КОРОСТЕНСЬКИЙ МІСЬКИЙ ЛІЦЕЙ №9
ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Оволодіння навичками читання
«Цікава читанка розумним діточкам»
Збірник практичних завдань і вправ
Автор досвіду: Сергієнко Надія Миколаївна,
вчитель початкових класів
Коростенського міського ліцею№9
Коростень
2023
Збірник «Оволодіння навичками читання» розглянуто і схвалено на засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів
Коростенського міського ліцею № 9
( протокол № від р.)
Сергієнко Н.М. Оволодіння навичками читання: Збірник практичних
завдань і вправ. Коростень 2019, с.-52
Даний посібник містить систему вправ за тематичними циклами, спрямованих на подолання негативних моментів, пов’язаних з труднощами прочитування і розуміння написаного. Використання матеріалу на заняттях, уроках, у позаурочний час сприятиме розвитку техніки читання, але без насилля над дитиною, а на основі розвитку інтересу до читання. Система вправ також сприятиме розвиткові у дітей мислення, пам’яті, уваги, творчої уяви.
Посібник розрахований як на індивідуальну, так і на групову роботу з дітьми. Може бути рекомендований учителям початкових класів, батькам, які уважно слідкують за розвитком своїх дітей,освітнім менеджерам та учням молодшого шкільного віку.
Зміст
1. ВСТУП
2. ТЕМА: БЕРЕЖИ КНИЖКИ
3. ТЕМА: Я НАВЧАЮСЬ
4. ТЕМА: НАШІ ДРУЗІ
5. ТЕМА: ТВАРИНИ
6. ТЕМА: ОСІНЬ
7. ТЕМА: У САДУ
8. ТЕМА: УРОК ДРУЖБИ
9. ТЕМА: ЗИМА
10.ТЕМА: СІМ’Я
11.ТЕМА: ВЕСНА
12.ВИСНОВКИ
13.ЛІТЕРАТУРА, ЩО ВИКОРИСТОВУВАЛАСЯ
Навчіть усіх дітей читати так,
щоб вони вміли читаючи думати
і думаючи читати.
В.О. Сухомлинський
«Сто порад вчителю»
Людині упродовж її життя необхідно оволодівати багатьма навичками. Окремі з них є довготривалими у часі, складними і тому вимагають певних зусиль для свого формування. Така навичка, як читання, вимагає кількох років, щоб досягти відповідного ступеня досконалості.
Практика свідчить, що з кожним роком зростає число дітей, у яких виникають труднощі при навчанні читання. Це пояснюється тим, що при формуванні навички не були враховані етапи її формування, зокрема, техніка читання не відпрацьовувалася до того рівня, за якого стає можливим розуміння, засвоєння і усвідомлення змісту слів, що прочитуються. Зауважимо, що сам процес прочитування слова у дітей молодшого шкільного віку представляє собою, переважно самостійну операцію.
У початкових класах учень має оволодіти читацькими і мовленнєвими навичками та уміннями, способами роботи над художніми, науково-пізнавальними текстами, дитячою і навчальною книжкою, орієнтуватися у світі дитячих книжок, періодиці, довідковій літературі, бути готовим до навчання в середній ланці школи на основі розвиненого в нього інтересу до читання, до книжки.
Крім цих загальних вимог, випускник початкової школи має оволодіти читанням як предметом і як засобом для опанування інших предметів, зокрема: правильно читати будь-який текст на уроках і поза ними; орієнтуватися у навчальній книжці – знаходити текст, завдання, ілюстраці, розуміти зміст, самостійно добирати книжки, користуватися каталогом, довідковою літературою, дитячою періодикою – журналом, газетою, планувати й аналізувати, обгрунтовувати та оцінювати роботу свою та свого товариша; доводити власні судження, а , отже, зіставляти, порівнювати, виділяти головне; уміти слухати й чути докази іншого; говорити у належному темпі та інше.
Дитина, яка не вміє добре читати, переживає великі труднощі при виконанні домашніх завдань, їй не цікаво на уроках, вона приречена на розумову обмеженість і зубріння. Такий учень не буде активним читачем бібліотеки, не відчуватиме потреби спілкування з книгою, бо читання приносить не задоволення, а муку.
Це вміння і любов до читання здебільшого формуються у молодшому шкільному віці, коли особлива увага приділяється техніці читання.
Звичайно, щоб успішно розвивати її, потрібно правильно розуміти основу цього процесу і насамперед , його залежність від особистості, швидкості реакції, якості зору, уважності, зосередженості, темпераменту.
Кожний урок читання розпочинаю з мовних вправ(5-7 хв). Учні тренують органи мовлення, вчаться регулювати дихання, розвивають та удосконалюють артикуляцію тощо. Не всі вправи я придумала сама, є вправи, які перейняла з досвіду інших вчителів, вичитала у літературі. Але проводжу їх на своїх уроках читання постійно. Кожна вправа цікава, грунтовна, дуже подобається дітям.
Вони знають, для чого я їх проводжу на уроці читання і з задоволенням виконують їх. А це так важливо!
Основною метою посібника є удосконалення навичок читання, оскільки недостатня техніка читання веде за собою відставання за всіма напрямками розвитку особистості молодшого школяра.
Завдання збірника – розвиток навички читання, однак без наруги, насилля над дитиною, а на основі розвитку інтересу до читання. Запропонований матеріал сприятиме розвиткові інтересу до навчання, а також логічного мислення, допитливості, спостережливості. Навчальні вправи чергуються з самостійною роботою, цікавими завданнями, завданнями мовленнєвого етикету та ігрового характеру.
Слід звернути увагу на те, що у молодшого читача розуміння прочитаного слова часто відбувається не паралельно з читанням, а після нього, коли він прослідкує увесь буквений ряд. Поступово «поле читання» розширюватиметься, око «забігатиме» вперед, і розуміння прочитаного здійснюватиметься разом з читанням.
Тому доцільно в роботі дотримуватися таких вправ:
(тихо-звичайно-голосно; голосно-тихо-звичайно)
(повільно-голосно; швидко-тихо)
У посібнику пропонується матеріал, за допомогою якого:
Вправи збірки спрямовані на формування вмінь сприймати зміст матеріалу, передбачити логіку розвитку подій, вчать економно і точно відбирати корисне з інформації, яку відпрацьовують. Вправи, завдання розраховані на розвиток у дітей мислення, пам’яті, уваги, творчої уяви.
Не варто вимагати від дітей, щоб вони до кінця з’ясовували зміст прочитаного. На даному етапі становлення навички читання в цьому немає необхідності. Виконання більшості завдань збірки і не вимагає цього від дитини. На уроці діти мають почувати себе вільно, невимушено, отримувати задоволення від самого процесу читання.
Запропоновані матеріали можуть бути в центрі уваги учнів протягом цілого уроку. При необхідності вони можуть використовуватися як 10-15-хвилинна розминка перед читанням художнього твору.
Доведено , що при навчанні читання важлива не тривалість, а частотність вправ. Тому, якщо у вас є бажання допомогти дітям опанувати цю навичку і довести її до автоматизму, необхідно щоденно, через певні проміжки часу виконувати невеликі за обсягом вправи, до яких можна повертатися багаторазово. Цим завданням послугують і заняття дітей з батьками.
З нею розмовляй частіше,
Станеш значно розумніший.
(Книжка)
1. Розгадай ребус.
1 1, 6
2. Читай швидко цілими словами.
Книга бери
листок читай
книжка бережи
сторінка загинай
обкладинка обгорни
3. Запиши букви у клітинки за стрілочками,
прочитай записані слова
е б р е и ж н к ж и и к
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Швидко впізнай і прочитай слова з відсутніми літерами.
Шк_л_р вч_т_ль б_кв_
п_ртф_ль р_чк_ сл_в_
дзв_н_к л_ст_к к_зк_р
п_др_чн_к _л_в_ць ст_р_нк_
5. Прочитай вірш.
Про книжку
Книжка скаржилась Мар’яні: – Я у тебе не в пошані.
Звідкіля це на мені Плями сині та масні?
Подивися, от сторінка: Намальована хатинка,
Під хатинкою – маля, І написано: «Це я».
А за дві сторінки далі – Різні звірі небувалі:
Сині, жовті та рябі, Що й не снилися тобі.
Люди скажуть: – Ой, чия ти?! Як тебе тепер читати?
Скільки ми читали книг, А не бачили таких!
Марія Пригара
6. Віднови слова в тексті. Прочитай текст, виділяючи голосом
підкреслені слова.
Бережи книжки
реБежи свої жникик. Не найгиза стокирін. Не люйма у книціж. Бери кникуж тільки мичисти камиру.
7. Зберіть літери і прочитайте слово.
р |
к |
у |
м |
|
|
|
|
н |
е |
ж |
и |
|
|
|
|
с |
г |
т |
і |
|
|
|
|
л |
з |
а |
к |
|
|
|
|
8. З’єднай стрілочками близькі за значенням слова.
Брати зберігати
загнути обгорнути
берегти взяти
загорнути відігнути
9. Прочитай і усміхнись.
Скільки букв у азбуці?
Чи правильно відповів Сашко?
10. Прочитай прислів’я і запам’ятай їх.
З книгою жити – з добром дружити.
Будеш книги читати – будеш все знати.
11. З’єднай фігури і прочитай слова.
1. Розгадай ребус.
2. Відгадай загадки.
Не кущ, а з листочками,
Не сорочка, а зшита,
Не людина, а навчає.
(Книжка)
Чистенькі віконця
Сміються до сонця,
Діти навколо.
Це - наша ... (школа)
В спеку, дощ і навіть сніг
ступають на шкільний поріг.
Вчителі їх вчать читати,
В кожній школі він живе,
На урок діток зове.
Поки вчаться - він мовчить,
Як перерва – то кричить.
(Дзвінок)
Всяк школяр його шанує,
Бо він пише і малює
Хто ж цей спритний
молодець!
Це звичайно… (олівець)
Віднімати, додавати.
(Урок)
Довгі палички кругленькі –
Сині, жовті, червоненькі
На папері походили,
Кольори свої лишили...
Звуться палички оці
Кольорові ...(олівці).
Порахує сантиметри,
А як треба – міліметри!
Рівно лінії проводить,
З олівцем за ручку ходить.
(Лінійка)
Біле поле, мудрий на нім оре.
А із кольорового — саморобки робить.(Папір)
3. Читай чистомовку.
Ну-ну-ну – голку я тягну,
Ні-ні-ні – це ж не важко мені,
На-на-на – вона ж чарівна,
Не-не-не – мама похвалить мене.
4. Читай стовпчики слів, змінюючи силу звучання голосу.
Тихо звичайно голосно
руки вміють скоро
фарби тримати повинні
глина перейняти навчаюся
молоток майструвати незупинні
5. З’єднай стрілками словосполучення зі значеннями.
Жити душа в душу багато
На ніч дивлячись мало
Кіт наплакав дружно
Хоч греблю гати пізно
6. Прочитай вірш. Підкреслені слова виділяй голосом.
Я навчаюся у тата
Мої руки незупинні
То у фарбі, то у глині.
Що не вміють руки нині,
Перейнять скоріш повинні.
Я навчаюся у тата
Молоток в руках тримати.
Скоро буду майструвати,
Бо навчаюся у тата.
7. Віднови слова.
Ой лишенько! – Кричать слова. п_рт_ (парта)
Пропали літери у нас. п_ртф_ль (портфель)
Без них всі бути ми не можем, г_мк_ (гумка)
допомогти зуміє кожен. _л_в_ць (олівець)
Ви дуже добре поміркуйте ш_ф_ (шафа)
і нас скоріше порятуйте!
8. Склади слова
налпе ( пенал )
нійліка ( лінійка )
качру ( ручка )
ванди ( диван )
Знайди «зайві» слова. Чому вони «зайві»?
9. Прочитай за хвилькою.
вча і по і
на ння труд руч дуть
10. Закінчи прислів’я.
Бджола мала, а й ...
Маленька праця краща…
Праця чоловіка годує, а…
До учіння треба…
11. Прочитай і допиши.
Та-та-та у нас вдома чистота.
Ти-ти-ти сметану з’їли всю_________.
Ять-ять-ять ми йдемо________________.
Ащ-ащ-ащ ми вдягнемо_____________.
12. Червоною ручкою впиши пропущені букви і прочитаєш нові слова.
І_плане_ян_н, ска_е_т_на, цві_нь_ати,
по_ару_ти, нав_ти_я, каль_ля_ор, від_пов_ати, п_слу_ти_я, до_ма_ти, по_мі_ни_.
13. Прочитай, показуючи голосом оцінку:
позитивну негативну
Скільки квітів! Скільки квітів!
Як він співає! Як він співає!
Кислиця яка! Кислиця яка!
14. Розмалюй ті предмети, які потрібні для навчання.
15. Розташуй слова за порядком зменшення дій.
Усміхнувся, розсміявся, засміявся, захихикав.
____________________________________________
____________________________________________
____________________________________________
____________________________________________
1. Відгадай загадки.
Які ноги заввишки, Вірно людям я служу,
Такий ніс завдовжки. Їм дерева стережу.
Довгу шию має, Дзьоб міцний і гострий маю,
жабам рахунок знає. Шкідників ним здобуваю.
( Журавель) ( Дятел)
Що воно за дивна птиця? Маленький, сіренький
Світла денного боїться… На соняшник сів,
Дзьоб гачком, великі очі Надзьобався добре
І не спиться їй щоночі. Й далі полетів. ( Горобець )
Ху-ху-ху! – кричить вона.
Відгадали? Це… (Сова) Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.
(Соловей)
Біла латка, чорна латка Не людина, а живе в хатинці.
По дереву скаче. ( Сорока ) ( Шпак )
Швидко скрізь цей птах літає, безліч пташок поїдає,
За вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує.
( Ластівка )
2. Розгадай ребуси.
УР Р
3. Читай чистомовку.
Ни-ни-ни – он лежать зернини,
Ни-ни-ни – там ще й горошини,
Но-но-но – дай пташці пшоно,
Ні-ні-ні – скільки взять мені,
Ну-ну-ну – цього не збагну.
4. Назви птахів сховалися серед букв.
Знайди їх, підкресли і запиши.
В А П Ф С О В А И Н М Т _____________________
Ч Я Д Ь Л Е Л Е К А Б У Ж_____________________
Ц О Н З Т Ф Ш П А К Є И ______________________
К Р Л П В М Г С О Р О К А______________________
5. Гра « Хто що промовляє?»
Вчитель: Діти:
Зозуля кує: « Ку-ку-ку»
Голуб воркує: « Гу-гу-гу»
Півень кукурікає: « Ку-ку-рі-ку»
Сова кричить: « У-гу-гу»
6. Визнач наголос у кожному слові. Читай скоромовку:
тихо- напівголосно-голосно.
Сорок сорок крали горох,
Сорок ворон відігнали сорок.
Сорок орлів налякали ворон,
Сорок журавлів відігнали орлів.
7. Перестав склади. Запиши і прочитай назви пташок.
Ро-ка-со____________________________________
чок-шпа____________________________________
ни-ця-си____________________________________
вей-ло-со___________________________________
бець-го-ро__________________________________
ка-тів-лас___________________________________
8. Прочитай прислів’я. Виділяй голосом кожне слово.
Краще птиці на сухій гілці, ніж у золотій клітці.
Жовтень ходить по краю та виганяє птиць із гаю.
Підгодуй птахів узимку, вони віддячать тобі влітку.
9. Вивчи лічилочку.
Стоїть півень на току
У червонім чобітку.
Будем півника просити:
Попіл, попіл, попільниця, а де ж твоя зозулиця!
Попід небом літає, сивим оком киває.
Хоч кивай, не кивай – з цього місця утікай!
10. Вивчи вірш напам’ять.
Шпачок
У дуплі між гілочок Він із сонечком встає,
Поселивсь малий шпачок. Їсть жуків і росу п’є.
Всі зраділи у садку Потім - шапку набакир
Голосистому шпаку. Й веселить наш сад і двір.
11. Допоможи діткам нагодувати пташок.
Лариса фазан
Сергійко куріпка
Жанна голуб
Зоряна ластівка
Катруся горобець
Гриць сойка
Оленка дятел
Федір зозуля
Галинка одуд
12. Відгадай « Хто обідав у пташиній їдальні?»
У годівницю поклали гілочку горобини, крихти хліба. Прилетіли маленькі сіренькі пташки, хліб дзьобають, а горобину не чіпають.
Через деякий час сіли інші пташки. Грудки червоні, хвіст, голова темно-сині, на крилах по білій смужці. Плодів на гілочці не залишилося.
Що то були за птахи?
Доповни речення.
Він червоногрудий як_________________________
Скаче як____________________________________
13. Розглянь на малюнку зображення птахів і встав
у кросворд їхні назви.
1. Читай цілими словами.
Вовк ліс єнот
Заєць білка олень
Кішка бобер хатинка
Лисиця їжаки воркують
Зоопарк вдячні поодинці
2. Читай скоромовку: повільно-швидше-ще швидше.
Лис просив маленьку лиску:
Погойдай колиску, лиско,
Там в колисці менша лиска.
Їхав поїздом їжак,
Наїжачився піджак.
3. Читай із зміною голосу: голосніше-тихіше, тихіше-голосніше.
Ра-ру-ри-рі-ре-ро
за-зу-зи-зі-зе-зо
4. Віднови прислів'я, приказку, прикмету, у яких переплутані слова; поясни їх зміст.
● Та, працює, й, мала, та, бджола.
(Бджола мала, та й та працює.)
● З, вовка, лісу, голод, виганяє.
(Голод виганяє вовка з лісу.)
● Там, родиться, де, водиться, щастя, лелека.
(Де лелека водиться, там щастя родиться.)
● Боком, з, вилазить, вовком, дружба.
(Дружба з вовком вилазить боком.)
● І, коли, соловейко, їсти, не співає, не має.
(І соловейко не співає, коли їсти не має.)
● Любить, кожен, нору, лис, свою.
(Кожен лис свою нору любить.)
● Полі, зайця, в, лови.
(Лови зайця в полі.)
● Не, одна, наносить, бджола, меду.
(Одна бджола меду не наносить.)
5. Прочитай оповідання.
Театр звірів
До школи приїхав театр звірів. Які тут актори! Спектаклі показують дресировані звірі. Собака і ведмідь, сірі миші і морські свинки, папуга і мавпа, єнот і ворона. Мавпочка розкачує свинок на гойдалці. Мишки катаються у вагончиках. Єнот пере в кориті. Вийшов ведмідь. Він вайлувато танцює. Всім весело.
Підкресли назви тварин.
6. Розгадай метаграми.
● Не цвірінькає — співає,
Жовто-чорне пір'я має,
З лісових густих кущів
До родини горобців
Пташка в гості прилітає,
Як харчів не вистачає.
Після «С» як замість «и»
Букву «У» напишем ми,
Будем мати запашну,
Гарну ягоду смачну. (Синиця — суниця)
● На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А звук ви замініть —
Звірятком стане вмить. (Гілка — білка)
● З «Л» твердим — рудий, хвостатий,
З «Л» м'яким — густий, листатий. (Лис — ліс)
● «К» відняти, «Соб» додати —
Стане гавкати й скавчати.
«Соб» на «К» як замінити —
Буде на водоймах жити. (Собачка — качка)
● У воді я проживаю,
Кого хочу — всіх щипаю.
А коли з кінця читати —
Стану птахом я кричати. (Рак — «кар»)
● Що за диво-буква! Так,
З «С» — я риба, а з «Ф» — птах. (Сазан — фазан)
● В цифрі «сім» букву змініть,
Тоді в воді його ловіть. (Сім — сом)
● Тече річка-невеличка,
У Прип'ять впадає,
Як додати до неї «В» —
Повзти починає. (Уж — вуж)
● Люблять нас усі збирати
Після дощику в ліску,
А як букву «Г» відняти,
Будем плавати в ставку. (Гриби — риби)
7. Відгадай ребус.
,ця Є ,
8. Підбери відповіді: хто бігає? літає? плаває?
Акула, тюлень, снігур, лин, лисиця, собака, заєць, вовк, дельфін, жирафа, кіт, лелека, кінь, бджола, щука, сорока, окунь, ластівка, сом, горобець.
Бігає Літає Плаває
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
____________________ ___________________ _____________________
Па-ра-ла-ша-но ___________________________________________________
___________________________________________________
Ді-ра-си-ли-ця-ти ___________________________________________________
___________________________________________________
10. З’єднай слова за змістом.
Їжак швидкий, працелюбний
Білка клишоногий, вайлуватий
Ведмідь полохливий, спритний
Заєць запаслива, турботлива
11. Прочитай, виділяючи голосом підкреслені сова.
Що ви знаєте про лиску?
Що ви знаєте про лиску?
Що ви знаєте про лиску?
Що ви знаєте про лиску?
12. Вивчи вірш напам’ять.
Їжачок
Ти хороший їжачок,
Скинь колючий піджачок:
Я тебе узяв би в руки,-
Чому весь ти з колючок?
13. Напиши в кросворд назви тварин, тоді ти зрозумієш куди вони поспішають.
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||||
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|||
1. Відгадай.
Усадках, гаях блукає,
жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль–
Жде сестрицю білу в гості.
( Осінь )
Кличуть нас ліси, поля, сади
Дозбирати осені плоди.
Із дерев спадає листя жовте.
То землею ходить місяць…
( Жовтень )
Капле з неба, дахів, стріх
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів без листя сад,
Що за місяць?..
( Листопад )
Жовте листячко шумить
Під ногами шелестить.
Сонце вже не цілий день.
Що за місяць?..
( Вересень )
2. Гра « Шифрувальник». Розшифруй назви квітів і скажи яка
квітка зайва.
Х…и…а…т…м… а…с…р…
Т…л…п…н ч…р…о…р…в…ц…
3. Читай скоромовки «драбинкою».
Я і ти . В горішнику горішина
наварили смакоти – горішками обвішана
будем їсти Оришко й Тимішко
я струшують горішки.
і
ти. . За горою біля броду
А со-рр-оки обгороджений город.
і во-рр-они барабанять по городу
будуть їсти бараболя і горох.
мака-рр-они!
Звозить вересень в комори
кавуни і помідори.
4. Попрацюй із метаграмами.
- Достигає в ньому зерно –
Те, що нас годує.
«К» на «г» змінити в слові –
Всяк його почує.
( Колос – голос )
Тут ось дерево зрубали, -
Хто на нього гляне, -
А як «п» на «д» змінити –
Зразу ясне щось настане.
( Пень – день )
Я на дереві гойдаюсь.
Я в конверті відправляюсь.
Я невін, а він не я,
Спільне в нас лише ім’я.
( Лист дерева - лист в конверті )
5. Гра «Чарівний ланцюжок». Знайди в ланцюжку слова.
Червересеньоголосіносилистя
Температурадіолень
Сороказаластівцікавісті
6. Підбери більш влучні слова і прочитай вірш.
Дерева засмутились,
Що прийдуть … (холоди).
І верби похилилися
До самої … (води).
Ялинка в небо дивиться –
І бачить … (журавлів),
А клени тихо журяться –
Нема вже теплих … (днів).
7. Кросворд-перфокартка «Осінь».
* Хто найдовші нитки має, небо й землю вмить єднає. ( Дощ )
* Невидимий вітер, немов футболіст,
ганяв по дорозі березовий… ( Лист )
* Хоч безкрилий, а літаю; хоч безротий, а гуду.
Хоч безрукий, а зриваю фрукти з дерева в саду. ( Вітер )
* Ноги на полі, середина надворі, голова на столі. ( Пшениця )
* Хто поруч іде, а сліду не лишає. (Тінь )
1 |
|
|
||||
2 |
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|||
8. Попрацюй над байкою.
Посперечалися Осінь і Літо у кого квіти найкращі.
- У мене, - сказало Літо і змахнуло барвистим капелюшком. Раптом розквітли братки, ромашки, маки, волошки та інші квіти. В повітрі запахло солодким нектаром.
- Ні, у мене, - промовила Осінь і змахнула багряним рукавом. Тут же з’явились жоржини, троянди, хризантеми, петрові батоги, чорнобривці й ще багато квітів. Запахло в повітрі медом, стиглим колосом, свіжою прохолодою.
Ніхто не зміг визначити переможця.
- А ви діти, як вважаєте?
Літо______________________________________________________
Осінь______________________________________________________
9. Інсценізація вірша.
Ходить осінь в дібровоньці
У золотій обновонці.
Не питає доріженьки,
Стеле килим під ніженьки.
Стелить, пильно вистеляє,
Сама себе вихваляє:
Такий килим постелила.
Кому треба – вкривається,
Кому треба – сховається,
Кому треба – скупається,
Кому треба – квітчається.
10. З’єднай частини прислів’я.
1. Читай чистомовки.
Ра-ра-ра – садити редиску пора.
Ру-ру-ру – лійку на грядку беру.
Рі-рі-рі – страви з редиски смачні.
Мо-мо-мо – ми морквинку несемо.
Му-му-му – посадить нема кому.
Ми-ми-ми – посадимо її ми.
Мі-мі-мі – букви вивчимо самі.
Та-та-та – у травичці смакота.
Ту-ту-ту – ми знайдемо смакоту.
Червоненька, невеличка,
А зовуть її … ( суничка )
Та-та-та – ось така в нас смакота.
2. Відгадай загадки.
Я смачненьке, чарівне.
Всі ви знаєте мене.
Медом-соком як наллюсь,
Наливним тоді я звусь. ( Яблуко )
Весною біле, літом зелене,
Восени жовте, зимою добре. ( Груша )
Блакитна накидка,
Хвостик наче нитка,
Є в ній щось смачнюче,
Є в ній щось твердюче.
В жовту тінь зваблива заховалась… (Слива)
Маленькі плоди, мов сережки повисли. Червоні – солодкі, зелені – ще кислі. (Вишня)
Літо й осінь я гуляв, соком грона наповняв.
Зараз стиглі грона маю,
Ними всіх я пригощаю.
Той, хто п’є смачний мій сік, не хворіє цілий рік.
(Виноград)
3. Виправ помилки.
Картошка силива помидор
Сояшник копуста ретька
Рібка огурец морк_а
Квасолка перец_ яблоко
Бурак ковун горбуз
4. Читай цілими словами
Садок школярі ростуть
вишні кошики працюють
сливи дівчатка зривають
яблуні хлопчики складають
5. Кожний наступний склад вимовляй тихо-голосніше-голосно.
са-су-сі-си-се-со
ва-ву-ві-ви-ве-во
6. Читай як одне слово.
7. Прочитай оповідання. Обведи, що роблять у садку
дівчатка і хлопчики.
Садок
Біля школи садок. Там ростуть яблуні, сливи і вишні. Школярі працюють у садку. Хлопчики зривають яблука.
Дівчатка складають яблука в кошики.
8. Розмісти у клітинках букви а, о, с, р, т, м так, щоб вийшло три слова, які читаються зверху-вниз і зліва-направо однаково.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Прочитай віршики.
ГРУША
Спіють груші у садах,
одлітать зібрався птах,
просо скошено на полі,
відчинились двері в школі.
ЧЕРЕШНЯ
Хай плодами сіються
й густо сходять веснами,
хай земля покриється
вишнями-черешнями.
ВИНОГРАД
Коло школи маєм сад,
а за садом – виноград.
А плоди такі вагомі –
запашні, смачні, чудові!
АҐРУС
Аґрус, аґрус, агрусина –
як зелена намистина.
Аґрус буду я зривати, -
швидше мамі помагати!
СЛИВА
Сливку якось навесні І від бурі вперта сливка
посадив я при вікні, не схилилась всеодно.
Дощик їй давав водичку, А тепер уже велика
вітер гладив як сестричку. заглядає у вікно.
1. Розгадай ребус.
Відгадай загадку.
Вона всім нам дорога,
Вона жити помага.
Коли вона у тебе є,
Життя радісним стає.
Разом можна все зробити,
Тож без неї не прожити. (Дружба)
2. Читай чистомовку.
Жу-жу-жу – я з Оленкою дружу,
Іж-іж-іж – пиріжок на всіх розріж,
Жи-жи-жи – маєш друга – бережи,
Жа-жа-жа – друг купив мені коржа.
3. Визнач слова за номерами.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
0 |
а |
и |
д |
г |
р |
б |
к |
у |
ж |
о |
8507__________________________
358961________________________
5871__________________________
3584__________________________
4. Постав наголос. Вимов пари слів.
Друг – дружити ходьба - ходити
Зустріч – зустріти ділити - поділитися
Гості – пригостити єдиний – об’єднатися
5. Розгадай загадки.
Є у лісі звір пухнастий, Ні, це зовсім не їжак,
А у нього хвіст смугастий. Хоч на тілі голки видно,
Знає він багато нот, Не комаха і не птах,
Називається… ( єнот ) Цю істоту звуть … ( єхидна )
6. Прочитай казочку « Єнот і Єхидна».
Єнот і Єхидна
Жив-був маленький Єнот. Він був дуже допитливим, але боявся ходити до лісу сам. Якось єнот зустрів незнайомого звіра і трохи злякався.
- Хто ти? Як тебе звати? – запитав Єнот.
- Єхидна. – відповів звір. У нього були довгі, як у їжака, голки і довгий ніс.
- Хіба ти не їжак?
- Ні! Ходімо, я покажу, де живу, суниць назбираємо!
- Я боюся ходити до лісу, - відповів Єнот.
- Не бійся, я буду поруч і тобі не буде страшно, - відповіла Єхидна.
Єнот подивився. Вони пішли до лісу. Нарвали повні кошики суниць. Маму, тата пригостили. Відтоді Єнот і Єхидна друзі.
Яку важливу пораду дала Єхидна Єноту?
Чого навчила вас ця казка?
7. Вірш-смішинка. Встав пропущені букви і прочитай зі зміною
темпу голосу.
До в_дмедя в гості йшов
За_ц_ довговухий.
Д_т_л пісеньку співав –
Жа_в_р_нок слухав.
8. Доповни вірш словами і прочитай.
Я до тебе ( посміхнусь ) і з тобою подружусь,
( усміхнись ) і ти в отвіт – ми з тобою… (цілий світ).
Всі ( сміються ) навкруги: він, вона, воно, вони,
Бо ( усмішка ) всіх єднає, жити в дружбі помагає.
9. Побудуй піраміду із споріднених слів.
Читай слова: тихо-голосно-тихіше.
Усмішка
сміються
усміхнись
посміхнусь
10. Відшукай слова.
А п с т в ш к т о в а р и ш і к м р
ч п у о і л к б м д р у ж б а г о д
в е у б л і п р и я т е л ь м о г щ
ф ж н с б ю л д в н а в п і л й ц
11. Віднови прислів’я і прочитай.
друзів старих наживай, не Нових а забувай.
біді. Друзі в пізнаються
міцне корінням, Дерево друзями. а людин
12. Читай скоромовку: повільно-швидше-ще швидше.
Жук у житі зажурився
Жвавий джміль десь забарився.
Жук жужжить: «Хвилююсь я,
Дружба в нас на все життя».
Обережний жовтий жук
З жита виліз на межу.
Покружляв навкруг, питає:
- Хто з нас довші вуса має?
13. Склади вірш-сенкан.
Друг.
Вірний, добрий.
Допомагає, виручає, розуміє.
Друг завжди підтримає мене.
Порадник.
14. Розучи мирилку.
Грались, грались, розважались.
Веселились і сміялись.
Потім раптом посварились.
Сіли, стихли, зажурились.
Годі, годі сумувати!
Соромно ворогувати!
Не злостуй і схаменись,
Та до мене посміхнись.
Дам тобі назустріч руку,
Проженемо сварку – муку.
Настрій радісний, веселий
Хай панує у оселі!
15. Знайди відмінності.
1. Читай чистомовку.
Ар-ар-ар – відкриваєм календар.
Ок-ок-ок – білий падає сніжок.
Ми-ми-ми – довго ждали ми зими.
Ма-ма-ма – ось прийшла до нас зима.
Мі-мі-мі – ми радіємо зимі.
Ок-ок-ок – білий падає сніжок,
ки-ки-ки – замітає всі стежки,
ать-ать-ать – вибіг зайчик погулять
2. Читай таблицю-піраміду.
ли жі
сан ки
сні жок
ялин ка
візе рунки
ковзан ки
3. Читай скоромовку: тихо-голосніше-голосно.
Хмаринки-пуховинки
Химерні, волохаті.
Вмостились на хвилинку
У хлопчика на хаті.
Йде зима в поля, гаї.
Ми вже бачили її.
В неї сніг та хуртовина,
Довга ніч, коротка днина.
4. Читай стовпчики слів.
Ковзани
Ковзанка
Ковзатися
Крига
Крижина
Крижинка
5. Створи сніговичка і прочитай слова.
6. Розгадай ребуси.
,,
7. Встав пропущені слова і прочитай текст.
На дворі стоять сильні _____________. На полях і луках лежить білий ___________. Біля хати намело високий _____________. На ставку слизький ___________. Заліг у барліг ____________. Спить у норі колючий _________.
Птахи давно ________________ у вирій.
8. Відгадай загадку. Вивчи напам’ять.
Мов зелений їжачок, має безліч голочок.
Поспішає до оселі в новорічні дні веселі.
І маленькі і старенькі влітку, взимку, навесні
Всюди вдягнені гарненько у зелені сукні всі.
У святковій залі стоїть як картинка
Весела, зелена красуня … ( ялинка ).
9. Склади гірлянди з розсипаних слів. Запиши прикмети.
ٕ
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
10. Добав слова, віднови вірш і прочитай різним темпом.
Щоб ялинок не … ( рубати ),
Треба штучні … ( купувати ).
Штучні красуні разом з … ( нами )
Рік Новий можуть … ( стрічати ),
Радість людям … (дарувати ).
Можна гілочку … ( зірвати ),
Та гарнесенько … ( прибрати ).
І тоді такі … ( ялинки )
Будуть також … ( веселинки ).
Вгості прийшла… ( білосніжна зима ).
Снігу багато … ( пухкого принесла ).
Всі стежки і… ( доріжки замела ).
Любих діток… ( грати в сніжки повела )
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|||
( Взимку )
( Сніжинки )
12. Віднови прислів’я.
Грудень снігом мете |
а мороз вогнем пече |
Січень снігом січе, |
весною пахне |
Лютневий сніг |
буде літо золоте |
13. Роз’єднай слова в реченні.
Черепахапростоніколинебачилазими.
Воназосенізасинаєіспитьаждовесни,
коливжеснігрозтане.
14. Склади побільше слів.
15. Прочитай як звірі святкують Новий рік.
В лісі весело звірята
Зустрічали Новий рік.
Лось приїхав на санчатах,
Вовк – пиріг святковий спік.
Принесла лисиця м’яса,
Білка – сушених грибів,
Лев налив смачного квасу,
Запалало сто вогнів.
Танцювали всі звірята,
І сніжинки срібноокі
Прилетіли в ліс на свято:
-З Новим роком!
-З Новим роком!
Випиши назви звірів - червоним кольором,
а речі, з якими вони прийшли - зеленим.
_________________ ___________________
_________________ ___________________
_________________ ___________________
_________________ ___________________
_________________ ___________________
1. Розгадай ребус.
2. Читай чистомовку.
Ат-ат-ат – тато, мама, брат,
Ра-ра-ра – і моя сестра,
Ся-ся-ся – ще й бабуся,
усь-усь-усь – і старий дідусь,
ки-ки-ки – тітки і дядьки,
м’я-м’я-м’я – це моя сім’я.
Ма-ма-ма – в мене найкраща мама,
То-то-то – роботящий наш тато,
Ать-ать-ать – мудрості нас навчать,
Ки-ки-ки – вас вітають малюки,
Си-си-си – щастя, радості й краси!
Ла-ла-ла – молоко пила,
Ли-ли-ли – липку полили,
Ло-ло-ло – їдемо в село,
Лі-лі-лі – рученьки малі.
3. Читай пірамідки слів.
Мама тато бабця дід
Матуся татко бабуся дідусь
Мамуня татусю бабуня дідуньо
Матінка татонько бабусенька дідусенько
Матусенька татусенько бабуня-солодуня
4. Віднови деформовані слова.
аруєд ( дарує ) ивчьт ( вчить )
ереебж ( береже ) юлаєм ( малює )
уляпєк ( купляє ) итаєч ( читає )
оругєт ( торгує ) иратьв ( варить )
5. Прочитай вірші.
Ми вічно прагнем вирости,
А вона за нас радіти.
Ми без неї – сироти,
А для неї завжди діти.
***
У Надійки мама добра, мила.
І Надійка мамі лебеділа:
- Мамо рідна, рідна нене,
Добра й мила, бо одна у мене.
***
Вранці разом батько й син
Вийшли з дому в сім годин.
Батько сину мовив так:
- Жде мене в цеху верстат.
А тебе жде в школі парта,
Рахівниця, дошка й карта.
Працювать обоє будем
-Труд завжди потрібен
людям.
***
Дай, бабусю, поцілую
Сивину твого волосся,
Теплим подихом зігрію
Снігом вибілені коси.
Може, і на них розтане
Лоскотливий іній срібний,
Мов зимові візерунки
На замерзлій з ночі шибі.
***
Є в дідуся добре діло:
Сад розводить на горбку.
Квітнуть вишні біло-біло
В дідусевому садку.
І ніхто не відгадає,
Якщо дід вас вигляда,
Чи то вишня розквітає,
Чи в дідуся борода.
6. Із поданих букв складіть слова.
Р И Д О С А Н Я М І Б Т
( родина, рід, сім’я, баба, рідня,
мама, син, доня, дід, тато )
7. Кросворд «Родина».
1. Дочка моєї мами, то…
2. Найбільше в нашій хаті свято,
коли приходить із роботи…
3. Своїх онуків розуму навчає старенький…
4. Найбільше пестить і голубить свою дитину…
5. Батькам на втіху росте здоровий розумний…
6. Вже трохи посивіла і щиро любить нас…
1 |
|
|
|
|
|
|||
2 |
|
|
|
|||||
|
3 |
|
|
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|||||
5 |
|
|
||||||
6 |
|
|
|
|
|
|||
8. Встав слова і прочитай текст.
Моя сім’я
Наша сім’я складається із ____________ осіб. Ім’я моєї мами – __________________. Ім’я мого тата – __________________. Ім’я братика – ________________, а ім’я сестрички ____________. Наше прізвище – ________________________________. Разом ми – (які?) __________________, ___________________, ________________.
9. Знайдіть слова, що вказують на членів родини і виділіть їх.
є |
т |
м |
а |
м |
А |
к |
л |
р |
д |
о |
н |
ь |
к |
А |
д |
м |
в |
и |
я |
с |
и |
н |
у |
ч |
т |
і |
т |
к |
а |
м |
і |
я |
б |
а |
б |
ц |
я |
ц |
ю |
п |
ш |
у |
ю |
р |
д |
і |
д |
д |
я |
д |
ь |
к |
о |
з |
а |
у |
т |
а |
т |
о |
р |
т |
и |
10. Прочитайте текст.
Мамині помічники
Завтра свято. У татка день народження. Тож вирішили Марійка і Михайлик допомогти мамі. Вони утрьох готують сюрприз для тата – пиріжки з маком. Марійка тре мак. А Михасик розмірковує над тим, яку б це зробити для татка несподіванку.
11. Склади прислів’я.
Нащо ліпший клад, |
краще багатство. |
Добре братство, |
як земля годує людей. |
Мати годує дітей, |
коли в сім’ї лад. |
12. Утвори пари слів.
Рід велика
Сім’я родовідне
Народ український
Родина наш
Дерево рідна
ВЕСНА
1. Розгадай ребус.
,ень ,ень ,ень
Привітанням журавля
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї.
І усякий мене зна…
Відгадали? Я … ( весна )
2. Вимови склади: швидко-повільно; голосно-пошепки.
Ва – ве – ву – ви – ві – во
Фа – фе – фу – фи – фі – фо
3. Читай скоромовку, закриваючи щоразу по одній строфі.
Вовк ведмедя розбудив.
-Вже весна, гуляти йди!
Виліз велетень з барлогу-
вовк втікає в ліс від нього.
На леваду я пішла б.
– Ціла купа там кульбаб.
Ніби сонечка малі.
Посідали на землі.
Йшла весна-красна
У синій хустинці.
Несла весна-красна
У скринці
Гостинці.
Ягнятам – травицю,
Гусятам – водицю,
Каченятам – ряску,
А малятам – ласку.
4. Римуй вірш.
Виглянуло сонечко
………………………………
( у своє віконечко ).
Розтопило скрізь… ( сніги ).
Зеленіють… ( береги ).
5. Прочитай вірші.
Весна
Весна прийшла! Теплі дні принесла.
Ліси, поля позеленіли
І такі вони красиві!
Вітер тихо повіває
І хмаринку підіймає.
І летить вона легенько
Дуже мирно і тихенько.
***
Коли тепло вертається
Тієї, що у березні,
Нема на річці криженьки.
Кульбабки жовті в березі
Росою миють ніженьки.
Весна дзвенить, весна гуля,
Вириває листом нагілля.
Весна зими не слухає,
Прозорим вітром дмухає.
І я з свого веселечка
Не хочу гнать метелика.
Хвилину-другу вистою
Над річечкою чистою.
Метелик наче квіточка,
Він ранній вісник літечка.
Нехай йому літається,
Коли тепло вертається.
6. Віднови вірш-плутанку. Прочитай.
Він цвітом білим сміється
Дубочка з-під, з-під сосни,
Смілим удався отаким,
Вісником весни справжнім.
7. Запишіть ознаки весни.
квітуча
тепла
сонячна
ніжна
ясна
8. Складіть із розсипанки прикмети та приказки весни.
Запишіть їх.
6.не |
6. хму |
13. пах |
9. а |
11. но |
2.ре |
7.рить |
10. вес |
14. не |
8. ся, |
12. ю |
1. як |
|
2. бе |
4. зень |
________________________________________________
6. при |
13. мо |
15. зить |
10. а |
4. звер |
2.ю |
1.вес |
9. є, |
12. зу |
14. ро |
6.ка |
11. зни |
5. ху |
2. но |
7. пі |
________________________________________________
4.си |
6. кра |
14. че |
13. ті |
11. в |
||
10.то |
16. є |
1. тра |
9. лі |
7. ша |
||
2.вень |
8. є, |
12. гос |
5. при |
3. лі |
||
15.ка |
||||||
________________________________________________
7.тра |
13.ва |
4.ду |
10.ти |
12.кри |
3.во |
9.кві |
|
6.би |
8.є, |
5.під |
11.роз |
1.кві |
14.є |
2.тень |
________________________________________________
9. Розгадай кросворд.
1. Дівчина з коромислом вийшла в дощик весняний,
А на тім коромислі – стрічки барвисті. ( Веселка )
2. Є на світі кінь – всьому світу не втримати. ( Вітер )
3. Зоря-зірниця, красна дівиця,
По небу гуляла, плакала-ридала.
Місяць бачив – не підняв,
Сонце встало – і підняло. ( Роса )
4. Не дід, а сивий; не спить, а стелиться.
Вкриває землю й океан, а звуть його… ( Туман )
5. Стала на поляні в жовтім сарафані.
Підросте – всміхнеться, для вітрів вбереться
В платтячко біленьке, пишне та легеньке. ( Кульбаба )
1 |
|
|
|
|
|
|
|||||
2 |
|
|
|
|
|||||||
3 |
|
|
|
||||||||
4 |
|
|
|
|
|||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
10. Відгадай загадки.
1. Стоїть тоненький стовпчик,
наче риска,
А зверху – білих
ліхтариків низка. (Конвалія)
2. Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбабка)
3. Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок)
Відгадки намалюй.
11. Читай акровірш.
Лиха зима сховається,
А сонечко прогляне,
Сніжок води злякається,
Тихенько тануть стане,-
І здалеку бистресенько
Вона до нас прибуде,
Кому-кому любесенько,
А дітям більше буде.
Відповідно до Концепції Нової української школи, найважливішим завданням початкової школи – навчити дітей вчитися, а це не можливо без уміння читати і працювати з книжкою. Специфіка роботи на уроці читання потребує від дітей багаторазового перечитування слів, речень, текстів, яке швидко набридає, стомлює. Без високої культури читання немає ні школи, ні справжньої розумової праці. Читання є основою опанування всіх наук, розвитку людського інтелекту. У цьому складному процесі беруть участь зір, мислення, мовлення, сприйняття, пам’ять, уява, слухові та звукові аналізатори.
Дітям непросто поєднувати водночас зорове сприйняття букв і вимову звуків, слів, речень, усвідомлювати прочитане, визначати ставлення до нього. Не володіючи навичкою читання, дитина втрачає до нього інтерес, погано розуміє і засвоює зміст, швидко стомлюється. Тому компоненти навички читання повинні бути взаємопов’язані, а їх розвиток має здійснюватися одночасно. Формуючи якості читання, не варто надавати перевагу якійсь одній із них. Усвідомленість залежить від правильності і виразності читання, правильність – від темпу й усвідомленості, виразність – від усвідомленості, правильності, темпу.
Отже, щоб зробити урок читання цікавим кожному учню, керуюся основними правилами:
Кожен урок має формувати в учнів свідоме, правильне, виразне читання з відповідною швидкістю. Завдання, що містяться у посібнику формують вміння бути уважним до змісту висловлювання, готують до свідомого сприйняття тексту і до переказів.
Набута учнями у початкових класах навичка читання, особистісні якості, пов’язані із формуванням мовної культури особистості, стануть фундаментом для подальшого навчання, виховання, розвитку, самовираження, значною мірою зумовлять практичну, громадянську, професійну діяльність у майбутньому. А головне – допоможуть дитині опанувати найвище мистецтво – мистецтво життя.
Вважаючи творчі завдання нескінченним і невичерпним джерелом для роботи, маю наміри надалі працювати в цьому напрямку. Така робота необхідна не лише учням, а й самому вчителеві. Особисто мені вона допомагає не тільки вчити дитину, а й розуміти її внутрішній світ, бачити зростання ерудиції, творчої уяви, загальної мовленнєвої культури.
10. Кримовська М.С. Цікаві завдання з читання // Розкажіть онуку. – 2004. – №7–8. – С. 80–82.
11. Лукашова В.Л. Цікава читанка розумним дітонькам. – Х.,видавництво»Основа»,1997
12. Матеріали журналів «Початкова школа», газета «Початкова освіта», «Розкажіть онуку» - 2005-2010р.
13. Наумчук М. Оволодіваємо навичками читання. – Т.: Видавництво «Підручники і посібники»,2009
14. Посібник Бібліотечка вчителя початкової школи //№6,2004 с.22-24,45-51
15. Січовик І. Словограй.Ігри з буквами та словами. – Тернопіль: Навчальна книга: Богдан, 2004. – С. 64.
16. Шаповал Н. Вчимося читати. – Х.: Книжковий клуб,2005
1