У збірнику вміщено вправи з української мови та літератури для учнів 5-8 класів щодо впровадження ключових компетентностей у навчально – виховний процес.
Сучасні тенденції розвитку України як демократичної правової держави актуалізували проблему формування компетентної особистості, здатної адаптуватися до стрімких змін у суспільстві, яке стає більш відкритим для різноманітних нововведень. Нове суспільство висуває нові вимоги перед освітою. Однією з цих вимог є підготовка таких людей, які в майбутньому зможуть приймати критичні рішення, знаходити свій шлях у новому оточенні, які достатньо швидко встановлюють нові стосунки в реальності, що швидко змінюється. Активність, самостійність, творчість, здатність адаптуватися до стрімких змін у світі – ці риси особистості стають найважливішими на сучасному етапі розвитку. Їх формування вимагає нових підходів до процесу навчання.
Запропонований збірник вправ присвячений актуальній проблемі сучасної шкільної освіти –формуванню ключових компетентностей учнів на уроках української мови та літератури .
Метою розроблених творчих вправ є формування духовно багатої, національно спрямованої, компетентної особистості.
Збірник сприятиме формуванню стійкого пізнавального інтересу до вивчення української мови та літератури, активізації самостійної роботи учнів, розвитку умінь критично мислити і, головне, формуванню ключових компетентностей.
Селидівська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів № 6 Селидівської міської ради
Збірник
інтерактивних вправ
з української мови та літератури
щодо формування
ключових компетентностей
5-8 клас
2019 р
Автори:
Єрьоменко Олена Георгіївна, учитель української мови та літератури Селидівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6
Карвєшкіна Ольга Петрівна, учитель української мови та літератури Селидівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6
У збірнику вміщено вправи з української мови та літератури для учнів 5-8 класів щодо впровадження ключових компетентностей у навчально – виховний процес
Пояснювальна записка
Компетентність — це здатність застосовувати набуті знання, вміння, навички, способи діяльності, власний досвід у нестандартних ситуаціях з метою розв'язання певних життєво важливих проблем.
Сучасні тенденції розвитку України як демократичної правової держави актуалізували проблему формування компетентної особистості, здатної адаптуватися до стрімких змін у суспільстві, яке стає більш відкритим для різноманітних нововведень. Нове суспільство висуває нові вимоги перед освітою. Однією з цих вимог є підготовка таких людей, які в майбутньому з можуть приймати критичні рішення, знаходити свій шлях у новому оточенні, які достатньо швидко встановлюють нові стосунки в реальності, що швидко змінюється. Активність, самостійність, творчість, здатність адаптуватися до стрімких змін у світі – ці риси особистості стають найважливішими на сучасному етапі історичного розвитку. Їх формування вимагає нових підходів до процесу навчання.
Запропонований збірник вправ присвячений актуальній проблемі сучасної шкільної освіти –формуванню ключових компетентностей учнів на уроках української мови та літератури .
Метою розроблених творчих вправ є формування духовно багатої, національно спрямованої, компетентної особистості.
Збірник сприятиме формуванню стійкого пізнавального інтересу до вивчення української мови та літератури, активізації самостійної роботи учнів, розвитку умінь критично мислити і, головне, формуванню ключових компетентностей.
Збірник вправ адресований учителям української мови та літератури для використання в навчально- виховному процесі.
Ми виховуємо учня не як носія знань, а як людину,
яка має жити в суспільстві і приносити йому користь.
В. Сухомлинський
Українська мова 5 клас
Тема: Частини мови. Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови (повторення вивченого в початкових класах)
Компетентності: вільне володіння державною мовою, загальнокультурна
Завдання. Прочитайте назву тексту. Як ви думаєте, про яку книгу буде йти мова в ньому? (думку обґрунтуйте).
Перепишіть текст, розкриваючи дужки. Поясніть правопис прийменників.
Настільна книга українців
(З)поміж безлічі книг, (із)якими має справу історія світової літератури, поодиноко виділяються ті, що ввібрали (в)себе науку віків і мають (для)народу значення заповітне. (До)таких належить «Кобзар», книга, яку український народ поставив (на)перше місце (серед)успадкованих ( із) минулого національних духовних скарбів. (За О. Гончарем)
Чи є «Кобзар» Т. Шевченка у вашій домашній бібліотеці?
Чому так?
кобзар «Кобзар» ?
Який запис ви зробите біля третього фото?
Відповідь. Кобзар
Поясніть, чому одне й те ж слово пишеться по - різному?
Українська мова 5 клас
Тема: Частини мови. Прийменник. (повторення)
Компетентності: вільне володіння державною мовою, загальнокультурна, уміння навчатися впродовж життя
Завдання. Складіть речення із запропонованих слів? Яку роль у реченні відіграють прийменники?
1.Школа, у, наша, бібліотека, гарна. 2.Бувати, в, я, вона, часто. 3. В, любити, читацький, записувати, думки, щоденник, цікавий.
Відповідь. 1. У нашій школі гарна бібліотека. 2. Я часто буваю в ній. 3. Люблю записувати цікаві думки в читацький щоденник.
Запитання. Хто зображений на фото?
Відповідь. Ярослав Мудрий.
-За що його назвали Мудрим?
Відповідь. За великий розум, за любов до книг, до знань, за вміння застосовувати свої знання на практиці, за слушні поради іншим.
-Який зв’язок між фото та міні-текстом?
Відповідь. Саме Ярослав Мудрий заснував бібліотеку за часів Київської Русі.
Українська мова 5 клас
Тема: Текст. Речення
Компетентності: вільне володіння державною мовою, загальнокультурна, компетентність у природничих науках
Завдання1. Прочитайте речення лівої і правої колонок; зробіть висновок, як пов’язані між собою речення правої колонки
Вивчайте, любіть свою мову.
Мова – духовне багатство народу.
Людина, байдужа до рідної мови, - дикун. |
Ми – українці. Мова наша – українська. Це мова, якою ми розмовляємо,думаємо повсякчас,щоденно, щохвилинно. Вона бринить ніжно. Дзвінко, мелодійно. Ми пишаємося рідною мовою.
|
Відповідь. Речення правої колонки пов’язані між собою за змістом і утворюють зв’язну розповідь, тобто текст.
Фото 1 Фото 2
Завдання 2. Зображення якого птаха та якої країни зображено на фото 1,2? Який зв’язок між ними та змістом тексту?
Відповідь. Нашу мову називають солов’їною. За мелодійністю та милозвучністю вона посідає ІІ місце у світі після італійської.
Українська мова 5 клас
Тема: Головні члени речення. Підмет і присудок
Компетентності: вільне володіння державною мовою, загальнокультурна компетентність
Міні – опитування
Фото 1 Фото 2
Що об’єднує ці фото?
Відповідь. Козак
Чи знаєте ви, коли і де з’явилися козаки?
Відповідь. Десь із середини ХУ століття з’являються за дніпровськими порогами озброєні люди, яких і прозвали козаками
А що означало слово «козак»?
Відповідь. Вільна людина, безстрашний воїн.
Завдання. Пригадайте, що ви знаєте про головні члени речення. Як ви знаходите їх у реченні?
З’єднайте ліву й праву частину речень, запишіть. Визначте головні члени речення, підкресліть їх.
Все… …минуло.
Запорізька Січ, козаки, кошові отамани… …зустрічаються тільки на
сторінках книжок.
Одна слава… … зосталася.
Вона… …про лицарство козацьке
людям розкаже.
У яких випадках у наш час згадується Запорізька Січ, славетне козацтво?
Відповідь. Коли мова йде про сміливість та відвагу, шляхетність та відчайдушність.
Українська мова 5 клас
Тема: Вставні слова, розділові знаки при них
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна, уміння навчатися впродовж життя
Завдання. Прочитайте початок розповіді і доповніть її 4-5 реченнями зі вставними словами, які б виражали:
а) впевненість мовця до сказаного;
б) почуття радості;
в) почуття жалю
Ця пригода сталася зі мною, мабуть, років зо два тому. Ми з татом і, здається, меншим братом вирішили поїхати на риболовлю.
Чому в останньому реченні кома стоїть після сполучника і, а не перед ним?
Українська мова 5 клас
Тема: Однорідні члени речення
Компетентності: вільне володіння державною мовою, загальнокультурна грамотність , компетентність у природничих науках
Погляньте на фото і скажіть, про яку рослину піде сьогодні мова ?
Відповідь. Калина.
Символом чого є калина?
Відповідь. Калина – це символ рідної землі, батькової хати, символ любові, що пам'ять людська береже, нагадуючи про милий рідний край, символ безсмертя, невіддільний від життя.
Робота з текстом.
Калина
Коли на деревах з’являється жовте та багряне листя, а на густі трави лягають холодні осінні роси, на узліссі можна натрапити на розлогий кущ, обтяжений червоними гронами. Це калина одягла свої самоцвіти , звеселяє ними осінній ліс. Не лякає її ні осіння негода, ні зима з її холодами. Стоїть собі, радіє, пишається своїм вбранням. Не минають її ані люди, ані птаство, ані звірина.
З давніх-давен вирощують калину в селах. Існував навіть гарний звичай: кожної весни та осені садили калину біля криниць, річок, на узліссях.
Калина часто зустрічається в фольклорі: піснях, прислів’ях, приказках. Сьогодні червона калина є символом України.
- Що ви дізналися про калину з даного тексту?
Перепишіть текст. Знайдіть у тексті однорідні члени речення. Визначте, яким членом речення вони виступають і підкресліть.
Відповідь. Червоний – черлений, багровий, багряний, пунцовий, рум’яний, рожевий, малиновий, ясно-червоний, пурпуровий.
Українська мова 6 клас
Тема: Уживання застарілих слів у мовленні, визначення їх ролі у текстах різних стилів
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна компетентність, уміння навчатися впродовж життя
Завдання. Перепишіть текст, визначте граматичні основи,вставте пропущені букви.
Козаки с..лились на островах Дніпра. Жили кошем, об..рали кошового отамана. На раді – гетьмана. Плавали на чайках аж до Туреччини, визволяли бранців з н..волі. Ознакою влади була булава, бунчук. Помічником у отамана був джура.
-Випишіть слова, які не вживаються нині. Поясніть значення. Як називаються такі слова?
-Що ви знаєте про козаків? ( відповіді учнів)
Гра «Нагодуйте козака»
Серед поданих страв оберіть тільки застарілі слова.
Фото 1
-Які слова називають архаїзмами, історизмами?
Українська мова 6 клас
Тема: Велика літера у власних назвах
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна компетентність
Діти, подивіться, будь ласка, у вікно. Що там, за вікном? Хто є господинею сьогоднішнього ранку?
Відповідь. Осінь
Які асоціації викликає у вас це слово?
Відповідь. Осінь — це жовте листя, листопад, бабине літо, Покрова, осінні канікули
З чим пов'язується свято Покрови?
Відповідь.З днем українського козацтва
Погляньте на зображення ікони Покрови. Давайте згадаємо, чому її вважають покровителькою козаків.
Відповідь. В Україні це велике свято. На честь Покрови будували церкви, перед походами молилися святій покровительці й захисниці, щоб вона допомагала їм у боях з ворогами. Вирушаючи човнами в море, козаки брали з собою ікону Матері Божої (а Покрова і є її прообразом), щоб вона оберігала їх у нелегкій дорозі. Свято це вперше виникло в Греції. Коли на Константинополь напали вороги й узяли місто в облогу, мешканці зібралися в церкві, щоб вимолити Боже благословення. Опівночі над ними зненацька з’явилася Мати Божа і підняла над головами людей омофор – вишите церковне покривало. Це був своєрідний знак, який символізував перемогу. Звідси й пішла назва – Покрова. Саме ця біла Покрова і стала своєрідним оберегом України.
Робота з текстом
Завдання. Прочитати текст. Записати. Вставити потрібну літеру. Пояснити правопис власних назв.
Для козаків (П,п)окрова була найбільшим святом. Цього дня відбувалися вибори нового отамана.
Наші лицарі вірили, що свята (П,п)окрова охороняє їх, а (П,п)ресвяту (Б,б)огородицю козаки вважали своєю заступницею і покровителькою. На (З,з)апорожжі була (Ц,ц)ерква святої (П,п)окрови. Козаки збудували також багато однойменних храмів та шанували особливо (І,і)кони (П,п)окрови. Деякі (П,п)окровські (Х,х)рами, переважно ХVIII століття, вціліли до нашого часу. Перлинами української архітектури можуть вважатися (П,п)окровський (С,с)обор (Х,х)аркова, зведений у 1689 році, у стилі мішаного козацько-московського (Б,б)ароко, та (К,к)иївська (Т,т)рибанна (Ц,ц)ерква (П,п)окрови на (П,п)одолі, збудована у 1766 році (Г,г)ригоровичем-(Б,б)арським.
З 1999 року свято (П,п)окрови в (У,у)країні відзначається як (Д,д)ень (У,у)країнського (К,к)озацтва.
Українська література 6 клас
Тема: Веснянки. «Ой весна, весна – днем красна», «Ой кувала зозуленька», «Кривий танець»
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна, компетентність у природничих науках
За малюнком (фото 1) назви пісню. ( Відповідь. «Кривий танець»)
Фото 1
Згадай декілька рядків із пісні.
( А в кривого танця та не виведу кінця.
Треба його да виводити,
Кінця, ладу ізнаходити)
-До якого календарного циклу належить пісня?
(Відповідь. Пісня належить до весняного циклу. «Кривий танець» - найдавніший магічний танок, який мав закликати весну. Ним майже завжди розпочиналися весняні ігри.)
Фото 2 Фото 3
Відповідь. Багатолюдний хоровод схожий на Сонце. Воно рухається безкінечно на літо, на осінь, на зиму, на весну. Отже, наш танець відтворює рух сонця протягом року. Він є символом пробудження життєвої енергії.
Українська література 6 клас
Тема: Пісні зимового циклу: «Ой хто, хто Миколая любить», «Засівна», «Нова радість стала», «Добрий вечір тобі, пане господарю», «Щедрик, щедрик, щедрівочка»
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна, соціальна
Завдання. Пригадайте, на які групи поділяються пісні зимового циклу? (колядки та щедрівки)
Коли їх виконують? (колядки – з 25 грудня по 7 січня, а щедрівки виконують у Щедрий вечір 13 січня).
З якою піснею можна пов’язати зображені на фото продукти? Чому?
Відповідь: Ці продукти можна пов’язати з піснею «Нова радість стала», яка виконується на Різдво, бо в ній сповіщається про народження Христа. Із продуктів, зображених на фото, можна приготувати кутю - найголовнішу страву Різдва.
Українська література 6 клас
Тема: С. Чернілевський «Теплота родинного інтиму»
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна, громадянська
Учитель. Погляньте на цю книгу. Як видумаєте, про що в ній ідеться?
Відповідь. Про права та обов’язки членів родини, і батьків, і дітей, про вирішення суперечливих питань, непорозумінь у сім’ї, регулювання відносин.
-То ж про що ми говоритимемо на уроці? Хто здогадався?
Відповідь. Про сім’ю, про родину.
Учитель. Поет С. Чернілевський стверджує, що, приїжджаючи до дому свого дитинства, до рідних, він молодіє душею, забуває всі тривоги й негаразди.
-Як ви гадаєте, чому?
Гра «Шифрувальник»
ДИНАРО РОДИНА
ІМД ДІМ
ЛОПЕД ТЕПЛО
Складіть асоціативний ряд, пов’язаний із цими словами
Відповідь. Любов, тепло, повага, взаєморозуміння, підтримка, захист, обов’язки, єдність.
Українська мова 7 клас
Тема: Дієприслівниковий зворот
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна, громадянська
Робота з текстом. Виразно прочитайте текст. Запишіть його, поставте розділові знаки. Підкресліть дієприслівникові звороти.
Ярослав Мудрий
Ярослав Мудрий перемігши Святополка став князем Київської Русі. Посівши батьківське місце він не сидів склавши руки. Прагнучи зміцнити державу православну віру Ярослав Мудрий вирішив збудувати величний собор. Дбаючи про розвиток освіти князь відкривав школи створив першу бібліотеку. Ярослава Мудрого називають «тестем Європи» тому, що дбаючи про мир і спокій у державі одружував дочок женив синів із представниками європейських королівських сімей.
Що спільного між цим текстом та 2- гривневою купюрою?
Відповідь.На купюрі зображено портрет Ярослава Мудрого, великого князя Київського. Зворотний бік: собор Святої Софії, який в 1036 році звів Ярослав Мудрий.
У чому полягала мудрість великого київского князя Ярослава і чому його назвали «Мудрим»?».
Відповідь. За часів правління Ярослава Русь досягла широкого міжнародного визнання. З сім'єю київського князя прагнули подружитися і приєднатися найбільші знатні двори Європи. Князь був освіченою людиною, що знала кілька іноземних мов і мав багату бібліотеку. Був складений звід законів «Руська правда»
Українська мова 7 клас
Тема: Частки не, ні з різними частинами мови
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна, громадянська
Робота з текстом (за групами)
Хочеться наголосити на тому, що морально – етичні закони життя, записані апостолами в Біблії, знайшли своє подальше втілення в офіційних і неофіційних документах. Наприклад, з періоду Київської Русі маємо важливу пам’ятку, залишену князем Володимиром Мономахом своїм нащадкам.
Група 1. Виразно прочитайте текст. Назвіть заперечні частки разом із словами, з якими вони вживаються. Поясніть написання слів з не.
Із поученія Володимира Мономаха
«Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь. Добро своєю рукою сіючи,не лінуйтеся ні на що хороше, і хай не застане вас сонце в постелі»
Фото 1 Фото 2
Що означає фразеологізм «шапка мономаха»?
2.Слово вчителя
На сьогодні маємо ще один важливий, але вже державний документ – Конституцію України.
Фото 3
Група 2.
Дайте відповідь на питання, виписавши по одному реченню зі словами з вивченими орфограмами. Поясніть написання слів з не, ні.
Українська література 7 клас
Тема: Чумацькі пісні. «Ой у степу криниченька»
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна, екологічна, уміння вчитися впродовж життя
—Про кого ця пісня? Як перегукується ця пісня з репродукцією картини І. Айвазовського «Чумаки на відпочинку»?
І. Айвазовський «Чумаки на відпочинку»
— Чи є у вашій місцевості криниченька? Як нею користуються люди?
— Чому говорять, що вода — це життя?
— Для чого необхідно оберігати водоймища?
— Хто такі чумаки? Чому їх життя іноді є небезпечним?
— Які обов’язки були в чумаків?
— Для чого, на ваш погляд, чумаки їздили до Криму?
— А зараз існують чумаки?
— Чому ж ми співаємо ці пісні, адже чумацтво існувало в минулому?
— Чому ми згадуємо минуле і бережемо його ? Для чого нам слід його пам'ятати?
Українська література 7 клас
Тема: Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Характеристика образів Захара Беркута, Тугара Вовка
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна, громадянська, уміння вчитися впродовж життя
-Уявіть себе автором твору. Згрунтуйте героїв за їхніми рисами характеру.
Позитивні
|
Ті, у яких позитивне бореться з негативним
|
Негативні
|
Відповідь. Позитивні - Захар, Максим, Мирослава; ті, у яких позитивне бореться з негативним - Тугар Вовк; негативні- Бурунда –бегадир, монголи.
-У формі цитат сформулюйте громадянські й життєві позиції Захара Беркута
Відповідь. 1.«Життя лиш доти має вартість, … доки чоловік може помагати іншим. Коли він стає для інших тягарем, а хісна не приносить їм ніякого, тоді він уже не чоловік, а завада, тоді він уже й жити не варт. Хорони мене Боже, щоб я коли-будь мав статися тягарем для інших і їсти ласкавий, хоч і як заслужений хліб» . 2. « … віддати ціле своє життя на поправу й скріплення добрих громадських порядків у своїй рідній Тухольщині» . 3. « … як чоловік сам один серед громади слабий і безрадний, так і одна громада слаба, і що тільки спільне порозуміння і спільне ділання многих сусідніх громад може надати їм силу і може в кожній громаді поокремо зміцнити свобідні порядки громадські». 4. Мав « … велику прихильність до старої віри і поклявся бути їй до смерті вірним» .5. « Нехай радше гине мій син, ніж задля нього має уйти хоч один ворог нашого краю!» .6. « Беркути додержують слова навіть ворогові і зрадникові. Беркути ніколи не сплямують ні своїх рук, ні свого серця підступно пролитою кров’ю!» 7. « Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незламно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас» .
Українська література 7 клас
Тема: М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Символ образу гусей-лебедів. Художні особливості повісті
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна, екологічна, уміння вчитися впродовж життя
Звучить аудіозапис поезії В. Симоненка «Лебеді материнства»
Ви прослухали вірш В.Симоненка «Лебеді материнства». Скажіть, символом чого в українській культурі є лебеді?
Відповідь.Лебідь - символ Божественного; білий лебідь - символ Сонця і Добра, краси і вірного кохання. Вищий вияв вірності - лебедина вірність, а останній і найвагоміший життєвий крок — лебедина пісня...
А які символи, на вашу думку, існують на означення нашої України?
Відповідь. Калина, верба, мальви, біла хата, вишиваний рушник, соняшник, Т. Шевченко.
Яке символічне значення має образ гусей-лебедів у повісті?
Відповідь. Романтичність душі Михайлика; казки, фантазії в житті дитини;
краса рідної природи; неповторність дитинства; єднання людини й природи; краса взагалі; гармонія світу.
Гра «Дізнайся про героя».
Розкрийте якнайповніше ту чи іншу сторінку життя Михайлика, пов’язану з предметом, який ви побачите на екрані.
Предмет №1
Про що може розказати ця грудочка цукру?
Відповідь. Дитинство Михайлика припало на нелегкі часи і грудочка цукру була за розкіш.
Предмет №2
Бублик.
Відповідь.Як і кожну дитину, батьки балують Михайлика. Так, повертаючись із ярмарку, тато приніс синові гостинця – бублика за слухняність і гарні успіхи у навчанні.
Предмет №3
Пара чобіт.
Чи стала відсутність чобіт у хлопчика підставою для ухиляння від навчання?
Предмет №4
Подушка.
Яке відношення до Михайлика має ось ця подушка?
Відповідь. Ніякого, нескладно здогадатись, що подушку люблять ледачі. Наш герой себе таким не вважає і має рацію.
Предмет № 5
Гарбузове насіння.
Розкажіть, яке відношення має насіння до героя?
Відповідь. Жінка подякувала і побажала: «Хай тобі, дитино, завжди-завжди добре буде поміж людьми.»
Українська література 7 клас
Тема: «М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна, екологічна, уміння вчитися впродовж життя
Слово вчителя. Убога хатинка Михайликових батьків, прикрашена вишитими рушниками і кетягами калини, три хлібини й грудка солі на столі, свячені страви у полум’яних полумисках. А як селяни з творів М. Стельмаха ставляться до землі, оранки, сівби, насіння й дерев. Призабута естетика праці селянина завжди відтворюється Стельмахом з великою любов’ю. Він пристрасний оборонець ладу сільського життя, всього доброго і красивого, що відтворено досвідом українського селянина протягом віків.
Робота з текстом. Знайти у тексті згадки про звичаї й традиції українців (святкування Великодня,побожне ставлення до землі, природи й до насіння,милосердне ставлення до знедолених, рівноправні стосунки в подружжі,шанобливе ставлення до старших, виховання старшим поколінням дітей, прагнення до освіти).
Відповідь.
«Коли на городі з’являвся перший пуп’янок огірка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, мати брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитних очах її назбирувалось стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі».
«Жінка, схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась, шукаючи дворища, яке б не ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо, спідлоба подивилося на мене. …І тут я згадав про своє насіння. Вийняв жменю і подав малому. Він обома ручатами схопив зернята, а потім поглянув на матір. Та кивнула головою і зітхнула точнісінько так, як іноді в недобру годину зітхала моя мати. Потім я висипав у поділ сорочечки хлопчика насіння з однієї кишені і взявся за другу. Але жінка зупинила мене».
«Але жодна крихітка житейського бруду не виповзала з двору моїх дідів, недобре слово з їхніх уст не торкнулося жодної людини».
«Віджурилась, віддзвеніла пісня на шляху, зникли вершники вдалині, і дід, похитуючи головою, зітхнув раз і вдруге, щось тихенько сказав до себе, а потім обернувся до мене:
— Життє… Чуєш, і він, Шевченко, босоніж до школи ходив».
«Дорогою люди дивувались, що Панас на руках несе в школу сина, деякі школярі на це диво тицяли пальцями, а я мало не заплакав і з жалю, і з тієї радості, що батько не дасть мені покинути науку».
Завдання. Епізоди повісті «Гуси-лебеді летять» проілюструвати народними прислів’ями та приказками
Епізод |
Прислів’я
|
Як Михайлик орав разом з батьком
|
|
Якось я швидко, самотужки навчився читати, і вже, на свої дев'ять років, немало проковтнув добра і мотлоху, якого ще не встигли докурити в моєму селі. Читав я «Кобзаря» і «Ниву», казки і якісь без початку і кінця романи.
|
|
А яка то була радість, коли орач виймав тобі з торби шматок причерствілого хліба і казав, що він од зайця. Це був найкращий хліб мого дитинства!
|
|
І тут я згадав про своє насіння. Вийняв жменю і подав малому.
|
|
Одного разу ми засиділись над книгою і незчулись, як обережно рипнули двері.
|
|
І враз молодий красивий голос, хапаючи за душу, плеснувся, злетів над прадавнім чумацьким шляхом, над віковими липами, над притихлими полями: Зоре моя вечірняя, Зійди над горою…
|
|
А лебеді летять… над моїм дитинством… над моїм життям!.. |
|
Українська література 8 клас
Тема: Українські історичні пісні. «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна, громадянська, уміння вчитися впродовж життя
Слово вчителя. Життя цієї людини оповите легендами. Це відважний козак-характерник, славний кошовий отаман Запорозької Січі уособлював, лицарську вдачу. Військовий і політичний український діяч, який 12 разів з 1659 року і до самої смерті обирався січовиками кошовим, його справедливо вважали найуспішнішим оборонцем православної віри. Найбільших лаврів він здобув у боротьбі з турками і кримськими татарами. Недарма називали бусурмани цього козака Урус-шайтаном, тобто українським чортом. Для ворогів він справді був страшнішим за нечисту силу. Для рідної ж землі був вірним оборонцем та захисником.
Розгляньте уважно фото козака, підсумуйте сказане і скажіть, про кого піде мова на сьогоднішньому уроці?
Відповідь. Іван Сірко.
Про які історичні події йдеться в творі «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»?
Відповідь. У тексті немає вказівки на конкретну подію, але мова іде про ті часи, коли козаки боролися з турецько – татарською навалою.
Яким шляхом рухався Сірко з військом?
Відповідь. Кримським шляхом.
Які порівняння вживає народ для кращого висвітлення образу свого улюбленця?
Відповідь. Порівнюється образ Сірка з «сизим орлом», «місяцем»
Складіть гроно до образу Сірка.
Відповідь. Умілий ватажок
Мужній СІРКО Сильний
Рішучий Відважний
Українська література 8 клас
Тема: «Проблема влади грошей - головна проблема твору І. Карпенка-Карого “Сто тисяч”»
Компетентності: вільне володіння державною мовою, культурна, громадянська, уміння вчитися впродовж життя
— Назвіть героя твору за поданим фото.
— Яке основне прагнення Калитки? Як він втілює в життя свої мрії, спрямовані на збагачення?
— Якими засобами Герасим домагається майна?
— Чи можна стверджувати, що жадібність — головна риса характеру Калитки? Поясніть свою думку.
— Вдумайтеся у зміст прислів'я: «Чужими руками добре жар загрібати». Який вчинок Герасима характеризує його як такого, що любить чужими руками жар загрібати?
— Як ви гадаєте, чому Калитка так любить землю? Чи можна вважати цю рису вдачі взірцем для нас?
— Які риси характеру Герасима, на вашу думку, гідні наслідування?
— Як Калитка ставиться до науки, культури?
— У чому вбачають сенс життя герої п 'єси «Сто тисяч»? А в чому вбачаєте сенс людського життя ви ?
1