Збірник задач з математики на екологічну тематику

Про матеріал

Збірник задач екологічного змісту, викликають в учнів інтерес та пізнавальну активність, сприяють формуванню екологічного світобачення та природоцентризму. Використання екологічного матеріалу в процесі вивчення математики уможливлює формування у підростаючого покоління знань про оточуюче середовище та навичок бережного ставлення до всього живого. Екологічне виховання тісно пов'язане з формуванням ціннісних орієнтацій підростаючого покоління, а тому має стати невід'ємним компонентом шкільної математичної освіти.

Перегляд файлу

Шепетівський районний методичний кабінет

пліщинська загальноосвітня школа

І – ІІІ ступенів

 

 

 

http://ogo.ua/images/articles/1/1467899365.jpgC:\Users\admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\customLogo.png

Н.І. Ніщук, Г.В .Василишина, Г.Д. Одудько

 

Збірник задач 

 

C:\Users\admin\Desktop\45.png

 

 

Шепетівський район - 2018

 

Автори: 

Ніщук Ніна Іванівна вчитель математики, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель

Василишина Галина Володимирівна –  вчитель математики, спеціаліст вищої категорії,

Одудько Генадій Дмитрович – вчитель математики, спеціаліст першої категорії,

 

Екологія мовою математики. Збірник задач.

Використані матеріали та цікаві факти місця проживання. – Пліщин, Шепетівського р-ну, Хмельницької області, 2018. – 50 с.

 

Збірник задач є результатом роботи вчителів та учнів Пліщинської ЗОШ І – ІІІ ступенів над творчим проектом «Природні ресурси рідного краю, України, світу»

Розв’язування задач екологічного змісту викликають в учнів інтерес та пізнавальну активність, сприяють формуванню екологічного світобачення та природоцентризму. Використання екологічного матеріалу в процесі вивчення математики уможливлює формування у підростаючого покоління знань про оточуюче середовище та навичок бережного ставлення до всього живого. Екологічне виховання тісно пов’язане з формуванням ціннісних орієнтацій підростаючого покоління, а тому має стати невід’ємним компонентом шкільної математичної освіти.

В даному посібнику завдань розкриті можливості з формування в учнів відповідального ставлення до власного здоров’я, сприяння розвитку пізнавальних інтересів учнів, розширення їх кругозору, залучення до творчості, навчання застосовувати знання на практиці, пропагування здорового способу життя.

Екологічний проект «Природні ресурси рідного краю, України, світу» сприяв розширенню знань про навколишнє середовище, зумовив потребу в учня займати активну життєву позицію щодо розв’язання проблеми “людина - довкілля», учив критично мислити, усвідомлювати місце свого «Я» в спільному домі, ім’я якому – планета Земля.

Рекомендовано вчителям математики

Рецензент:

Швед Галина Іполітівна – методист фізико-математичних дисциплін районного методичного кабінету управління освіти, культури, молоді, спорту та туризму Шепетівської РДА

 

Схваленно для використання в навчально – виховному процесі на засіданні ради районного методичного кабінету управління освіти Шепетівської районної державної адміністрації

Протокол № 3  від   27.02  2018р

Від автора

Ми не можемо керувати природою

інакше, ніж підкоряючись їй.

Френсіс Бекон

http://tsentum.ucoz.ua/dendrologichnij_park_shepetivskij.jpgЕкологічні проблеми виникли не сьогодні. Тому звертаючи увагу на екологію, людина намагається зберегти саму себе. Але без зміни свідомості всі грандіозні плани збереження природнього середовища будуть марними.

Однією із наскрізних ліній освіти є екологічна безпека та сталий розвиток, тобто потреба в формуванні екологічної свідомості сьогодення. Це не тільки любов і дбайливе ставлення до живої природи, але почуття особистої відповідальності за те, що відбувається навкруги, потреба діяти.

Навчитись дбати про охорону навколишнього середовища допоможуть екологічні факти. Екологічне виховання – це організований і цілеспрямований процес формування системи наукових знань про природу і суспільство, поглядів і переконань, що забезпечують відповідальне ставлення школярів до природи, реальним показником якого є практичні дії учнів по відношенню до природного середовища, що відповідають нормам людської моральності.

Роль математики в екологічному вихованні полягає в тому, що методом доцільно дібраних задач, функціональних залежностей можна навчити учнів розуміти окремі екологічні поняття, прищепити навички раціонального використання природних ресурсів, розкрити роль математики у пізнанні найбільш загальних і фундаментальних законів природи, створити базу для формування наукового світогляду.

З метою формування екологічних знань на уроках математики слід розробити систему задач, яка розкриває питання: споживання води, використання води в Україні, значення рослин у житті людини, скорочення лісових ресурсів та його наслідки, значення тварин у природі та в житті людини.

Екологізація математики спрямована на отримання учнями знань про оточуючий світ і його екологічні проблеми, здійснюється мотивація навчальної діяльності і розв’язання проблем екологічного виховання, формуються уявлення про роль математики в розв’язанні екологічних проблем. Виховується інтелектуальна якість особистості – компетентність - вміння бачити проблему, володіти способами розв’язку і досягати успіху.

        З метою формування екологічних знань на уроках математики слід формувати систему задач, яка розкриває питання: споживання і використання води в Україні, значення рослин у житті людини, скорочення лісових ресурсів та його наслідки, значення тварин у природі та в житті людини.

        Екологічне виховання учнів на уроках математики здійснювати в таких напрямках :

- розкриття математичних закономірностей природи через вступні бесіди вчителя відповідно до теми уроку;

- з’ясування ролі математики в розв’язуванні екологічних проблем;

- складання графіків і діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу;

- аналіз прикладів економного та ефективного використання природних ресурсів; - розкриття математичних закономірностей певних явищ природи;

- виховання екологічного розуміння та екологічної культури, відповідальності за стан навколишнього середовища;

- розв’язання задач з метою розуміння окремих екологічних понять, обробка статистичного матеріалу.

         Дидактичні матеріали , необхідні для здійснення екологічного виховання на уроках математики, можна систематизувати за напрямками: цікаві задачі з природничим змістом; цікаві повідомлення; проведення екскурсій з біології з елементами математики; проведення інтегрованих уроків; інтегрована позакласна робота; проведення екологічних ігор. У посібнику наведено приклади таких матеріалів з деяких тем у кожному класі.

 

 

 

Зміст

Від автора

5 клас . Математика

Тема. Позначення і запис натуральних чисел

Тема. Дроби. Десяткові дроби.

Тема. Відсотки

6 клас. Математика

Тема. Діаграми

Тема. Відношення і пропорції

7 клас. Алгебра

Тема. Розв’язування текстових задач за допомогою рівнянь.

Тема. Розв’язування текстових задачі за допомогою систем рівнянь

8 клас. Алгебра

Тема. Раціональні вирази

9 клас. Алгебра

Тема. Функції. Властивості функції

Тема. Прогресії.

9 клас. Геометрія

Тема. Площа круга

Тема. Координати на площині

Тема. Вектори

10 клас. Алгебра

Тема. Гармонічні коливання

10 клас. Геометрія

Тема. Паралельність прямих іплощин в просторі

11 клас. Алгебра

Тема. Елементи комбінаторики Елементи теоретичної ймовірності

Тема Показникова функція

Тема. Інтеграл

11 клас. Геометрія

Тема. Обєми геометричних тіл

Це цікаво знати

Список використаної літератури

5 клас . Математика

Тема. Позначення і запис натуральних чисел

  1. Оригінальною пам'яткою природи загально-державного значення на Шепетівщині є регіональний ландшафтний парк «Мальованка», який простягнувся із заходу від залізниці Шепетівка-Коростень на схід до м.Полонне неширокою смугою, до 8 км завширшки і займає площу близько 16 тис.га. Яка довжина цієї смуги?
  2. На території ландшафтного парку «Мальованка» є 6 природно-заповідних територій. Лісовий заказник «Полонський» площею 911 га, гідрологічні заказники: «Мальованський» (107 га), «Савицький» (56 га) та «Горіле болото» (54 га); ботанічний заказник «Русалчині поляни» (60га), пам'ятка природи «Дуб черешчатий» (21 га), а також вольєр для диких свиней (6 га). Яка загальна площа території парку «Мальованка»?
  3. Сьогодні у світі біля 400 млн. автомобілів. Кожен рік автомобіль у середньому викидає в повітря біля 10 кг гуми, використовує біля 4800 кг кисню і забруднює повітря, викидаючи 3200 кг вуглекислого газу. Підрахуйте, скільки всього за рік автомобілями:

а) викидається в повітря гуми;

б) викидається в повітря вуглекислого газу;

в) забирається кисню з повітря.

  1. Для нормального розвитку дитині щомісяця потрібно: молока – 15 л, овочів – 9 кг. Скільки молока та овочів потрібно в середньому на 4 місяці?
  2. Липа росте в лісі до 420 років, а в міських умовах в 3 рази менше. Скільки років може прожити липа в місті? Як ви думаєте, чому зменшується тривалість життя дерев у місті?
  3. Листяний ліс з 1 га випаровує за сезон 2500 т вологи. Яку кількість вологи випаровує ділянка лісу площею 12 га; 90 га?
  4. На Хмельницькій атомній електростанції накопичено твердих радіоактивних відходів першої групи – 2529 м3, другої групи – 99 м3, третьої – 8 м3, рідких радіоактивних відходів першої групи – 404 м3, другої – 248 м3. Знайдіть загальну кількість накопичених радіоактивних відходів.
  5. На виготовлення 800 зошитів потрібно 68800 г паперу. Скільки паперу потрібно на виготовлення 1200 зошитів?
  6. 20кг макулатури зберігає одне велике дерево, а 1т макулатури зберігає 500 км2 лісу середнього віку. Визначити кількість лісу, який можна зберегти, зібравши 20 т макулатури; 50 т макулатури; 100 т макулатури.
  7. Цьогоріч  Шепетівські лісівники реалізували 1450 новорічних ялинок та сосен на суму 88450 грн. Яка приблизна ціна однієї новорічної ялинки чи сосни?
  8. На планеті Земля проживає 7 000 000 000 людей. Кожні 100 осіб за 1 годину видихають 1 кг вуглекислого газу. Яку площу повинен займати ліс, щоб, перетворити цей вуглекислий газ у процесі фотосинтезу на кисень, якщо відомо, що за 1 год 1 га лісу поглинає 2кг вуглекислого газу?
  9. Яку масу макулатури потрібно зібрати учням нашої школи, щоб зберегти життя 240 000 000 дерев, якщо відомо, що 20 кг макулатури зберігає від вирубування одне дерево?
  10. Одне дерево виробляє близько 112 кілограмів кисню на рік. Це означає, що два дорослих дерева можуть виробляти достатньо кисню, щоб покрити щорічну потребу в кисні сім’ї з чотирьох осіб. Стільки ж його виділяє 6 дерев за цей час та для скількох осіб покривається щорічна потреба в кисні? Яка кількість дерев повинна рости у Вашому місті (селі), щоб забезпечити людей достатньою кількістю кисню?
  11. 10 січня 2018 року на енергоблоці №1 Хмельницької АЕС триває 65 доба планово-попереджу-вального ремонту. Встановити дату відключення енерго-блоку №1 Хмельницької АЕС від енергомережі для проведення планово-попереджувального ремонту.
  12. Кинута на землю шкірка від банана в нашому кліматі розкладається близько 2 років. Кинутий недопалок сигарети розкладається на два роки довше. Пластиковий пакет розкладається на вісім років довше, ніж недопалок. Скільки років потрібно для того щоб розклався пакет? На скільки років раніше розкладеться шкірка від банана?
  13. Запишіть цифрами числа:
    “На один мільйон лісової площі припадає всього шість працівників лісового господарства. У тисяча дев’ятсот дев’яносто четвертому році вирубано лісів тридцять сім тисяч двісті чотири га, а пожежами було охоплено сімдесят чотири тисячі вісімсот п’ятьдесят чотири га лісової площі. У тисяча дев’ятсот дев’яносто п’ятому році тільки в липні пожежі знищили один мільйон п’ятсот тисяч кубічних метрів деревини на площі понад чотириста тисяч га.
  14. У вершинах квадратної клумби біля нашої школи 4х4 (в дециметрах) ростуть 4 куща. Площу клумби, не викопуючи кущів, хочуть збільшити у 2 рази. Як це зробити, і чому дорівнюватиме площа нової клумби? (Відповідь запишіть в сантиметрах).
  15. Цівка води товщиною в сірник за добу може призвести до втрат 480 л води. Скільки літрів води буде втрачено, якщо 1000 чоловік залишать не до кінця закритими крани? Скільком мешканцям вистачило б цієї води, якщо мінімальна її потреба для однієї людини на добу становить 3 л?
  16. Один качан кукурудзи містить близько 600 зернин. Через скільки років можна одержати 126 кг кукурудзи з одного качана цього сорту, коли відомо, що 1000 зернин кукурудзи важать 350 г?
  17. Учні 11 класу очистили річку Горинь від сторонніх предметів. У перший день ними було очищено 100 м, у другій в 2 рази більше, ніж у перший, а в третій на 30 метрів більше, ніж у другій. Скільки метрів річки очистили учні?
  18. Запаси промислових риб у всіх водоймах нашої області за останні 10 років скоротилися з 1000 до 200 тонн, а вилов – з 300 до 60 тонн. У скільки разів скоротилися запаси риби та їх вилов?
  19. Одне дерево освіжає повітря, як 10 кондиціоне-рів. Скільки кондиціонерів замінять 18 дерев, які посадили випускники нашої школи?
  20. Мурахи за рік в середньому з 1 га винищують 250 кг шкідників лісу. Скільки шкідників лісу знищують за рік мурахи з ділянки лісу площею 55 га, 75 га?
  21. 5 мурашників на 1 га лісу забезпечують здоров’я цієї екосистеми. Скільки гектарів лісу оздоровлять 10, 15, 20 мурашників? Скільки комах зникне, якщо за один день мурашине сімейство поїдає до 20000 комах?
  22. В середньому людина споживає за добу близько 500 л кисню. Легковий автомобіль за одну тисячу кілометрів пробігу спалює річну норму кисню однієї людини. Знайдіть цю кількість кисню.
  23. Після уроків у кабінетах школи зібрано 1 кг паперового сміття. Якщо учні школи залишатимуть щодня таку кількість паперу, то скільки його буде за 190 навчальних днів у нашій школі? В 17 школах району? Яку площу лісу буде вирубано даремно, якщо для вироб-ництва 1 т паперу потрібно приблизно 900 м² лісу? (Як можна використати паперові відходи, якщо вони вже є?).
  24. Посадка з 400 молодих тополь на листках за літо затримує 340 кг пилу, а посадка в’яза – у 6 разів більше. Скільки пилу затримує посадка в’яза з 400 дерев? Скільки пилу затримує одне дерево в’яза, тополі?

Тема. Дроби. Десяткові дроби.

  1. Площа одного лісгоспу на 9000 м² більша від площі другого. Лісові посадки в першому лісгоспі становлять його площі. Знайдіть площу кожного лісгоспу, якщо площа лісових насаджень у першому лісгоспі становить 2 000 000 м².
  2. В середньому кожна людина вживає 1,7 л води на добу за фізіологічної потреби 2-3 л. Підрахуйте, скільки води вживають у середньому всі учні класу, школи на добу, на рік?
  3. У стані спокою людина вдихає за один раз 0,5 л повітря; під час повільної ходьби – у 2,4 рази більше; під час швидкої ходьби – в 1,5 рази більше, ніж під час повільної; коли піднімається вгору – в 1,4 рази більше, ніж під час швидкої ходьби; під час бігу – у 2 рази більше, ніж коли піднімається вгору. Скільки повітря вдихає людина в кожному з названих випадків?
  4. Переробка однієї тонни макулатури дає можливість зекономити 4 куб. метра деревини, електроенергії на 2,5 грн, технічної пари на 2,7 грн. Скільки буде зекономлено згаданих матеріалів у результаті переробки 500,5 т макулатури?
  5. У двигунах внутрішнього згорання на спалювання 1 т бензину витрачається близько 15 т повітря або 2000 л кисню, що в 2,5 рази перевищує добове споживання людиною. Скільки літрів кисню споживає людина за добу?
  6. Береза живе 250 років, сосна –у  2,4 рази  довше, липа – в 1,2 рази менше, ніж сосна, а ялина – в 1,2 довше липи. Скільки років живуть сосна, липа і ялина?
  7. На 0,4 га лісу навколо мурашника за 1 годину мурашки “беруть у полон” більше, ніж 2000 гусені. Одній гусені на день потрібно 40 соснових голочок. Скільки соснових голочок врятують лісові санітари з одного мурашника за літо?
  8. Мережа автомобільних доріг і залізниць займає великі площі землі, яку можна було б використати раціонально, скажімо, для вирощування сільськогоспо-дарських культур або лісу. Так, для прокладання навіть найпростішої дороги завширшки 4 м на кожні 2,5 км траси треба вирубати 1 га лісу. Скільки гектарів лісу буде вирубано, якщо потрібно прокласти 200 км дороги?
  9. У 2016 році викиди забруднюючих речовин по Хмельницькій області становили 80,7 тис. тонн, в тому числі від стаціонарних джерел 17,2 тис. тонн, а від рухомих джерел 63,5 тис. тонн. В 2017 році викиди збільшилися: від стаціонарних джерел на 0,86 тис. тонн, а від рухомих джерел на 0,209 тис. тонн. Підрахувати на скільки збільшились за рік викиди забруднюючих речовин по Хмельницькій області.
  10. Кожної хвилини на нашій планеті:
  • знищується понад 20, 5га тропічних лісів;
  • знищується 50,4т родючого ґрунту через неправильне використання. Підрахувати втрати за добу.
  1. Одна людина використовує 0,13 річкових вод, повертаючи їх у довкілля у вигляді стічних вод. Скільки використовує сім’я з 5 чоловік?
  2. Один гектар лісу (20-річного віку) поглинає за рік 9,35т вуглекислого газу і виділяє 8,2т кисню, який забезпечує дихання 200 людей. Скільки кілограмів кисню потрібно на рік для дихання учням 5 класу (в класі 13 учнів)?
  3. Щоб забезпечувати потреби населення у новорічних ялинках та соснах, у ДП «Шепетівський лісгосп» створено 24,95 га плантації новорічних дерев. Тут вирощують 60,8 тисячу сосен та ялин, з яких 1,9 тисячі штук стандартних для реалізації в 2017-2018 роках. Скільки сосен та ялин залишилося та на скільки років їх вистачить, якщо план реалізації буде такий же?
  4. У Пліщинському лісгоспі ведеться посилена охорона хвойних насаджень від незаконного вирубування. До складу рейдових бригад входять працівники державної лісової охорони і поліції, які нагадують, що розмір шкоди за зрубане дерево діаметром пенька до 10 см становить 355,23 грн., а діаметром від 10 до 14 см – 625,88 грн. Підрахувати  вартість нанесеної шкоди за два таких дерева.
  5. Яка площа лісів припадає на 1 людину в Шепетівці, якщо в світі на 1 людину запаси складають приблизно 3,8 млрд.га при чисельності населення  земної кулі 6 млрд. осіб? Чисельність населення м.Шепетівки приблизно 42,9 тис. осіб.
  6. Для гарного врожаю в ґрунти необхідно внести азот, фосфор і калій. Ці речовини є в таких мінеральних добривах: аміачна селітра (0,35 азоту), суперфосфат (0,15 фосфору), калійна сіль (0,30 калію). Визначте дозу внесення цих добрив, якщо кожної діючої речовини потрібно 50 кг на 1 га.
  7. Білий ведмідь важить 700кг, а маса бурого ведмедя становить 0,43 маси білого ведмедя. Обчислити масу бурого ведмедя.
  8. Протягом року з приток Прут і Тиса в річку Дунай стікає 8,66 км³ води, причому Тиса постачає водою Дунай на 3,86 км³ більше, ніж Прут. Який річний стік води Тиси, Прута?
  9. В нашому селі 137 автомобілів. Проходячи 100км автомобіль спалює в середньому 350 кг кисню. Яка площа зелених насаджень протягом року зможе відновити кисень, спалений автомобілями за один рік, якщо припустити, що кожен автомобіль за рік проходить  50 тис. км?
  10. За нормою на кожного учня в класі повинно припадати не менше як 4,5 повітря. Скільки учнів можна розмістити в класі, довжина якого 8,4м, ширина менша від довжини в 1,4 раза, а висота в 1,5 раза менша від ширини. Зробіть розрахунки для своєї класної кімнати.
  11. Лежачи спокійно, людина вдихає 15л кисню за 1год, коли читає мовчки в 1,16 рази більше, а коли читає вголос в 1,48 рази більше, ніж лежачи. Яка потреба людини в кисні в цих випадках?
  12. У процесі росту сосна ввібрала з повітря 1,84т вуглекислоти, із землі 0,55т води і 0,03т мінеральних речовин,а виділила в повітря 1,42т кисню. На скільки збільшилась маса сосни?
  13. Обчислити, скільки кубічних метрів повітря очистять від автомобільних вихлопних газів 25 каштанів, посаджених уздовж дороги, якщо одне дерево очищає зону довжиною 100м, шириною 12м, висотою 10м?
  14. Скільки вуглекислого газу вбирають зелені насадження парку площею 8,5га і скільки при цьому буде виділено кисню, якщо 1га зелених насаджень вбирає за добу 280кг вуглекислого газу, виділяючи при цьому 220кг кисню?
  15. Встановлено, що щорічно в Світовий океан змивається 14 млн. тонн фосфору, а на сушу повертається всього 0,1 млн. тонн. У скільки разів винос фосфору в океан перевищує його повернення на сушу?
  16. Загальна площа землі, що знаходиться під звалищами – 0,74 тис.га. Несанкціоновані звалища складають 0,1 частини загальної площі. Яка площа землі знаходиться під несанкціонованими звалищами?
  17. Блискавка рухається від хмари до землі зі швидкістю 100 км/с. Грозова хмара знаходиться на висоті 2570 м. Скільки часу рухатиметься блискавка до землі?
  18. 1га лісу (зелених насаджень) здатен поглинути за 1год скільки вуглецю, скільки його видихає за цей час 200 людей. У нашому селищі проживає 756 людей. Скільки потрібно зелених насаджень у нашому селищі?
  19. Відомо, що з 1 т пролитої нафти утворюється на поверхні води пляма площею близько 6 км2. Яку площу акваторії покриє нафтова плівка у разі аварії танкера водотоннажністю 5000 т? Порівняйте отриману величину з площею відомих вам водосховищ, морів.

Тема. Відсотки

  1. Територія України поділяється на такі ботаніко-географічні зони: Полісся, Лісостеп, Степ, Карпати, Крим, у яких площа лісів становить відповідно: 40%, 25%, 10%, 22%, 3%. Яка площа кожної зони, якщо лісовий фонд України становить 96 862 тис. га?
  2. Площа суші на Землі становить 149млн.км2; 10% цієї площі припадає на льодовики Антарктиди й Гренландії. 33,1%  решти території займають сільськогосподарські угіддя, 30,1% - ліси, 36,8% - так звані «інші» землі. Знайти площу, які займають Антарктида і Гренландія, сільськогосподарські угіддя, ліси, так звані «інші» землі.
  3. Нині на планеті 400 млн. автомобілів. Серед них бензиновий двигун мають 75%. Кожен автомобіль, що проїхав 15000 км, споживає 4350 кг кисню, а викидає 3250 кг вуглекислого газу. Яку масу кисню споживають і яку масу вуглекислого газу викидають автомобілі з бензиновим двигуном?
  4. Відомо, що ліси дають нам екологічно чисте повітря. Нині загальна площа лісового фонду України становить близько 10 млн. гектарів, у тому числі вкрито лісом – 8,6 млн. гектарів. Але темпи відтворення лісів сповільнилися. Так з 1991 року площа лісових масивів в Україні зросла на 1,4%. На скільки гектарів зросла площа лісових масивів?
  5. За приблизними підрахунками відомо, що в Україні є 44800 видів тварин. У Червону Книгу України включені такі види тварин: 36 видів ссавців, 57 видів птахів, 8 видів плазунів, 5 видів земноводних, 32 види риб, 69 видів безхребетних. Скільки відсотків від загальної кількості становлять тварини, занесені в Червону Книгу?
  6. Природна втрата зерна при зберіганні його протягом 3-6 місяців в елеваторі становить 0,08%, на складі насипом – 0,12%, на площадці – 0,18%. Визначити втрати при зберіганні 100 т зерна в кожному із зазначених місць. Скільки зерна буде втрачено при зберіганні на складі і на площадці окремо порівняно із втратами на елеваторі?
  7. Із загального обсягу вод, що скидається у природні водойми, найбільшу частку неочищених вод має м. Київ – 60%. Встановіть обсяг цієї води, якщо загальний об’єм – 8915 млн. куб. м.
  8. Щоб виготовити 1 т паперу, потрібно витратити 5куб. м ділової деревини. Школярі зібрали 2 т макулатури, з якої можна одержати 75% чистого паперу. Скільки куб. м деревини буде заощаджено і скільки га лісу збережено від вирубання, якщо запас ділової деревини на 1 га становить 130 куб. м?
  9. Для людини втрата 10% маси тіла (зневоднення організму) смертельна. Верблюд витримує 27% втрати маси, вівця – 23%, собака – 17%. Визначте втрати в масі від зневоднення організму вагою 70 кг, верблюда вагою 650 кг, вівці вагою 60 кг та собаки вагою 20 кг.
  10. Підраховано, що порівняно з тими 1,5млрд.га земель, які обробляють нині для вирощування сільськогосподарських культур, майже 2млрд.га за історичний період було страчено, виведено із сівозмін, перетворено на пустелі. Скільки відсотків землі перетворено на пустелі?
  11. У світі кожного року добувають 1600 млн. м3 деревини, біля 20% всієї деревини йде на топливо. Скільки м3 деревини спалюється кожного року?
  12. В даний час ліси на планеті займають близько 40 млн. км2. Щорічно ця величина зменшується на 2%. Коли планета залишиться без своїх «легенів», якщо цей процес не зупинити?
  13. Загальні запаси води на нашій планеті – 1800 млн. км3. На світовий океан припадає 98%. Прісна вода становить 2%, з них тільки 1% перебуває в рідкому стані. Скільки км3 води кожного виду є на Землі?
  14. Середня вага новонародженої дитини 3,5 кг. Якщо у дитини курить батько, то її вага буде менше середньої на 119 грам, якщо курить мати – менше на 255 грам. Визначити, скільки відсотків втрачає у вазі новонароджена дитина якщо: а) курить батько; б) курить мати; в) курять обоє. Відповідь округлити до одиниць.
  15. Площа України 603,7тис.км2. Площа лісів становить 20% всієї площі. Яку площу займають ліси в Україні?
  16. Площа України 60370тис.га, а площа степу України становить 24148тис.га. Скільки відсотків території України займає степ?
  17. Площа лісостепу 20525,8тис.га, що становить 34% всієї площі України. Яку площу займає Україна?
  18. Ліси Карпат складаються з таких порід дерев: ялина - 41,2 %, бук - 34 %, дуб - 10,7 %, сосна - 56,6 % та інші породи, серед яких явір, клен, ясен. Скільки відсотків займають інші листяні породи?
  19. Загальні запаси води на нашій планеті – 1800 млн. км³. На світовий океан припадає 98%. Прісна вода становить 2%, з них 1% перебуває в рідкому стані. Скільки води кожного виду на Землі? Скільки прісної води в середньому припадає на кожного жителя Землі? (Населення Землі - 7 млрд. осіб).
  20. У сувору зиму в лісі може загинути до 90% птахів. Якщо в лісі жило 3400 птахів, то яка кількість залишилася? У чому полягає основна причина їх загибелі?
  21. Викиди забруднюючих речовин від автотран-спорту в 2009 р на території м. Хмельницька склали 72 тис. т, у тому числі: оксиду вуглецю – 58 тис. т, вугле-водню – 10 тис. т, оксидів азоту – 4 тис. т. Визначте процентний вміст кожної з цих речовин у загальній кількості викидів.
  22. З тисячі частин води, що поглинається деревом, лише близько двох частин засвоюється їм у процесі харчування. Береза поглинає в день 75 л води, липа – 200. Скільки води в день йде на харчування берези, липи? Які екологічні висновки можна зробити за цими даними?
  23. Ялина живе в лісі до 400 років, а в міських умовах в 2,5 рази менше. Скільки років може прожити ялина в місті? Як ви вважаєте, чому знижується тривалість життя дерев у місті?
  24. У світі щорічно видобувається 1600 млн. м3 деревини, близько 20% всієї деревини йде на паливо. Скільки кубічних метрів деревини щорічно спалюється?
  25. Відомо, що близько 20-25% урожаю в світі втрачається через хвороби та шкідників. Знаючи, скільки рослинної продукції отримано в цьому році в нашому господарстві, підрахуйте втрати. Внесіть ваші пропозиції щодо скорочення втрат.
  26. Навесні на території школи учні 9 класу повинні були посадити 16 дерев. Вони перевиконали план на 25%. Скільки дерев було посаджено?
  27. Заощаджуйте всюди енергію! Пам’ятайте, що одна лампочка на 100 Вт дає на 20% більше світла, ніж дві на 60 Вт. Як зміниться освітленість  кабінету математики, якщо люстри в ньому містять 18 лампочок? Чи досить для поліпшення освітленості та економії фінансування, якщо в кожну люстру буде поставлена тільки одна лампочка на 100 Вт?
  28. В середньому житель нашого міста проживає 64 роки. За статистикою 8% з них ми проживаємо за рахунок медицини. На скільки років лікарі подовжують життя?
  29. Викиди з усіх виробничих об’єктів, що знаходяться в місті Харкові та передмісті, забруднюють атмосферу де ми проживаємо, в 2017 році склали 8065 тис. тонн. Після очищення в спеціальних очисних спорудах викиди склали 18,4%. Скільки тонн речовин, що забруднюють, вийшло в атмосферу без очистки?
  30. Ліси Карпат складаються з таких порід дерев: ялина – 41,2 %, бук – 34 %, дуб – 10,7 %, сосна – 56,6 % та інші породи, серед яких явір, клен, ясен. Скільки відсотків займають інші листяні породи?

 

6 клас. Математика

Тема. Діаграми

  1.     Викиди забруднюючих речовин від автотран-спортних засобів за рік в Хмельницькій області склали 4996 тис. тонн, у тому числі: сажі – 0,025 тис. тонн, оксиду вуглецю – 33.5 тис. тонн, оксиду азоту – 1.7 тис. тонн, вуглеводню – 10, 5 тис. тонн, діоксиду сірки – 0,15тис. тонн. За даними значеннями побудуйте стовпчасту та кругову діаграми.
  2.     Тривалість життя дуба становить 1500 років, липи – 800, сосни – 450 років, ялини – 350, берези – 150, верби – 100 років. Побудувати діаграму тривалості життя цих дерев.
  3.     Статистика за викидами в атмосферу за 2017 рік, тис тонн:
  •        Хмельницьк – 321 тис. тонн
  •        Рівне – 284 тис. тонн
  •        Житомир – 191 тис. тонн
  •        Вінниця – 150 тис. тонн
  •        Харків – 133 тис. тонн
  •        Дніпродзержинськ – 110 тис. тонн
  •        Дніпропетровськ – 105,6 тис. Тонн

За даними значеннями побудуйте стовпчасту та кругову діаграми.

  1.     Дієтологи вважають, що для нормального розвитку дитини щомісяця потрібно: жирів тваринних – 900г, молока – 15,21л, м’яса – 5кг, овочів – 9,3кг, фруктів – 9кг, риби – 1,8кг, цукру – 3кг, сиру – 300 г, сиру твердого – 1,5кг, яєць – 3 шт. Виконати відповідні перетворення і побудувати стовпчасту діаграму.
  2.     70% земельних ресурсів світу становлять малопродуктивні землі, 20% зайняті під випаси і сіножаті,  і тільки 10% використовують для виробництва сільськогосподарських культур. Побудувати кругову діаграму.
  3.     Побудувати кругову діаграму розташування лісів на Україні, якщо вони розміщені так: 40% припадає на Полісся, 25% - на лісостеп, 22% - на Карпати, 10% - на степ, 5% - на Крим.
  4.     Найбільше неочищених стічних вод скидають міста: Маріуполь – 253,8млн.м3, Дніпропетровськ – 188млн.м3, Запоріжжя – 65млн.м3, Київ – 29млн.м3. Причина – застаріле устаткування, а то й відсутність очисних споруд. Побудувати діаграму.
  5.     Медичні статистичні дані свідчать, що з кількох мільйонів обстежених жителів України хворих серед дорослого населення в середньому близько 70%, серед дітей – 60%, а серйозних хворих – 50%. Побудувати кругову діаграму.
  6.     Склад коров’ячого молока: вода – 87%, молочний цукор – 5%, жири – 4%, білки - 3%, мінеральні речовини – 1%. Побудувати діаграму.
  7. Рекомендоване відношення ягідних культур для промислових садів західної частини України: чорна смородина – 30%, аґрус – 10%, малина – 15%, червоні порічки – 15%, полуниця – 15%, суниця – 10%, горобина чорноплідна 5%. Побудувати діаграму.
  8. У яблуневих садах рекомендовано мати яблуні: зимових сортів – 67%, осінніх сортів – 25%, ранніх літніх сортів – 8%. Побудувати діаграму.
  9. Побудуйте стовпчасту діаграму найбільших лиманів і озер України за такими даними: Дніпровський лиман має площу 360км2, озеро Сасик – 210км2, Молочний лиман – 170 км2, Тілігульський лиман - 160км2, озеро Ялпуг – 150 км2.
  10. У містах України спостерігається такий стан викидів в атмосферу через роботу транспорту: у Євпаторії - 91%, в Ялті – на 3% менше, у Луцьку - на 8% менше, ніж у Євпаторії, у Львові – 79%, а в Києві - 77%. Побудуйте діаграму шкідливих викидів у атмосферу в різних містах України.
  11. Лікарі рекомендують добову потребу в їжі розподілити на 4 частини: перший сніданок – 25%, другий сніданок – 15%, обід - 45%, вечеря – 15%. Побудуйте стовпчасту та кругову діаграми розподілу добової норми їжі.
  12. Здатність природних водойм до самоочищення (періодичність природного очищення):
  •        світовий океан – 2500 років;
  •        підземні води – 1400 років;
  •        полярні льодовики – 9700 років;
  •        гірські льодовики – 1600 років;
  •        підземний лід районів вічної мерзлоти – 10000 років.

Побудувати діаграму самоочищення водойм.

  1. Під час спалювання 1000л палива карбюраторний двигун викидає: 200 кг оксиду карбону, 25кг вуглеводів, 20кг оксидів нітрогену, 1 кг оксидів сульфуру, 1 кг сажі. З огляду на це зрозуміло, як гостро стоїть питання створення екологічно чистого транспорту. Побудуйте стовпчасту діаграму для порівняння шкідливих викидів.
  2. Накопичення відходів небезпечне для людства, оскільки у відходах зростає частка матеріалів, які дуже повільно руйнуються в довкіллі:
  •        скло зберігається до 1000 років;
  •        пластмаса – 500 років;
  •        поліетилен – 200 років;
  •        консервні металеві бляшанки – 100 років;
  •        папір – 10 років.

Побудуйте діаграму.

  1. Структура світового енергоспоживання: вугілля – 28%, нафта – 33%, газ – 18%, гідроенергія – 6%, ядерна енергія – 4%, нетрадиційні джерела – 0,4%. Побудуйте стовпчасту діаграму світового споживання енергії.
  2. У великих містах світу питоме водоспоживання сьогодні таке (л/добу): Нью-Йорк – 600, Париж – 500, Москва – 400, Київ – 333, Лондон – 263. Для порівняння: в країнах, що розвиваються (Центральна Африка, Близький Схід), цей показник становить лише 10 – 15л/добу. Побудуйте стовпчасту діаграму для порівняння водоспоживання в містах.
  3. 20кг макулатури зберігає одне дерево, 1т – 0,5га лісу середнього віку. Відсоток переробки макулатури:

Японія – 50%;

Швеція – 40%;

Латинська Америка – 32%;

США – 29%;

Країни Африки – 17%;

Росія – 19%.

Побудуйте стовпчасту діаграму для порівняння переробки макулатури різними країнами.

  1. Шум здебільшого не розглядають як екологічну проблему. Статистика свідчить, що кількість людей, які страждають внаслідок шуму, дуже велика (допустима норма шуму – 80дб). Рівні шуму:

Повна тиша – 1-20дб

Легке шелестіння листя – 30дб

Тихі міські райони між 2-ою та 4-ою годинами ранку – 40дб

Спокійне спілкування у приміщенні – 50дб

Легковий автомобіль, що працює – 50-60дб

Легковий автомобіль зі швидкістю 50км/год – 60-80дб

Вантажний автомобіль зі швидкістю50км/год – 78-92дб

Мотоцикл зі швидкістю 50км/год – 75-100дб

Поїзд зі швидкістю 100км/год – 100дб

Швидкісний поїзд зі швидкістю 300км/год - 110дб

Реактивний літак на зльоті – 110дб.

Виберіть 5 чинників шуму (найбільш характерні для вашого життя) і побудуйте стовпчасту діаграму.

  1. Побудуйте діаграму розміщення лісів на Україні, якщо 40 % лісів припадає на Полісся, 25 % - на лісостеп, 22 % - на Карпати, 10 % - на степи, 3 % - на Крим.
  2. Рослини під час росту активно забирають з ґрунту азот. Якщо цей процес не контролювати і не вносити азотні добрива, то дуже швидко ґрунти виснажуються. Побудуйте стовпчасту діаграму використання рослинами азоту з ґрунту, якщо : жито озиме потребує 31 кг, пшениця озима - 37 кг, льон - 80 кг, картопля - 6,2 кг азоту. Умова задачі допоможе визначити, яку культуру після збору врожаю треба висівати наступного року на цю площу, щоб зберегти родючість ґрунту і економно використати добрива.
  3. Качки можуть літати на висоті до 800м,  журавлі до 900м, ластівки до 2000м, а орли до 3000м. За цими даними накреслити лінійну діаграму.
  4. Площа лісів становить 20% площі України, лісостепу - 34%, степу - 40%. Побудувати діаграму.
  5. Для одержання 1т сталі потрібно 6т сировини: 3т залізної руди, 1,5т вугілля, 1т марганцю, 0,5т вапняку і 200куб. води.  Побудувати  діаграму складу сировини для виготовлення 1т сталі.

Тема. Відношення і пропорції

  1. Учні 8 класу зібрали 260 кг макулатури. А відомо, що 20 кг макулатури зберігають одне дерево. Скільки дерев зберегли учні 8 класу?
  2. 1 м3 неочищених стічних вод забруднює в середньому 50 м3 чистої води. Скільки води щодоби оберігатиметься від забруднення, якщо протягом цього часу споруди очищатимуть води 1,2 тис. м3.
  3. Маса вітаміну С, щоденно необхідна людині, відноситься до маси вітаміну Е, як 4: 1. Яка добова потреба у вітаміні Е,  якщо вітаміну С людина повинна вживати в день 60 мг?
  4. Співвідношення в раціоні маси ковбас і сосисок до маси м’яса і риби повинне бути не більше ніж 2: 5. Скільки грамів ковбасних виробів за тиждень не нашкодять здоров’ю, якщо всього за тиждень школяр з’їдає 2,1 кг м’ясних, рибних і ковбасних блюд?
  5. Один гектар лісу (20-річного віку) поглинає за рік  9,35т вуглекислого газу і виділяє 8,2т кисню, який забезпечує дихання 200 людей. Скільки кілограмів кисню потрібно на рік для дихання учням 6 А класу? (в класі 30 учнів).
  6. 1 га лісу може поглинути за 1 рік стільки вуглекислого газу, скільки його видихає за цей час 200 людей. В нашому місті проживає 200000 жителів. Скільки необхідно зелених насаджень в нашому місті?
  7. 1 кг нафти утворює плівку на морській поверхні площею до 1 га і таким чином може привести до загибелі до 100 млн. личинок риб. Під час катастрофи танкера «Торрі Канйон» в море вилилося 100 тис. кг нафти. Скільки загинуло личинок риби?
  8. В 100 г пшеничного хліба міститься 0,27 мг вітаміну В1, в 300 г помідорів – 0,18 мг, а в 200г вершкового масла – 0,3 мг. Визначити мінімальну необхідну масу кожного продукту окремо для добової потреби в даному вітаміні, що становить для підлітка 1,3 мг.
  9. Відомо, що в 100 г яловичої печінки міститься 8,2мг вітаміну А, а добова норма вітаміну А для підлітка – біля 500 мкг. Скільки грамів печінки становить добова норма?
  10. Один із засобів захисту навколишнього середовища є розсіювання шкідливих речовин за допомогою високих труб. Відомо, що димова труба висотою 100 метрів дає змогу розсіювати шкідливі речовини в радіусі до 20км. Визначити радіус розсіювання речовин, якщо висота труби: а) 50 метрів; б) 80 метрів.
  11. Організм людини засвоює 99% цукру, який вживається з їжею. За місяць учень спожив 2500 г цукру. Скільки цукру засвоїв його організм?
  12. Вторинна переробка 1 т паперу зберігає близько 30000 л води і 6 т деревини. Підрахуйте, скільки збережеться води і деревини, якщо ви здасте 40 кг макулатури?
  13. У 1000 г коров’ячого молока містить добову норму потреби вітаміну В2 для підлітка, що становить 1,5мг. Скільки міліграмів цього вітаміну міститься в 100 г сиру, якщо вміст В2 в ньому в два рази більше, ніж у молоці?
  14. Підраховано, що для нормального проживання в промисловому місті на кожного жителя необхідно мати 25м2 зелених насаджень. Яка повинна бути площа зелених насаджень в м. Біла Церква, якщо в ньому проживає близько 200000 людей?
  15. До найважливіших проблем природокористування належить правильне використання природних ресурсів. Щохвилини у світі знищується близько 12га лісів, 12га продуктивних земель перетворюється на пустелю. Щосекунди внаслідок ерозії втрачають понад 18т верхнього ґрунтового горизонту. Яка площа лісів, продуктивних земель, ґрунтів зникає за 1 год., за добу, за місяць?
  16. Автомобіль дістає енергію для руху від згоряння суміші бензину з киснем, що є в повітрі. Для згорання 1 кг бензину потрібно 3,46 кг кисню. 1 кг повітря містить 0,21 кг кисню. Маса 1 л бензину – 0,75 кг, а в 1 м3 повітря – 1,29 кг. Скільки м3 повітря використовує автомобіль для згорання 1 л бензину?
  17. Внаслідок аварії на ЧАЕС було забруднено 5млн.га землі. Сільськогосподарські угіддя становили 3,5млн.га. Скільки сільськогосподарських угідь було забруднено у відсотковому еквіваленті?
  18. 10м3 повітря важить 13кг. Скільки важить повітря в кімнаті, довжина якої – 4,2м, ширина – 5,3м і висота – 2,6м?
  19. Садовий вар для змазування пошкоджень на деревах складається з каніфолі, бджолинного воску та сала у відношенні 4:2:1. Скільки  треба взяти цих речовин, щоб приготувати 4,2 кг вару?
  20. Для утворення шару ґрунту товщиною 2,5см потрібно 25 років. Якої товщини може утворитися шар ґрунту за 1000 років, якщо врахувати, що відбувається тільки відтворення, без урахування наслідків природньої ерозії?
  21. Вага шпака відноситься до ваги жайворонка як 5,5:2, а вага ластівки становить 75% ваги жайворонка і на 7 г легше за неї. Визначити вагу цих птахів.
  22.  Слоненя при народженні має зріст 1м і вагу 90кг. Вага дорослого слона 5т, а зріст – 3,5м. Знайти відношення зросту та ваги слоненяти до росту та ваги дорослого слона і виразити у відсотках.

7 клас. Алгебра

Тема. Розв’язування текстових задач за допомогою рівнянь.

  1. Щоб забезпечувати потреби населення у новорічних ялинках та соснах, у ДП «Шепетівський лісгосп» створено плантації новорічних дерев, з яких 1,9 тис штук стандартних для реалізації в 2017-2018 роках, причому відношення ялин до сосен дорівнює 10:9. Скільки ялин і сосен окремо придатних для реалізації росте в Шепетівському лісгоспі?
  2. Під час екологічної толоки учні нашої школи посадили 88 берізок. На першій ділянці посадили в 3 рази більше саджанців, ніж на другій. Скільки дерев посадили на кожній ділянці?
  3. Щоб яр не збільшувався, його необхідно засадити деревами. Учні 8 класу посадили восени 26 дерев, а навесні ще запланували посадити на цієї кількості більше. Скільки всього саджанців буде посаджено навколо яру?
  4. За грудень 2017 року продано 1450 новорічних дерев. Серед цих дерев ялинок в 4 рази більше ніж сосен. Скільки сосен і скільки ялин було продано?
  5.  За продані новорічні дерева одержано суму 87290 грн, причому за ялинки одержано вдвічі більше ніж за сосни. Скільки одержано за ялинки і скільки за сосни?
  6.  УДП «Шепетівський лісгосп» створено плантації новорічних дерев. Тут вирощують 61 тис сосен та ялин, причому ялин в 4 рази більше ніж сосен. Скільки ялин і скільки сосен росте в Шепетівському  лісгоспі?
  7. Щоб забезпечувати потреби населення у новорічних деревах,у ДП «Шепетівський лісгосп» створено 24,95 га плантацій новорічних дерев,причому плантацій ялин на 6,6 га більше ніж плантацій сосен. Яку площу займають ялинки та сосни окремо?
  8. Согодні 400 найбільших міст світу щорічно викидають в атмосферу 3000000000 т відходів (газів, аерозолів, пилу, тощо). Це на 500000000 т більше , ніж викидають 578 активних вулканів Землі. Скільки вулканічної лави в середньому викидає один активний вулкан?

Тема. Розв’язування текстових задачі за допомогою систем рівнянь

  1. За 7 новорічних ялин і 2 сосни заплатили 300 грн. Скільки коштує ялинка і сосна , якщо відомо що 4 ялинки дорожчі за сосну на 20 грн?
  2. Цьогорічно Шепетівські лісівники реалізували 1450 новорічних ялинок та сосен на суму 87290 грн. Скільки коштує ялинка і скільки сосна, якщо відомо що сосна дорожча за ялинку на 40 грн?
  3. Де жителі трьох сільських будинків повинні викопати новий колодязь,щоб він знаходився на однаковій відстані від кожного будинку?
  4.     Для лісового господарства члени учнівського господарства зібрали 60 кг насіння різни дерев. Жолудів зібрали 16 кг, насіння клена втричі більше ніж насіння липи. Скільки зібрали насіння клена та липи окремо?

 

8 клас. Алгебра

Тема. Раціональні вирази

  1. Запишіть у стандартному вигляді числа, що зустрічаються в тексті 1– 8.
    1. На території України налічується до 16 000 видів рослин, з яких потребують охорони близько 900 видів.
    2. Тваринний світ України включає понад 44 800 видів. З них у Червону книгу занесено 207 видів тварин.
    3. У Середземне море, щорічно скидається 38 000 т свинцю, 800 000 т нафти, 100 т ртуті, 21 200 т цинку. Якщо отруєння цього моря йтиме такими темпами, то до 2020 р. воно стане мертвим.
    4. Щороку на планеті спалюється 3 000 000 000 т вугілля, у результаті чого в атмосферу потрапляє 225 000т миш'яку, 223 000 т кобальту, 204 000 т урану.

Який відсоток становить кожна речовина від спаленого вугілля?

  1. За 1 годину життя на нашій планеті:

– близько 2000 дітей помирають від голоду;

– 55 осіб отруюються та помирають від пестицидів;

– 1000 осіб гине від отруєння водою;

– 1700 акрів землі перетворюється у пустелю;

– в атмосферу викидається 720 000 т вуглекислого газу.

  1. За даними ЮНЕСКО, промисловістю за 1 рік на Землі поглинається стільки кисню, що його б вистачило для життя 45 000 000 000 людей. На всі види господарської діяльності витрачається близько 20000000000 тонн кисню. За останні 100 років людство втратило 240 000 000 000 тонн кисню, а в повітря надійшло 360 000 000 000 тонн вуглекислого газу.
  2. Один автомобіль за 1500 км пробігу витрачає річну норму кисню, такого необхідного для дихання людини.
  3.  Реактивний літак за 8 годин польоту потребує 50-70 тонн кисню. Таку кількість може відновити 25 000 – 50 000 га лісу.
  1. Запишіть у вигляді степеня числа, що зустрічаються в наступних текстах 1 – 2.
    1. За останні 100 років людство втратило майже 250000 000 000 т кисню, а у повітря потрапило понад 360000 000000 т вуглекислого газу.
    2. У 2014 році населення на землі перевищувало 7 174 090 000 осіб, зокрема у Саудівській Аравії їх проживало понад 27 000 000, у Пакистані – понад 196 000 000, у Японії – понад 125 000 000, у Швейцарії – понад 8 000 000.

 9 клас. Алгебра

Тема. Функції. Властивості функції

Хід росту дерев сосни звичайної

Вік (роки)

5

10

15

20

25

30

35

Висота (м)

0,6

2,8

5

7,5

11,0

11,9

12,6

Учням пропонується проаналізувати дані таблиць, побудувати відповідні графіки і зробити висновки про необхідність збереження зелених насаджень.

Під час вивчення алгебраїчних виразів та їх перетворень (дуже абстрактного матеріалу) задачі екологічного змісту доцільно пропонувати для повторення матеріалу з попередніх класів. Наприклад.

  1. Обчислити, скільки кубічних метрів повітря очистять від автомобільних вихлопних газів 25 каштанів, посаджених уздовж дороги, якщо одне дерево очищає зону довжиною 100м, шириною 12м, висотою 10м?
  2. Скільки вуглекислого газу вбирають зелені насадження парку площею 8,5га і скільки при цьому буде виділено кисню, якщо 1га зелених насаджень вбирає за добу 280кг вуглекислого газу, виділяючи при цьому 220кг кисню?
  3. У процесі росту сосна ввібрала з повітря 1,84т вуглекислоти, із землі 0,55т води і 0,03т мінеральних речовин, а виділила в повітря 1,42т кисню. На скільки збільшилась маса сосни?
  4. На планеті Земля проживає 7 000 000 000 людей. Кожні 100 осіб за 1 годину видихають 1 кг вуглекислого газу. Яку площу повинен займати ліс, щоб, перетворити цей вуглекислий газ у процесі фотосинтезу на кисень, якщо відомо, що за 1 год 1 га лісу поглинає 2 кг вуглекислого газу?
  5. Один кубічний метр повітря у операційній палаті містить приблизно 500 мікроорганізмів. На скільки відсотків це більше, ніж в березовому лісі, де один кубічний метр повітря містить 450 мікроорганізмів?
  6. Яку масу макулатури потрібно зібрати, щоб зберегти життя 240 000 000 дерев, якщо відомо, що 20 кг макулатури зберігає від вирубування одне дерево?

Тема. Прогресії.

  1. Равлик повзе по дереву. За першу хвилину він проповз 30 см, а за кожну наступну хвилину – на 5 см більше, ніж за попередню. За який час досягне равлик вершини дерева довжиною 5,25 м, якщо вважати, що рух розпочато від основи дерева?
  2. Влітку інфузорії розмножуються безстатевим способом поділом навпіл. Скільки буде інфузорій після 15-го розмноження?
  3. Бактерія, потрапивши в живий організм, до кінця 20-ї хвилини ділиться на дві бактерії, кожна з них до кінця наступних 20 хвилин ділиться знову на дві і т.д. Знайдіть кількість бактерій, що утворяться з однієї бактерії за добу.

9 клас. Геометрія

Тема. Площа круга

  1. Якщо в лісі горить багаття, то в радіусі 150 м покидають гнізда сови та інші птахи і яйця, які вони насиджують, встигають охолонути, кладка гине. Обчисліть площу лісу, яку покинули птахи при пожежі.
  2. Промислові підприємства забруднюють територію в радіусі від 5 до 25 км. Обчисліть площу забрудненої території.
  3. На хімічному комбінаті, де у великій кількості є отруйні і небезпечні для життя речовини, сталася аварія ємності з хлором. Відомо, що в безвітряну погоду хлор стелиться по землі. Поширюючись, він займає ділянку поверхні у формі кола.
  4. Обчисліть площу зараженої території, якщо від місця витоку газу до кордону вогнища по радіусу 250 м.
  5. Обчисліть довжину мотузки для огородження зараженої зони, якщо площа цієї зони 750000 кв. м. Щоб захистити заражену зону площею 12 кв. км, принесли 20 мотків мотузки по 500м кожен. Чи достатньо цих мотузок для огородження небезпечної зони?

Тема. Координати на площині 

  1. За допомогою космічного зондування визначили, що ділянка лісу, яка має координати (13;15), (14;17), (19;22), заражена шкідниками. На якій площі треба зробити санітарне оброблення лісу?
  2.  За допомогою аерокосмічних досліджень виявили, що  чотирикутна ділянка з координатами (10;12), (12;14), (16;18), (22;16) покрилася шкідливими викидами місцевого заводу. Знайти площу зараженої ділянки?

Тема. Вектори

  1. Йдучи в заповідник «Адамове займисько», мандрівник пройшов 20 км на схід, а потім 15 км на північ. Зобразіть вектор переміщення мандрівника у масштабі 10 км в 1см На якій відстані від початкової точки опинився мандрівник?

 

10 клас. Алгебра

Тема. Гармонічні коливання

  1. Амплітуда поштовхоподібних коливань на тракторі має значення в межах 0,75-78,6мм, один поштовх триває 0,9 – 0,62с. Запишіть рівняння коливань для нижніх і верхніх значень вказаних інтервалів. Визначте амплітудне значення прискорення і напишіть закон, за яким змінюється прискорення з часом.
  2. Які періоди відповідають коливанням з частотами від 3 до 100гц, що найактивніше впливають на живі організми?
  3. Під час зльоту і виходу на орбіту ракети її швидкість зростає від нуля до першої космічної швидкості за 5хв. З яким прискоренням рухається ракета? Як змінюється при цьому вага космонавта? (Вважати, що маса космонавта 80кг) Як реагує організм людини на перевантаження?

10 клас. Геометрія

Тема. Паралельність прямих іплощин в просторі

  1.     Канал з трикутним перерізом і глибиною 2,8 перегороджено щитом, який має форму рівностороннього трикутника. Щоб визначити гідростатичний тиск на перегородку, треба знати її площу. Обчисліть площу трикутного щита, якщо його розміщено вертикально.
  2.     Для збереження овочів побудували підвал, що має форму півциліндра. В ньому треба поставити два стояки, основи яких повинні бути однаково віддаленні за підлогою від найближчої стінки і знаходитись на відстані 2м один від одного. Визначити висоту стояків, коли відомо, що ширина підвалу 4,6м.
  3.     Кут між площинами іноді називають кутом найбільшого нахилу або підйому. Кут найбільшого підйому гори дорівнює 300. Під яким кутом до підошви гори треба прокласти прямолінійну дорогу, щоб кут її нахилу до площини горизонту дорівнював 140?

11 клас. Алгебра

Тема. Елементи комбінаторики Елементи теоретичної ймовірності

  1.  Для перевірки насіння клена-явора на схожість члени учнівського лісництва «Пліщинське» посіяли 4 сотні насіння, окремо одна від одної. З першої сотні зійшло 92 насіння, з другої – 93, з третьої – 89, з четвертої – 91. Знайти середню схожість насіння.
  2. Ймовірність того, що з узятої навмання зернини виросте колос, який має не менше ніж 50 зерен, дорівнює 0,6. Знайдіть ймовірність того, що з узятих навмання 10 зерен виросте хоча б один колос, який має не менше  ніж 50 зернин?
  3. Членами шкільного  лісництва «Пліщинське» перевіряється шість типів мінеральних добрив, їм потрібно провести кілька дослідів  з вивчення загального впливу  будь-якої трійки добрив. Для кожного досліду береться ділянка 0,25 га. На якій площі проводиться все дослідження?
  4. Рибаки села Пліщин хотіли визначити кількість риби у ставку, придатної для виловлювання. Для цього вони закинули сітку з наперед заданими розмірами вічок і, витягнувши її, виявили 25 рибин. Позначивши кожну з них міткою, вони викинули усю рибу назад у ставок. Наступного дня вони знову закинули ту саму сітку у тому самому місці і спіймали 30 рибин, на двох з яких були їхні мітки. Яка  приблизна кількість рибин у ставку придатних для виловлювання?

Тема Показникова функція

  1.  Атмосферний тиск залежно від висоти місцевості над рівнем моря змінюється за законом р=1,01·105 ·0,882k, де р-тиск..ю Па, h – висота, км.

1) знайти атмосферний тиск на всіх рівнях – від рівня моря до рівня найвищої земної вершини – з інтервалом в 1 км;

2) на якій висоті знаходиться вершина гори, якщо атмосферний тиск на ній дорівнює 4,2·104Па?

  1. Кількість осіб біологічної популяції протягом кожної одиниці часу збільшується на 8% по відношенню до попередньої одиниці часу. Через одиниць часу чисельність популяції подвоїться?
  2. Культурі зі 100 бактерій надана можливість розмножуватись у сприятливих умовах за законом N=N0ekt, де N – кількість бактерій у даний момент t, N0 – кількість бактерій у початковий момент часу (t=0), k – деяка константа. Через 12 годин виявиться, що культура містить 500 бактерій. Скільки бактерій буде через 5 діб після початку досліду?
  3.     Після трагедії на Чорнобильській АЕС радіаційний фон на досить великій території визначав ізотоп йоду-131 (Він вражає щитовидну залозу, яка внаслідок цього перестає виконувати свої життєво важливі функції).

 Його період піврозпаду становить 8 діб. Через який час кількість йоду-131 у біосфері не становила загрози для живих організмів?

  1.     Продукти розпаду цезію-137 стають безпечними через 600 років. Яка частина речовини, що не розпалася, при цьому залишається?

Тема. Інтеграл

  1. Знайти площу поперечного каналу для зрошування, висотою 0,6м і шириною 1м, що має форму параболічного сегмента.
  2.     Для підгодовування звірів взимку склали копицю сіна форми прямого кругового циліндра з конічним верхом. Довжина кола основи циліндра 20,5м, висота копиці – 3,2м, а висота циліндричної частини – 2м. Знайдіть масу заготовленого сіна, якщо його густина 0,03г/см3.
  3.     Канавокопач риє тимчасово зрошувальні канали трикутного профілю глибиною 0,3м і шириною у верхній частині 0,9м. Визначте довжину каналу, проритого за 4 години роботи, якщо за цей час машина виймає 300м3 землі.

11 клас. Геометрія

Тема. Обєми геометричних тіл

 

  1.     Щорічно до Світового океану, потрапляє до 10млн т нафти. Визначте об’єм цього забруднювача і обчисліть скільки морської води позбавляється при цьому кисню, якщо один літр розлитої нафти перекриває доступ кисню до 40 тис. л морської води.
  2.     Одна тона нафти вкриває плівкою 6км2 поверхні океану. Визначте товщину утвореної плівки.

Це цікаво знати

  • Дніпро – найбільша в країні і третя за величиною в Європі ріка. По Дніпру судноплавство почалося дуже давно. У ІХ – ХІІ ст. по Дніпру проходив «шлях із варяг у греки», який з’єднував Балтійське і Чорне море. Дніпро бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь і Україну, долаючи шлях 2285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1050 км. Він розділяє територію України навпіл і є основною її водною магістраллю.
  • Рослини використовують таку кількість сонячної енергії:
  • морські водорості – 3-5%;
  • рослини тропічних і хвойних лісів – 1-3%;
  • листопадні ліси помірного клімату – 0,6-1,2%
  • сільськогосподарські культури – 0,01-0,02%
  • Середня ефективність використання сонячної енергії у рослин – 1%, максимальна продуктивність фотосинтезу у зернових культур за сприятливих умов – 3-10%.
  • Кожної хвилини на нашій планеті:
  • знищується понад 20га тропічних лісів;
  • використовується близько 159л нафти;
  • знищується 50т родючого ґрунту через неправильне використання;
  • виділяється більше ніж 12000т вуглекислого газу в атмосферу.
  • Людина:
  • використовує 13% річкових вод, повертаючи їх у довкілля у вигляді стічних вод;
  • видобуває з надр і піднімає на поверхню близько 100млрд.т. мінеральних руд;
  • виплавляє понад 800млн.т різних металів;
  • вносить на поля понад 500млн.т добрив і 4млн.т пестицидів.
  • Україна разом із Росією займають в світі 1 місце за кількістю курців – 34% населення.
  • Сигарета – це справжня хімічна фабрика, де відбувається суха перегонка тютюну за температури 700оС – 800оС, у наслідок чого утворюється близько 4000 хімічних речовин, 200 з яких – отрути, а 30 спричиняють рак.
  • Тютюновий дим у 4 рази шкідливіший, ніж гази з вихлопної труби автомобіля. Одна викурена цигарка забирає з організму 25 мг вітаміну С (1 апельсин).
  • Сьогодні на Землі під загрозою знищення опинилося близько 25000 видів рослин.
  • Щодня на планеті зникає від 1 до 10 видів тварин, щотижня – мінімум один вид рослин.
  • Сьогодні в Африці кількість великих ссавців становить лише 10% тієї, що була там 100 років тому.
  • 99% живих істот, що жили на Землі, вимерли.
  • Тварина з найбільшим мозком по відношенню до тіла - мураха.
  • За останні 4 000 років не була одомашнена жодна нова тварина.

 

  • Кріт може за одну ніч прорити тунель довжиною 76 метрів.
  • Згідно з прогнозом науковців, якщо не докладати зусиль для скорочення викидів парникових газів, то у 2100 році глобальна температура зросте на 4C порівняно із доіндустріальними показниками.
  • За такого сценарію 34% видів тварин і 57% видів рослин втратять понад половину свого природного середовища.
  • Науковці вважають, що скорочення темпів глобального потепління до 20C дозволить виграти час - до 40 років, протягом якого рослини і тварини зможуть пристосуватися до потепління на 2 градуси.
  • Кількість людей, які мають потребу в чистій воді, досягла 1,5 млрд. і продовжує зростати.
  • Середньостатистичний європеєць витрачає 500 л прісної води за добу, а мешканець Центральної Африки – 8 л; дефіцит прісної води стає дедалі гострішим у всьому світі.
  • Кількість людей, що голодували на планеті в 1970 р. становила 460 млн., у 1990 р. – 550 млн., а на початку ХХІ ст. – досягне 650 млн. чоловік.
  • Озонова оболонка, розміщена на висоті 20-30 км, захищає життя на планеті від жорсткого ультрафіолетового випромінювання. Типова твердопаливна ракета, піднімаючись на висоту 50км, викидає в атмосферу:
  •            378т оксидів карбону;
  •            346т пари води;
  •            187т хлору та його сполук;
  •            177т оксиду алюмінію у вигляді тонкого аерозолю;
  •            166т водню;
  •            7т оксидів нітрогену.
  • За один політ знищується до 10млн.т озону (всього його в земній атмосфері близько 3 млрд.т).
  • Кожної години на нашій планеті:
  1.     1700 акрів продуктивної землі стає пустелею;
  2.     Близько 2000 дітей помирають від голоду;
  3.     55 людей отруюються і гинуть від отрутохімікатів;
  4.     1000 людей умирають від отруєння водою;
  1.     5-6 видів тваринного чи рослинного світу зникають;
  • Кожної хвилини:
  1. Вирубується понад 51акр тропічних лісів.
  2. Знищується 50 тонн родючого ґрунту через неправильне його використання.
  3.  В атмосферу виділяється понад 12000 тонн вуглекислого газу.
  • Береза випаровує за день 6 відер води, дуб – 5, евкаліпт – 40.
  • Одночасну постійну присутність людей (на 1 га) у лісі витримує протягом 5 – 7 років : сосновий бір – 7 чоловік, ялиновий гай – 14, березовий гай – 27 чоловік.
  • Ліси різних порід дерев за літо з 1 га випаровують різну кількість води : ялиновий ліс 2240 т, буковий – 2070 т, дубовий – 1200 т, сосновий – 470 т.
  • Людині потрібно 960 л кисню на добу, стільки виділяє його 5 дорослих дерев.

 

Список використаної літератури

  1. Вікторова Л.П. «Методологічні основи та методика розвитку екологічної культури в біологічному освіті школярів.» / / Дис-ція на здобуття доктора педагогічних наук, – М. – Просвещение, – 2002. – 387 с.
  2. Єрмаков Д. С. Формирование экологической компетентности учащихся: теория и практика. – М., МИОО, 2009.
  3. Клименченко Д.В. Задачи по математике для любознательных: Книга для учащихся 5 – 6 кл. сред. шк. – М.: Просвещение, 1989.
  4. Коваленко В.Г. Дидактические игры на уроках математики: Книга для учителя. – М.: Просвещение,1990.
  5. Логофет Д.О. «Що таке математична екологія / / Математична екологія, гл. 1. Загальні питання моделювання. ? М., Наука, 1981. , С. 8-17.
  6. Одум С.Ю. «Основи екології»? М.: Мир, 1975. – 740 з.
  7. Сенкевич В.М. «Екологія і світ». М., 1994.
  8. Свіріжев Ю.М. «Моделювання навколишнього середовища і проблема недоліку інформації / / Математична екологія, гл. 1-Загальні питання моделювання. М.: Наука, 1981. , С. 17- 31
  9. Гриб’юк О.О. Математичне моделювання як засіб екологічного виховання учнів у процесі навчання математики в класах хіміко-біологічного профілю / О.О. Гриб’юк // Дидактика математики: проблеми і дослідження: міжнар. зб. наук. робіт. – Донецьк, 2007. – Вип. 27. с. 132 – 139.
  10. Гриб’юк О.О. Математичне моделювання як засіб екологічного виховання учнів у процесі навчанняматематикив класах хіміко-біологічного профілю: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Гриб’юк Олена Олександрівна ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К., 2011. – 24 с.
  11. Корінь Г. О. Екологічні задачі як засіб реалізації міжпредметних зв’язків / Г.О. Корінь// Математика в сучасній школі. – – № 11 – 12. – с. 15 – 20.
  12. Калінін М.І., Попович О.М., Гоголь Д.А. Особливості росту сосни звичайної в екологічних умовах Кінбурнської коси. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://lib.chdu.edu.ua/pdf/naukpraci/ecology/1999/2-1-9.pdf
  13. Яценко В. С.. Особливості формування системи еколого-виховної діяльності учнів загальноосвітніх навчальних закладів/ В. С. Яценко // Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. – К.: Педагогічна думка, 2013. – Вип. 13. – с. 262 – 268.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Бондаренко Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бондаренко Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Дануца Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
14838
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку