Збірник практичних вправ і тестових завдань з української мови

Про матеріал
У збірнику вміщено різноманітні вправи до уроків української мови з теми "Прислівник"
Перегляд файлу

image 

 

          Затверджено         на      засіданні     педагогічної         ради Мирославського ліцею імені О.І.Онишка Швайківської сільської ради Бердичівського району Житомирської області

(протокол № 3 від 27.10.2022 р)

 

Укладач: Борисенко Олена В’ячеславівна, спеціаліст другої кваліфікаційної категорії, учитель української мови та літератури Мирославського ліцею імені О.І.Онишка Швайківської сільської ради Бердичівського району Житомирської області.

 

Рецензент: Нагуш Галина Олександрівна, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, директор Мирославського ліцею імені О.І.Онишка Швайківської сільської ради Бердичівського району Житомирської області.

 

У збірнику вміщено різноманітні вправи до уроків української мови з теми «Прислівник». Запропоновані завдання призначені для закріплення правописних навичок учнів та передбачає як самостійну роботу школярів у навчальному закладі чи вдома, так і виконання завдань під керівництвом учителя чи батьків.

Укладено відповідно до чинної навчальної програми з української мови для 5-9 класів «Українська мова. Програма для ЗНЗ» (затверджена Наказом Міністерства освіти і науки від 07.06.2017 №804)

Збірник рекомендовано використовувати як додаток до підручників для 7 класу. 

Для учнів 7-11 класів та вчителів української мови.

 

 

 

ЗМІСТ

           

Вступ......................................................................................   4

           

РОЗДІЛ 1. ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ НА УРОКАХ              

УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 7 КЛАСІ З ВИВЧЕННЯ                 

ТЕМИ «ПРИСЛІВНИК»......................................................    6

     1.1. Прислівник: загальне значення, морфологічні            

ознаки, синтаксична роль.................................................... 6      1.2. Розряди прислівників............................................... 8

     1.3. Ступені порівняння прислівників...........................    9

     1.4. Творення та правопис прислівників....................... 11

     1.5. НЕ і НІ з прислівниками.......................................... 13

    1.6. Написання прислівників разом, окремо, через             

дефіс....................................................................................... 15

     1.7. Тести з теми «Прислівник».....................................    18

           

Список використаних джерел.............................................    20

           

Додатки.................................................................................. 21

Вступ

Нині шкільна освіта в Україні виходить на якісно новий щабель, зумовлений змінами у суспільному житті. Формуються концептуальні засади національної системи освіти, народжуються нові концепції, науковці створюють оригінальні навчальні й виховні системи, апробуються нові підходи до вивчення різних навчальних предметів, в тому числі і рідної мови. Розробляються і затверджуються предметні стандарти, змінюється зміст навчання. Усе це свідчить про прагнення освітян прислужитися Україні, плекати національну еліту – гармонійно розвинених, творчо мислячих людей [7, 8].

Особливої уваги на сучасному етапі потребує розробка нових технологій вивчення мови, адже правильне, багате мовлення є одним з показників загальної освіти та рівня культури громадян України. Рідна мова є формою вияву національної та особистісної самосвідомості, засобом самопізнання, самовираження і саморозвитку людини. У Державному освітньому стандарті з української мови зазначається, що в складних умовах економічної і суспільної кризи, труднощів у розбудові української державності, відродженні української мови, недостатньої мовленнєвої культури населення основні функції української мови реалізуються далеко не повністю. У зв’язку з цим нагальна необхідність піднесення рівня грамотності усного і писемного мовлення громадян України як державотворчого фактора потребує докласти чимало зусиль і уваги передусім в галузі мовної освіти початкової та середньої школи [7, 9].

Як показує спостереження за навчальним процесом у середній ланці школи, робота над практичними вміннями з теми «Прислівник» потребує більшої практичної уваги. Тому основна мета даного збірника – допомогти поглибити знання про прислівник, а також удосконалити орфоепічні навички. Завдання, представлені у цьому збірнику, включають матеріал різних ступенів складності, що допоможе учням з неоднаковим рівнем підготовки з української мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 1. ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 7 КЛАСІ З ВИВЧЕННЯ ТЕМИ «ПРИСЛІВНИК»

 

imageimageimage1.1. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

 

Вправа 1. Прочитайте текст. Знайдіть та підкресліть у ньому прислівники.

Скрізь було тихо. В селі десь далеко було чути, як співали півні та ревли корови.

Онися пішла стежкою понад самою горою. Небо синіло, як широке шатро, й вкривало тиху сонну землю. Внизу дрімала

вода в Росі й тихо лисніла проти червоного неба. За Россю на поділлі, на рівнині неначе спав густий дубовий ліс. Садок на горі, високі береги Росі, вкриті лісами, неначе думу думали, дивлячись на Рось, на густий ліс, на червоне небо над лісом. Густа осіння роса аж додолу гнула ще зовсім зелений лист на дереві. Надворі ніби ще стояло літо, й тільки половина пожовклого листу на шовковицях блищала, ніби наведена золотом, і нагадувала, що вже минуло літо. (І. Нечуй-Левицький) [1]

imageВправа 2. «Дослідження – характеристика ».  Записати    народні          прикметники. Знайти прислівники і з’ясувати, яким членом речення вони виступають.

 

Наприклад: Зимою добре, а літом ще краще.

 

Вправа 3. Запишіть слова у дві колонки: у першу ̶ прислівники, у другу  ̶  інші частини мови.

image Втроє,       голіруч,       ручний,       делікатно, сильно,         натщесерце,          безгоміння, сердечний, якийсь, тут, щойно, пізно, веселий, швидше, стрункий, більш-менш, тишком-нишком, щопонеділка, пухкий.

 

imageВправа 4. Замініть словосполучення прислівниками. Кожного понеділка, кожного разу, з далеких країн, в усіх місцях, три рази, не зовсім прокинувшись, не розміркувавши, дуже сердившись, всупереч кому-, чому-небуть, з

певним наміром.

 

Вправа 5 «Незакінчене речення» Закінчити речення, використовуючи прислівники.

1.     Берегти матір  ̶  ....

2.     imageсправжньої гармонії досягають у тих сім’ях, де  ̶  ....

3.     Бути гідним свого батька ....

4.     Чим яскравіше світять здобутки батька

перед людьми, тим мені ...

5.     Мужність чоловіка, батька полягає в тому, щоб ...

(Орієнтовні відповіді: …ніколи її не засмучувати…, …..незмінно панує взаєморозуміння..., …дуже добре…,

…тим мені радісніше…, …наполегливо іти до своєї мети…)

 

1.2. Розряди прислівників    

 

imageimageВправа 6. Згрупуйте запропоновані прислівники за розрядами.

Так, по-нашому, надвоє, наголо, зліва, вгору, напоказ, насміх, весело, спереду, допізна, швидко, войовничо, розгонисто, водночас, спокійно, трохи, напам’ять, звідти, давно, донині, згарячу, спросоння, навмисне, наперекір.

 

Вправа 7 «Творче конструювання».

imageimageСкладіть речення із запропонованими прислівниками, з’ясуйте, до яких розрядів вони належать.

 

Досхочу, голіруч, навсебіч, посеред, насилу, здавна, восени, соромно, спекотно, босоніж,

ледве.

 

Вправа 8. Відскануй QR-код та виконай завдання.  

 

 

Вправа 9. З’єднайте прислівник та назву розряду прислівників за значенням.

 

image 

 

1.3. Ступені порівняння прислівників

  

imageВправа 10. Гра «Хто швидше»

Хто швидше знайде серед наведених прислівників якісні та утворить від них вищий і найвищий ступені порівняння

– отримає приз.

 

Попереду, тихо, надалі, значно, наскрізь, спочатку, коротко, краще, більше.

image 

Вправа 11. Подані прислівники запишіть       у        дві     колонки     за ступенем порівняння. 

 

Дотепніше, найдосконаліше, гірше,         щонайрішучіше, найлегше, дорожче, якнайменше, дедалі краще, добре, гідніше, нижче, якнайпривабливіше, менш гостро.

 

imageВправа       12.     Перепишіть. Утворіть від поданих у дужках прислівників форму вищого та найвищого ступеня порівняння.  

 

1.                 Риба шукає, де (глибоко), а людина — де (гарно). 2. (Тихо) їдеш — далі будеш. 3. Своє гніздо

(тепло). 4. Тиха вода (глибоко). 5. (Глибоко) орати – більше хліба жувати. 6. (Багато) діла — (мало) слів. 7. Око бачить далеко, а розум ще (далеко). 8. Чим слабше колесо, тим воно (погано) скрипить. 9. Чим (багато) кішку гладиш, тим (високо) вона горб піднімає. 10. Діла говорять (голосно), як слова. 11. Порожній колосок (високо) за всіх стоїть. 12. (Добре) не починати, ніж почавши, кинути.

 

Вправа 13. Від запропонованих слів утворіть усі можливі ступені порівняння прислівників. Прокоментуйте зміни приголосних при цьому.

image 

Довго, тепло, тихо, гарно, погано, весело, вдало, високо, дорого, наполегливо, вірогідно, складно, міцно, радісно.

 

 

 

1.4. Творення й правопис прислівників.

 

Вправа 14. Перепишіть речення. Визначте прислівники і поясніть їх правопис.

image 

1. Індіянка мовчить, вороже дивиться на Дженні (Леся Українка). 2. І долину, і криницю на пам’ять назвали москалевою (Т. Шевченко). 3. Холодком віяло від його карих очей, в усій постаті було щось чуже, вороже (О. Донченко).    4. Ми торжествували - перша атака була

imageблискуче відбита (Ю. Збанацький).           5. Асмус підвів догори обличчя й довго дивився на небо (С. Скляренко). 6. Нестір, розходившись, погрожував у бік панської економії       

(О. Гончар). [2].

 

Вправа 15. Утворіть прислівники від іменників, підкресліть твірні основи, складіть з прислівниками речення.

 

imageimageІ. Вечір, ворог, пора, гармонія, гомін, диба. ІІ. День, верх, рука, шепіт, гурт, вік. ІІІ. Ніч, перед, середина, шум, дар, воля.

 

 

                                   Вправа         16.         Виконайте

завдання за QR-кодом.

 

Вправа 17. Виділіть корені у поданих прислівниках, укажіть від якої частини мови утворився кожний з них.

 

imageІ. Навколішки, навпочіпки, навстоячки, навсправжки, навперемінки, потай, помацки.

ІІ. Навкулачки, навприсядки, навкоси, напомацки, сторчака, пошепки, потайки.

                                                                      ІІІ.     Навкарачки,        навлежачки,

навсидячки, навсправжки, потайки, навскоки, навскіс.

 image

Пройдете пішком два квартали.

Мені неудобно сидіти. Каса робить круглосуточно.

 

1.5. НЕ і НІ з прислівниками.

imageimageВправа 20. Складіть і запишіть 6 речень, де НЕ і НІ з прислівниками писалися б окремо.

 

 

Вправа 21. З’єднайте НІ

зі словом, якщо треба писати разом. 

Ні защо, ні трохи, ні скільки, ні куди, ні де, ні як, ні коли, ні звідки, ні відкіль, ні туди ні сюди, ні так ні сяк, ні холодно ні жарко.

 

imageВправа 22. «Дослідження – зіставлення». До поданих слів дібрати з довідки прислівники – синоніми, утворені префіксальним способом за допомогою частки не. Пояснити написання прислівників з не.

Мало,         поганенько,          грубо,         просто, збитково, тьмяно,       низько,          постійно, безрадісно, терміново, мілко, халатно, злочинно,   могутньо.

Довідка:     невтішно,    нездоланно,          невибагливо, небезпідставно, невиразно, неввічливо, небагато, неглибоко, невигідно,       негайно,      незаконно, невпинно,          невисоко, недбало.

-    визначте, які прислівники без не не вживаються.

 

Вправа 23. «Розподільний диктант». Розподілити прислівники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.

Прислівник без частки НЕ  не вживається

Можна замінити близьким за

смислом словом без НЕ

НЕ з прислівником не

становить одного поняття, а є лише запереченням

 

 

 

 

 Не/бавом, не/багатолюдно, не/бажано, не/безплідно,а результативно, не/безуспішно, не/близько, а далеко, не/боязко,а впевнено, не/вгамовано, не/вдало, не/вдогад, не/відь-де, не/влад, не/навмисно, не/гоже, не/голосно, а тихо, не/гучно, проте приглушено, не/даром, не/задовго, не/мало, а достатньо, не/минуче, не/рідко, не/що давно, не/швидко, а повільно.

 

imageВправа 24. «Диктант з обґрунтуванням». Прочитати. З’ясувати, у яких прислівниках частка не входить до складу префікса недо-. Сформулювати відповідне правило правопису.  

Недостатньо,       недосяжно, недоброякісно, недостатньо, недобре, недоцільно, недоречно, недорого.

 

Вправа       25.       «Дослідження       –

imageвідновлення».      Відновити фразеологічні     звороти, уставивши з довідки потрібні за змістом прислівники з часткою ні. 1)    Голкою…ткнути. 2) Як…нічого. 3)…у світі. 4) І вгору глянути… 5) …б не подумав. 6)Далі вже… 7)…не годиться. 8) Переводиться на…

Довідка: нікуди, нікуди, нінащо, ніде, ніде, нізащо, ніколи, ніколи.

 

1.6. Написання прислівників разом, окремо, через дефіс.

imageВправа 26. Перепишіть слова, розкриваючи дужки. Поясніть правопис прислівників.

 

1. (Рано)вранці крізь віконце заглянуло в хату сонце (В. Лучук). 2. Блискавка миготіла раз(ураз) (І. Нечуй-Левицький).  

3. Я на голос батьків з (діда)прадіда йду,

розділяючи з ними і славу, й біду (М.Сингаївський). Коли(не)коли, (довго)таки, (по)нашому, (по)українськи, (казна)де, (будь)як, ледь(но), якось(то), десь(не)десь, пліч(о)пліч, (по)перше, (по)третє, віч(на)віч, тільки(но), довго(таки).

image 

Вправа 27 «Мудра павутинка». Запишіть слова за кодами. Код 1 – разом, код 2 – окремо, код 3 – з дефісом. До зошита записувати лише цифри. Після виконання

– перевірка кода. Учні пояснюють по черзі свій вибір.  

Поночі, увечері, по-хлоп’ячи, ледве-ледве, де-не-де, всьогона-всього, як-не-як, час від часу, щороку, на-гора, щоденно, зопалу, спросоння, додому, рано-вранці, до речі, безладно, слово в слово, натщесерце.

 

imageВправа 28 «Студія «Поле чудес». Відгадайте приховані слова, відома лише перша та остання літери.  Ш….о (6 літер), с……..я (10 літер),  р …..о (7 літер), б ………о (11 літер), щ..о (4 літери)

 

imageВправа 29. Прочитайте слова і запишіть до «цікавої баночки» прислівники, які відповідають на запитання коли?

Вгорі, щороку, чітко, скрізь, акуратно, всюди, вранці, впевнено, відмінно,там, колись, навкруги, восени, тривожно, взимку, чисто, надворі, ввечері, давно, ввічливо.

 

 

 

Вправа       29.     Випишіть прислівники.      Поясніть    їх написання.

image Над річкою і лісом засинювалось небо: здалеку-предалеку, погуркуючи         та поблискуючи,      накочувала гроза.

Потемніла вода в річці, зашуміли дерева, заметалися птахи.

І враз усе стихло. Стогін лісу подався далі й далі від грози. У високості сухо шелеснуло. Синьо спалахнула ріка. І ліс осяявся синьо. То хмара, чорна і низька, пустила із себе стрілу-блискавицю. У надрах хмари зарокотало, спершу неголосно й нестрашно, а далі голосніше й потужніше. І раптом ліс охнув від жаху — так по ньому вдарило згори (Гр. Тютюнник).

 

Вправа 30. Виконайте завдання за QR-кодом.

image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести з теми «Прислівник»

Рівень І

1. Прислівник – це...

А. самостійна незмінна частина мови, яка означає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?

Б. службова частина мови, яка означає ознаку дії, ознаку предмета чи ознаку іншої ознаки та відповідає на питання як? де? коли? чому? навіщо?

В. самостійна незмінна частина мови, яка означає ознаку дії, ознаку предмета чи ознаку іншої ознаки та відповідає на питання як? де? коли? чому? навіщо?

Г. самостійна змінювана частина мови, яка означає ознаку дії, ознаку предмета чи ознаку іншої ознаки та відповідає на питання як? де? коли? чому? навіщо?

2.   Правильно вказано морфологічні ознаки прислівника в рядку

А. рід, число, відмінок                 В. незмінність, час

Б. час, спосіб                                Г. незмінність

3.   Вкажіть прислівник

А. струна                                      В. струнко

Б. стрункий                                  Г. стрункіший

4.   Позначте прислівник зі значенням способу дії

А. абсолютно                                В. напам’ять

Б. дуже                                         Г. спросоння

5.   НЕ від усіх прислівників можна утворити ступені порівняння в рядку

А. рішуче, багато, щойно, далеко

Б. гарно, корисно, весело, завзято

В. лукаво, ніжно, швидко, дбайливо

Г. глибоко, рано, легко, вузько

6.   Окремо треба писати НІ в рядку

А. ні/туди ні/сюди

Б. не дивлюся ні/як

В. ні/куди не втече

Г. ні/защо в світі

Рівень ІІ

7.   Установіть відповідність

1)  якісно-означальні      А. сказати згарячу

2)  способу дії       Б. говорити голосно

3)  часу        В. прийти пізно

4)  причини Г. упасти додолу

                                                     Д. знати напам’ять

8. Випишіть із речень прислівники. Підкресліть прислівники зі значенням способу дії.

1. Цілий день вітер гуде надворі, надвечір скресає ріки й ламає кригу (М. Коцюбинський). 2. Гілки дерев мокро блистіли, ніби зволожені по-весняному (О. Гончар)

9.   Спишіть прислівники, розкриваючи дужки

Десь(інколи), (по)перше, (на)весні, (будь)як, (у)голос, тет(а)тет, хтозна(де), коли(не)коли, де(не)де, часто(густо), казна(коли), (по)братерськи Рівень ІІІ

10.             Напишіть есе про останній день ваших канікул. Використайте й виділіть у тексті прислівники зі значенням часу, підкресліть їх.

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

1.                 Олійник О. Б. Українська мова: Підручник для 7 кл.середньої школи. – К., «Вікторія», 1999. – 364.

2.                 Диктанти і творчі завдання. Українська мова. 5-9 класи. / уклад. О. С. Омелянчук. – Х.: Навчальна література, 2021. –

224 с. (Майстерня вчителя)

3. Інтернет-ресурс  https://naurok.com.ua/

4.Інтернет-ресурс                      https://dovidka.biz.ua/prisliv-ya-

zprislivnikami

5.   Інтернет-ресурс https://vseosvita.ua/

6.   Інтернет-ресурс https://learningapps.org/

7.Скуратівський Л. Концепція мовної освіти 12-річної школи (українська мова) // УМЛШ, 2002.-№2.-С. 4-10.

8.Тихоша В. Навчанню мови – комунікативну спрямованість // Дивослово.- 1996.-№ 3

9.Шелехова Г. Сучасні підходи до навчання рідної мови в загальноосвітній середній школі // УМЛШ.- 1998.-№1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

Електронний збірник практичних вправ і текстових завдань з української мови для учнів 7-11 класів(інтернет-ресурс)

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


24

 

 

pdf
Додано
24 березня
Переглядів
278
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку