Урок-подорож, який допоможе другокласникам в ігровій формі поглибити свої знання про правила вживання апострофа. А ще діти зможуть проявити свою фантазію і творчість у створенні нового казкового персонажа.
Урок української мови та образотворчого мистецтва. 2 клас
Тема. Апостроф. Вживання апастрофа. Вимова і написання слів з апострофом. Виконання малюнка «Фантастична істота».
Мета:
навчальна: поглибити й систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; формувати вміння правильно вимовляти й писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил;
розвивальна: розвивати творчі здібності, мовлення учнів, пізнавальну активність;
виховна: виховувати уважність, повагу і любов до праці, естетичні смаки.
Змістові лінії:
Взаємодіємо усно: з увагою сприймає усні репліки вчителя й доречно реагує на усну інформацію; уміє висловити власну думку на поставлене запитання.
Взаємодіємо письмово: відтворює графічні знаки за зразком; записує окремі слова з апострофом, речення, дотримуючись опрацьованих правил.
Читаємо: вибіркове читання, пошук необхідної інформації.
Досліджуємо медіа:
http://video.novashkola.ua/2-klas/ukrayinska-mova-2-klas/urok-09/
https://www.youtube.com/watch?v=xTIVznmnHok
Досліджуємо мовлення: позначення звуків на письмі на слух, збагачення власного словникового запасу словами з апострофом.
Обладнання: мультимедійна дошка, малюнки, зошити, альбоми, фарби.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, урок – подорож.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Емоційне налаштування
— Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. А для того , щоб ви впоралися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
— Діти, а чи любите ви подорожувати?
—Сьогодні я запрошую вас у цікаву і захоплюючу подорож країною «Граматики». Перша наша зупинка «Галявина Звуків і Букв» і ось що вони нам приготували.
Вправа «Мозковий штурм»
— Скільки в українській мові голосних звуків?
— Скількома буквами на письмі вони позначаються?
—У чому цікавість букв я, ю, є, ї?
—Коли вони позначають два звуки?
—Назвіть слова з подовженими м'якими приголосними.
—Як переносяться такі слова?
— Молодці! Ви вірно відповіли на їх запитання. Наступне місце, яке ми відві- даємо – це будиночок «Каліграфії» і її завдання.
Каліграфічна хвилинка
Мя ря ля вя
Буряк цвях галявина
— Підкресліть м'які приголосні звуки у поданих словах.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1.Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу
—А зараз нас запрошують до себе у гості наші приятелі Мовка і Суржик. Вони приготували нам сюрприз. А ви любите сюрпризи?
—Увага на екран.
http://video.novashkola.ua/2-klas/ukrayinska-mova-2-klas/urok-09/
— Отже, ви здогадалися, що сьогодні на уроці ми з вами працюватимемо над темою «Вимова та написання слів з апострофом». Під кінець уроку ви повинні знати правила вживання апострофа, уміти правильно вимовляти й писати слова з апострофом, вільно користуватися ними в мовленні. Сподіваюся, усі отримають величезне задоволення від уроку, вкотре переконаєтеся у своїх знаннях і вміннях. Тож бажаю вам гарного настрою й успіхів.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— Наступна наша зупинка – це «Дослідницька лабораторія».
— Розгляньте слова записані у дві колонки. Спробуйте самостійно ще раз сформувати правило вживання апострофа, яке повідомили нам Мовка і Суржик.
’ '
б’ють різьбяр
п’є мавпячий
м’ята духмяний
солов’ї свято
жираф’ячий зоря
пір’я буряк
— Тепер, дивлячись на слова першого стовпчика, запишемо букви після яких ставиться апостроф. А дальше запишіть букви, перед якими стоїть апостроф.
— Ми записали схему, за допомогою якої ми можемо сформулювати правило. Для цього треба використати слова: апостроф ставиться після букв … та перед буквами …., що позначають два звуки.
— Хто зможе повторити?
—Послухайте ось такий віршик
Знак апострофа у слові
лиш тоді поставиться,
якщо голос через й
раптом спотикається.
Вимовляєм плавно, ніжно:
свято, мавпячий, зоря.
Але рвучко й неспокійно:
б’ю, п’ю, в’янути, бур’ян.
Жителі країни «Граматики» запрошують вас на фізкультхвилинку.
https://www.youtube.com/watch?v=xTIVznmnHok
—Зараз я буду показувати вам картки, якщо в назві вживається апостроф – ви піднімаєте руки вгору.
Варіанти карток:
V.УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
—Запрошую в конструкторське бюро, де ви попробуєте себе в ролі юних конструкторів, які створюють нові слова.
1. Робота в парі
Гра «Конструктор» ( утворити нове слово з апострофом)
Солома –
Трава –
Кропива –
Соловей –
Голуб –
Ластівка –
— Молодці, ви добре справилися.
2.Пограємо в гру «Впіймай слово з апострофом»( вибірковий диктант)
— Прослухайте народні прикмети. Випишіть слова з апострофом, поясніть їх
написання.
Рум'яний вечір і сірий ранок − на хорошу погоду.
Жаб'ячий хор цілу ніч − на хорошу погоду.
Чайка з'явилась − незабаром крига рушить.
Граки з криком в'ються над гніздами − погода зміниться.
— Ми з вами завітали у будиночок творчості. Жителі цього будиночка пропонують
стати вам на якийсь час чарівниками і вигадати нового казкового персонажа
домалювавши деталі до вивченого знака апострофа.
— Ви готові пофантазувати? Тоді до роботи.
Виставка дитячих робіт
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Вправа «Незакінчене речення»
Цікаво…
Знаю …
Вмію …
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Придумайте ім'я вашому фантастичному другові і пригоду в яку ви б з ним потрапили.