навчання, виховує в ньому жагу до знань, прагнення до відкриттів, активної розумової праці та пізнання.
У збірнику зібрано цікаві вправи з української мови та літератури, що мають велике значення для розвитку та активізації мовлення та мислення учнів; вони поширюють їхній словниковий запас, привчають проводити аналітико-синтетичну роботу над словом і реченням, поліпшують фонематичний слух, розвивають творчу уяву і креативне мислення.
Наведені завдання використовують на всіх етапах уроку, дають учням можливість застосувати здобуті знання на практиці.
Вправа1.
Микола Вінграновський «Сіроманець»
Робота у малих групах.
Завдання. Скласти інформаційне гроно до характеристики образів вовка, Сашка, Чепіжного.
Мисливець Чепіжний
ціною
Сашко
Сіроманець
Вправа 2.
Гра «Зберіть пелюсточки»
Завдання. Що таке епітет, метафора? На партах лежать підготовлені пелюстки. Діти повинні виписати епітети та метафори з поезії М.Рильського «Дощ» і зібрати квіточку.
Вправа 3.
Вікторина «Чи уважний ти читач?»
Завдання. Уважно прочитай подані речення, що стосуються казки В.Короліва-Старого «Хуха Моховинка». Якщо твердження правильне, відповідай «так», якщо такої дії не було, відповідай «ні».
( ні )
( ні)
( так )
Вправа 4.
Гра «Асоціації»
Завдання1. Як пов’язати подані ілюстрації зі змістом оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»?
1. 2. 3.
4. 5. 6.
Завдання 2.
До поданих малюнків підібрати усталені народні порівняння з довідки.
1.2. 3.
4. 5. 6.
7. 8. 9.
10. 11. 12.
Довідка
Гладкий як… ( равлик ) |
Упертий як …( осел ) |
Німий як… ( риба ) |
Прудкий як … ( заєць ) |
Сердитий як … ( змія ) |
Страшний як … ( жаба ) |
Цибатий як …( чапля, лелека) |
Веселий як … ( горобець ) |
Хитрий як … ( лисиця) |
Гордий як … ( павич ) |
Верткий як … ( вугор ) |
Швидкий як … ( черепаха ) |
Завдання 3.
Відгадайте, який фразеологізм «заховався» на малюнку.
5. 6. 7.
8.9.10.
Завдання 4.
Розв’яжіть кроссенс і спробуйте передбачити, слова яких груп за значенням будемо вивчати сьогодні на уроці.
1 |
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7 |
8 |
9 |
Приклад розв’язання кроссенса ( по периметру):
1-2 замок – замок - омоніми;
2-3 замок – фортеця - синоніми;
3-6 фортеця – паланка - укріплення навколо Січі - синоніми;
6-9 паланка - житло – чайка - засіб пересування козаків - історизми
9-8 чайка – човен – чайка – птах - омоніми;
8-7 чайка – оселедець - зачіска козаків, що пересувалися на човнах;
7-4 оселедець – зачіска – оселедець - риба – омоніми;
4-1 оселедець – замок – ці слова, як і слово ключ відносимо до омонімів.
Вправа 5.
Відтворення деформованого тексту
Завдання 1. Відтворити текст, намагаючись підібрати замість пропусків слова (максимально наближені авторських).
( які?)… ( обважнілі).
Завдання 2. Повторення до теми «Словозміна повнозначних частин мови». Пов’яжіть слова у реченні, змінюючи граматичні форми слів. Запишіть чотири рядочки віршованих рядків.
Де, рідний, річечка, бистрінь, Де рідна річечка бистрінню
Мій, човен, переганяти, Мого човна переганя,
На, дно, в, хатинка, з, каміння, На дні, в хатинці із каміння
Жити, маленьке, соменя. Живе маленьке соменя.
Завдання 3. Вкажіть неправильно утворені слова та синтаксичні конструкції. Виправте помилки.
Вправа 5.
Переклад текстів
Завдання 1. Перекладіть уривок. Виразно прочитайте, зберігаючи правильну інтонацію. Вкажіть значення вставних слів і визначте стиль тексту.
Для чего люди читают? Очевидно, можно выделить три причины, побуждающие людей к чтению. Во-первых, они читают для овладения какой-нибудь специальностью. Во-вторых, читают, чтобы удовлетворить свои художественные запросы, из любви к прекрасному. Наконец, мы читаем, чтобы получить информацию об окружающем мире.
Правда, может быть, есть и еще одна причина – «убить время».
К сожалению, есть еще люди, которые не знают, куда себя деть. Таким образом, чтение может приносить огромную пользу, но может и не оставить заметного следа в уме и сердце человека. Все дело в умении читать.
Завдання 2. Перекладіть слова українською мовою, правильно наголошуючи їх.
Диалог, загадка, дефис, случай, низкий, експерт, сантиметр, показ, выразительный, задание, кроить, квартал, зритель, пропуск, торжественный, доска, дыхание, ольха, середина, ветеринария, едкий, решето, обруч, помолчать, ясеневый, крайности, мокренький, розбрат, разведка, русло, спина, фартук, каталог, чтение, олень, черствый, щипцы.
Завдання 3. Перекладіть українською мовою словосполучення. Визначте рід перекладених слів. Порівняйте категорію роду в обох мовах.
Російською мовою |
Українською мовою |
Благотворительная ярмарка |
|
Высокая насыпь |
|
Барабанная дробь |
|
Сильный насморк |
|
Опасная корь |
|
Острая боль |
|
Злая собака |
|
Деревянная кровать |
|
Счастливая жизнь |
|
Круг друзей |
|
Удобный шкаф |
|
Независимое государство |
|
Государственный язык |
|
Трудная неделя |
|
Ближайшее воскресенье |
|
Вправа 6.
Творчі диктанти-завдання
Завдання 1. Записати речення і виконати завдання за такою схемою:
Текст диктанту |
Словосполучення імен.+прикм. у називн.відмінку множини |
Словосполучення імен.+прикм. у давальному відмінку множини |
Словосполучення імен.+прикм. у орудному відмінку множини
|
По снігу стелились довгі тіні дерев. |
довгі тіні |
довгим тіням |
довгими тінями |
1.По снігу стелились довгі тіні дерев.
2. У садку зеленіли крислаті яблуні.
3. Червоні черешні полум’ям горіли на сонці.
4. На пароплаві довго чулися чудесні народні пісні.
5. Велетенські морські хвилі били об берег.
6.Стояли теплі осінні дні.
Завдання 2. Записати речення, замінюючи називний відмінок займенників потрібним за змістом відмінком.
Завдання 3. До поданих іменників додати відповідні дієслова. Підкреслити закінчення у дієсловах.
комбайном |
косять |
сокирою |
скородять |
пилкою |
рубають |
віялкою |
пиляють |
сівалкою |
віють |
граблями |
сіють |
клеєм |
орють |
бритвою |
клеять |
ножем |
бриють |
фарбою |
ріжуть |
олівцем |
фарбують |
рубанком |
пишуть |
лобзиком |
стругають |
лопатою |
копають |
Вправа 7. Цікаві ігри, що використовуються під час роботи у групах. |
Доміно складається з 28 карток, на яких написано слова або частини слів. У грі беруть участь від двох до семи учнів Кожен бере собі однакову кількість карток. Гру починає той, у кого є чиста картка. До неї підставляється інша картка, перша половина якої чиста, а друга – з початком нового слова. Картка із закінченням цього слова підставляється до попередньої, щоб вийшло слово, і т.д.
Учасники гри ставлять свої картки одна за одною за годинниковою стрілкою. Той, хто не має потрібної картки, пропускає хід. Виграє той учасник гри, який першим виставить усі свої картки.
Завдання 1. Доміно «Правопис слів з апострофом»
Завдання 2. Доміно «Перевіряй ненаголошені голосні»