Збірник корекційних вправ

Про матеріал
корекційниі вправи та ігри для молодших школярів з порушенням інтелектуального розвитку
Перегляд файлу

1

 

 Міністерство освіти та науки України

ММІРЛ ВНЗ «Університет «Україна»

Таврійський навчально-реабілітаційний центр

Херсонської обласної ради

 

В.Волкова

 

Збірник  корекційних вправ та ігор  для молодших школярів з порушенням інтелектуального розвитку

 

 

http://school4nao.narod.ru/67675776565765765675564564543.jpg

 

 

Миколаїв

 

   Передмова

 

Пошук принципів, методів ,форм і прийомів активізації пізнавальної і мовленнєвої діяльності був і залишається суттєвим розділом корекційної роботи у вихованні молодших школярів з порушенням інтелекту. У розумово відсталих дітей спостерігається порушення усіх компонентів мови, яке пов’язане з характером провідного дефекту при олігофренії, а саме стійким порушенням пізнавальної діяльності.

Oднією з умов успiшної корекцiї психiчного розвитку дитини з порушенням інтелекту, є комплексний підхід. Прaцюючи нaд уcуненням певної вaди в iнтелектуальній дiяльнoстi учня, необхiднo  усвідoмлювати тiсний взаємoзв’язoк та взаємoзалежнiсть мiж oкремими пcихiчними функцiями. Практичнo немoжливo рoздiлити poзвитoк cприймання, миcлення, пам’ятi тa iнших функцiй, cпочатку зайнявшись oднiєю, a пoтім іншoю. Чим би ми не зaймaлиcя з дитинoю, ми рoзвиваємo її психіку в цілoму, тoму, щo cприймaючи річ, дитинa тут же зaпaм’ятовує її зoвнiшнiй вигляд, нaзву, дiї з нею, oсмиcлює її нaлежнiсть дo певнoї групи вже вiдoмих прeдметiв.

Оскільки у молодших школярів ведучою діяльністю є гра, то доцільно створити таку систему ігрових вправ і завдань, які б одночасово активізували мовленнєву діяльність і пізнавальні процеси, викликали інтерес і зацікавленість дітей.

При розробці системи дидактичних ігор і вправ ми виходили з положення Л.С. Виготського про провідну роль навчання і виховання в психічному розвитку дитини. Він підкреслював, що вищі психічні функції (довільна увага, активне запам'ятовування, мислення і мовлення) проходять тривалий шлях свого формування і переважно залежать від навколишнього соціального середовища. Також ми враховували теорію Л. С. Виготського щодо двох зон розвитку дитини зі зниженим інтелектом: актуального і найближчого розвитку.

Л. С. Виготський говорив про те, що зона актуального розвитку дитини характеризується тими завданнями, які вона вже може самостійно виконувати. Ця зона показує її навченість тим чи іншим знанням, умінням і навичкам. Але ще більше значення має зона найближчого розвитку, обумовлена завданнями, з якими дитина не може справитися сама, але може це зробити за допомогою дорослого. Для нашої системи дидактичних ігор і вправ ми намагалися підібрати такі завдання, які б сприяли реалізації зони найближчого розвитку кожної дитини.

Кожна дидактична гра представлена у цьому збірнику виконує різні функції – збагачує пізнавальний досвіт дітей, розвиває сприйняття, увагу, пам’ять, мислення і  мовлення .

 

ІГРИ ТА ВПРАВИ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ СПРИЙНЯТТЯ ПРОСТОРУ

 

ВПРАВА 1   Відгадай і намалюй

  1.     На дотик відгадати фігури, що знахо­дяться в мішечку (пласкі, з картону або фа­нери), назвати їх, а потім намалювати.
  2.     Розкладають геометричні фігурки, од­накові з тими, що лежать у мішечку. Показуємо будь-яку фігуру і просимо  дістати з мішечка таку ж.

 

ВПРАВА 2   Виклади фігури з паличок

Спочатку дають дітям зразок, а потім забирають, щоб відтворити фігури по пам'яті.

 

ВПРАВА 3  Уважно слухай і намалюй

Називаються  геометричні фігури із вказівкою їхнього місця на аркуші. Діти ма­ють замалювати їх на вказаному місці згід­но з інструкцією (вгорі ліворуч трикутник, праворуч від нього квадрат, у центрі коло тощо).

 

ВПРАВА 4  Лабіринт

  1.               Допомогти зайчику знайти дорогу.
  2.               Якою дорогою діти йдуть до школи?

ВПРАВА 5  Домалюй предмети

Попросити дітей назвати, а потім дома­лювати предмети, зображені на малюнках. Можна заштрихувати або розфарбувати їх.

 

ВПРАВА 6  Упізнай, що зображено

Перед дитиною лежать картинки, на яких знайомі зображення дано не повністю. По­просити дітей подумати і сказати, що вони впізнали, кому належать ті чи інші елементи зображення.

 

 

 

 

ІГРИ ТА ВПРАВИ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ СПРИЙНЯТТЯ ЧАСУ

 

ВПРАВА 1   Котра година?

Використовуючи іграшковий годинник, попросити дітей визначити час на годинни­ку, а потім поставити стрілки за вказівками педагога.

 

ВПРАВА 2   До чого відноситься?

Узяти картинки із зображенням пори року і картинки із зображенням таких предметів: саней, лиж, човна тощо. Дитина має назвати предмет і підкласти до картинок із відповід­ною порою року.

 

ВПРАВА 3   Визначити час

На табличках написано: ніч, ранок, день, вечір; на картках зображені ситуації, що від­повідають певній частині доби. Пропонується дитині визначити, коли відбувається дія, зображена на картках, і підкласти їх до від­повідної таблиці.

 

ІГРИ ТА ВПРАВИ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ СПРИЙНЯТТЯ КОЛЬОРУ

 

ВПРАВА 1   Добери відповідну пелюстку

Перед дитиною кладуть картку із зобра­женням декількох квіток (ромашка, волош­ка, мак, соняшник), у кожної з яких бракує однієї пелюстки. Вони додаються окремо. Запропонувати дитині знайти їхню квіточку з урахуванням кольору і форми.

ВПРАВА 2   Упізнай за кольором

Пропонуються смужки різного кольору. Потім показати контури предметів (листя, огірок, кавун, волошка, лимон тощо). Дитина має показати смужку відповідного кольору.

ВПРАВА 3   Знайди у вазі фрукти (за кольором)

  •                   Хто назве більше предметів?
  •                   Що буває червоним?
  •                   Що буває зеленим?
  •                   Що буває жовтим?

 

ДИДАКТИЧНА ГРА «Посади жучка за кольором на квітку»

Мета: Удосконалювати сприйняття дітей збагачувати безпосередній чуттєвий досвід, допомогти обстежити предмет, виділити його колір . Спонукати  дітей включати рухи рук по предмету,в процесі ознайомлення з ним. Обводити руками частини предмета,гладити і т.д.

Хід гри: В цю гру може грати одна дитина і більше.

Вчитель разом з дітьми розглядає жучків за формою,

кольором, звернуть увагу скільки жучків один чи багато. Вчитель допомагає  дітям посадити жучка за кольором. В цю гру діти можуть грати самостійно, так і під керівництвом вчителя..

 

ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ПАМ’ЯТІ

ВПРАВА 1

МЕТА: розвивати зорову довільну память.

Уважно розглянь всі малюнки. Запам’ятай їх. Назви їх.

ВПРАВА 2

Запам’ятай пари фігурок. Згадай і назви пару до кожного предмета

 

 

 

 

 

 

ВПРАВА 3

Уважно розглянь малюнок. Спробуй запам’ятати все, що на ньому зображено.

 

 

 

 

 

 

  Дай відповідь на запитання:

  • Скільки дітей зображено на малюнку?
  • Скільки дівчаток?
  • Скільки хлопчиків?
  • Скільки квіточок є на малюнку?
  • Які іграшки є у дітей?
  • Скільки на малюнку м’ячиків?
  • Якого кольору відеречка?
  • Якого кольору бантики у дівчаток?

ВПРАВА 4

Рухлива гра (розвиток рухової пам'яті, уваги)

Картки з намальованими геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:

       -  руки в сторони;

      -  руки вгору;

     -   руки вниз.

Педагог  показує дітям картки, а діти виконують відповідні рухи (мож­ливо, під спокійну музику).

ВПРАВА 5 «Загадкові малюнки»

Мета: розвиток уваги, сприйняття

Дітям пропонується знайти всі предмети, які заховані на малюнку.

 

 

 

ВПРАВА 6  «Естафета слів»                                            

Мета: розвиток слухової пам’яті.                         

 

ВПРАВА 6  «Естафета слів»          

Мета: розвиток слухової пам’яті.                         

Обладнання: тема для гри (приклади тем: «Літо», «Зима», «Ліс», «Природа», «Родина»,  тощо).              Інструкція. Педагог  називає одне слово, хтось з дітей  називає слово, яке сказав ведучий, і додає своє слово. Далі хтось з дітей повторює перше слово, яке назвав ведучий, слово, яке сказала інша дитина, і додає третє. і т.д. Дітям необхідно пояснити на деякому прикладі, наприклад на прикладі «Природа» («Я кажу, наприклад, «Дерева», а хтось говорить «Дерева, трава», далі ще хтось каже «Дерева, трава, річка», потім наступний учасник гри  додає ще, наприклад «ліс» і вийде «Дерева, трава, річка, ліс» і т. д.).

Примітка: Гру найкраще проводити в колі, коли діти додають слова по черзі.

 

ВПРАВА 7   «Каскад     цифр»

Мета: розвиток зорової (слухової) пам’яті.                  Інструкція. Педагог  показує (називає) цифровий ряд чисел, діти дивиться (слухають) і потім відтворюють цей ряд чисел в такі же послідовності. Спочатку треба починати з кількох цифр, а потім кількість їх поступово збільшується. Відтворення цифр відбувається за допомогою називання рядів цифр вголос (якщо у грі бере участь невелика кількість дітей або одна дитина), або записують (якщо велика кількість учасників гри).

Примітка: Якщо дітям важко відтворювати названі ряди чисел, зменшити кількість рядів на початковому етапі гри. Згодом ряди чисел з кожним разом ускладнювати. 

      Приклад рядів цифр

  1.     2 5
  2.     2 5 9
  3.     2 5 9 7
  4.     2 5 9 7 3
  5.     2 5 9 7 3 8                                                                                   

ВПРАВА 8  «Пара до пари»

Мета: розвиток логічної памяті.                          

Обладнання: пари слів.          

Інструкція. Дітям читають пари логічно пов'язаних між собою слів. Після прослуховування дітям зачитується вже лише перше слово з пари, а діти – відтворюють друге слово з пари (називають вголос разом, називають вголос по черзі або записують).

                  

 

 Пари слів для запам'ятовування

 

  1.     стіл – скатертина;
  2.     сонце – день;
  3.     літо – шорти;
  4.     зуби – щітка;
  5.     річка – міст;
  6.     кінь – сіно;
  7.     вечір – лампа;
  8.     лялька – грати;
  9.     волосся – гребінець;
  10. поїзд – їхати.

 

ВПРАВА 9   «Що зникло»

Мета: розвиток зорової пам’яті.                    

Інструкція. На столі розкладають декілька предметів або картинок. Діти  розглядують  їх, потім відвертаються. Дорослий прибирає один предмет. Діти дивляться на предмети, що залишилися, і називають, що зникло. Потім можна перекласти предмети і попросити дітей розмістити їх у початкове положення.

Предмети для запам’ятовування

Чашка, ручка, лінійка, гумка, гребінець, блокнот, окуляри, коробка сірників, листок дерева, скріпка канцелярська, фломастер.

 

 

ВПРАВА 10 «Запам’ятай »

Мета: розвиток зорової пам’яті

Звірята зібрались піти до цирку, але для цього їм треба придбати квитки. Дітям пропонується запам'ятати, хто за ким стоїть у черзі за квитками. Закрити малюнок. Згадати, хто стояв перший? Хто стояв останній? Хто стояв між білкою та жабкою? Хто стояв за мишкою? Хто стояв перед білкою?

 

 

ВПРАВИ НА РОЗВИТОК УВАГИ

ВПРАВА 1

Мета: формувати концентрацію та розподіл, переключення уваги, орієнтування в просторі молодшого школяра;  розвивати властивості уваги, спостережливість, обсяг уваги та навички ефективного використання в основних видах діяльності школяра.

Розгляньте малюнки, що на них зображено. Потім закрийте малюнки і згадайте, що побачили.

C:\Users\Администратор\Downloads\21886_html_10682235.jpg 

 

 

 

 

ВПРАВА 2  «Дерева,  кущі, трава»

Мета: розвиток рухової пам’яті, уваги.

Педагог  показує картку з: намальованими деревами — діти піднімають руки вгору та виконують коливальні рухи; намальованими кущами — діти напівприсідають; намальованою травою — діти присідають, голівку нахиляють.

ВПРАВА 3

Розглянь уважно малюнок і спробуй знайти силует

На данном изображении может находиться: текст

ВПРАВА 4

Розкладіть овочі і фрукти по тарілочках.

C:\Users\Администратор\Downloads\21886_html_m638dc974.jpg 

 

 

 

 

 

ВПРАВА 5

Знайдіть  4 відмінності.

 

C:\Users\Администратор\Downloads\21886_html_m5d1571b1.jpg

 

ВПРАВА 6  «Пара – до пари»

Мета:розвиток вміння знаходити суттєвий зв'язок між предметами.

Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з останнього  квадратика.

C:\Users\Администратор\Downloads\21886_html_m7d7d5001.jpg

ВПРАВА 7  «Заховались листочки»

Мета: учити розуміти ідентичність предметів за кольором; закріплювати вміння ідентифікувати кольори (жовтий, зелений, червоний); розвивати увагу, пам'ять.

 Вчитель показує  кольорові  дерева. Разом з дитиною визначають їхній колір; потім розглядають листя, визначають його колір. Далі  вчитель кріпить зелений листок на зелене дерево і пояснює, що листочок «заховався», його не видно. Потім просить заховатись всі листочки.

 

ВПРАВА 8  «Шукаємо цифру»

Мета:  розвивати переключення та розподілення уваги.

C:\Users\Tanya\Desktop\корекц)\11mj.jpgІнструкція :«Кожен із вас зараз отримає таблиці з цифрами. На протязі декількох хвилин вам пропонується закреслювати цифру “4”, а– цифру “6” - обводити. Після цієї вправи, ви обміняєтесь своїми роботами та перевірите один-одного. Необхідно підрахувати кількість помилок (неправильно викреслені, пропущені букви) свого товариша» (або число)

 

ВПРАВА 9 «Закінчи ряд»

Мета: розвивати зорову увагу, учити розуміти ідентичність предметів за кольором; закріплювати вміння ідентифікувати кольори (жовтий, зелений, червоний) та геометричні фігури (круг, квадрат, трикутник, прямокутник);

Автоматический альтернативный текст отсутствует. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВПРАВА 10   «Чарівні клітинки»

Мета: розвивати концентрацію зорової уваги.

Інструкція:  «Кожний із вас отримає аркуш в клітинку, внизу якого записаний шифр вашого малюнку. Кожна клітинка позначена буквою по горизонталі й цифрою по вертикалі. Вам необхідно розфарбувати кольоровим олівцем указані клітинки і отримати малюнок. Бажаю удачі»

 

 

А

Б

В

Г

Д

Е

Ж

З

И

Й

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г2  Б3  В3  Г3  И3  Б4  В4  Г4  З4  Г5  Д5  Е5  Ж5  Г6  Д6  Е6  Ж6  Г7  Ж7  Г8 Ж8

ВПРАВА 11 « Підбери за кольором»

Мета: формувати  колоросприйняття, просторові поняття.

Запропонувати дитині за  зразком,  шляхом підбору знайти однакові деталі

Автоматический альтернативный текст отсутствует.Автоматический альтернативный текст отсутствует. 

 

 

 

 

 

РУХЛИВА ГРА  «Буває – не буває» 

      Слід  назвати якусь ситуацію й  кидати дитині м'яча. Дитина має зловити м'яч, якщо названа ситуація реальна, а якщо ні, то треба м'яч відбити.

Заєць уміє літати; взимку холодно; на сосні виросли червоні яб­лука; у собаки народилися телята; мама пішла на роботу; поїзд летить по небу; кішка хоче їсти; людина в’є кубло; яблуко – солоне; бегемот заліз на дерево; кішка гуляє по даху.

 

ВПРАВА 12  «Викладання з паличок»

 

Матеріли: палички для рахунку, картка – зразок.

Запропонувати дитині за зразком викласти візерунок чи силует із паличок:

1-й рівень складності – візерунки в один рядок;

2-й рівень складності – силуети, що складаються

                                        з 6  – 12 паличок;

3-й рівень складності – складніші силуети, що   

      передбачають використання 6 – 13 паличок;

4- рівень складності – складні силуети з великою  

     кількістю деталей, що складаються з 10 – 14   

     паличок.

Інструкція: «Гляньте, що зображен на цій картці? Візьміть палички й викладить із них такий самий візерунок. Під час викладання будьте уважні. Починайте роботу».

 

ВПРАВИ  НА РОЗВИТОК МИСЛЕННЯ

ВПРАВА 1

Знайдіть в кожному ряді зайвий малюнок.

Мета формувати і вдосконалювати мисленнєві  дії, викликати інтерес до розумової праці.

ребенок читает

http://2.bp.blogspot.com/-6gHjbmq4kDA/UFw25ftDTfI/AAAAAAAAAkU/60w0izWIi2s/s640/%D0%B4%D1%96%D0%B2%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0,+%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D0%BA.png

мальчик с книгой,мальчик читает,клипарт, отрисовки

http://2.bp.blogspot.com/-f2O04C4GTbM/TWK6iSgwSSI/AAAAAAAAAMI/NRzv2dWD4fM/s1600/stock-vector-back-to-school-boy-reads-a-book-55676866.jpg

http://i2.rozetka.ua/goods/19487/record_19487719.jpg 

 

http://www.gorenje.ua/ua/imagelib/products-magnified/cf2656a01ecb8abd39edfcf8c4d78f21_85374_fp.jpg 

 

http://yak-prosto.com/images/3/e/yak-zibrati-komp-yuterniy-stil.jpg 

 

 

http://www.webconverse.ru/wp-content/uploads/2010/04/%D0%AD%D0%9B%D0%A2-%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D0%B7%D0%BE%D1%80.jpg 

 

 

 

ВПРАВА 2 «Цікаві фігурки»

Мета: розвиток просторових уявлень та просторового орієнтування.

Дитині пропонується уважно розглянути малюнок із зображенням отворів та фігурок різного кольору та форми і спробувати закрити отвори цими фігурками так, щоб вони підходили за формою та кольором.

 

http://do.gendocs.ru/pars_docs/tw_refs/22/21886/21886_html_31ca8ac7.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

ВПРАВА  3  «Залатай килимок»

Мета: розвиток вмінь аналізувати об’єкти сприйняття

http://do.gendocs.ru/pars_docs/tw_refs/22/21886/21886_html_3a92e177.jpgДитині пропонується уважно розглянути малюнок,  та  підібрати  латочку  до  кожного  килимка, не порушуючи візерунок.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВПРАВА 4

Що спільного між предметами у кожному ряду?

http://meblimarket.net/modules/goods/images/1c1668bfe3fcb9865ffeaa479f2a3f39.jpghttp://soven-ok.ru/uploadedFiles/eshopimages/big/lozhka_derevyannaya.jpghttp://3.bp.blogspot.com/-7XSH2oyliwE/T6ggFXdDH1I/AAAAAAAAAJc/6u1_o4IrH-Y/s1600/IMGP1860.JPGЧим вони відрізняються?

 

 

 

http://www.floren.com.ua/images/ins/b/i_85_2.jpg 

http://www.nesueta.od.ua/images/124.jpghttp://fitonika.com.ua/images/uploads_from_admin/uploads_dynamic/herbage/34_Pochki%20sosni_big.jpg 

 

ВПРАВА 6

Що обуло спочатку, що пізніше, що – насамкінець?

Познач порядок дій у кожній рамці цифрами 1, 2, 3,4

 

 

 

 

Поради  батькам

 

 

ВПРАВА 7  «Універмаг»

Дитині - «продавцеві» видають товар (предмети побуту, одягу, іграшки), який треба розсортувати за призначенням – класифікувати.

 

ВПРАВА 8 «Потяг»

Педагог  розкладає перед дітьми 10 сюжетних картинок. Діти мають розмістити їх у правильній послідовності – утворити потяг. Потім вагончики треба скріпити. Для цього діти мають використати маленькі картинки із зображенням різних предметів, які потім треба назвати одним узагальненим словом (меблі, посуд, іграшки).

 

ВПРАВА 9  «Що підходить?»

У вчителя та дитини – по одному набору карток. Педагог  дістає і показує певну картинку зі свого набору, а дитини відповідно має вибрати зі свого набору таку картинку, яка найбільше пасує за змістом до пропонованої вихователем. Наприклад: обличчя – очі, букет – квітка, страва – ложка тощо.

 

ВПРАВА 10  «Усе навпаки»

Педагог  називає слово, а дитина добирає до нього антонім: чорний – білий, день – ніч, ліворуч – праворуч…

 

ВПРАВИ ТА ІГРИ З ВИКОРИСТАННЯМ

LEGO  КОНСТРУКТОРА

 

ВПРАВА 1  «Що зайве?».

Педагог показує дітям ряд деталей, і просить визначити зайвий елемент.  За розміром  , за кольором.

hello_html_m343cb0a7.png 

 

 

 

 

 

ВПРАВА 2 «Веселі цифри»

 

Мета: допомогає  формувати, розвивати  та закріплювати  рахунок ( прямий  і зворотній), співвідносити  з кількістю, вчити цифри, выкладати  числовий ряд, формувати, закріпляти  уяву про колір.

hello_html_11006fdd.jpgЦифри конструюються  із LEGO-конструктора. («Покажи потрібну цифру», «Назви цифру», «Расставь по порядку», «Сусіди», «Візьми таку кількість іграшек   яку позначає цифра», «Різнокольорові цифри» і т.і).

ВПРАВА 3 «Розклади по кольору»

 

Мета: Закріпити колір деталей конструктора LEGO.

hello_html_m5a1a3194.jpg                     Діти по команді розкладають    

                     циглинки   LEGO по коробочкам     

                     згідно  кольору.

 

 

 

ВПРАВА 4 «Рахівна драбинка»

 

Мета: формувати уявлення про кількість (більше-менше), про  величину, прямий, зворотній рахунок, порядковый, просторові уявлення  верх-вниз), кольоросприйняття.

hello_html_562c1f69.jpg            Діти конструюють драбинку самостійно  

            або за допомогою  педагога,  

            прикріплюючи стільки цеглинок        

            скільки позначає цифра.

 

 

ВПРАВА 5 «Математичний LEGO-потяг»

 

hello_html_m2d656078.jpgМета: вчити рахунку, співвідносити цифри та кількість; закріпляти поняття більше – менше; развивати дрібну моторику.З конструктора діти конструюють потяг (число вагончиків от 1 до 10). Завдання аналогічніПорахуй скільки вагончиків», «Який  за рахунком  жовтий вагон…»; «Веземо груз»; «Назови номер», «Сусіди», «Де більше (менше)» і т.ін).

 

ВПРАВА 6 «LEGO-скарб»

На LEGO  пластину прикріплюють деталі різних форм і кольорів. Під однією  з них захований  скарб (будь-яка  маленька іграшка або фігурка, яка поміщається під  кубіком LEGO ).  Дитина шукає скарб по  підказкам педагога: «Скарб не під hello_html_m5fc20e60.jpgчервоною  фігурою», значить всі червоні  фігури можно прибрати. «Скарб не під квадратною фігурою» — і ми прибираємо всі квадратики. Так триває поки не залишиться одна єдина   фігура.

 

ВПРАВА 7 «Назви схожий предмет»


Мета: розвивати зорову увагу, спостережливість, зв'язну мову.

Педагог просить дитину  назвати предмети,  схожі на  різні геометричні фігури, наприклад, «Знайди, что зхоже на квадрат» або  знайди всі круглі предмети. В таку гру легко можно грати в подорожі або є  дорогою додому.

 

ВПРАВА 8   «Знайди  зайву деталь»

 

Мета: закріплення  кольору та форми.

Для тих дітей , які  при аналізуванні  здатні враховувати тільки одну ознакуабо колір, або hello_html_7678a2a4.jpgформу, то беремо декілька цеглинок  (не більше 6) и просимо  знайти зайву деталь. Наприклад, беремо 4 червоних цеглинки  і одну зелену або 4 цеглинки квадратних і  одну прямокутну. Хто здатний аналізувати за  двома ознаками беремо більшу кількість цеглинок.

 

 

ВПРАВА 9 «Що змінилось?», «Чого  не стало?»

 

Мета: розвивати зорову увагу,  орієнтування  в просторі; продовжувати формувати уявлення про колір і форму предметів; здатність позначати свої дії словами.

Пhello_html_m5f9b6a7b.jpgедагог показує  дітям модель з 5-7 деталей протягом деякого часу. Потім закриває модель і змінює в ній положення  або заміняє 1-2 деталі на інші.  Після чого знову показує модель і просить  сказати , що змінилось.

 

ІГРИ ТА ВПРАВИ З ПАЛИЧКАМИ КЮЇЗЕНЕРА

ВПРАВА 1  «Місто кольорових паличок»)

/Files/images/skarbnichka/paschna/драбинка1.jpgМета: закріпити знання дітей про числове значення кольорових паличок Кюїзенера.

Діти рахують сходинки:

Ми по сходинках крокуєм,

І всі сходинки рахуєм, 

Десять кольорових сходинок

Всі ми знаєм назубок:

Перша – біла як сніжок,

Друга із рожевих пелюсток,

Третя – голубий океан,

Четверта – ніби червоний тюльпан,

П’ята – жовтого соняха цвіт,

Шоста – фіалки весняний привіт,

Сьома – чорний, пухнастий котик,

Восьма – смачний вишневий компотик,

Дев’ята – наш синій м’ячик,

Десята – оранжевий сонячний зайчик.

 

ВПРАВА 2  «Знайди дім для палички»

Мета: формувати уявлення про числовий ряд, попереднє та наступне число.

На килимку, на таці, лежать кольорові смужки. Навколо таці лежать картки з пропущеними сходинками. Діти повинні заповнити пропущені кольорові числа.

 

ВПРАВА 3 «Прогулянка на поїзді»

Мета: удосконалювати знання дітей про числовий ряд, склад числа з одиниць, властивості кольорових чисел.

Педагог:  запрошую   дітки у подорож на транспорті. А що це за транспорт потрібно відгадати. Він не водний, і не повітряний, а який? Перевозить і пасажирів, і вантажі, але не по асфальтованій дорозі, а по якій? Отже, що це? (Це потяг) Потяг ви повинні збудувати самі, тож переходимо в конструкторське бюро. (Діти сідають за столи, будують потяг з 10 кольорових паличок).

Ну що, збудували потяг? Скільки вагонів у вашого поїзда? (10)

- Який номер у жовтого вагона? (5)

- Якого кольору шостий вагон? (Фіолетовий)

- Який номер у вагона, який стоїть між рожевим та червоним? (Третій)

- Який вагон найдовший? (Десятий)

- Який найкоротший? (1)

- Знайдіть вагон, який стоїть поряд з чорним, але не фіолетовий? (Вишневий, №8)

- Який вагон зліва від блакитного?

- Вагон якого кольору тобі найбільше подобається? Скільки ось таких пасажирів (вихователь показує білу паличку) в ньому поміститься?

Вихователь: Потрібно придбати квиток на потяг, щоб у ньому їхати. Палички – це ваші гроші. Які палички потрібно взяти, якщо квиток коштує 6 гривень. Назвіть числове значення паличок. (Одну фіолетову, шість білих, дві блакитних, одну червону...)

 

ВПРАВА 4 Гра-завдання «Склад числа «7»

 

Мета: познайомити дітей зі складом числа»7», показати незалежність числа від характеру множини, величини елементів, їх розміщення та кольору.

Педагог  звертає увагу на панно. Там розміщені геометричні фігури (3 синіх малих круги, 1 великий синій круг, 1 великий червоний круг, 2 великі сині квадрати).

 

/Files/images/skarbnichka/paschna/склад числа7.jpg

- Діти, що ви бачите? (геометричні фігури)

- Які? (круги, квадрати)

- Скільки всього геометричних фігур? (сім)

- Як ви дізнались? (порахували)

- Знайдіть цифру «7».

- Розділіть ці фігури на 2 групи за  кольором  

   (одна червона і шість синіх)

- Скільки фігур синього  кольору? (шість)  Позначте цифрою.

- Скільки фігур червоного кольору?   

  (одна) Позначте цифрою.

- Скільки всього було фігур? (сім) Отже, «7» - це скільки і скільки? (шість та один)

- А чи можна розділити ці фігури на 2 групи по іншому? (можна, на круги і квадрати)

- За якою ознакою? (по формі)

- Скільки квадратів? (два) Позначимо цифрою «2». А скільки кругів? (п’ять) Позначимо цифрою «5». Отже, «7» - це скільки і скільки? (п’ять і два)

- А чи можна ще по іншому розділити ці 7 геометричних фігур на 2 групи? (можна, на великі і маленькі). Позначимо кількість великих і малих фігур цифрами (4 великих і 3 маленьких) Отже, «7» - це ще «4» і «3».

- З яких двох менших чисел складається число «7»? («1» та «6», «6» та «1», «2» та «5», «5» та «2», «3» та «4», «4» та «3»)

 

ВПРАВА 5   Гра-вправа «Килимок для королеви чорних паличок»

 

Мета: закріпити склад числа «7» з двох менших чисел.

/Files/images/skarbnichka/paschna/килимок.jpgДіти сідають за столи і викладають склад числа «7» з кольорових паличок.

1 чорна - 7

1 біла+фіолетова - 1+6 

Рожева+жовта - 2+5

Блакитна+червона - 3+4

Червона+блакитна - 4+3

Жовта+рожева - 5+2

Фіолетова+біла - 6+1

Педагог: Королева вдячна

всім дітям за барвисті килимки

 

 

 

 

ВПРАВИ ТА ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ

ВПРАВА 1   Гра «Схожі хвостики»

За правилами гри учні добирають слова, схожі за звучанням до тих, які запропонував учитель. Потім можна продовжувати гру самостійно – діти самі називають початкове слово, а відтак разом шукають подібні до них за звучанням.

Мишка – кішка, Гришка, книжка, доріжка…

Суниця – спідниця, синиця, полуниця…

Пташка – ромашка, комашка, Чебурашка…

Їжачок – червячок, павучок, бичок…

Рама – мама…

Дочка – бочка…

Вода – біда…

ВПРАВА 2  Гра «Закінчи рядок»

Цікаве завдання: дітям потрібно продовжити рядок. Наприклад.

Ко-ко-ко – ми купили молоко.

Ки-ки-ки – подай-но, доню, води.

Ку-ку-ку - …

Ма-ма-ма - …

ГРА «Доповни прислівя»

Вода потекла, весну…(принесла).

Грак на горі – весна на…(дворі).

Зробив діло – гуляй …(сміло).

Лексико-логічні вправи

 

Фрагмент заняття з використанням такої вправи

Тема заняття. Одяг.

Мета: Закріпити у дітей знання про сезонний одяг.

Учитель: Слухайте уважно.

– Маринка з мамою прийшли до крамниці. Мама каже:

– Маринко, це ж тобі незабаром до першого класу йти. У що б ти хотіла одягнутися? Розкажи, будь-ласка що тобі купити?

– Як ви, діти, думаєте, що вибрала дівчинка? Хто розповість? Яку спідничку вибрала Маринка? Опишіть її. Якого вона кольору? Можливо, хтось знає, з якої тканини? Яку кофтинку вибрала дівчинка? Опишіть її самостійно усно. Що ще підібрала Маринка до школи? Як можна назвати ці предмети одним словом? А яким? Що зайве назвала дівчинка? Чому ви думаєте, що черевички зайві? Доведіть це.

 

         Вправи на перелік предметів однієї групи з наступним їх узагальненням        

         Наприклад: учитель демонструє один за одним натуральні однорідні предмети, а діти називають їх. Після цього всі предмети кладе на стіл і пропонує дітям назвати їх одним словом. Для таких вправ слід брати предмети, добро знайомі дітям ( овочі, фрукти, іграшки, посуд, одяг тощо). В одній вправі можна використати 5-10 предметів.

Вправи на виключення четвертого «зайвого» предмета

Наприклад: учитель розкладає на набірному полотні

 малюнки, на яких зображені предмети (яблуко, вишня, слива, м’яч) і говорить: «Три предмета подібні між собою. Їх можна назвати одним словом. А який предмет не підходить до них? Чому?». Якщо учні не можуть правильно відповісти, вчитель допомагає їм запитаннями:

        Де росте яблуко ( слива, вишня)?

        А м’ячик також росте на дереві?

             Так який же предмет сюди не підходить?

        Чому?

        Доведи свою думку.

 

Вправи на класифікацію предметів за різними ознаками

         Учням пропонують розкласти малюнки на дві купки. На одних із них зображені діти, що граються: дівчинка грається з котиком; хлопчик і дівчинка гойдаються на гойдалці; дівчина грається іграшками, хлопчик б’є у барабан; на інших діти, які виконують  певну роботу: хлопчик забиває цвях; хлопчики поливають квіти; дівчинка прасує; дівчинка миє вікно, підмітає підлогу.   Принцип класифікації учням не повідомляється. Якщо ж вони не справляються із завданням, учитель дає навідні запитання, які допомагають учням знайти в малюнках спільне При виконанні цих завдань учитель постійно вимагає від учнів відповіді на запитання:

         – Чому ти ці малюнки (слова) об’єднав у одну групу?

         – Чим подібні вони між собою? Які спільні ознаки їх об’єднують? Чому ти так думаєш?

         – А може, ці речі не можна об’єднати, адже вони різні за кольором, величиною?                                                               

         Описана вправа є підготовчою роботою для формування у учнів уміння доводити, відстоювати свою думку, без чого неможливий розвиток мислення учнів.

 

Вправи на розпізнавання предмета за його ознаками (колір, розмір, форма, смак, матеріал)

         Вправи цього виду сприяють формуванню у школярів умінь спостерігати, виділяти найістотніші ознаки предмета. Цінність таких вправ у роботі з учнями спеціальної школи полягає в тому, що вони допомагали розширювати у школярів уявлення про навколишнє середовище. Активний словник дітей поповнювався дієслівною, прикметниковою та числівниковою лексикою.

         Подаємо зразок вправи.

         Вправа. Відгадати предмет за вказаними ознаками.

         Мета: Навчити учнів розпізнавати предмет за його ознаками та складати висловлювання описового характеру.

         Зміст: Впізнай, хто це. Пухнаста, хвостата, руда, курей їсть.

         Завдання: Про кого ці слова? Хто розповість про лисичку? Я почну розповідати, а ви продовжить мою розповідь:

         – « Настав ранок. З лісу вибігла лисичка. Хвіст у неї …»

         – Який хвіст у лисички? Будьте уважні, не забувайте про допомогу

(малюнок лисички, опорні слова: пухнаста, хвостата, руда). Які очі у лисички? ( Опора? Хитрі, голодні, блискучі, наче намистинки). Куди побігла лисичка? Чому? Що любить їсти лисичка?

Виконання таких вправ вимагає від дітей з вадами розумового розвитку напруженої роботи думки, проведення складних операцій аналізу, синтезу, умовиводів.   Пригадуючи,учні не лише тренують пам’ять, а й поповнюють свій активний словник  дієслівною і прикметниковою лексикою. Складаючи розповідь, школярі навчаються вводити у неї засвоєні слова, вчаться правильно сполучати їх між собою та з іншими словами у реченнях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Чернецька Катерина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Костриця Лілія Михайлівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
26 березня 2019
Переглядів
14407
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку